Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Amerikaanse squadrons WO1, heden nog dienend

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2012 16:19    Onderwerp: Amerikaanse squadrons WO1, heden nog dienend Reageer met quote

Met mijn andere hobby (vliegtuig spotten) kwam ik erachter dat er enkele squadrons in WO1 actief waren, maar heden ten dagen nog steeds. Als ik tijd heb, zoek ik er nog veel meer uit. Als jullie het ook leuk vinden.

1917: 94th Aero Squadron (SPAD XIII) heden 94th Fighter Squadron (F-22)
Ze zijn bekend als "head in the ring"

1917: 9th Aero Squadron (Sopwith Camel) heden 94th Bomber Squadron (B-1)
Hun embleem is typisch WO1. Zoeklichten in de lucht op zoek naar zeppelins/bommenwerpers. Meen zelfs dat er ooit in een van die lichtbundels destijds een vliegtuig gevangen zat.

Niet gediend in Europa, maar wel destijds opgericht.
1917: 118 Aero Squadron (onbekend) heden 118 Airlift Squadron (C-21 Learjet, vanaf 2014 C-27 Spartan)

1913 1st Aero Squadron (Burgess Model H) heden 1st Reconnaissance Squadron (training) (U-2)
Ze werden nog ingezet aan de Mexicaanse grens ter ondersteuning van Gen. Pershing zijn jacht op Pancho Villa.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Magneet

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2012 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn zo te zijn alleen Amerikaanse sqdrn's hoe zit het met de Duitse en Franse?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2012 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Als je mijn topictitel las stond daar al boven Amerikaans Squadrons. Wink

Bij de Britten heette het eerst nog Royal Flying Corps, wat dus hernoemd werd in Royal Airforce. Velen hebben hun roots ook in WO1.
Duitsers hebben wel wat Jagdgeschwaders naar WO1 azen vernoemd.

Tandorini

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2012 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het 118th Aero Squadron heeft wel gediend in Frankrijk, dacht ik.

In februari 1918 werd het herdoopt naar het 639th Aero Supply Squadron en gedemobiliseerd in juni 1919.

Hun eerste naoorlogse vliegtuig was de "Curtis JN-4 Jenny" in 1923.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2012 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk Tandorini. Mijn excuses. Had even iets beter moeten opletten.
-St Maixent, Ourches, Amanty, Châtillon-sur-Seine

Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2012 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric '14-'18, het 9th Aero Squadron had oorspronkelijk inderdaad een vliegtuig tussen de stralenbundels, zal vanwege de gedateerdheid op een dag wel geschrapt zijn:

En het 94e heette, zoals het embleem al zegt, "Hat in the Ring" en niet Head in the Ring.

Leuke bijdrage, bedankt! Smile

Gr P
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry dat het een tijdje stil lag, maar ik had veel andere dingen tussendoor.
Hier weer een rijtje.

De eerste is best bijzonder. De zoon van President Roosevelt (niet te verwarren met die latere uit WO2) was één van de eerste squadroncommendanten. Quentin Roosevelt is helaas gesneuveld in WO1. Ligt vandaag de dag naast zijn broer, die kreeg in Normandië 1944 een hartaanval.
1917 36th Aero Squadron (vloog voor andere eenheden). Heden 36th Fighter Squadron (F-16, Osan, Korea)

1917 21st Aero Squadron, werd snel 27th Aero Squadron (JN-4) heden 27th Fighter Squadron (F-22 Raptor)
Destijds diende ze aan het Franse front, zoals de meeste Amerikaanse eenheden.

1917 11th Aero Squadron (?, ben er niet achter) heden 11th Bomb Squadron (B-52). Ook Engeland als basis gehad in WO1

1917 20 Aero Squadron (?, ook bij deze info na 1918 over bommenwerpers) heden 20th Bomb Squadron (B-52)

Dan een merkwaardig embleem en squadron. Embleem is van na WO1. Deze is ontstaan nadat men een vulkaan had gebombardeerd zodat deze niet zou uitbarsten over de stad die er bij lag. Deze gebeurtenis is na WO1, embleem is begin jaren '30 toegekend.
1917 18th Aero Squadron/ 23d Aero Squadron (Repair) (ondersteunende dienst, geen vliegtuigen) heden 23rd Bomb Squadron (B-52)

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dan nog twee die er eigenlijk beetje buiten vallen.

De eerste was wel aanwezig in Frankrijk, maar kwam te laat om nog te dienen. Dus nooit in actie geweest.

1917 43d Aero Squadron (R-4) heden 43d Figther Squadron (F-22)
Ze kwamen tien dagen voor Armistice Day, maar kwamen dus niet in actie. In WO2, Korea en Vietnam wel.

De tweede is nooit de oceaan over geweest tijden WO1, ze heette eerst
5th Aviation School, maar werden in 1917 omgedoopt tot
119th Aero Squadron. Zo heette ze slechts 2 jaar toen het werd opgeheven. In de jaren 30 werd squadron weer actief.
heden 119th Fighter Squadron ( F-16)

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Later deze week volgen er nog een paar. Ik kom er dus op terug voor de liefhebbers m/v
Tandorini

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

11th Aero Squadron heeft gevlogen met de Airco DH-6 en de Royal Aircraft Factory RE-8, vanaf 1919 vlogen ze met de Martin NBS-1 en de Airco DH.4 tot 1927.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de extra info Tandorini.
Van 11th Aero Squadron wist ik alleen wat ze hadden gevlogen na 1918, dus na WO1. Dus jouw info was voor mij meer dan welkom.
Toch nog iemand die het geinig vind dat gepuzzle van me. Smile

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2012 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste is de oudste National Guard van de Amerikaanse Luchtmacht.

1908: 1st Aero Company (Balloon/training) In WO1 ingekwartierd bij 1st Battalion Signal Corps. Heden 102d Rescue Squadron (HH-60 & HC-130).

1917: 49th Aero Squadron (IN-4) heden 49th Test and Evaluation Squadron (geen eigen toestellen/bommenwerpers, voor testen gebruik makend van andere squadrons)

1917: 5th Aero Squadron (JN-4, trainingunit niet in Europa geweest) heden
5th Reconnaissance Squadron (U-2). Belangrijkste feit uit 1921, Gen. Billy Mitchell liet hen demo's geven over effectief bombarderen van een vloot.

Dan eentje waarvan ik een remake badge heb gekocht in het Airforce Museum Dayton, Ohio. Doet er verder niet toe, maar dat vond ik leuk.

1917: 95th Aero Squadron (Nieuport 28) heden 95th Reconnaissance Squadron (OC-135). Bekenste piloten uit WO1, de eerder genoemde Quintin Roosevelt en Irby Curry (American Football, gesneuveld 10-8-1918)

1917: 99th Aero Squadron (Sopwith 1, Salmson 2) heden 99th Reconnaissance Squadron (U-2).
Deed mee met de acties St Mihiel offensief en Meuse-Argonne offensief. Zij fotografeerden na de oorlog de zinkende ex Duitse WO1 schip Ostfriesland. Deze was gebruikt voor de bombardementdemo van Billy Mitchell.

Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2012 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Over het 18th Aero Squadron: Dat werd zes dagen later omgedoopt tot het 23d Aero Squadron
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2012 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Daarom heb ik beide eenheden genoemd, had dat detail er wel bij kunnen vermelden. Dat was inderdaad beter geweest.
Zoals veel eenheden werden ze na WO1 gedemobiliseerd om later weer, onder iets andere naam gemobiliseerd te worden. Soms zat er maar 2 of 3 jaar tussen.
Vele eenheden veranderde in loop der jaren van status en ook van functie. Van trainingsunit tot reconnaissance bijvoorbeeld.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: