Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Russische krijgsgevangenen WWI Westerbegraafplaats Gent

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 22:07    Onderwerp: Russische krijgsgevangenen WWI Westerbegraafplaats Gent Reageer met quote

Op de Westerbegraafplaats liggen een aantal Russische krijgsgevangen begraven. Hoe kwamen die hier om?
Was er een verband met de Russische en Franse krijgsgevangenen die dagelijks vanuit Gent aan- en afgevoerd werden te voet bij de aanleg van het vliegplein van Mariakerke?
Was er in Gent een krijgsgevangenkamp voor Fransen en Russen? Zo ja
waar lag dat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb uw vraag even naar een ander onderdeel verplaatst, misschien dat er hier mensen u verder kunnen helpen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Piet,

Voor wie iets meer wil te weten komen over deze krijgsgevangenen, verwijs ik graag naar het jubileumboek van de WFA.

Russische, Italiaanse en Roemeense krijgsgevangenen werden overal ingezet door de Duitsers tijdens WO1 (gezien er voor de Franse en Britse gevangenen strengere afspraken waren gemaakt): bouwen van wegen, bosbeheer, landbouw, als werkkrachten in de industrie, in havens, ...

Gezien het belang van Gent zullen er wel verschillende plaatsen geweest zijn waar er gevangenen ondergebracht waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frank vanhyfte

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2010 10:14    Onderwerp: russische krijgsgevangenen westerbegraafplaats gent Reageer met quote

Antwoord op de vraag van Dhr. Piet Dhanens in GT, jaargang 39, nr 6

Russische graven op de Westerbegraafplaats

Op de Westerbegraafplaats Werden tijdens de Eerste Wereldoorlog 12 Russische krijgsgevangenen begraven. Ze werden in het register op de Westerbegraafplaats ingeschreven, enkelen onder hen met een vermelding van hun laatste verblijfplaats.
Ik geef u het lijstje in volgorde van inschrijvingsnummer in het register.
Wanneer er in het register informatie staat over regiment of nummer als krijgsgevangene vindt u dat hier ook terug in de taal waarin het genoteerd werd. Als laatste gegeven vermeld ik de plaats die in het register werd opgenomen. Dat is wellicht hun plaats van overlijden.

4013
Wischnjakow Andrej
Toestemming 23/7/1917, begraven 24/7/1917
Russisch krijgsgevangene
Hopital militaire

4057
Romanow Konstant
Toestemming 24/8/1917, begraven 25/8/1917
Soldat Russe 3649
Hopital militaire

4076
Masdrin Iwan
Toestemming 5/9/1917, begraven, 6/9/1917
Soldat Russe, prisonnier de guerre
° 21/1/1883
Hopital militaire

4078
Tischin Michael
Toestemming 7/9/1917, begraven 8/9/1917
Soldat Russe, prisonnier de guerre 3978
Hopital militaire

4310
Omielschinko Iwan
Toestemming 3/10/1917, begraven 4/10/1917
Russische krijgsgevangene 2982
Militair hospitaal

4387
Dimitrenko Dimitri
Toestemming 5/11/1917, begraven 6/11/1917
Russisch krijgsgevangen 27255
Militair hospitaal

4845
Pachevankin (ofTschevnankin, volgens register) Piotr
Toestemming 7/3/1918, begraven 7/3/1918
Rüss.Kriegsgef 1061
St. Peter

4846
Fedorake Alex
Toestemming 7/3/1918, begraven 7/3/1918
Gef. Nr. 472
Mil. Hosp.

5563
Samfiroff Egar
Toestemming 11/6/1918, begraven 11/6/1918
Russische krijgsgevangene 23/4 7G (2605)
Militair Hospitaal

5564
Tarassenko Nicolei
Toestemming 10/6/1918
° 1892
Russische krijgsgevangene arb. Atl. Of stl. 144 ( N.77.300)
Weezenhuis

5567
Maximow Simion
° 2/2/1893
Toestemming 12/6/1918, begraven 13/6/1918
Russische krijgsgevangene N. 3531 3e garde Regiment
Weezenhuis

6134
Russahno
Toestemming 22/10/1918, begraven 22/10/1918
Russe
Deze overledene werd begraven in graf nummer 6140, alle vorige hebben een inschrijvingsnummer dat correspondeert met het inschrijvingsnummer.

Zoals we kunnen zien kwamen de meeste overleden Russen uit het Militair Hospitaal (8). Twee onder hen overleden in het “Weezenhuis” , één in St-Peter, dat is de kazerne in de Sint Pietersabdij. Alleen van de laatste ingeschrevene werd geen herkomst genoteerd.

De twaalf grafstenen zijn identiek, ze zijn versierd met een orthodox kruis in reliëf, waarin een naamplaatje is verwerkt.
Wie voor de grafstenen heeft gezorgd is tot op heden onbekend. In België waren na Wereldoorlog 1 een groot aantal organisaties actief die geëmigreerde Russen probeerden te verenigen. Een deel van de Russen die in de migratie terechtkwamen waren militairen. Wellicht moeten we in de richting van een organisatie voor Russische oud-strijders zoeken om deze vraag op te lossen.

In het Dagboek van Virginie Loveling lezen we:

Maandag 25 januari 1915:
Het soldaten kerkhof, ligt heel op het uiteinde der begraafplaatsen, in een nieuw, aan 't oud kerkhof toegevoegd gedeelte. En ik lees op de kruiskens namen, datums en cijfers: ‘Soldat de la marine francaise, Russische vrijwilliger’, achter een onmogelijk te onthouden naam, die met of eindigt. Op twee kruiskens naast elkander: ‘"Engelsche soldaat??"’ wat verder: ‘"Soldat 2me des Grenadiers 506."’
(Gezien de datum is dit nog een vroegere “Rus” die niet samen met de andere begraven werd. Dat wordt nog eens zoeken…)

Donderdag 20 juli 1916:
Te Melle zijn er honderden krijgsgevangenen, Russen. Ze moeten hard werken en zien er ellendig uit. Bij gebrek aan verschoon zitten ze vol ongedierte. Een menschlievende dame wilde aan enkelen frisch linnen geven. Verbod van de overheerschers: “ Chocolade, andere lekkernij ja, mits aanvraag oorlof daartoe, kleedingstukken niet.”

Woensdag 11 oktober 1916:
Te Melle zijn er Russen reeds aan het werk. Ze zien er ellendig verzwakt en vervallen uit. Het is verboden hun voedsel te verstrekken. Maar het gebeurt toch dat het toezicht ontdoken wordt. Er is gezien, dat armelui, die zelf te kort hadden, hun langs den weg een boterham toestaken en dat ze dien met vieren deelden!

Op 1 november 2002 sprak ik de Russische Ambassaderaad, die aanwezig was op de 1 novemberherdenking aan en nam hen mee naar deze graven. Ondanks zijn aanwezigheid op de herdenking was hij niet op de hoogte van het feit dat er op de Westerbegraafplaats Russische militairen begraven werden. De belangstelling voor de graven van contrarevolutionairen zal in de Sovjetunie niet zo groot geweest zijn. Het is dan ook niet vreemd dat dit voor deze ambtenaar onbekend was.

vriendelijke groeten

Frank Vanhyfte
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2010 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hé bedankt Frank.

Van de streek zijnde loop ik geregeld eens rond op de Westerbegraafplaats en kende de graven, maar dat beetje achtergrond informatie is heel mooi meegenomen, zeker gezien dat heel wat namen op de kruisjes bijna of geheel onleesbaar zijn geworden.

Het valt mij op dat je spreekt van contra-revolutionairen, zijn er dan andere gerepatrieerd geworden naar de toenmalige USSR en zijn de 'gekende' contra's blijven liggen?

Lijkt mij nogal sterk, ik vermoed eerder dat die arme jongens met al de trobelen in hun thuisland gewoon vergeten zijn. Dat organisaties van gevluchte Russen dan de zorg opgenomen hebben en dat ze daardoor 'verbrand' waren lijkt mij een andere optie.

Wie doet nu de verzorging? Is dat de opvolger van de Dienst Oorlogsgraven? Idem ditto voor de Franse en Italiaanse slachtoffers daar begraven?

Wienne

Wienne's site
Naar boven
frank vanhyfte

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2010 9:47    Onderwerp: graven russische krijgsgevangenen Reageer met quote

Tot voor een tiental jaar werden de graven niet onderhouden. We zijn dan met een groep vrienden gestart om elk jaar, voor 1 november, de grafstenen te reinigen, bladeren te harken en een glas vodka te drinken.
Er werden ook al Russische snoepen en Roemeens spek gesignaleerd.
Poëzie voordragen is er ook al gebeurd. Het blijven Russen, die trekken dat aan.
Sinds een paar jaar gebeurt het onderhoud spontaan, wellicht door het onderhoudspersoneel van de Westerbegraafplaats.

Frank Vanhyfte
Naar boven
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Frans
Ter gelegenheid van de herdenkingen 1914-1918 zouden we graag op de Westerbegraafplaats enkele aanduidingen aanbrengen bij de graven van de verschillende nationaliteiten. Misschien kunnen we de krachten bundelen?
Twee Fransen kwamen om bij geallieerd bombardement, de Italianen en de Russen mogelijks door de Spaanse Griep?
De Rus uit de Tweede Wereldoorlog zou omgekomen zijn in Merelbeke, toen daar Russen aangevoerd werden uit diverse gevangenkampen om voor de herstelling in te staan. Hij kwam uit een gevangenkamp uit omgeving Hannover, waar ook Amerikanen "gelogeerd"waren.
Vernamnog dat het Burgemeester Temmerman was die zo verontwaardigd was over de verwaarlozing, dat hij zorgde voor een "algemene opkuis".
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Piet,

De Russen en Italianen zijn ongetwijfeld omgekomen ten gevolge van ontbering, ongevallen tijdens de werkzaamheden, geallieerde bombardementen, ...

Voor meer info over deze krijgsgevangenen in Duitse dienst verwijs ik naar het WFA-jubileumboek (zoek gerust eens op het forum) en in het bijzonder mijn bijdrage daarin. (Ik durf het boek bijna niet nog eens extra vermelden, maar blijkbaar is het verhaal van de geallieerde krijgsgevangen in Duitse dienst nauwelijks gekend en weten vele mensen ook niet dat in het bewuste boek toch heel wat basisinfo te vinden is.) (PS: ik verdien niets aan het boek in kwestie)

Jan
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2011 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Elk jaar tijdens de Gentse Feesten zijn er geleide wandelingen op de Westerbegraafplaats. Telkens rond een bepaald thema.
Vorig jaar ging het o.a. over universiteitsprofessoren e.d.

Trouwens voor iedereen hier met een beetje interesse in geschiedenis en funeraire kunst een aanrader!

De gids wist mij toen te vertellen dat ze voor de herdenkingen 14-18 speciaal WO1 gerichte gidsbeurten gingen doen. Iets voor naar uit te kijken!

Wienne

Wienne's site
Naar boven
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2013 20:36    Onderwerp: Russische Graven Westerbegraafplaats Reageer met quote

Op 4 mei 2013 om 11 uur is er een speciale herdenking aan de Russische graven uit WO I op de Westerbegraafplaats te Gent. Initiatief dat o.m. uitgaat van het Russisch Consulaat in Antwerpen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: