Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

NL grens

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frankieo

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 9:28    Onderwerp: NL grens Reageer met quote

Weet iemand of er voor of tijdens de eerste werledoorlog door de Duitsers ook verdedigingswerken aan de grens met Nederland zijn geconstrueerd?
Dus bunkers, loopgraven bijvorbeeld? En zijn die nog ergens te zien?

Of waar kan ik informatie hier over vinden?
Thx, groeten Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gvdbor

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er nooit over gehoord, maar ik ben dan ook niet deskundig. Daarbij lijkt het me sterk, immers was nederland neutraal en geen aanvallende partij. Daar komt bij dat Duitsland al zijn manschappen en materieel nodig had aan de fronten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet wel dat het Nederlandse leger in 1914 paraat stond voor plotseling gevaar(er waren concentraties langs de Noordzeekust en bij de Ijsel en een bij Noord-Brabant).
de Nederlandse Legers waren onder leiding van luitenant-generaal C.J snijders, die de neutraliteit van Nederland beschermde.
Nederland was dus wel voorbereid op een oorlog maar ik heb niets gehoord over bunkers en loopgraven van die tijd.
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ja natuurlijk had Nederland wel verdedigings werken. Een heleboel zelfs.
Maar TS vraagt naar Duitse stellingen nabij de Nederlandse grens. Smile

Old soldiers never die
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Op de grens zelf werd er een afsluiting onder stroom geplaatst. Die afsluiting diende vooral om te voorkomen dat Belgen naar Nederland (en vandaar naar het geallieerde kamp) zouden vluchten. Gebruik de zoekfunctie maar eens op 'hoogspanning' of 'draad' ("Ja Harry, den draad" Laughing )

Ter bescherming van Antwerpen werden richting Nederland twee bunkerlinies aangelegd :
- tussen de Schelde (Berendrecht) en het fort Schoten aan het kanaal naar Turnhout (Stelling Antwerpen-Turnhout)
- het westelijk front op de linker Scheldeoever tussen het fort Steendorp en het overstroombare gebied ten noorden van Vrasene.

Uit vrees voor een geallieerde invasie via Nederland werd in het najaar van 1916 beslist tussen het Zwin en Vrasene de 'Hollandstellung' aan te leggen.

(bron: 'De Duitse bunkerlinie van Steendorp-Vrasene 1917', R. Van Meirvenne, provinciebestuur Oost-Vlaanderen, 2002)

Van al deze linies zijn nog bunkers bewaard. In welke regio ben je op zoek ?

groeten,
bert.
Naar boven
frankieo

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

nou, ik was eigenlijk benieuwd naar de omgeving nijmegen/ reichswald, de duitse grens. Of is dat allemaal 2e wereldoorlog?
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Klein stukje over Kerkrade:
http://www.rhcl.nl/page_tent.asp?id=1155
abn

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2007 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

frankieo @ 28 Okt 2007 20:48 schreef:
nou, ik was eigenlijk benieuwd naar de omgeving nijmegen/ reichswald, de duitse grens. Of is dat allemaal 2e wereldoorlog?

Voor zover ik weet is daar in de eerste wereldoorlog nooit een verdedigingslinie opgetrokken. Daar was ook geen reden voor: het Nederlandse leger zou zich wel uit de oorlog houden. Het enige gevaar kwam van een geallieerde invasie op de kust van Nederland die over het land achter de Duitse linies zou raken. Vandaar dus de Hollandstelling tussen Knokke en Antwerpen. Het grensgebied ten oosten van Antwerpen was te veraf van de kust om verrast te worden door een invasie. 'Den draad' liep wel langs heel de grens, tot aan het drielandenpunt.

Ook een rechtzetting van mijn eerder antwoord : de lijn Steendorp - Vrasene ligt ten zuidoosten van Antwerpen en is dus niet naar Nederland gericht.

groeten,
bert.
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

frankieo @ 28 Okt 2007 20:48 schreef:

Ja, dat is vrijwel allemaal 2e wereldoorlog, ook mij is van stellingen niets bekend daar. Ongetwijfeld hebben er wat loopgraafjes gelopen, maar dan voornamelijk in de buurt van forten.
Het fort bij Beneden-Lent (N. van de Waal, tegenover de stad Nijmegen)was kort in gebruik als speciale gevangenis voor duitse ge-interneerden; dat impliceert dat het niet ter verdediging was ingericht.
De eerste echte stellingen (die ook terug te vinden zijn) moet je zoeken bij de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Buiten de forten waren veel veldversterkingen aangebracht in de vorm van loopgraven en tijdelijke onderkomens,. Met een beetje zoeken zie je ze nog terug. Met name de voor-stelling Naarden in de bossen bij Hilversum is goed herkenbaar. Maar er is meer!
Nijmegen? Niet dat ik weet.
frankieo

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben toch niet helemaal overuigd. Zie bijvoorbeeld het stuk op http://www.berghapedia.nl/index.php/Bunkers_in_het_Bergherbos
(Bergh ligt in Gelderland)
Hier staat toch ook duidelijk dat er bunkers zijn gebouwd tijdens de 1e wereldoorlog.
Ik ben geregeld in het Reichswald te vinden, ook wel eens met metaaldetector, en alle loopgraven (dat zijn er echt tientalle kilometers)lijken wel ongebruikt. Echt nergens hulzen etc. Terwijl er in schuttersputjes die duidelijk recenter zijn, genoeg aan WO2 materiaal is te vinden. Ik heb dus het idee dat die loopgraven er al in WO1 zijn gegraven (alsmede een aantal bunkers) en niet zijn gebruikt in WO2.
Iemand uitsluitsel, of meer info?
Naar boven
Edwin Z

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2008 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo mensen,

Via via werd ik op deze discussie geattendeerd. Laat ik me even voorstellen: mijn naam is Edwin Zweers, woon in 's-Heerenberg (vlak bij Elten dus) en ik heb het stukje op Berghapedia.nl geschreven over de bunkers uit de Eerste Wereldoorlog in het gebied rond Elten.

Ik ben nog steeds aan het onderzoeken, maar duidelijk is wel dat de Duitsers toch serieus hebben gedacht dat Nederland aan de geallieerde kant mee zou kunnen gaan vechten en hebben zich daarom goed ingegraven. In totaal moeten er dus rond de 84 kleinere en grotere bunkers zijn geweest.

In februari en maart 1921 werden deze allemaal opgeblazen door Franse militairen, maar de restanten zijn nog overal in het landschap duidelijk aanwezig. Ook rond Wezel, Goch en Kleef moet in diezelfde tijd het een en ander gebouwd zijn. Voor specifieke vragen kun je altijd via dit forum contact met me opzoeken.

Ik hoor het wel.

Groet, Edwin
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Edwin Z @ 20 Jan 2008 17:49 schreef:
Ik ben nog steeds aan het onderzoeken, maar duidelijk is wel dat de Duitsers toch serieus hebben gedacht dat Nederland aan de geallieerde kant mee zou kunnen gaan vechten en hebben zich daarom goed ingegraven. In totaal moeten er dus rond de 84 kleinere en grotere bunkers zijn geweest.

In februari en maart 1921 werden deze allemaal opgeblazen door Franse militairen, maar de restanten zijn nog overal in het landschap duidelijk aanwezig. Ook rond Wezel, Goch en Kleef moet in diezelfde tijd het een en ander gebouwd zijn. Voor specifieke vragen kun je altijd via dit forum contact met me opzoeken.

Ik hoor het wel.

Groet, Edwin

Zeer interessante informatie Edwin, werkelijk een stukje onontgonnen terrein.

Heb je enig inzicht hoe e.a. georganiseerd was? Welke eenheden/organisatie deze werken bouwden? Zou het aanleggen van deze verdedigingswerken alleen hebben plaatsgevonden aan de meest strategische gelegen grote wegen/plaatsen die van Nederland Duitsland in voeren zoals jij die noemt. Of zal in het plan ook op meer plaatsen langs de Nederlands - Duitse grens verdedigingswerken voorzien zijn? Zomaar wat vragen die bij me opkomen. Als gezegd; zeer interessant allemaal. Zal er graag wat meer van te weten komen.

Groet Nol
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Wat deden die Franse militairen in 1921 in België behalve opblazen?
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 21 Jan 2008 16:54 schreef:
Wat deden die Franse militairen in 1921 in België behalve opblazen?

Franse militairen in Duitsland toch?
Naar boven
11de ligne

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Den draad liept dus langs de grens helemaal tot aan het drielandenpunt?
Dat moet nog een werk zij geweest om dat aan te leggen.
Ik woon vlakbij de Nederlandse grens in Stabroek en er ligt hier een bos gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Nederland, zou die omheining dan dwars door dat bos zijn gegaan? Waren er gaten in den draad? Namen ze het niet zo nauw.. ?

(Er ligt trouwens in mijn dorp nog een fort uit WOI, een schans en de anti-tankgracht met bunkers, er zijn hier nog zeer veel sporen van de oorlogen)
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Edwin,

Interessante info. Als Vlaming zat ik met mijn antwoord met mijn gedachten bij de Belgisch-Nederlandse grens. Maar ik had er geen flauw idee van dat er aan de Duits-Nederlandse grens ook een linie bestond.

Was dit een idee van (over)ijverige lokale bevelhebbers ? Er zat toch een heel gat in de linie, aangezien er in Belgisch Limburg buiten 'den draad' geen constructies waren ?

groeten,
bert.

Welkom op het forum, BTW Smile
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

11de ligne @ 21 Jan 2008 18:54 schreef:
Den draad liept dus langs de grens helemaal tot aan het drielandenpunt?
Dat moet nog een werk zij geweest om dat aan te leggen.
Ik woon vlakbij de Nederlandse grens in Stabroek en er ligt hier een bos gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Nederland, zou die omheining dan dwars door dat bos zijn gegaan? Waren er gaten in den draad? Namen ze het niet zo nauw.. ?

(Er ligt trouwens in mijn dorp nog een fort uit WOI, een schans en de anti-tankgracht met bunkers, er zijn hier nog zeer veel sporen van de oorlogen)

Ehh mensen, dit topic gaat over mogelijke Duitse verdedigingswerken langs de Duits -Nederlandse grens gedurende de Eerste Wereldoorlog. Over ‘Den Draad’ tussen België en Nederland zijn op dit forum al vele andere topics. Laten we ons hier bezighouden met het grensgebied tussen Nederland en Duitsland; de oostgrens dus van Nederland.

Gr. Nol
Naar boven
frankieo2

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2008 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

He Edwin Z, hardstikke leuk je reactie, ik heb blijkbaar zo lang niet gekeken op t forum dat ik ben gedeactiveerd. Maar heb even een nieuwe account aangemaakt.
Ik ben erg benieuwd wat je aan informatie hebt over omgeving goch, etc. want dat is precies wat ik bedoel inderdaad -> omgeving Reichswald.
Erg interressant dat blijkbaar helemaal niet bekend is wat er nu echt in WO1 allemaal gebouwd/gegraven is aan de NL - DU grens.
janh

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2008 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

In december 1916 waren 5 Duitse militairen, waaronder 2 landmeters dagenlang in de Noorderkempen bezig met het op stafkaarten uitzetten van een loopgravenstelsel. Naar verluidt was deze operatie onderdeel van een mogelijke ofensieve actie tegen het Belgische militaire telegraafstation te Baarle-Hertog (de onbezette Belgische enclavegemeente op Nederlands grondgebied ). Het Duitse opperbevel zou naar verluidt overwogen hebben om het grondgebied van Baarle te beschieten om zo deze hinderlijke installatie -die o.m. het zeppelinverkeer observeerde- uit te schakelen. Onder druk van het Duitse ministerie van BZ -dat geen conflict met Nederland wou- zouden deze plannen echter niet uitgevoerd worden. Er werden m.a.w. nooit efectief loopgraven aan dit stuk van de grens aangelegd. Aab het kanaal Schoten / Turnhout (De Kempische Vaart) ter hoogte van Rijkevorsel werden in april 1917 echter wél kleine, uitermate stevig gebouwde bunkertjes aangelegd bij de bruggen. Verantwoordelijk voor deze klus was de Bayerische Reserve Eisenbahncompagnie / M3. een aantal van deze bunkers staan er vandaag de dag nog steeds o.m. aan het gehucht St. Jozef Rijkevorsel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Deze nog maar eens onder de aandacht:
http://www.berghapedia.nl/index.php/Bunkers_in_het_Bergherbos

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
joss48

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2011 10:22    Onderwerp: loopgraven Elten Reageer met quote

ik heb contact met de archeologen en zal als er wat over te vertellen valt dit publiceren op de site www.ssew.nl

Jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 11:19    Onderwerp: Re: loopgraven Elten Reageer met quote

joss48 @ 01 Dec 2011 10:22 schreef:
ik heb contact met de archeologen en zal als er wat over te vertellen valt dit publiceren op de site www.ssew.nl

Jos
Is er nog nieuws op dit vlak?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
joss48

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 20:06    Onderwerp: duitse loopgraven Reageer met quote

toevallig wel
http://historiek.net/onderzoek-duitse-woi-loopgraaf-nederlands-grondgebied/37398/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: