Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Franse verbindingstunnels in de Argonne

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2012 20:28    Onderwerp: Franse verbindingstunnels in de Argonne Reageer met quote

Iedereen die de Argonne bezoekt kent ondertussen wel de Kaisertunnel, de Duitse verbindingstunnel tussen Nordgrund en Südgrund, nabij La Fille Morte. De Argonne herbergt uiteraard ook een aantal Franse verbindingstunnels. Ik stel er graag twee daarvan voor. Daarmee komt ook de rijke ondergrond van de Argonne eens aan bod.
Nabij La Fille Morte is er de Doublet tunnel, een verbinding tussen Ravin de Courtes Chausses en de Franse tweede lijn. Deze tunnel werd hoofdzakelijk gebouwd in de eerste helft van 1916. In deze sector was lang de 9° Divisie actief waartoe ook het RI82 behoorde. Dit regiment bouwde o.a. mee aan de constructie van deze tunnel, samen met genie-eenheden. De tunnel werd genoemd naar Sous-Lt. Doublet van het RI82 die overleed aan zijn verwondingen in juli 1916.

Het markante aan de Doublet tunnel is dat deze nog verdedigingsstructuren bevat in de vorm van een betonnen schietpositie in een chicane van de tunnel en een stalen gepantserde deur. Deze gepantserde deuren waren een gevolg van verdedigingsrichtlijnen later in de oorlog.

Achteraan is de betonnen schietpositie te zien. Bovenaan de foto een bewoner van de tunnel.

Een blik op de gepantserde deur.

Een tweede tunnel is de Metro tunnel, die een verbinding maakt tussen de Ravin Courtes Chausses en Ravin Sec.
Deze tunnel dateert eveneens uit 1916. Momenteel is nog ongeveer 150 m lengte toegankelijk. De rest is ingestort. In de Ravin Sec is nog een diepe luchtschacht te zien die aansloot op de Metro tunnel. Tussen de twee is er echter geen verbinding meer. De tunnel omvatte ook een smalspoor waarvan het tracé in het midden van de tunnel nog herkenbaar is. De Metro tunnel is aan het ingangsbereik tamelijk fragiel geworden (instortingen) en nog nauwelijks passeerbaar.

Een blik in het eerste gedeelte van de Metro tunnel.

Naast deze tunnels zijn er nog een klein aantal, echter niet allemaal meer toegankelijk. Zo is er nog de St. Gothard bijvoorbeeld die nu nog enkel toegankelijk is via een luchtschacht van ongeveer 18 m diepte.

(Tenslotte nog dit: deze bijdrage is louter informatief bedoeld. Gelieve graag niet te polsen naar gerichte lokaties of naar gps data...)
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2012 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooi Wim.

Die tunnel hebben toch altijd iets bijzonders.
Als ik zelf wat ontdek (vooral stollen) vind ik het toch altijd weer spannend.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's Wim, ondergronds is er nog genoeg te vinden en nog in een goede staat zo te zien!

Het lijkt me geen pretje om in zulke gangen te hebben moeten vechten...

Ik ben onlangs lid geworden van de DEA, interessant om te zien wat er allemaal ontdekt en uitgezocht wordt onder de grond poppy

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nog vermelden dat bovenstaande foto's niet werden genomen tijdens een DEA aktiviteit, dat terzijde. Ondergronds is er inderdaad nog heel wat te zien. Leuk dat je ook lid bent geworden van het DEA. Dan treffen we elkaar misschien eens ergens rond la Fille Morte en H285.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2012 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Weer mooie foto's

Ik heb me daar nog zeer weinig in de Franse kant verdiept...zou ik toch eens moeten doen...majaa d'r is nog zo veel te zien Smile

Ik ben al een paar maal over de site van de DEA gestruikeld, maar was er nog niet van overtuigd er lid van te worden, ik begrijp dat dat dus geen slecht plan is?

grts
Hans
mudra

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2012 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals bij elke vereniging zijn er veel slapende leden en een kleine kring werkende leden. Bij het DEA is dat net zo. Meestal tref je ongeveer dezelfde 15 mensen. Er zijn tal van werkactiviteiten waarbij letterlijk gewerkt wordt (conserveringswerken of het vrijmaken van openingen), en een aantal verkenningen. Deze laatste kunnen soms interessant zijn, maar ik heb er ook al meegemaakt die eerder mager uitvielen. En de voertaal is Duits uiteraard, soms wat Frans, naargelang de verantwoordelijke. Jaarlijks wordt er ook een soort jaarboek gemaakt met de werkverslagen, dat naderhand ook op de website te raadplegen is. Het mag misschien vreemd overkomen, maar lidmaatschap van het DEA betekent niet automatisch dat de schattenkist opengaat... De website biedt inderdaad een impressie van het reilen en zeilen van de vereniging.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2012 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 20 Jun 2012 19:35 schreef:
Zoals bij elke vereniging zijn er veel slapende leden en een kleine kring werkende leden. Bij het DEA is dat net zo. Meestal tref je ongeveer dezelfde 15 mensen. Er zijn tal van werkactiviteiten waarbij letterlijk gewerkt wordt (conserveringswerken of het vrijmaken van openingen), en een aantal verkenningen. Deze laatste kunnen soms interessant zijn, maar ik heb er ook al meegemaakt die eerder mager uitvielen. En de voertaal is Duits uiteraard, soms wat Frans, naargelang de verantwoordelijke. Jaarlijks wordt er ook een soort jaarboek gemaakt met de werkverslagen, dat naderhand ook op de website te raadplegen is. Het mag misschien vreemd overkomen, maar lidmaatschap van het DEA betekent niet automatisch dat de schattenkist opengaat... De website biedt inderdaad een impressie van het reilen en zeilen van de vereniging.

Wim D.

Dank voor de info Wim:) Het gaat me ook niet zozeer om de "schatkist" maar helpen dingen te conserveren of simpelweg op plekken komen waar ik nog niet van wist lijkt me al zeer de moeite waard.
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2012 8:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Misschien zijn zelfs meerderen in het bezit van dezelfde "schatkisten" zonder dat ze het van elkander weten....
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
mudra

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2012 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk het niet... Smile
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: