Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ivo

|
Geplaatst: 29 Aug 2012 19:48 Onderwerp: Duitse duikboot gevonden in Zeebrugge |
|
|
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/N_120829_Zeebrugge_duikboot
In de haven van Zeebrugge hebben vier erfgoedliefhebbers een Duitse duikboot uit de Eerste Wereldoorlog ontdekt. Het schip zal opgegraven worden en tentoongesteld worden in Brugge.
De boot ligt nu onder een tiental meter grond en is nog niet opgegraven. Door bodemonderzoek is nu evenwel een groot metalen voorwerp onder de grond gevonden.
De boot was in 1980 al opgemerkt, maar toen wou niemand er iets mee aanvangen. Nu zal hij worden opgegraven en tentoongesteld worden in Brugge. Dat zou klaar moeten zijn tegen 2014 als de 100e verjaardag van de Eerste Wereldoorlog wordt herdacht.
Tijdens die oorlog was Zeebrugge een belangrijke basis voor Duitse onderzeeërs die in het Kanaal en de Noordzee aanvallen uitvoerden op geallieerde schepen. Die strategie was er op gericht om Groot-Brittannië te isoleren en bracht het land veel schade toe, maar de Royal Navy bleek uiteindelijk sterk genoeg om de schepen te beschermen.
Op het einde van de oorlog brachten de Duitsers de duikboot tot zinken om te vermijden dat hij in geallieerde handen zou vallen. |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 30 Aug 2012 8:54 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Deze duikboot werd gelicht in de jaren 198O, en men kon hem niet vlug genoeg terug dumpen, alhoewel men de historische waarde kende, UB10 nog gevaren onder duikbootaas Steinbrinck
De Duitsers waren geďnteresseerd, maar kwamen te laat.
De duikboot was zonder toren, iemand heeft nog een schroef afgezaagd voor de duikbootromp terug onder zand verdween.
De Britten deden in de jaren 1999 navraag naar de ligging om de boot te lichten. Zeebrugge wist van niets, stadsbestuur Brugge wist van niks.
en nu moet hij plots terug opduiken, waar en honderdjarige viering al niet goed voor is.
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 30 Aug 2012 9:41 Onderwerp: |
|
|
Hoewel het best tragisch is dat men de boel zo enorm laat versloffen moet ik wel enorm lachen on Cnock's bericht. Het is de ironie ten top.
En zo liggen er her en der nog meer zaken in het water of in de grond waarvan men weet maar nooit de moeite genomen heeft.
De grote grondboor in Heuvelland zal ook nog wel boven komen zeker? _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 30 Aug 2012 10:04 Onderwerp: |
|
|
Yvonne,
ik zie die grondboor nog opduiken, het bergen ervan is reeds vroeger overwogen, maar er zouden technische problemen zijn.
mvg
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
Geplaatst: 30 Aug 2012 17:15 Onderwerp: |
|
|
Hij zal te zien zijn in een nieuw museum te Brugge. |
|
Naar boven |
|
 |
derwisj

|
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 14 Sep 2012 12:14 Onderwerp: |
|
|
Vandaag in het "Brugs Handeslblad" artikel door Norbert Minne.
Paul is een collega van me en bezorgde mij deze info.  _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 14 Sep 2012 12:50 Onderwerp: |
|
|
Uploaded with ImageShack.us
artikel uit 1980, bij de lichting vn de UB 10
het gat in de romp op de foto diende voor het laden van de torpedos
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
stijn

|
Geplaatst: 16 Sep 2012 13:23 Onderwerp: |
|
|
Prachtig, ik kijk er al naar uit!  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
Gelle

|
Geplaatst: 16 Sep 2012 17:51 Onderwerp: |
|
|
stijn @ 16 Sep 2012 13:23 schreef: | Prachtig, ik kijk er al naar uit!  | Je meugt der zeker van zin....... _________________ Concordia res parvae crescunt |
|
Naar boven |
|
 |
love4history

|
Geplaatst: 18 Dec 2012 8:51 Onderwerp: |
|
|
typisch...
Enfin, bergen wat er nog te bergen valt zou ik zo zeggen...
En wat die grondboor betreft. Ik hoop het! _________________ Rudeness is the weak man's imitation of strength.
Eric Hoffer
"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum" |
|
Naar boven |
|
 |
patrick vanhee
|
Geplaatst: 14 Jan 2013 13:10 Onderwerp: duitse duikboot gevonden in zeebrugge |
|
|
het zou zoals reeds gezegd de moeite kunnen zijn om de UB 10 permanent te kunnen ten toonstellen samen met de artefacts uit het voormalig oorlogsmuseum destijds op de mole.Bij navraag blijkt dat een groot deel van deze artefacts in het bezit zouden zijn van het stadsbestuur en ergens liggen te verkommeren op een zolder.echt jammer ! |
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 15 Jan 2013 12:41 Onderwerp: |
|
|
Patrick,
Vooreerst welkom op dit forum.
Een deel van de stukken uit het voormalige museum, werden in 2007 tentoongesteld in het Domein Raversijde.
gr
Kristof J. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
patrick vanhee
|
Geplaatst: 15 Jan 2013 13:10 Onderwerp: |
|
|
ben blij dit te horen zo gebeurt er toch nog iets mee |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 15 Jan 2013 18:29 Onderwerp: |
|
|
veel stukken uit het oorlogsmuseum te Zeebrugge hebben indertijd hun weg gevonden naar andere oorden, idem voor de stukken van het museum in de Kruispoort.
De stad Brugge was toen totaaaal niet geďnteresserd in WO1
mvg
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
|