Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Voor 2014-2018, wat willen wij hebben?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2013 18:20    Onderwerp: Voor 2014-2018, wat willen wij hebben? Reageer met quote

Hello,

Deze is een betje een "coup de gueule" over het herdenking die volgende jaar begin.
Wat willen wij zien,of hebben?
Ik had gehoopt dat er zou een betere bescherming van wat over blijf van die oorlog. Op het oude front linie blijf overal verder gebouw (zie het vimy hill)
Ik had verwacht dat museum zullen terug meer focus op het historisch feit, met echte materiaal. Nee wij gaan blijden rond de (kostbeu) britse dichtent . Emotie, alleen emotie.
Nieks over het biotechnologie "revolutie" die is tijds het eerste wereldoorlog is begon. Nieks over het sociaal beweging die tijds de oorlog zijn begonnen (het vrouwe recht beweging,enz).
Nieks over het evolutie van het technologie (het pariser kanonen v.b.). Nieks over het evolutie van het gevecht methode (Sturmbataillon, wat is dat?).
Als ik zie wat zit op het programma, ik heb echt zin om vergeet wat is honderd jaar geleden gebeuren.
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 6:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dirck,
Als het een geruststelling kan zijn; je bent zeker niet alleen met deze bedenkingen.
Tot ergens 'te Velde'!
Groeten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, dat is het tegenwoordig. De museums moeten "laagdrempelig" zijn, en er moet "vredeseducatie" zijn.

Hoe ik persoonlijk de '14-'18 herdenkingen zou aanpakken:

- bescherming + onderhoud van de monumenten, begraafplaatsen, overblijfselen. En dat allemaal BLIJVEND, en niet nu even snel een likje verf, om het dat na 2018 weer in puin te laten vallen.

- museums die de dingen tonen zoals ze waren: wapens, uitrusting, uniformen, voertuigen. Het leven in de loopgraven. Het dagelijkse leven achter het front, aan weerskanten. En dat mag allemaal in vitrines, en hoeft helemaal niet "interactief" of "multimediaal" te zijn. Ik heb geen "smartfoon" nodig in een museum, geef mij maar een papieren foldertje.

- op belangrijke datums kunnen herdenkingsplechtigheden plaatsvinden.

- boeken uitgeven die ergens over gaan, en niet snel-snel een "reisgids" in mekaar flansen, die dan toch weer alleen de plekken behandeld die iedereen al kent.

Anyway, aangezien ik het NIET voor het zeggen heb, zal er wel een hele hoop gebakken lucht verkocht worden door figuren zoals Jan "hespenplakker" Fabre en consoorten.

Mvg,

Jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2013 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u voor u aantwoord. Ik voel mij minder alleen.

Wat ik merkt, nergens kun u beseffen welke invloed heeft nog die tijd. Zonder nostalgish te zijn.
1914-1918 was niet alleen een oorlog, maar ook een gans verandering van het wereld (op vlak van sociaal, politic, technologie, oorlog kunst,... dat moet u niet vertellen)en nergens kun je iets over horen.
Er zijn in onze geschiedenis verschielende periode gewees waar alles, door een catalisateur, werd sneller geevolueerd (zie ook het informatica revolutie van decennia 90-2010).
Ik denk echt dat wij zullen een gemiste kans hebben om dit stimuleerde.
Ik had gehoop dat de "100 jaar" niet alleen een celebratie (die ook moet gebeuren) maar ook iets om nadenken over onze wereld (en niet alleen in het "politic correct way").

Groetjes.
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2013 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hello iedereen.

Dit keer iets minder "kwaad". Ik heb het MMP1917 bezocht (als re-enactor), en moet toe geven dat dat is wat ik verwacht van een museum.
Stukken, loopgraven, geschiedenis. Laat maar de mensen hun eigen meining hebben. Tijd mijn bezoek, was ik door een groep van britse studenten en (zeer mooie) lerares ondergevraag over mijn uitrusting en enz. Ze waren echt "verast" door wat ik heb hun verteld. Ze zagen ook dat het museum was ook heel interessant door het feit dat ze toon materiaal zoals het was.
Dus, iets gellukiger. En nog proficiaat aan alle team van het MMP1917 voor deze museum (die moest bestaan).

Groetjes.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: