|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
RVaneerdewegh
|
Geplaatst: 08 Feb 2012 11:36 Onderwerp: Adinkerke begraafplaats |
|
|
Mijn zoektocht naar het graf van soldaat Paul Alphonse Vaesen blijft zonder succes. Hij zou VOORLOPIG begraven zijn te Adinkerke. Nu heb ik achterhaald dat omstreeks 1920 of begin 20-er jaren een aantal (nummers variëren) grafstenen gebruikt zouden zijn voor de aanleg van een verharde weg aldaar. Weet iemand of er een lijst is opgemaakt van die gebruikte grafstenen? Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat men zo kort na het einde van die oorlog zo weinig respekt heeft getoond voor de slachtoffers. |
|
Naar boven |
|
 |
Niko

|
Geplaatst: 08 Feb 2012 11:43 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier over de heldenhulde zerkjes van Vlaamse gesneuvelden.
In een notendop:
Officieel is het verhaal dat de zerkjes waarvan dat de families niet expliciet vroegen om ze te laten staan, werden vervangen door de officiële Belgische grafzerken vanaf de jaren '20.
Het cement van deze zerkjes werd verbrokkeld gebruikt om de weg naar de begraafplaats te verharden, wat door de Vlaamsgezinden werd beschouwd als grafschennis door het nog grotendeels Franstalige Belgische leger.
Grtz,
Niko. _________________ Grtz,
Niko.
Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914
http://chasseurgraves.weebly.com
Laatst aangepast door Niko op 08 Feb 2012 11:53, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 9280 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 08 Feb 2012 11:51 Onderwerp: Re: Adinkerke begraafplaats |
|
|
RVaneerdewegh @ 08 Feb 2012 11:36 schreef: | Mijn zoektocht naar het graf van soldaat Paul Alphonse Vaesen blijft zonder succes. Hij zou VOORLOPIG begraven zijn te Adinkerke. Nu heb ik achterhaald dat omstreeks 1920 of begin 20-er jaren een aantal (nummers variëren) grafstenen gebruikt zouden zijn voor de aanleg van een verharde weg aldaar. Weet iemand of er een lijst is opgemaakt van die gebruikte grafstenen? Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat men zo kort na het einde van die oorlog zo weinig respekt heeft getoond voor de slachtoffers. |
Paul Vaesen werd oorspronkelijk begraven in De Panne, graf 8/135.
Hij werd geboren te Neerpelt op 22/12/1891, misschien werd zijn lichaam naar zijn geboortedorp overgebracht en daar herbegraven. _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
Naar boven |
|
 |
|
|