Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

VC fascinatie.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 9:04    Onderwerp: VC fascinatie. Reageer met quote

Zo mannen, hier wil ik het toch eens over hebben.

Er lopen hier op het forum veel VC liefhebbers rond en ik ken er irl ook een heel stel.
Maar ik begrijp de "drive"niet helemaal.
En wil het wel kunnen begrijpen waarom alle begraafplaatsen af te rijden waar een VC-houder ligt.
Wat maakt zo'n man of vrouw dan zo anders dan alle anderen die er liggen, met ook hun eigen verhaal, wat dan toevallig geen VC opgeleverd heeft.

Is een VC-houder "meer"dan de talloze andere anonieme helden?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mijns inziens werd het VC toch ook dikwijls om 'diplomatieke' redenen toegekend.
Vb. Dat battalion/regiment heeft nog geen VC gehad en ze hebben net een paar zware gevechten geleverd... waarom geen VC uitreiken? Geeft meteen ook een 'boost' aan het moreel. Dat de mannen aan wie het werd toegekend dit ereteken niet verdienden zeg ik hier niet. Ik stel mij alleen vragen bij het waarom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die de graven van VC-houders gaan opzoeken en fotograferen. Ze verzamelen als het ware. Het zijn gewone zerken met zo'n medaille erin uitgebeiteld. Wat vinden ze daar (aan)? En zo heb je bijvoorbeeld ook de generaalverzamelaar, de vrouwenverzamelaar, de onder-de-achttienverzamelaar, de verzamelaar op regiment enz.

E.e.a. vertoont m.i. grote gelijkenis met vliegtuigspotters. Al vind ik laatstgenoemde hobby nog een stuk interessanter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en hoeveel zouden er begraven liggen die een VC verdienden maar het nooit kregen omdat niemand hun heldendaad gezien heeft of degenen die het gezien hadden de actie niet overleefden...Volgens mij waren het allemaal helden, van elke partij; je moet maar uit je loopgraaf komen om op te rukken tegen het mitrailleurvuur van de vijand...dat o zich is al een duidelijk teken van moed...
En wat betreffende de officier die het verslag moest opstellen...hoe dikwijls zouden "vriendjes" niet bevoordeeld zijn tegenover anderen...?
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat deze medaille toch al een beetje overschaduwd wordt door eerdere oorlogen. Het toekennen van tig van deze medailles tijdens de Indiase opstand is zo'n voorbeeld. Doet me toch een beetje denken aan het toekennen van medailles aan Indonesische soldaten voor het neerslaan van opstanden in Oost-Timor. Vraag me af of iedereen dat zo geweldig zou vinden. Natuurlijk, het zijn andere tijden, maar toch.

En verder sluit ik me aan bij Pascal.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

En bij de amerikanen is het ook een boeltje met hun medailles; in WOII waren er beperkingen op de medal of honor. Major winters,welbekend van band of brothers, toen nog luitenant, werd voorgedragen voor de medal of honor voor de aanval op de artilleriestelling in normandie; hij kreeg ze niet omdat iemand anders van zijn eenheid er al 1 gekregen had voor normandie...Wat is dat voor een kul...een heldendaad is toch een heldendaad...of er zo nu 1, 1OO of duizend in een eenheid gebeuren, als het van uitzonderlijke moed getuigd, moet je toch de medal of honor krijgen? Er is trouwens een tijdje geleden een petitie rondgegaan op internet om winters alsnog de medal of honor te verlenen; heb het ondertekend, maar heb er later niets meer over gehoord...
pascal
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Pascal, de petitie loopt trouwens nog altijd...
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2005 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, ja? ze mogen zich wel haasten want winters is ook niet meer van de jongsten...
pascal
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die de graven van VC-houders gaan opzoeken en fotograferen. Ze verzamelen als het ware. Het zijn gewone zerken met zo'n medaille erin uitgebeiteld. Wat vinden ze daar (aan)? En zo heb je bijvoorbeeld ook de generaalverzamelaar, de vrouwenverzamelaar, de onder-de-achttienverzamelaar, de verzamelaar op regiment enz.

E.e.a. vertoont m.i. grote gelijkenis met vliegtuigspotters. Al vind ik laatstgenoemde hobby nog een stuk interessanter.

Dat was ook een van de redenen om dit topic te openen.
Wat maakt die graven zo speciaal, wat maakt een VC-houder zo speciaal.
Dan heb je thuis een hele collectie grafstenen met een VC eruit gebeiteld.
En dan?
Ga je de hele geschiedenis na van zo iemand?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Ha, ja? ze mogen zich wel haasten want winters is ook niet meer van de jongsten...
pascal

Postuum kan nog,
als ik dit lees trouwens:

Quote:
he VC has, exceptionally, been awarded to the American Unknown Soldier; the US Medal of Honor was reciprocally awarded to the British Unknown Warrior.
begint de uitreiking gewoon op een vriendendienst te lijken.

Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is me dit nu weer ?. Altijd gezeur en bij voorkeur over de Angelsaksische kant. Zie nooit of weinig discussies over de Duitse kant. Precies alsof het Duitse equivalent van het Victoria Cross, wat het ook weze, toegekend is voor hun heldendaden. Mag ik jullie eraan herinneren dat Duitsland ( tot tweemaal toe) Belgie heeft aangevallen wars van alle politieke intriges. Ware het niet dat er V.C’s gewonnen werden waren we misschien nu onze discussie aan het voeren in het Duits.
Verder vind ik dat mensen die foto’s maken van eender welk onderwerp, die verzamelen en meestal onderzoeken veel meer respect verdienen dan hetgeen hen hier word toegemeten. Zij lopen meestal de slagvelden niet af op zoek naar relicten die op hun beurt in een verzameling terecht komen of erger op een of ander markt.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jackie Platteeuw schreef:
Wat is me dit nu weer ?. Altijd gezeur en bij voorkeur over de Angelsaksische kant. Zie nooit of weinig discussies over de Duitse kant. Precies alsof het Duitse equivalent van het Victoria Cross, wat het ook weze, toegekend is voor hun heldendaden. Mag ik jullie eraan herinneren dat Duitsland ( tot tweemaal toe) Belgie heeft aangevallen wars van alle politieke intriges. Ware het niet dat er V.C’s gewonnen werden waren we misschien nu onze discussie aan het voeren in het Duits.
Verder vind ik dat mensen die foto’s maken van eender welk onderwerp, die verzamelen en meestal onderzoeken veel meer respect verdienen dan hetgeen hen hier word toegemeten. Zij lopen meestal de slagvelden niet af op zoek naar relicten die op hun beurt in een verzameling terecht komen of erger op een of ander markt.

Ook jij bent vrij een discussie te starten over het IJzeren Kruis of de Pour le Merite als jij dat wilt.

En ware het niet dat de Pruissen en Engelsen Napoleon bij Waterloo in elkaar mepten waren we nu de discusie aan het voeren in het Frans.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

En hadden de fransen de oostenrijkers niet...
de oostenrijkers de spanjaarden niet...
de franken de romeinen niet...
de romeinen de kelten niet...
enz...
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
Dat was ook een van de redenen om dit topic te openen.
Wat maakt die graven zo speciaal, wat maakt een VC-houder zo speciaal.
Dan heb je thuis een hele collectie grafstenen met een VC eruit gebeiteld.
En dan?
Ga je de hele geschiedenis na van zo iemand?

Dit was de vraag van Yvonne en dat vroeg zij omdat er, zoals ze in haar eerste post al aangeeft, hier veel VC liefhebbers rondlopen.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef
Quote:
Ook jij bent vrij een discussie te starten over het IJzeren Kruis of de Pour le Merite als jij dat wilt.

Discussieren over iets waar ik niks van afweet doe ik niet en zeker niet als er niet veel gekend is over wie dan wel die onderscheiding heeft gekregen. Wat zeker niet kan gezegd worden van V.C houders. Die hebben toch al wat inkt doen vloeien.

Derwisj schreef
Quote:
En hadden de fransen de oostenrijkers niet...
de oostenrijkers de spanjaarden niet...
de franken de romeinen niet...
de romeinen de kelten niet...
enz...

Ja, ja die van die tante die indien zij ...... had gehad een nonkel was geweest ken ik.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Neen, neen Smile

Ook ik heb een fascinatie, meerdere, en daar maak ik foto's van, en daar zoek ik ahw het verhaal bij. Of ik ken het verhaal en wil er bijhorende plaatje bij.
En nu ken ik heel wat mensen met een VC fascinatie, maar ik ben zo benieuwd wat ze dan later als ze thuis zijn met de foto's doen.
Zoek je uit wie het was, waarom hij of zij het VC gekregen heeft, maak je er voor jezelf een documentje van of iets dergelijks.
Ook met de achterliggende gedachte: als je aan iemand denkt die overleden is zal hij of zij nooit vergeten worden.

En ik begrijp het geven van een VC niet erg, die ene heldendaad wordt misschien niet bemerkt door de leiding.
Wie draagt zo iemand dan voor, kon je door je door je "collega"s , dus laag in rang worden voorgedragen?
Kan er bv later nog een VC gegeven worden als men bv nog dagboeken ontdekt waarin heldendaden beschreven worden.

Dus absoluut niet bedoeld om een VC in een ander daglicht te stellen, maar omdat ik het niet volledig begrijp.

Het spijt me zeer als mijn openingspost voor een andere interpretatie gezorgd heeft.

Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Niet de openingspost wel sommige reacties.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Het betreft hier toch de hoogste Britse militaire onderscheiding. Wat de fascinatie zeker bevordert is het feit dat er bijzonder overvloedig bronmateriaal terug te vinden is. Reeds tijdens de oorlog werd uitvoerig geschreven over de daden die leiden tot de toekenning van deze onderscheiding. Na de oorlog werden overlevende houders betrokken bij omtrent iedere herrineringsceremonie. Voor iemand die pas begint interesse te hebben voor de Grote Oorlog is het bijzonder interessant direkt zoveel informatie ter beschikking te hebben en concreet ook bvb een foto te maken van ofwel bvb het graf of van een ereteken in een of ander regimentsmuseum in Groot Brittanie. Voor gevorderden is het ook interessant om bvb de kontekst waarin de onderscheiding toegekend werd te onderzoeken en inderdaad ook misschien tot de conclusie te komen dat de toekenning misschien soms eerder 'selectief' gebeurde.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Aan deze uitleg heb ik heel veel om een anders fascinatie te kunnen begrijpen.

Het is een onderwerp die voor de gevorderde en beginnende interessant is, omdat er nog zoveel over na te vinden is.
Dank je wel voor je heldere uitleg.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer helder. Daarnaast is het VC, en de tegenhangers in andere landen, een uitstekend propaganda-instrument. Tijdens de oorlog is de pers er dol op, na de oorlog kun je ermee je gelijk blijven bewijzen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe was het percentage soldaten - officieren eigenlijk dat zo'n VC mocht ontvangen? Liep dat een beetje gelijk op met het aantal officieren t.o.v. de lagere echelons?
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk heb ik geen bijzondere interesse om V C houders te onderzoeken maar je kunt er natuurlijk moeilijk naast kijken. Een interessante site is volgende
http://www.victoriacross.net/rank.asp waar je statieken kunt opmaken in verband met Richard's laatste vraag. Zeker is reeds in een oogopslag te zien dat officieren blijkbaar in de meerderheid zijn qua toekenning.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry het betreft hier wel een site voor alle oit toegekende V C's . Dus niet alleen de Grote Oorlog.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk heb ik geen bijzondere interesse om V C houders te onderzoeken maar je kunt er natuurlijk moeilijk naast kijken. Een interessante site is volgende
http://www.victoriacross.net/rank.asp waar je statieken kunt opmaken in verband met Richard's laatste vraag. Zeker is reeds in een oogopslag te zien dat officieren blijkbaar in de meerderheid zijn qua toekenning.

Waren officieren dapperder of ging er iets mis met de toekenning?
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2005 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef
Quote:
Waren officieren dapperder of ging er iets mis met de toekenning?

Een 'selectieve' toekenning van V.C's is zonder meer een vaststaand feit. Het is vrij duidelijk dat die selectiviteit eerder in een beperkende zin werd toegepast in het begin van de oorlog. Nochtans met de realiteit van een lang aanslepende oorlog werd die losser om omzeggens te verdwijnen na de catastrofe van de Somme op 1 juli 1916. Onder andere de Derde Slag om Ieper heeft bijzonder veel V.C's teweeg gebracht. Uiteraard om het moreel van de manschappen te proberen te verhogen. Of ze er met dit middel althans erin geslaagd zijn is een andere vraag.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2005 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry het betreft hier wel een site voor alle oit toegekende V C's . Dus niet alleen de Grote Oorlog.

Ja, ik zag het, het verschil met de "gewone"man valt me alles mee.
Nu nog op zoek naar de VC's toegekend in de Grote Oorlog Smile

Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2005 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:

Wat moffel je jezelf er toch achteloos tussen Ries Embarassed

ontopic: Het is inderdaad verzamelen. Iedereen die iets verzamelt heeft daar zijn eigen redenen voor, en vindt het ook prima als iemand anders dat niet begrijpt. Wat drijft een postzegelverzamelaar? Kleurtjes? Geld? Iets compleet krijgen? Zeldzame exemplaren opduiken? Fascinatie, of any kind. Het bezig zijn met iets wat je interesseert. Niemand hoeft dat te begrijpen Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: