Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Duitse bezetting

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2011 6:59    Onderwerp: De Duitse bezetting Reageer met quote

Zoals de meesten wel weten, hou ik me nogal wat bezig met de Duitse bezetting. Zo kwam ik deze morgen tijdens wat zoeken op internet twee thesissen tegen.

Ik nam ze nog maar snel eens vluchtig door en heb hier en daar wel wat opmerkingen (o.m. in één van de twee thesissen het gebruik van het boek van Sophie de Schaepdrijver als bron voor een boek over de bezetting in het Etappengebiet 4. Armee) en het is duidelijk dat de meeste mensen het onderscheid Operationsgebiet-Etappengebiet-Generalgouvernement (ingewikkelde staatsstructuren zijn ons niet vreemd in België, ook toen al met door elkaar lopende bevoegdheden) niet ten volle begrijpen, maar het loont zeker de moeite om beide werken eens van naderbij te bekijken.

De links:

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/458/311/RUG01-001458311_2011_0001_AC.pdf - Wouter Flama, DE WETGEVING IN HET ETAPPENGEBIET (WEST- EN OOST- VLAANDEREN) VAN HET VIERDE DUITSE LEGER 1914.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/458/406/RUG01-001458406_2011_0001_AC.pdf - Sebastiaan Vandenbogaerde, EEN KIJK OP DE ADMINISTRATIEFRECHTELIJKE ORGANISATIE VAN HET “ETAPPENGEBIED” TIJDENS DE EERSTE WERELDOORLOG.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2012 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 14 Nov 2012 10:28 schreef:
Een kijk op de administratiefrechtige organisatie van het' Etappengebied'
tijdens de Eerste Wereldoorlog

Masterproef van de opleiding
‘Master in de rechten’
Ingediend door
Sebastiaan Vandenbogaerde
(studentennr. 20010857)
(major: sociaal en economisch recht)

Quote:
VOORWOORD
Het is bijna een eeuw geleden dat de Eerste Wereldoorlog het aanschijn van de wereld
grondig veranderde. Het luidde een volledig nieuw era in waarin bewapening een belangrijk
gegeven werd in de internationale betrekkingen. De Eerste Wereldoorlog was het conflict
waarbij voor het laatst gebruik werd gemaakt van een gewoon cavalerie- en infanterieleger.
Naarmate de oorlog niet verliep zoals de Duitsers het zich hadden voorgesteld, werd de nood
aan efficiëntere gevechtstechnieken groot. De inbreng van verkenningsvliegtuigen, het mobiel
maken van zwaar geschut door het inzetten van de tanks en het gebruik van het mosterdgas,
het Yperiet, sleepten de burgers mee in dit vreselijk gebeuren. Oorlog was niet langer iets
voor soldaten alleen. De traditionele oorlogsvoering zoals die eeuwenlang werd aangehouden
zou voorgoed verdwijnen, evenals de sinds eeuwen standgehouden Europese
machtsverhoudingen.
Binnen enkele jaren zullen de grote herdenkingen over de aanvang en het verloop van de
Eerste Wereldoorlog overal ter wereld, en dus ook bij ons met veel omkransingen worden
opgezet. Mijn interesse voor de recente geschiedenis en vooral het willen achterhalen van de
vele hoe’s en waaroms van grote maar evenzeer minder spectaculaire gebeurtenissen, zette
mij in mijn opleiding in de geschiedenis er toe aan enkele jaren geleden een thesis omtrent het
oorlogsleven in mijn dorp Tiegem te maken. Dat ik met deze masterproef de kans kreeg om
verder aan dit onderzoek te werken, maar dan specifiek aan de Duitse
administratiefrechtelijke organisatie van het Etappengebiet waarin Tiegem en de stad Kortrijk
gelegen waren, heb ik te danken aan mijn promotor professor Heirbaut. De speurtocht liep
echter niet steeds van een leien dakje, daar sommige bronnen, zowel boeken als
archiefmateriaal, doorheen de tijd verloren raakten. Gelukkig konden deze hindernissen, door
het nog beschikbare materiaal en de inbreng van tal van mensen op deze zoektocht, worden
afgevlakt.
In eerste instantie wil ik hiervoor professor Heirbaut bedanken die me steeds met goede raad
en bemoediging vooruit hielp als de werken eens niet vlot evolueerden.
Tevens gaat mijn dank uit naar professor Opsommer, die als stadsarchivaris van Ieper, mij de
toegang verleende tot elke bron die enigszins van dienst kon zijn voor dit werk. Hij bezorgde
mij het volledige Verordnungblatt für das Etappengebiet der Vierten Armee, een ruim 1200
pagina’s dikke verzameling van alle verordeningen die door het Duitse opperbevel in het
ii iii
Etappengebiet werden uitgegeven. Zijn visie op het vlak van archivering en
kennisverspreiding geniet gegarandeerd de waardering van iedere vorser.
De heer Mayeur, de erfgoedcoördinator van Kortrijk die me zonder problemen de foto’s van
de Kortrijkse Kommandanten op een digitale drager bezorgde, en de heer Van Lerberghe,
verantwoordelijke van de erfgoedcel in de Kortrijkse bibliotheek, die het initiatief nam om de
aanplakbiljetten die werden uitgegeven door de Kortrijkse Kommandanten en het stadsbestuur
in te scannen en mij ter beschikking te stellen, wil ik langs deze weg ook nog eens bedanken.

De vlotte samenwerking met de archivarissen en het personeel van het Kortrijkse rijksarchief,
verdienen eveneens mijn waardering, samen met eenieder die de teksten van deze masterproef
las en verbeterde. Hen allemaal apart opsommen zou het gevaar dat iemand wordt vergeten
insluiten.
In allerlaatste instantie, maar daarom niet minder belangrijk, wens ik een woord van dank te
richten aan mijn familieleden en vrienden. Hun onvoorwaardelijke steun doorheen mijn
studiejaren heeft het mij mogelijk gemaakt dit werk af te leveren.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/458/406/RUG01-001458406_2011_0001_AC.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2012 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, hij was al gepost, mooi.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: