Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat is de betekenis van Cité à l'ordre du jour ... ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012 21:00    Onderwerp: Wat is de betekenis van Cité à l'ordre du jour ... ? Reageer met quote

In het dossier van mijn grootvader staat:

"Cité à l'Ordre du Jour de l'Armée et décoré de la Croix de Guerre, le 20 juillet 1918 pour le courage et le dévouement dont il a fait preuve pendant sa longue présence au front."

Wat mag ik daar allemaal uit concluderen? Is dat zo'n typische vermelding wegens lang genoeg aan het front? Hij was er al van in het begin bij, in augustus 1914, en moet dan eigenlijk al aan zijn 7e frontstreep gezeten hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Cité à l'Ordre du Jour de l'Armée
Vertaald =
Vermeld in het dagorder , Eervolle vermelding

Uit de grijze massa treden !

Een dagorder is een proclamatie aan het leger waarin bijzonder nieuws,
zoals een overwinning en de namen van militairen die zich bijzonder hebben onderscheiden,
bekend wordt gemaakt. Een dagorder wordt aan de verzamelde troepen voorgelezen.
militaire eenheden die zijn vermeld in een Dagorder dragen nestels oftewel Fourragères

zie ook
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=215873#215873

Moedige grootvader , mag je fier op zijn .
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hm... Interessant. Hij zat toen in het 23e linieregiment...
Helaas weet ik niet waarvoor hij die vermelding gekregen heeft...
Is er iets speciaals gebeurd rond die periode (20 juli 1918) of zo?

Bijgevoegd de volledige tekst uit het dossier (met ook nog bepaalde vermeldingen erna, maar die ga ik later nog onderzoeken...).

Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zat ook nog bij zijn dossier:

Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wel een beetje de frontstrepen nuanceren, je moet erop letten dat de frontstrepen verkregen werden door een bepaalde periode "in het zicht van de vijand" gezeten te hebben.
Nl per periode van zes maanden effectieve frontdienst (lees voorste linies) kon men een frontstreep krijgen.
M.a.w., een pure administrator, een kok, enz.....deden GEEN (of minder) dienst in de frontlijn, waren wel de ganse periode militair, maar liepen minder (let op : ik schrijf niet GEEN) risico.
Het neemt niet weg dat quasi alle militiren risico namen, maar niet allen even veel.
Ik herinner me een hele oude documentaire op tv, dat de mensen soms vrijwillig zoveel mogelijk frontdienst deden omdat ze normaal een halve frank per dag kregen, maar aan het front was dat een hele volledige frank, dus een verdubbeling van verloning.
Dit werd vaak, indien mogelijk, naar de familie opgestuurd.
Aangezien uw voorvader een Linie-infanterist was, zal hij wel degelijk veel in de frontlinie gezeten hebben.

In dt geval verwijst een Nationaal Legerdagorder naar een lang verblijf aan het front, best wel om trots op te zijn.
Deze medailles werden meestal met groot vertoon (verzameling van het ganse bataljon) uitgerijkt, me de muziek "Open de ban" en dhet deuntje "Sluit de ban" gevolgd door de Brabançonne.

Het ganse bataljon in 'Presenter Armes'

Hij zal verdomd en terecht fier geweest zijn. Cool
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Die vermelding op de dagorder werd dus soms ook gegeven omdat men al van in het begin erbij was, bij wijze van spreken. Dus gewoon wegens de duur van aanwezigheid aan het front?
Was dat dan zo speciaal? Of schoten er op den duur niet veel soldaten met actieve frontdienst over, die er al van augustus 1914 bij waren, en was dat feit het vermelden waard?
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
uit de tekst valt uit te maken dat hij "agent de liason" of in mooi Vlaams "verbindingsagent" was .een soort koerier die boodschappen overbacht tussen de compangie en het batljon.
Tijdes het offensief in de Vlaanderen in 1918 heeft hij blijkbaar dat meermaals gedaan onder hevig vijandelijk vuur met gevaar voor eigen leven.
het is dus een medaille voor moed en inzet,meer dan verwacht van een militair.
inderdaad iets om trots op te zijn poppy
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, het probleem is eigenlijk dat hij de vermelding op de Dagorder al kreeg in juli 1918, terwijl het offensief pas eind september startte...

Ik denk trouwens dat hij niet te lang van die vermelding heeft genoten, of ze al snel heeft gerelativeerd: zijn broer sneuvelde op 28 of 29 september in Houthulst...

Is meer info over die dagorder te vinden bv. in het legermuseum?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Je gaat in Evere niet veel meer vinden dan wat je reeds kreeg.
In het legermuseum (Brussel) of het Centrum Historische Documentatie (Evere) kan je de regimentsdagboeken of achteraf gepubliceerde geschiedenissen raadplegen. Heel interessant om achtergrond informatie te vinden maar de kans dat een gewoon soldaat bij naam genoemd wordt is eerder klein.
Een compagnie was ongeveer 120 man sterk, en deed zijn "job" om te gaan beschrijven wat iedereen individueel deed is iets te omslachtig, uitzonderlijke daden tot daar gelaten.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou leuk zijn om mijn grootvaders naam nog ergens terug te vinden, maar in het legermuseum hoop ik vooral het (exacte) traject en de gevechten van "zijn" 3e linie + compagnie (en later 23e) te kunnen terugvinden, en daar dan de familie-anekdoten aan te koppelen.

Ik heb al beloofd van dan alles in een boekwerkje te gieten, dus ik wil het goed en grondig aanpakken Smile.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy,
mijn grootvader ,Vanthomme Balthazar,diende in het 3 linie dat uit Westvlamingen bestond en gekazerneerd was in Oostende.
Het werd later "ontdubbeld" in het 23 linie van dewelke later de standaard werd overgenomen door mijn ex eenheid het bataljon ontmijners of ook gekend als DOVO...
Ik was dus werkzaam in de streek waar mijn grootvader gevochten heeft onder dezelfde vlag..
Hoe een dubbelje rollen kan Laughing
elke dag naar het werk passeerde ik het militair kerkhof van Houthulst waar de gesneuvelden van het eindoffensief liggen begraven en elke keer moest ik er aan denken dat als mijn grootvader hier ook had gelegen..ik hier niet zou rondlopen Rolling Eyes
Hoe is je grootvaders naam eigenlijk ? (Coolens of zo)
ik heb het vuurkruisenboek van mijn grootvader,misschien staat de jouwe er ook in.
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Maxmadmartin Smile

Mijn grootvader Arthur Hoornaert was van Moorslede. Ik vermoed dat hij in de Ieperse kazerne zat (maar ben niet zeker; ik moet de archieven nog eens gaan bekijken in het legermuseum). Hij zat van 1914 tot 1916 in het 3e (Ie bat 3e comp tot 11 dec 1914, daarna 4e compagnie). Op 1 juni 1916 naar het 23e (Ie bat 1e compagnie).

Zijn broer Baudouin (eigenlijk Alphonse Baudouin) sneuvelde in Houthulst op 28/9/1918 maar ligt in Moorslede begraven.
Mijn grootvader was blijkbaar verbindingsagent tijdens het bevrijdingsoffensief, en is tijdens een van die opdrachten in Houthulst gepasseerd langs de verzamelde lijken der gesneuvelden, maar niemand durfde zeggen dat zijn broer er tussen lag...

In welke compagnie zat uw grootvader? Misschien hebben ze elkaar wel gekend Smile.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
Je grootvader staat niet in de editie van de mijne,maar mogelijks in een andere of heeft hij niet gevraagd om vernoemd te worden.
zal eens opzoeken in welke comp de mijne zat.

grtz,MMM
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
hier enkele fotos van het monument 3/23 linie en verwante regimenten.
Het bevindt zich voor de marinekazerne "Bootsman Jonson" te Oostende.

grtz MMM
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: