Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

U512 op de Fumin Verdun 1916 1/35 diorama deel 1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
har

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2013 14:26    Onderwerp: U512 op de Fumin Verdun 1916 1/35 diorama deel 1 Reageer met quote

Een belangrijk aspect van de verdedigingsgordel om Verdun waren de verschillende soorten relatief kleine bunkers. In het bijzonder de twee , R1 en U512 , bunkers op de Fumin,( bij de Vauxberg), zijn hevig in de strijd betrokken geweest. Zeker een locatie om in een klein diorama te verwerken.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Abri_de_Combat_DV3

Opmetingen in het veld gaven al snel aan dat in de gekozen schaal 1/35 de bunker veel te groot zou gaan worden dus heb ik gekozen voor een uitsnede, hoek, van de bunker ,met heel veel praktische aanpassingen. Het is een impressie van een gedeelte van de bunker , meer niet.

Een nog intacte bijna gelijke bunker MD1 bij Moulainville dient als voorbeeld.

Het ontwerp wordt uitgewerkt op een vierkant vezelplaatje.Let op de basis regels, geen lijnen parallel aan de rand(en) van de grondplaat. Hoogste punt links of rechts achter( hier wordt het rechtsachter) Met een profiellatje in verstek wordt de omlijsting gemaakt. De lijst wordt nog niet op de grondplaat gelijmd,werkt gemakkelijker. Profiellatje wordt een aantal keer gevernist en met een nietje onder in de hoekpunten versterkt.

De bunker wordt opgebouwd uit stukken DASH klei, eerst grof in vorm kneden, laten drogen en in vorm schuren. Om dure klei te sparen heb ik verschillende basis vormen in gips gegoten. Door blokjes gips als kern te gebruiken kan je met minder kle,i enkel een dun huidje aanbrengen.

In vorm schuren

Met een kraspen kras ik de voegen en dergelijke in de uitgeharde DASH klei. Voor eigen gebruik ga ik nu verder met het maken van een Siliconenruberen mal om in serie productie te kunnen werken. Je kan de delen ook meteen zo gebruiken.

Zo bouw ik de verschillende delen die samen de bunker gaan worden. Alle delen in DASH klei, daarna een mal en uiteindelijk de afgietingen in een harde gips/ keramiek

Als een puzzel worden de delen samengevoegd en met houtlijm verlijmd.

Wordt vervolgd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage AIM Naam
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2013 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Fantastisch! Kijk al uit naar je volgende post Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
ieper

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2013 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er goed uit, hou ons op de hoogte van je voortgang erg benieuwd.

Begrijp ik het goed dat het een opengewerkte bunker wordt in 1:35?
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2013 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijk modelbouwtips, laat maar komen. Cool
Onder het motto : hoe meer hoe liever. Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: