Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De allerlaatste getuigen op Canvas

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
belg1914

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 18:40    Onderwerp: De allerlaatste getuigen op Canvas Reageer met quote

deze avond "de allerlaatste getuigen" op Canvas 21.35, getuigenissen van Vlamingen die de eerste wereldoolog als kind hebben meegemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat je het zegt, was het bijna vergeten Surprised speechless Confused
Gauw de box programmeren! (want het is ook voetbal op tv ...) Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
silentknight

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn digibox staat ook al geprogrammeerd.
Blijkbaar zijn er meer delen. Uitkijken dus naar de volgende Wink
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

zie ook: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28706
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2013 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren nog een staartje van meegekregen

Vond het best ontroerend, vanuit het perspectief van kleine kinderen die hun vaders als wildvreemde mannen zagen terugkeren.

Pat
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2013 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Volgende week zit in de Knack een bon voor het boek van Vanoutrive voor slechts 9.95€' een korting van maar liefst 15€! Het boek bevat wel geen portretfoto's die in het originele boek wel staan.

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2013 7:27    Onderwerp: Reageer met quote

Interview met één van de "kinderen"

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_00477701

HEULE/IEPER - Op Canvas kan je elke dinsdagavond naar een reeks kijken over de allerlaatste getuigen van de Groote Oorlog. Een van hen is Germaine Borreman (103) uit Heule. Ze bracht de oorlog door in Frankrijk. Haar familie raakte alles kwijt.

Germaine Borremans verblijft in woonzorgcentrum Ter Melle in Heule. Ze is een van de allerlaatste getuigen van de Eerste Wereldoorlog. Canvas maakte over die getuigen een zesdelige reeks.

Germaine Borreman was vijf jaar toen tijdens de eerste maanden van de oorlog meer dan één miljoen Belgen op de vlucht sloegen voor de Duitsers. Ze herinnert zich die dag nog goed. Het gezin Borremans woonde in Ieper, een stad die onophoudelijk werd gebombardeerd. Op een dag moesten ze halsoverkop vertrekken. Germaine vluchtte in haar slaapkleedje. ‘Mijn vader haalde mij uit bed en zette mij op zijn schouders. We konden amper iets meenemen', zegt Germaine. ‘We passeerden aan een muur. Daarachter lagen de Duitsers. Als je nog veel roept gaan die mannen je meenemen , riep vader me toe. We konden gelukkig de trein nemen en Frankrijkwaarts reizen.'

Huis in flarden

De familie Borreman streek neer in Le Mans, een stad in het noordwesten van Frankrijk. De hele oorlog bleef de familie daar ondergedoken. Ze hadden er één kamer. Tussen twee bedden stond een kast, om toch enige privacy te hebben. Germaine liep er school en leerde er vloeiend Frans spreken. Ze was er trouwens graag gebleven.

‘Wij probeerden daar zo goed en zo kwaad mogelijk ons leven te leiden', vertelt Germaine. ‘Vader was schoenlapper en lapte het schoeisel van de soldaten. Hij kocht ook elke dag de krant om te weten hoe het er in ons land aan toeging. Als kind snapten we weinig van wat er gebeurde, maar toen we naar Ieper terugkeerden was alles aan flarden geschoten, ook ons huis. Mijn moeder werd er ziek van. Daarom zijn we verhuisd naar Heule.'

‘Een oorlog lost weinig op', beseft Germaine. ‘Het was lastig, maar je moet je op dat moment beredderen. Ik kon later mijn leven wel herpakken: ik huwde en kreeg drie kinderen.'

In 2014 is het 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog begon. Vanaf de lente van 2009 heeft een team van het VRT-project 14-18 een honderdtal Vlamingen geïnterviewd die kind waren tijdens WO I. Het zijn hun herinneringen aan die oorlog die in de reeks centraal staan.

Elke dinsdag om 21.35 uur op Canvas. Er is ook een boek uit met foto's en getuigenissen
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2013 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een zeer intressante serie. Goede invalshoek om vanuit kinderogen over de oorlog te horen. Hoorde vroeger van mijn oma hoe zijn Belgische vluchtelingen door haar dorp zag lopen.

Weet niet hoe het bij jullie is, maar bij sommige getuigenissen heb ik enigzins ietwat moeite. Komt door geboorte data. Als je in 1914/1915 geboren bent, heb je weliswaar de oorlog meegemaakt, maar je kan niet herinneren hoe Duitsers binnen vielen. Op je derde kan je dingen herinneren die diepe impact hebben, dat wel.
Ik zeg niet dat ze niks kunnen herinneren, maar zo goed en duidelijk, daar verbaas ik me bij sommige over.

Verder een prima serie waar ik elke week weer voor ga zitten.
Dit soort info programma's zie ik te weinig op de Nederlandse tv, waarvoor hulde aan België.

SNORKEL

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2013 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

de serie op TV is min of meer een aanvulling van het boek door Philip Vanoutrive, omdat men meer foto's laat zien die niet in het boek staan en die mochten er mijn inziens eveneens in gepubliceerd worden! Het boek hoort zeker in de boekenkast te staan na het gelezen te hebben!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: