Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Augustus, wreedheid-maand.

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2005 7:33    Onderwerp: Augustus, wreedheid-maand. Reageer met quote

Hier kan iedereen zijn of haar verhaal en foto's kwijt over het fenomeen Wreedheid.. Aan het einde van de maand hebben we op deze manier een schitterend document.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gvdbor

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2005 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

En ik neem aan dat je dan Wreed bedoelt zoals ik het destijds geleerd heb en niet wreed zoals de generatie van 1990 geboren het gebruikt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2005 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

De minst ranzige uit de serie, spionnen aan het Oostfront.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2005 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet erg origineel om in Krieg dem Kriege van Ernst Friedrich te gaan bladeren...want daar vindt je er veel maar voor mij is de onderstaande wel de meest gruwelijke.

Richard

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2005 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

‘Het gebeurde voor Luik. Een troep Ulanen werd ingesloten door het kruisvuur van twee van onze eigen compagnies. Het gaf een heele rel, want twee van de Ulanen sneuvelden en een andere kreeg een schot in zijn ogen. Een zekere Ganghofer was commandant van de compagnie die geschoten had. Er werd veel en woedend over gepraat dat hij voor de krijgsraad gedaagd moest worden, want hij had niet mogen schieten. Iemand moest het slachtoffer zijn en daarom gaf Ganghofer zijn sergeant-majoor opdracht om te ontdekken dat de Ulanen niet door Duitsche kogels gedood waren. En die slappe ellendeling deed wat hem gezegd werd. Nee… het waren heelemaal geen Duitsche kogels geweest. Het waren Fransche kogels geweest. Franc-tireurs hadden het gedaan. Maar iedereen wist, dat er toentertijd geen franc-tireur in de buurt van Luik was… Denk je dat het verschil maakte? Welnee… Ganghofer arresteerde drie boerenjongens en beschuldigde ze ervan dat ze in hun vrije tijd franc-tireurs waren geweest. Maar waar waren hun uniformen dan? Die hadden ze verbrand. En hun bajonetten en geweren? Verstopt. Ze stonden terecht voor een veldkrijgsraad. Geen bewijzen, alleen maar het woord van compagniescommandant Ganghofer en dat van zijn sergeant-majoor, die later kreeg wat ie verdiende. Die twee legden het er zoo dik op, dat er geen speld tusschen te krijgen was… En waar waren de dooie Ulanen? Waar jij en ik zullen zijn als de oorlog nog lang duurt… ze bemestten de Belgische grond.
De veldkrijgsraad overwoog het geval. De drie officieren die als rechters fungeerden, beraadslaagden samen. Een van hen was het niet met de anderen eens. Ze praatten nog een heelen tijd en de boerenjongens hielden geen oog van hen af. De officier, die het er niet mee eens was, praatte zoo hard, dat je hem verstaan kon als je er dicht genoeg bij stond.
“Er is geen enkel bewijs”, zei hij. “En het woord van een officier dan?” Hij zei: “dat is niet voldoende.” Ze gaven het niet op. “Is het woord van compagniescommandant Ganghofer niet voldoende?” Ze kregen hem eindelijk zoo ver dat hij toegaf, dat hij in dit bepaalde geval Ganghofer niet geloofde. Iedereen luisterde, zelfs de Belgische jongens, al begrepen ze er geen woord van. Het leek wel of de heele oorlog stil werd en luisterde, alsof de kanonnen van het Kanaal tot Oost-Pruisen zwegen, alsof de eerste aarde was voorbijgegaan… Dat is Openbaring 21, als je het weten wilt…
Die eene rechter-officier bleef maar protesteren. Hij zei, dat het onrechtvaardig was en hij diende zijn ontslag in als lid van de krijgsraad. Het hielp hem niets en het hielp die Belgen ook niets. De drie onschuldige jongens –een voor elke Ulaan- werden de volgende morgen neergeschoten en de rechter-officier overgeplaatst.’

Uit: Blankfort, Michael; vertaling Vuerhart-Berkhout, A.(z.j.). Ik had een vriend. Den Haag: Zuid-Hollandsche Uitgevers Mij.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2005 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Intriest verhaal Richard Sad
Waarvoor dank.
Naar boven
Billy

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen week gelezen op de fantastische site www.verzet.org

Brok in mijn keel. Het deed echt veel met me.

Irma Grese was na het einde van de Tweede Wereldoorlog, veruit de meest opgemerkte SS-Aufseherin die berecht werd. Zij werd geboren op 7 oktober 1923 in een landbouwersfamilie en verliet de school op haar vijftiende in 1938. Zij werkte zes maanden op een boerderij, daarna in een winkel en daarna in een hospitaal want ze wilde graag verpleegster worden. Zoals zoveel andere jongeren in die tijd was ze spoedig in de ban van Hitlers toespraken en geschokt door de corruptie onder de Weimarrepubliek. Zij trad toe tot de BDM, het vrouwelijk equivalent van de Hitlerjugend, waar ze de nazi-ideologie omarmde.

Haar wens om verpleegster te worden werd doorkruist door een beslissing van het locale Arbeidsbureau dat haar naar KZ Ravensbrück zond om er een opleiding als kampbewaakster te volgen. Op haar negentiende werd ze SS-Aufseherin en overgeplaatst naar KZ Auschwitz-Birkenau. Grese promoveerde snel naar de rang van SS-Oberaufseherin in de herfst van 1943, toen nog maar nauwelijks 20 jaar oud, en werd meteen verantwoordelijk voor het handhaven van de orde en het toezicht over 30.000 vrouwelijke gevangenen, overwegend Hongaarse en Poolse jodinnen. Dit was de 2de hoogste rang die vrouwen bij het SS-kamppersoneel konden behalen.

Zij droeg gewoonlijk erg zware laarzen, een pistool en een versterkte varkenslederen zweep bij zich. Zij gebruikte zowel lichamelijke als emotionele methoden om haar gevangenen te folteren en schepte er genoegen in om haar slachtoffers in koelen bloede dood te schieten. Zij ranselde verscheidene vrouwen dood en met haar met staaldraad verzwaarde zweep sloeg ze ongenadig in op de hulpeloze massa uitgemergelde vrouwen.

Na de oorlog brachten de overlevenden in verschrikkelijke getuigenissen nog meer details aan over de verschrikkingen onder Irma Grese omtrent haar moordpartijen, folteringen, wreedheden en seksuele excessen tijdens de periode dat ze in de concentratiekampen van Birkenau en Bergen-Belsen actief was. Zij getuigden over haar puur door sadisme ingegeven daden, zinloze afranselingen en het willekeurig en eigenmachtig neerschieten van gevangenen, het op de hulpeloze vrouwen loslaten van haar getrainde en uitgemergelde honden, en haar selecties van gevangenen die zij naar de gaskamers stuurde. Zij werd er van verdacht elke dag minstens 30 moorden op haar geweten te hebben.

Op het proces in Lüneburg getuigde de overlevende Ilona Stein het volgende tegen Irma Grese: "Toen ik in Birkenau zat heb ik Grese samen met Dr. Jozef Mengele de selecties zien maken van de mensen die naar de gaskamers werden gezonden. Op deze parades koos Grese zelf de mensen uit die op deze manier vermoord moesten worden. Tijdens één van die selecties, omstreeks augustus 1944, moesten zowat 2000 tot 3000 mensen worden geselecteerd. Tijdens deze selectie waren Grese en Mengele verantwoordelijk voor de mensen die naar de gaskamers werden gezonden. De geselecteerde mensen probeerden dikwijls weg te sluipen van de lijn en verborgen zich achter hun spullen of bedden. Grese had het altijd gezien en ging er meteen achteraan om hen te zoeken, en bleef hen slaan totdat ze het opgaven en sleurde hen terug achter de lijn. Ik heb alles zelf gezien wat ik zoëven heb beschreven. Het was algemeen bekend in dit kamp dat de mensen die op deze manier werden geselecteerd altijd direct naar de gaskamers werden gezonden."
In januari 1945 keerde Irma Grese terug naar KZ Ravensbrück en in maart 1945 naar KZ Bergen-Belsen. Haar wreedheden liep gewoon verder in die periode. Na de bevrijding van dit kamp werd ze opgepakt en voor de rechter gebracht tijdens het beruchte Bergen-Belsen proces dat gehouden werd tussen 17 september en 17 november 1945 in Lüneburg. De enige verdediging die Irma Grese kon bedenken was: "Himmler is verantwoordelijk voor alles wat is gebeurd maar ik veronderstel dat ik even veel schuld heb als iedereen die boven mij stond." Grese werd over de hele lijn schuldig bevonden en veroordeeld tot de doodstraf. Zij werd op 13 december 1945 opgehangen door de Sovjets .

Margot Drexler van KZ Birkenau

Margot Drexler (of Dreschel of Dreschler) was een andere beruchte SS-Aufseherin in KZ Auschwitz-Birkenau die erg gevreesd werd door haar vrouwelijke gevangenen, die ze regelmatig sloeg en mishandelde tot de dood er op volgde. Margot werd op 17 mei 1908 geboren in Mendersdorf, een stadje gelegen nabij Bayreuth. Ze had een kantoorbaan in Berlijn totdat zij vanaf 31 januari 1941, net zoals de meeste Aufseherinnen overigens, een opleiding volgde als kampbewaakster in het KZ Ravensbrück. Haar 'training' kreeg zij van plaatsvervangend SS-Oberaufseherin Dorothea Binz en Oberaufseherin Johanna Langefeld.

Zij promoveerde al snel naar Rapportführerin, een hogere bewaakstersrang en transfereerde op 27 april 1942 als SS-Aufseherin in KZ Auschwitz en werd later ook de chef van alle kantoren in kamp van Auschwitz. Zij was haar taak erg toegewijd en promoveerde snel naar de titel van SS-Obersturmführerin (vrouwelijke kampleider) onder SS-Lagerführerin Maria Mandel. Margot Drexler was graatmager gebouwd en erg hatelijk van karakter. Ze had donkerblond haar, een haakneus en sterk vooruitstekende tanden. Ze had erg dunne benen en een zeer bleke huidskleur. Ze was erg vulgair en raakte snel geïrriteerd. Zij heeft wellicht duizenden gevangenen vermoord en gefolterd op de gruwelijkste manieren. Haar kompaan SS-Oberaufseherin Maria Mandel getuigde later op haar proces in Krakau dat het steeds Margot Drexler was die het voortouw nam bij de selecties naar de gaskamers.

Drexels verschijning was ronduit afstotelijk, zoals een vrouwelijke Auschwitz-overlevende later getuigde: En daar was dan kampleidster Drexel, met haar vooruitstekende tanden, zelfs als ze haar mond sloot" Zij verhuisde regelmatig tussen Auschwitz I (het basiskamp) en Birkenau en drong zichzelf op bij de selecties van vrouwen en kinderen om hen eigenhandig naar de gaskamers te zenden.

Na de oorlog zouden velen overlevenden tegen haar getuigen. Zo vertelde een overlevende de volgende gebeurtenis: Op een dag, in 1943 of 1944, woonde Drexel op de appèlplaats van Auschwitz de executie bij van een vrouw die had gepoogd te ontsnappen. De vrouw die op het punt stond om te sterven, trok onverwacht een scheermes en sneed de aders van haar polsen door. Drexel, witheet van woede, gilde haar toe: "Wat denk jij wel dat jij ons voor de gek kan houden? Het Duitse Rijk foppen? We krijgen iedereen wel op het einde! Iedereen begrijp je!"

Een andere overlevende getuigde op het latere proces: "Wanneer zij naar de andere kant van het kamp moesten om te werken, werden de gevangenen geselecteerd voor de verschillende taken en getoond aan Drexel. Drexel was dan één van de SS-kampleidsters. Zij was de ergste Lagerführerin in Auschwitz van allemaal. Het was altijd Drexel die mij sloeg wanneer ik te laat op het appèl verscheen."

Op 1 november 1944 werd Margot Drexel overgeplaatst naar KZ Flossenbürg als Rapportführerin en in januari 1945 verhuisde ze terug naar een subkamp van KZ Ravensbrück nabij Neustadt-Glewe. Vandaar vluchtte ze weg in april 1945 toen het Derde Rijk in elkaar stortte, maar ze zou niet lang op vrije voeten lopen.

In mei 1945 werd ze in de Russische bezettingszone op de weg van Pirna naar Bautzen, door een aantal voormalige gevangenen van KZ Auschwitz-Birkenau op straat herkend en vastgegrepen. De gevangenen leverden haar prompt uit aan Russische militaire politie. De Sovjets veroordeelden Drexler tot de doodstraf en in mei (of juni) 1945 werd Margot Drexel opgehangen aan de galg in Bautzen.

[img][/img]
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Billy, sorry, maar wat heeft dit met WOI te maken?
pascal
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Billy lijkt op het verkeerde forum te zitten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Billy

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het is de bedoeling dat je de mooiste, afschuwelijkste, indringendste of voor jou veelzeggendste foto uit je eigen collectie, uit een boek, van internet of waar dan ook vandaan plaatst die voor JOU het thema van de maand symboliseert. Dat mag een foto zijn uit 1914-1918 maar ook een moderne. Het maakt niet uit. Het gaat er om dat je laat zien wat het thema voor je betekent, welk plaatje dat het beste samenvat.

Heb ik dus schijnbaar verkeerd opgevat?

Anyway, tweede wereld oorlog is een logisch gevolg van de eerste. Maar haal maar weg als het hier niet hoort. Dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen Smile
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik vond het wel interessant om te lezen omdat ik me ook met WOII bezighoudt, maar of het hier thuishoort kunnen misschien beter de moderators beslissen...
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dit forum heeft de Eerste Wereldoorlog als thema en niet de Tweede. Met moderne foto's bedoelen we, in het geciteerde verband, foto's heden ten dage gemaakt van WO-1 gerelateerde onderwerpen. Het bespreken van WO2 en andere oorlogen laten we graag over aan andere Forums.
Naar boven
Billy

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ja precies, had de opdracht gewoon te snel en verkeerd gelezen. Sorry.
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt nietn uit Billy, ik verwijder het straks even. Wel zonde van al je moeite overigens.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben voorstander om het topic van Billy te laten staan. Tenslotte gaat het over onmenselijkheden die in elke oorlog en door elke nationaliteit kunnen begaan worden.
Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het topic van Billy mag dan wel niet wo1 gerelateerd zijn, maar ik vindt het zonder meer een zeer interessant post!!!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: