Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Leopoldsburg - Plaats overlijden : GE en D ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2013 11:47    Onderwerp: Leopoldsburg - Plaats overlijden : GE en D ? Reageer met quote

Deze link leidt naar de Belgische begraafplaats van Leopoldsburg, op Belgian War Graves.
http://www.abl1914.be/bwg/leopoldsburg.htm

Van de daar begraven (overgebrachte) Belgische militairen wordt ook de plaats van overlijden in Duitsland vermeld.
Telkens staat er bij de plaatsnaam de afkorting D of GE.

We hebben ons al suf gepiekerd wat die twee onderscheiden afkortingen kunnen betekenen. Uiteraard op het eerste gezicht de D van Duitsland (Deutschland) en de GE van Germany. Maar waarom dit onderscheid ?
Dat het ene West-Duitsland (Bondsrepubliek) zou zijn en het andere Oost-Duitsland (DDR) maakt in een WOI-context weinig zin.

Weet iemand het antwoord (dat misschien zo voor de hand zal blijken te liggen dat mijn vraag wel heel dom zal klinken ...)

De reden van onze nieuwsgierigheid : een soldaat waarin we geÔnteresseerd zijn, Boezingenaar Alois Baelden, is overleden in Helmstadt (GE). Waarom daar is natuurlijk ons probleem. Maar die plaats zelf is ook al een probleem op zich. Want er is een Helmstadt in Beieren, een bij Heidelberg, en er is ook een Helmstedt (met -e-) in het noorden, Nedersaksen. Als we weten wat de afkorting (GE) erbij betekent, zijn we al een stapje verder.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
SMH

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2013 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk denk ik dat het geen verschil maakt die GE of D...Als je eens verder in de lijst kijkt dan zie je bijvoorbeeld wel een aantal soldaten die overleden zijn in Soltau. De ene keer staat daar een D achter, de andere keer GE.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2013 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Helmstedt had in ieder geval een officieren KG-Lager.

Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_prisoners_of_war_in_Germany

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2013 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

SMH,

Persoonlijk denk ik ook dat er niet moet gezocht worden naar een verschil tussen D en GE. Waarschijnlijk is het overzicht gebaseerd op notities gemaakt in verschillende periodes, of gebaseerd op verschillende bronnen, en werd die inconsequentie niet opgemerkt, of niet belangrijk genoeg geacht om te corrigeren.
En dat Soltau nu eens als D en dan als GE vermeld wordt, was me inderdaad ook opgevallen. En toont aan dat D = GE.

Niko,

Weliswaar was onze Boezingenaar geen officier, maar ik denk dat we inderdaad rekening moeten houden met Helmstedt i.p.v. Helmstadt. Ik acht het goed mogelijk dat waar Helmstadt genoteerd staat (niet alleen op Belgian War Graves overigens) dit een min of meer nonchalante maar foute correctie is van Helmstedt. Op het eerste gezicht is men geneigd te denken : "Helmstedt ? -stedt ? Dat zal wel Helmstadt horen te zijn."

Bedankt.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: