Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Polygon wood Boeman

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rikkepie

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 20:24    Onderwerp: Polygon wood Boeman Reageer met quote

Polygon wood cemetery zelf is een kleine begraafplaats , er liggen 103 Commonwealth slagtoffers en één duitser , de begraafplaats is een battle cemetery dat wil zeggen dat ze tijdens de oorlog in gebruik was ,dit kan je zelf bemerken tijdens het bezoek , de gedenk stenen staan niet mooi in lijn maar onwilligkeurig door elkaar wat wijst op snelle begravingen tijdens de oorlog , Hans Bogner de enige duitser zorgde vroeger in onze prille jeugdjaren nogal wat voor commotie , het één na het ander verhaaltje werd opgehoest en het kwam haast zover dat er iemand beweerde dat de duitser al de overige slachtoffers had uitgemoord, en die lagen daar nu in vrede tesamen met hem begraven , natuurlijk klopt hier niets van , wat wel waar is dat Hans Bogner daar is achtergebleven en dat hij met zijn machinegeweer wel goed huis heeft gehouden in de scotse gelederen die hem toen beetje bij beetje insloten en hem tenslotte zelf ook naar het hiernamaals blaasden op die 28ste september 1918, wel liggen er twee scotten naast hem begraven , R CHRISTIE royal scots fuseliers , en R MC PHEE Cameron Highlanders beiden ook gesneuveld op die 28ste september 1918 zijn dit slachtoffers van Hans ????

Hans Bogner , boeman of held.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wéér zo'n mooi topic, dank je!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Rukten deze Schotten op in het bevrijdingsoffensief vlak naast een groep Belgen?
In dat geval heb ik een beschrijving gelezen in het boek van Jef Vermeiren over hoe die Schotten deze schutter hebben "aangepakt".
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 7:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zeggen : inscannen en posten a.u.b. Rolling Eyes

Het lijkt me dan toch wel een dappere kerel.
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, er wordt veel verteld hé. Is er iemand die mij kan zeggen in welke Schotse war diary of bataljonsgeschiedenis deze geschiedenis beschreven staat?

Een kameraad in krijgsgevangenschap heeft later officieel getuigd hoe hij gezien heeft dat Bogner door een artilleriegranaat gedood werd.

Ik probeer dit weekend eens zijn "echte" verhaal (voor zover bekend en voor zover dit met bronnen gedocumenteerd kan worden) hier te posten.

Ik vind trouwens "boeman" een verkeerd woord om de man te beschrijven, zelfs als hij inderdaad tot op het laatst heeft stand gehouden achter zijn MG. Moest het een Belg, Fransman of Brit geweest zijn, hij zou de hemel ingeprezen worden als HELD. Omdat hij nu eenmaal een Beier was, is hij een BOEMAN...

De oorlog is bijna 100 jaar voorbij, ik denk dat het tijd is dat ook dergelijke eenzijdige visies over heldendom en vijandschap nu ook opgeborgen worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien gaat het verhaal dat ik ergens heb staan, over een andere Duitse mitrailleurschutter (trouwens vastgeketend) en een andere Schotse divisie?
Hoe dan ook, soldaat Jef Vermeiren was zijn compagnie uit het oog geraakt en rukte een tijdje op met de Schotten, totdat ze door een mitrailleur werden opgehouden, en één Schot na een omtrekkende beweging een dolk in de rug van de mitrailleur plofte... (als ik het me goed herinner)...
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2012 12:19    Onderwerp: Hans Bogner Reageer met quote

Hans Bogner is geboren op 20 februari 1899 in Mantel bij Weiden in Noord-Beieren. Hij wordt op 24 oktober 1917 opgeroepen en legt op 4 november 1917 zijn eed af bij het Beierse Reserve-Infanterie-Regiment 14 in Grafenwöhr. Op 6 maart 1918 wordt hij overgeplaatst naar het Feldrekrutendepot van de 9. Bayerische Reserve-Division in Noord-Frankrijk, waar hij tot 20 mei verder opgeleid wordt, onder meer in het gebruik van het leichte Maschinengewehr 08/15. Vanaf 24 mei 1918 dient Bogner bij de 1.MGK/BRIR 14 aan het front tijdens de gevechten bij Montdidier en Noyon.
Eind juni 1918 wordt de 9. Bayerische Reserve-Division ontbonden. Van eind juni tot half augustus 1918 dient Bogner bij een tijdelijke eenheid, Maschinengewehr-Bataillon "Pöhner", waarmee hij de gevechten aan de Marne meemaakt. Op 16 augustus 1918 wordt dit bataljon ontbonden en Bogner wordt overgeplaatst naar de 2. Kompagnie van het Bayerische Infanterie-Regiment 27 (12. Bayerische Infanterie-Division). Deze eenheid wordt eind augustus naar Vlaanderen gestuurd, na een week opleiding bij het 2. Armee. Kort voor zijn overlijden wordt Hans Bogner bevorderd tot Gefreiter. Officieel geldt Bogner sinds 28 september 1918 als vermist bij Zonnebeke. Vanaf 24 oktober 1919 wordt Bogner door de militaire overheid officieel als gesneuveld aanzien nadat Georg Krieger in een officiële getuigenis aangeeft dat Bogner op 28 september door een granaatontploffing gesneuveld is. Daarop wordt een overlijdensakte gestuurd naar de burgerlijke stand van Mantel en ook de familie wordt ingelicht. Een Britse melding over Bogners graf op Polygon Wood Cemetery wordt niet vermeld in de Kriegsstammrolle.
Georg Krieger was wellicht een goede kameraad van Bogner. Beiden dienden sinds 23 juni 1918 in dezelfde eenheden en hadden dezelfde leeftijd. Krieger werd op 28 september 1918 gevangen genomen en keerde eind 1919 terug naar Duitsland via het Dulag Dülmen, waar hij ook de officiële verklaring aflegde over de dood van Hans Bogner.
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2012 17:09    Onderwerp: Polygon Wood Boeman Reageer met quote

Even vlug een kleine rechtzetting , toen ik indertijd dit topic schreef over Hans Bogner was het zeker mijn bedoeling niet om die man door het slijk te halen en hem als een soort van Duitse moordmachine af te schilderen , wat wel waar is dat hij toch wel voor de tegenpartij die dag een soort van Boeman moet geweest zijn daar hij zowat iedereen die ook maar wat bewoog trachte naar het hiernamaals te blazen, dit schrijf ik nu neer zonder enige wrok of haat tegen Duitsland en zijn toenmalige soldaten , ze streden en stierven even dapper als hun tegenstrevers en voor wat ?
in die periode schreef ik ook een topic over Lt Generaal Scott en dit topic bedacht ik toen met de naam , Master of Polygon Wood dus het lag zowat voor de hand dat ik arme Hans tot boeman bombardeerde sorry Hans, je was beslist heel dapper om het zomaar in je ééntje op te nemen tegen een grotere overmacht . poppy poppy
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2012 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Een hele slechte kwaliteit, deze scan, maar het gaat ook over een Duitse soldaat die vastgeketend zijn mitrailleur bedient, en uiteindelijk door Schotten gedood wordt... Waarschijnlijk niet Hans Bogner.

Uit: Mijn Grote Oorlog (Jef Vermeiren) Davidsfonds Leuven
Heel interessant relaas door de auteur, niet in dagboekvorm, en dus een stuk leesbaarder dan de gewone dagboeken...
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012 5:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nog zo een cowboyverhaal: geen enkele Duitser was aan zijn MG vastgeketend...
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

..en die verzinsels blijven maar voortleven, heb er wel reeds een tiental gelezen van vermeende vastgeketende Duitse machinegeweerschutters, ook bij de Britten aan het Sommefront, en bij de Fransen, enz

Cnock
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, waarom schrijven die frontsoldaten dat dan zelf in hun memoires? Om alles nog wat spectaculairder te maken?
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

...eerder om de Duitsers in een negatief daglicht te stellen.
De Duitse machinegeweerschutters hadden over het algemeen de reputatie van dappere en koelbloedige soldaten te zijn, waarschijnlijk paste dit niet in het plaatje dat men voorhield van de 'vijand'.

Cnock
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: