Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgenmonument te Amersfoort

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2005 9:18    Onderwerp: Belgenmonument te Amersfoort Reageer met quote

Begin 1918 werd op een heuveltop nabij Amersfoort het zogenaamde “Belgenmonument” ingehuldigd. Het Centraal Beheer der Werkscholen voor Belgische geďnterneerde Soldaten stelde in 1916 het gemeentebestuur van Amersfoort voor om een gedenkteken op te richten “als hulde aan het Nederlandsche volk voor de her-opbeuring en de gastvrijheid, die de Belgische geďnterneerden en vluchtelingen zo edelmoedig is bedeeld gedurende de grote oorlog.” Op 10 oktober 1916 aanvaarde de Amersfoortse gemeenteraad het aanbod. Het monument werd gebouwd onder leiding van architect Huib HOSTE uit Brugge, die tijdens de oorlog in Soesterberg verbleef.

In de ruimte onder de nieuwe klokkenkamer (1967), die ten behoeve van de Nederlandse Beiaardschool werd gebouwd, bevindt zich een niet gesigneerd schilderij op paneel. Het betreft een allegorische voorstelling van de Nederlandse Maagd die beschermend haar handen uitstrekt naar de Belgische vluchtelingen; het werk is van de hand van Gustaaf DE SMET.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gvdbor

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2005 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er vaak genoeg in de buurt van geweest realiseer ik me nu. Zal er toch eens een kijkje gaan nemen.

Op een site over Kamp Amersfoort, het concentratiekamp uit WO2, wordt het belgenmonument ook genoemd.

Ik weet zo echter niet of die twee op een of andere manier met elkaar in verband staan. Wel weet ik dat het vlak bij elkaar ligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2005 6:42    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.artsite.be/musea/finearts/special.htm#nederland
Nog meer achtergrond info over Gustaaf de Smet en andere Belgische kunstenaars die 14-18 in Nederland doorgebracht hebben.

Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor @ 16 Okt 2005 9:33 schreef:
Ben er vaak genoeg in de buurt van geweest realiseer ik me nu. Zal er toch eens een kijkje gaan nemen.
Zeker eens gaan doen, is maar 25 rijden bij ons vandaan (Ermelo)

[quote="van de Bor"}Op een site over Kamp Amersfoort, het concentratiekamp uit WO2, wordt het belgenmonument ook genoemd.

Ik weet zo echter niet of die twee op een of andere manier met elkaar in verband staan. Wel weet ik dat het vlak bij elkaar ligt.[/quote]
Kamp Amersfoort is een voormalig barakkenkamp, ooit in 1939 opgezet als legeringskamp voor een bataljon infanterie ("de Boskamp") De duitsers namen het barakkenkampje in 1940 als "Kriegsbeute" in beslag voor legering van eigen troepen, om het een jaar later over te dragen aan de SD. Deze maakte er een heus strafkamp van (officieel een "Polizeiliches Durchgangslager"). Velen hebben hier gezeten in afwachting van doorzending naar de concentratiekampen, voor straf of voor onduidelijke redenen. Velen zijn gefusilleerd op de nu nog bestaande schietbaan.
Na de oorlog is het kamp overgedragen aan het rode kruis, en kort daarna verbleven hier militairen in opleiding voor Indonesie. In begin jaren 50 kwam hier de politieschool.
Begin jaren zeventig werden de meeste barakken afgebroken, eind jaren zeventig tenslotte de laatste barak. Toch is er nog het een en ander over, waarvan de bestaande schietbaan en de laatste (originele!) wachttoren het meest tot de verbeelding spreken. Een bezoekerscentrum is er een jaar of twintig geleden bijgekomen.
Het Nationaal Monument Kamp Amersfoort (want daar praten we over) is dus een WO2 aangelegenheid. Op werkdagen van 0900 t/m 1700 te bezichtigen, in de zomermaanden ook nog 's weekeindes.
RJ

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Een gedenkwaardige open plek in het bos - Belgenmonument

Schuin tegenover het benzinestation aan de Daam Fockemalaan, ligt een open plek in het bos. U kijkt omhoog naar het hoogste punt van de Berg (45 meter boven NAP) en ziet het imposante Belgenmonument. Het monument is een geschenk van de Belgen aan Nederland als dank voor de opvang van de vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Bij het monument hoort een fraai aangelegde tuin, inclusief bloembakken aan de gevels en een fontein met meerdere sproeiers.

Het ontwerp van de tuin is aangepast aan de architectuur, de sfeer en het karakter van het monument. De tuinarchitect wilde een geordende tuin met een natuurlijke tuin verenigen. Vandaar de combinatie van rechte tuinpaden met strakke ligusterhagen, gras, heide en het omliggende bos. Oorspronkelijk stond in het middenstuk tussen hoofdgebouw en herdenkingsmuur ook nog laag eikenhakhout. Bij de restauratie van het monument en de tuin, is het eikenhakhout weggehaald omdat dit nu niet meer in de omgeving voorkomt. De jonge heideplantjes kunnen hier wel weer volop gaan groeien en bloeien.

Tegen de achtergevel van het hoofdgebouw staan negen driehoekige bloembakken vol kleurige viooltjes. Deze bloembakken staan symbool voor de Belgische provincies. De fontein aan de achtergevel is hersteld en het water klatert weer rustgevend naar beneden.

Bron: www.amersfoort.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag was ik een beetje op tijd voor een afspraak in Amersfoort. De files vielen nogal mee.
Dus had ik mooi de gelegenheid om even langs het Belgen monument te gaan.

Zo zie je het monument als je het terrein oploopt. Dit is eigenlijk de achterkant.

Detail opname van de gebeitelde achterplaat PAX.

De gedenksteen zoals die onthuld is door Koningin Wilhelmina en Koning Leopold de 3e.

Dit is de voorkant van het monument.

Detail van de gebeitelde platen (rechter aanzicht).

Tegenover het monument is een muur gebouwd.

Inscriptie op de muur.

Er staan meerdere van dit soort (betonnen?) bankjes op het terrein.

Op de achterzijde van deze muur zijn over de volle lengte gebeitelde platen te zien.

Detail opname van de rechter muurplaat.

Centraal op de site staat een rond mozaďek gemaakt in 1937 door werkloze jeugd.
De pijlen wijzen naar de omliggende steden en dorpen. Deze schijf zou 45 meter boven NAP staan.

Gedurende mijn bezoekje klonk onafgebroken het carillon. Het beierde dat het een lieve lust was. Overigens vind ik dat best wel mooi.
Ik zag dat het rechter hek open stond. En tja wat doe je dan als brutale en nieuwsgierige FEW’er?
De tussendeur bleek op slot te zitten. Potdikkie. Toen het even stil viel tussen 2 carillon sonates riep ik op mijn hardst ‘Vôllukkk’ .
Ik hoorde gestommel en verwachte eigenlijk een grijze man op leeftijd.
Tot mijn stomme verbazing deed een piep jong meisje met een Oosters uiterlijk de deur open. Ze sprak geen Nederlands en bleek uit Japan te komen.
Wel sprak ze een beetje Engels en ze begreep al gauw dat ik een paar foto’s wou nemen. Dat mocht wel.

Dit is het carillon.

Gemaakt door de bouwers:

In de ruimte waar het carillon staat zijn verschillende afbeeldingen van belangrijke figuren uit die tijd afgebeeld in de muur.
Oa generaal Snijders:

De klokken:

Uitzicht vanaf het monument.

Na het meisje bedankt te hebben voor haar gastvrijheid ontdekte ik achter een deur nog een gedenkplaat met allerlei namen.

De namen zijn moeilijk te lezen.

Al met al een mooie plek om eens te bezoeken.

NB: Er staan wel meerdere foto’s van dit monument op FEW maar bij mijn weten geen enkele foto van de binnenkant.
Toch nog een primeurtje dus….

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2008 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik besef nu pas dat het monument van 1918 schijnt te zijn. In dat geval was het voor zijn tijd een ongelooflijk modern ding. Zonder kennis vooraf zou ik het rond 1925-12930 hebben gedateerd. Nog mooiere foto's!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Om het beeld nog even compleet te maken hierbij een foto van bovenaf.

Old soldiers never die
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

(c)
Ontwerp voor het Belgenmonument te Amersfoort door de Belgische architect Huib Hoste , 1916. (Collectie Archief Eemland)
http://www.regiocanons.nl/utrecht/eemland/belgische-vluchtelingen/beeld--geluid/belgenmonument

Laatst aangepast door Yvonne op 22 Aug 2010 12:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Belgenmonument

Nog steeds herinnert het Belgenmonument te Amersfoort aan de Belgische vluchtelingen. Al in 1916 waren plannen gemaakt om als dank voor de Amersfoortse gastvrijheid een monument op te richten. Het monument was een werkgelegenheidsproject van de geďnterneerde Belgische militairen en was een cadeau aan de Nederlandse bevolking als dank voor de betoonde gastvrijheid. In 1919 werd het overgedragen aan de gemeente, maar vanwege de gespannen verhoudingen tussen Nederland en België duurde het tot 1938 voordat er een officiële overdracht plaatsvond. In dat jaar bezochten koning Leopold van België en de Nederlandse koningin Wilhelmina gezamenlijk het monument.

(c) http://www.regiocanons.nl/utrecht/eemland/belgische-vluchtelingen/verdieping/belgenmonument

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ter herinnering aan het bezoek aan het Belgenmonument door koning Leopold III van België, in aanwezigheid van koningin Wilhelmina , 1938. Collectie: Archief Eemland.
http://www.regiocanons.nl/utrecht/eemland/belgische-vluchtelingen/beeld--geluid/bezoek-belgenmonument

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Vorig weekend was ik in Amersfoort, ten noorden van Utrecht. Ook dat was een toevluchtsoord voor duizenden Belgen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Nederland was neutraal en wou dat zo houden, dus werden de Belgische mannen in kampen geďnterneerd. Toch apprecieerden ze die aparte manier van gastvrijheid. In 1917 al werd een gigantisch monument opgericht, ontworpen door de grote Brugse architect Huib Hoste. Ik ben het Belgenmonument gaan bezoeken. Het ligt er wat verfomfaaid bij, hier en daar een gebroken flesje Heineken, hondenpoep tussen verdorde heideplantjes. Ach die oorlog, we kunnen niet willen dat heel de wereld daar, zoals wij, blijft van wakker liggen. Amersfoort is nu een culinair paradijs voor rijkelui uit Het Gooi en De Normandie kreeg nog geen dertig jaar later weer een oorlog over zich, die weer andere littekens sloeg.

Uit:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8C3B84R2&sectionid=073872b1-408a-4e0e-919f-70563018aa24

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2013 9:25    Onderwerp: Een monument vol vleermuizen Reageer met quote

Een monument vol vleermuizen

In het Belgenmonument in Amersfoort overwinteren tientallen vleermuizen. Onder de overwinteraars zijn 29 franjestaarten geteld, een soort waarvan nog geen verblijfplaatsen in Amersfoort bekend waren.

Bijzonder monument

Het Belgenmonument in Amersfoort biedt winterverblijfplaats aan tientallen vleermuizen (foto: Erik Korsten, Bureau Waardenburg)Op de Amersfoortse Berg staat een bijzonder bouwwerk: Het Belgenmonument. Dit rijksmonument is bijzonder in meerdere opzichten. Het bouwwerk stamt uit 1919 en is het grootste herdenkingsmonument van Nederland. Het is een geschenk van de Belgen als dank voor de opvang van vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Nu blijkt dat het ook om een andere reden bijzonder is: er overwinteren vleermuizen.

Geplande restauratie reden van onderzoek

Het Belgenmonument wordt momenteel door Bureau Waardenburg onderzocht in verband met noodzakelijk uit te voeren renovatiewerkzaamheden. Medewerkers van de monumentenzorg zagen af en toe vleermuizen in het monument. De gemeente Amersfoort heeft daarom gevraagd een oriënterend onderzoek uit te voeren naar gebruik door vleermuizen. Bij het eerste bezoek in september 2012 bleek dat het gebouw heel geschikt is als winterverblijfplaats.

Lees verder: http://www.natuurbericht.nl/?id=10187
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2013 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Opknapbeurt voor Belgenmonument

Quote:
AMERSFOORT - De gemeente Amersfoort gaat het Belgenmonument opknappen. Het monument op de Amersfoortse Berg herinnert aan de internering van gevluchte militairen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Omwonenden vinden dat het monument dringend aan een opknapbeurt toe is. Deze week werden al proeven gedaan met het schoonmaken van de gevel.

De gemeente wil dat het monument in het Bergkwartier volgend jaar weer in orde is voor de herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog, dan honderd jaar geleden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1032690/opknapbeurt-voor-belgenmonument-amersfoort.html

Naar boven
Ignoke

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 0:42    Onderwerp: Reageer met quote

mooi, we zijn er vorig jaar nog op bezoek geweest.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: