Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wie kent Roos(je) Vechten?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
carlinhebro

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2005 21:16    Onderwerp: Wie kent Roos(je) Vechten? Reageer met quote

In een boek - ik dacht van Joyce Marlow - kwam ik voor 't eerst de naam tegen van Roosje Vechten. Deze jonge Nederlandse vrouw zou, als ik me goed herinner, voor het Engelse Rode Kruis hebben gewerkt in Belgie of Frankrijk. Ze is gesneuveld, maar hoe, waar of wanneer stond er niet bij. Is er iemand hier die van haar gehoord heeft?

Dank alvast!
Carlin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
A Duck

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2005 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

De Echte naam was Rosa "Roosje" Vecht. Het was even een tijdje zoeken, maar hier heb je de info puh

1. ga naar: http://www.inflandersfields.be/

2. druk op Nederlands

3. druk op hoofdmenu

4. druk op personages

5. druk op het 8e gezichtje van rechts

Daar zie je een biografie van haar.

Succes ermee! Misschien dat je met de goede naam nog een eindje kan komen op google.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
carlinhebro

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2005 19:19    Onderwerp: Dank je wel !! Reageer met quote

Dank je wel, A Duck Laughing !!

Wat ontzettend leuk dat je dit gevonden hebt. Vooral om een foto van haar te zien vind ik wel heel erg leuk! Wat maf ook, want ik ben al tig keer in 'IFF' geweest, maar ik 'ben' nog nooit Roosje 'geweest'. Nu ik dit weet, vraag ik er natuurlijk volgende keer wel om.

Ik ben uiteraard gelijk ook gaan zoeken via Google en op deze site

http://home.hccnet.nl/r.bobbe/cracau/cracau.htm

vond ik deze info over de directe familie van Roosje:

vader: Mozes VECHT, koopman, antiquair, geb. Elburg 31-10-1853, overl. Amsterdam 11-04-1933, zn. van Jacob VECHT en Roosjen FRANK (zie III.38) en

moeder: Tr. Elburg 21-01-1880 Diena van HAMBURG, geb. Elburg 07-03-1854, overl. Auschwitz* 24-09-1943, dr. van Jacob van HAMBERG/van HAMBURG, koopman, en Betje BEEM.

Uit dit huwelijk:
1. Roosje VECHT, verpleegster Belgische Rode Kruis, geb. Elburg 18-07-1881, overl. Veurne BelgiŽ 24-01-1915, begr. Adenkerke bij Nieuwpoort BelgiŽ 25-01-1915.
2. Jacob VECHT
3. Aaron VECHT
4. Betje VECHT
5. Viera VECHT, geb. Elburg 1893, overl. ald. 1893
6. Judith VECHT
7. Jeannette VECHT

Roosje/Rosa werd dus vernoemd naar haar grootmoeder aan vaders kant en was de oudste van 5 meisjes en 2 jongens.

Tot zover eigenlijk alle info die ik op het net vond, want de andere sites (ook maar 3) bleken over een andere Roosje Vecht te gaan. Maar, het begin is er Wink !

Nogmaals hartstikke bedankt!
Carlin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: