Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Finnbar Moderator

|
Geplaatst: 13 Sep 2012 7:00 Onderwerp: Fosforbom blootgelegd bij wegenwerken |
|
|
Fosforbom blootgelegd bij wegenwerken
GELUVELD - Bij wegenwerken in de Menenstraat stootten arbeiders gistermiddag op een fosforbom uit de Eerste Wereldoorlog. Omdat fosfor de eigenschap heeft bij contact met lucht te ontbranden, haalden zij er meteen de ontmijningsdienst Dovo en de brandweer bij. Die lieten de fosfor gecontroleerd verbranden. Tegen 15 uur was alle gevaar geweken. Niemand raakte gewond en de bom richtte verder geen schade aan.
Het Nieuwsblad, vandaag |
|
Naar boven |
|
 |
blindganger
|
Geplaatst: 13 Sep 2012 10:21 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me vergissen maar werd er al fosfor aangewend in WO I ? |
|
Naar boven |
|
 |
Finnbar Moderator

|
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
|
Naar boven |
|
 |
Tony Het is maar 5 kilometer

|
Geplaatst: 14 Sep 2012 18:33 Onderwerp: |
|
|
blindganger @ 13 Sep 2012 10:21 schreef: | Ik kan me vergissen maar werd er al fosfor aangewend in WO I ? |
Ja, vanaf 1915 is de productie van deze tuigen echt begonnen. Dit vooral door de Britten en Fransen. De Duitsers gebruikten het niet als hoofdlading, maar soms samen met andere brandstichters.
Kon zowel als rookverwekker als brandstichter gebruikt worden.  |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 14 Sep 2012 20:16 Onderwerp: |
|
|
Tony @ 14 Sep 2012 18:33 schreef: | blindganger @ 13 Sep 2012 10:21 schreef: | Ik kan me vergissen maar werd er al fosfor aangewend in WO I ? |
Ja, vanaf 1915 is de productie van deze tuigen echt begonnen. Dit vooral door de Britten en Fransen. De Duitsers gebruikten het niet als hoofdlading, maar soms samen met andere brandstichters.
Kon zowel als rookverwekker als brandstichter gebruikt worden.  |
Hoi Tony.
even aanvullen,fosfor werd ook gebruikt in de vorm van handgranaten om ingegraven versterkingen en bunkers "uit te roken".
Kleine ladingen ervan in obussen dienden om artilleriewaarnemers te laten zien waar de schoten ingevallen waren en zo het vuur te corrigeren.
grtzMMM  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
stijn

|
Geplaatst: 16 Sep 2012 13:28 Onderwerp: |
|
|
Wij hebben ooit ook eens eentje blootgelegd:
Mvg,
Stijn _________________