Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brandnetels gevraagd

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Red Roses

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2012 19:39    Onderwerp: Brandnetels gevraagd Reageer met quote

Op het risico met mijn vraag (alweer?) op een verkeerde topic te zitten, me toch maar even geriskeerd.

In mijn onderzoek naar het oorlogsverloop in Torhout (+:- volop Etappengebiet, centraal West-Vlaanderen) stootte ik op verschillende bevelen vanwege de Ortskommandantur waarin de bevolking (via het schoolhoofd van de lagere school) bij herhaling gesommeerd wordt tegen XX (vul de datum in) YY (vul een aantal honderd kilo) "Brennnessel" (brandnetels, dus) in te leveren t.a.v. de bezetter.

Mijn hypotheses gaan in de richting van het drogen van de vezels en verwerken daarvan bv. in soldatendekens, ruwe handdoeken, of iets dergelijks.

Compleet uitsluitsel over deze situatie heb ik niet; de gelegenheidsantwoorden die ik tot nog toe hierover kreeg vielen steevast onder het "misschien" of "hoogst waarschijnlijk" label.

Is er iemand die "cross his heart", en misschien met onderbouwde gegevens, mij hierover definitief uit de onzekerheid helpt? Waarvoor hartelijk dank!

Chris
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2012 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

RR, gezien de titel van dit onderwerp vrij algemeen is kan het inderdaad als een containertopic gebruikt worden voor soortgelijke vragen, hoewel een apart topic misschien toch wel beter was geweest, kwestie er geen zooi van te maken.
Maar goed, kunnen we later nog rechtzetten als dat nodig is.

Om op je vraag terug te komen, brandnetel werd inderdaad gebruikt als een alternatief voor bepaalde textielgrondstoffen (gezien de schaarste).
Dus voor kleding, neteldoek, verbandmateriaal, ...
(als ik mij nog goed herinner...)

Dus zekerheid heb ik ook niet Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2012 5:31    Onderwerp: Reageer met quote

Brandnetelvezels zijn inderdaad gebruikt als textielvezels.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Grenadier

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2012 6:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan dit uit het lokale geheugen bevestigen. Neteldoek was o.a. een van de toepassingen. Ook grove stoffen werden uit de vezels vervaardigd.

Uit de Wikipedia:
Quote:
In de kledingindustrie

Lange tijd werd de grote brandnetel voor het verven van wol gebruikt. Na voorbehandeling met aluin kon wol wasgeel geverfd worden. Na voorbehandeling met zink en nabehandeling met koper en in een ammoniakbad kreeg wol een intense grauwgroene kleur. Voor het verven is ongeveer 600 g brandnetel per 100 g wol nodig; de verftoon wordt beÔnvloed door het pluktijdstip en het verven. Uit de stengel van de grote brandnetel worden vezels gewonnen en verwerkt tot neteldoek.[4]. Ook wordt er tegenwoordig op kleine schaal van brandnetels stof geproduceerd ter gebruik in de mode.

Modelabel Brennels heeft in provincie Flevoland (NL) eigen brandnetelplantages en ontwikkelt daar een innovatief productieproces voor het losweken van de hoogwaardige vezels. Het netelgaren wordt gemengd met katoen.De brandnetelvezel is van nature een holle vezel die een isolerende werking geeft tijdens het dragen. Uit de praktijk blijkt dat brandnetelstof door die holle vezels makkelijker aanverft.De kleuren worden daardoor mooi en diep. Wanneer de brandnetelvezel gemengd wordt met andere vezelsoorten, neemt het die eigenschappen over. Door brandnetelvezel te mengen met bijvoorbeeld wol, worden de eigenschappen en de uitstraling van de wol in de stof versterkt. Brandnetelvezel is 30 tot 50% lichter dan katoenvezel. Daarnaast is de vezel ook sterker dan die van katoen.

Quote:
Een neteldoek is een grof geweven doek, gemaakt van katoen of netels, die vooral gebruikt wordt binnen de keuken als een vorm van zeef. Door de grove structuur kan het vocht gemakkelijk uitlekken.

Neteldoek werd vroeger ook toegepast in kleding. In het Rijksmuseum Amsterdam bevindt zich een jurk met als basis deze stof, die gedragen zou zijn door Marianne der Nederlanden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: