Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Argonne: de resten van de grafsteen voor Xaver Steinle +1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 8:49    Onderwerp: Argonne: de resten van de grafsteen voor Xaver Steinle +1914 Reageer met quote

Unteroffizier Xaver Steinle en Bagatelle, + 23 oktober 1914

Een stukje voorgeschiedenis… In mei 2011 vroeg Jürgen Verwijst, die het boek “Feldgrau in de Argonne 1914-1918” bij me had aangekocht, me naar de lokatie van de Denkmal-sokkel van de voormalige begraafplaats van het Grenadier-Regiment Nr. 123. Een huidige foto hiervan figureert in het bovenvermelde boek. Kort daarna, en na zijn bezoek aan de site in kwestie, kreeg ik opnieuw een email binnen van Jürgen, dit keer met de vraag of ik kon ondersteunen bij een “vondst”. Blijkbaar had men rondom de sokkel recent boswerken uitgevoerd en naast de begraafplaats waren diepe sporen door boswerk-machines getrokken. In één van deze sporen waren delen van “een steen” naar boven gekomen die door Jürgen Verwijst waren opgemerkt. Bij het samenvoegen van de vier delen (maar dan nog steeds onvolledig) was de naam van een zekere Unteroffizier Xaver Steinle, Grenadier-Regiment Nr. 123 te lezen, gesneuveld op 23 oktober 1914.
Wat te doen met deze vondst ? Ter plaatse laten liggen was een weinig logische optie, gezien vandaag de dag veel zaken verdwijnen of vernietigd worden. Een overbrenging naar het “Camp Moreau” leek een betere denkpiste. In samenspraak met Jürgen Verwijst liet ik de steen via een lokaal contact ophalen en in zekerheid brengen in het “Camp Moreau”, waar deze steen in de toekomst ergens een plaats zal krijgen. Dat deze resten van deze grafsteen toch een zekere extra dimensie te bieden hebben pogen we hierna te verduidelijken.

Het Grenadier-Regiment Nr. 123 en de gevechten in het Gruerie-Wald.

Dit regiment maakt deel uit van de 27. Inf. Divisie die sinds september 1914 aan de westelijke rand van de Argonne, in het Grueriebos, in een aanvankelijk moeizame strijd verwikkeld zit met goed verdekt opgestelde Franse troepen. De eerste “intrede” door het GR123 in het Grueriebos heeft plaats vanaf Totemann Mühle (nabij Binarville, Moulin de l’Homme Mort), in (zuid)westelijke richting. Het betreft een ondersteuningsactie, op 28 september 1914, voor het IR127 die een eerste doorbraak in het Grueriebos forceert. Op 29 september wordt verder het bos binnengedrongen, maar alles verloopt moeizaam. De tocht door het terrein wordt zwaar belemmerd door het quasi ondoordringbare kreupelhout, een gebrek aan gerichte oriëntatie, een gebrek aan wegen en paden en een Franse vijand die zeer moeilijk te bespeuren valt. Begin oktober vervalt men langzaam maar zeker in een stellingenoorlog. Alles stokt en men moet andere taktieken aanwenden.
Het GR123 zit dan oktober 1914 rondom het beruchte Bagatelle Pavillon. De inname van dit versterkt punt is een harde dobber en verloopt helemaal niet zoals de Duitse legerleiding het zich gewenst had. Verschillende pogingen, o.a door het GR123 in samenwerking met andere eenheden zoals het Jäger-Bataillon 5, worden ondernomen om Bagatelle Pavillon in te nemen. De Fransen hebben dit punt echter taktisch zeer goed en verdekt uitgebouwd.
Een poging op 4 oktober 1914 loopt op een sisser uit. Men ziet zich verplicht om het punt via een loopgravennet met sappenhoofden te omringen en te pogen om op die manier dichter te komen en een inname te forceren. Een tweede grootschalige poging op 13 oktober mislukt opnieuw. Een derde poging op 15 oktober slaagt en het is hoofdzakelijk het IR67 die het versterkte punt Bagatelle Pavillon inneemt.
De daaropvolgende dagen wordt systematisch verder gebouwd aan vernieuwde stellingen en worden kleine “Unternehmen”, lokale kleinere aanvallen of uitvallen, uitgevoerd.
Zo ook op 23 oktober 1914, de dag waarop Xaver Steinle de dood vindt.
Op deze 23ste oktober voert het naburige JB5 (Jäger-Bataillon 5) dat links aan het I. Bat. GR123 aansluit een aanval uit en betrekt hierbij ook de troepen van het I. Bat. GR123, met name de 4. Komp. die zich eveneens op gelijke hoogte schaart met de troepen van het JB5.
Naar rechts moest logischerwijze ook een deel van de linie volgen. Rechts bevonden zich troepen van het III. Bat. GR123. Het was de 9. Komp. van dit III. Bat. die het opschuiven door het JB5 eveneens probeert uit te buiten. Deze kompagnie, waartoe ook Xaver Steinle behoort, raakt een stuk vooruit tot in een Franse loopgraaf maar krijgt dan sterk zijdelings Frans mitrailleurvuur te verwerken. Dit verplicht hen van zich met zware verliezen terug te trekken naar de uitgangsposities. Eén van de doden is Xaver Steinle. Twintig manschappen blijven vermist achter.
De actie op 23 oktober had het GR123 op regimentsniveau twintig doden, twintig vermisten en drieëndertig gewonden gekost.

Xaver Steinle en de begraafplaats van het GR123

Dat de oorspronkelijke grafsite van Unteroffizier Xaver Steinle niet onopgemerkt in de vergetelheid raakt, hebben wij te danken aan een reisbericht uit 1929. Dit reisbericht, een werkbezoek van de toenmalige Duitse gravendienst, beschrijft de toestand van de begraafplaats en twee “massagraven”. Dit gegeven is meteen de directe link naar de gevonden grafsteen en maakt daarmee de actie van 23 oktober concreet. Volgend uittreksel is een overname uit “Feldgrau in de Argonne 1914-1918”:

“Midden in het Argonnenwald bereikt men na een uur stappen vanaf de dichtste berijdbare autoweg deze begraafplaats. Ze omvat 1037 individuele graven en 2 verzamelgraven. In één van deze verzamelgraven, aan de noordzijde naast de ingang, ligt Unteroffizier Xaver Steinle met 12 Grenadiere. Het aantal in het tweede verzamelgraf is niet aangeduid. Dit tweede verzamelgraf bevindt zich aan de zuidelijke ingang onder een grote eik en wordt als dusdanig niet aangeduid.”

De vindplaats van de gebroken steen komt ook overeen met de lokatie zoals die hierboven beschreven wordt, namelijk noordelijk van de huidige resten van de sokkel.

De begraafplaats van het GR123 hield nog stand tot in 1943, tot wanneer de Wehrmacht deze begraafplaats “ontmanteld” heeft naast die van het IR124 en IR67. De reden was de te afgelegen ligging, diep in de bossen van de Argonne. Alle graven werden overgebracht naar de begraafplaats van Consenvoye. Unteroffizier Xaver Steinle ligt nu begraven in Block 3, Grab 523.

Xaver Steinle

Bij navraag in het Haupstaatsarchiv te Stuttgart bleek dat de Kriegsstammrollen van dit regiment kort na de oorlog in een kazerne in Stuttgart quasi integraal zijn verloren gegaan in een brand. Hierdoor kan zijn staat van dienst jammer genoeg niet meer getraceerd worden. Het enige dat we kunnen vooropstellen is dat hij geboren werd in 1886 in Hausen (Württemberg).
Verdere navraag bij de stad Allmendingen, waar hij woonde voor hij in dienst ging, leverde ook geen verdere info op: in hun burgerlijke archieven kon geen info gevonden worden. Meer nog, zijn omstandigheden en sterfdatum waren zelfs niet bekend.
Op die manier is Xaver Steinle één van de zovele “vergeten” doden van de Argonne…

Wim Degrande, september 2011
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

Fascinerend verslag Wim, en een mooi eerbetoon.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Deze post is al even klassevol als je foto's, Wim.
Héérlijk interessant leesvoer!
poppy poppy poppy poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een kleine toevoeging aan de tekst: nog een woordje van dank aan Isabelle Leyn en Robert, beiden actief binnen de vereniging van het Camp Moreau, die gezorgd hebben voor de "overdracht" van de grafsteen.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Uitermate interessant, en zoals ik een tijd geleden al reageerde vind ik het prachtig dat deze grafsteen, of liever de resten daarvan, gevonden is en veilig gesteld is. Op de voormalige begraafplaatsen die ik gezien heb zijn vaak nog wel oude steenresten en kleine overblijfselen te vinden, maar dat er nog een deel van een grafsteen met leesbare tekst boven komt is wel erg bijzonder. In dit specifieke geval ook nog van een persoon die genoemd is in eerdere verslagen, zoals Wim al aanhaalt.
Erg mooi stuk en achtergrondinformatie dit, helpt om een en ander weer wat in perspectief te plaatsen. Dank hiervoor!

Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi initiatief, en goed dat de steen zo bewaard wordt!

Ik was hier in mei, en het was er rondom de sokkel door de boswerkzaamheden ronduit een zooitje. Veel losse (grote) takken en inderdaad diepe sporen die overigens rakelings langs één van de bankjes gingen.
Aan de andere kant, zo is wel de steen naar boven gekomen.

Wat ik overigens apart vind is dat de graven zijn overgebracht naar Consenvoye.
Je zou denken dat ze naar Servon-Melzicourt zouden zijn overgebracht, dat ligt toch een stuk dichterbij.

Annelies

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

Dat de graven naar Consenvoye zijn gebracht zal zijn redenen hebben gehad, maar die mij niet bekend zijn. Deze overbrenging van de graven is, zoals je weet, uitgevoerd door de Wehrmacht tijdens WO2, samen met de graven van IR124 en IR67. Misschien was er op Consenvoye letterlijk nog "ruimte" voor de "massagraven" (alle deze slachtoffers hebben geen individuele graven voor zover ik weet, maar werden opnieuw begraven in kleine massagraven, toegedekt met grote naamborden).

groeten,

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds de vondst van de grafsteen is er regelmatig contact geweest met Wim. Omdat wij zelf geen ervaring hebben met het opzoeken van personen heeft Wim dit overgenomen. Ondertussen heeft hij ons regelmatig updates gegeven waaruit ons wel duidelijk werd dat de kans erg klein is dat er nog iets over deze persoon te vinden zou zijn. Tijdens deze e-mail wisseling gaf Wim al aan dat hij uiteindelijk het resultaat hier zou posten. Ik mag wel zeggen dat dit erg mooi verwoord is. Via deze weg wil ik je (ook namens mijn vrienden) hiervoor hartelijk danken.

Even een kleine aanvulling van mijn zijde. Mijn naam is een aantal keren gevallen omdat ik het meest actief via de e-mail en het forum ben. De anderen wil ik zeker vermelden: Marc (die de steen heeft gevonden), Ruud en Cees.

Eind van volgende maand gaan wij weer richting Argonne en zullen een verslag achterlaten bij Camp Moreau. Hierin zullen we de vondst beschrijven, incl. het coördinaat van de vindplaats. Tevens zullen wij Consenvoye bezoeken om daar een eerbetoon te brengen aan Xaver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan, zou ik zeggen. Dergelijke zaken/vondsten liggen mij nauw aan het hart, zonder sentimenteel te willen gaan doen. We moeten in de eerste plaats jullie "equipe" danken die de steen heeft gevonden en er letterlijk een plaats wilde aan geven. Ik hoop dat de mensen van Camp Moreau de steen op een respectabele manier ergens conserveren, ook al siert hij geen graf meer. Volledigheidshalve moet ik zeggen dat ik bovenstaande tekst wegens tijdsgebrek nog niet in het Frans heb kunnen vertalen om ginder te kunnen laten gebruiken. Ik hoop van dit binnenkort te kunnen doen.
Allemaal veel werk misschien voor "een" onvolledige grafsteen, maar dergelijke concrete sporen in de Argonne, hoe "miniem" ook, moeten zoveel mogelijk bewaard blijven, er is al genoeg verdwenen door de jaren heen.
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal en altijd mooi als zoiets toch nog bewaard kan blijven, al is het dan niet op een graf
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2011 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 28 Sep 2011 19:32 schreef:
Hallo Annelies,

Dat de graven naar Consenvoye zijn gebracht zal zijn redenen hebben gehad, maar die mij niet bekend zijn. Deze overbrenging van de graven is, zoals je weet, uitgevoerd door de Wehrmacht tijdens WO2, samen met de graven van IR124 en IR67. Misschien was er op Consenvoye letterlijk nog "ruimte" voor de "massagraven" (alle deze slachtoffers hebben geen individuele graven voor zover ik weet, maar werden opnieuw begraven in kleine massagraven, toegedekt met grote naamborden).

groeten,

Wim D.

Hallo Wim,

Zelf had ik inderdaad ook gedacht aan ruimte als reden.
Ik wist alleen niet dat ze in een massagraf begraven werden, ik heb altijd gedacht dat ze hun individuele graven behielden.

groeten,
Annelies

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2011 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

Misschien heb ik mij wat zwaar uitgedrukt met "massagraven", het zijn eerder kleine "verzamelgraven" voorzien van een grote naamplaat met een hele rits namen, zoals je ze soms ook wel eens ziet op andere Duitse begraafplaatsen. Maar concreet hebben ze bij de "Umbettung" wellicht wel een groot verzamelgraf of "massagraf" gemaakt. Misschien komen we het nog wel eens te weten...

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2011 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals eerder beschreven zijn wij het laatste weekend van oktober weer naar de Argonne afgereisd. Op vrijdag ochtend 28 oktober vroeg uit de veren. We zouden direct naar Consevoye rijden wat de huidige rustplaats is van Xaver. Twee van ons zijn actief dienend en dus werd er besloten om dit met een militaire ceremonie te doen. Het is lastig uit te leggen, maar militairen zullen begrijpen dat dit gepast is richting een gevallen militair. Hiermee hebben wij het naar Xaver zo eerzaam mogelijk afgesloten

Hieronder enkele foto's van de ceremonie.

De volgende dag zijn wij bij Camp Moreau langs geweest om enkele documenten af te geven (Het artikel van Wim, de eerste post in dit topic en ons eigen artikel over het vinden van de steen). Men heeft reeds besloten de steen te restaureren. Voor de mensen die Camp Moreau kennen zal deze een plaats krijgen naast de steen van Pionier Neumann.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mudra

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2011 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor dit zeer eervol betoon en dit mooi gebaar. Op deze manier is Xaver Steinle even terug uit de vergetelheid gehaald en "herdacht". Zeer passend voor deze 11 november periode...

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2011 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

quote"We liepen door een spoor van de bosbouw machines. Mijn vriend vind een stuk van een bewerkte steen in het spoor. Toen we weg wilden gaan ontdekten we geschrift op de steen. Voordat we er erg in hadden waren we 4 delen in elkaar aan het passen. Ondanks dat het warm was hebben we een fles water gebruikt om de steen voorzichtig schoon te maken.
Uiteindelijk blijkt het om een grafsteen te gaan van Xaver Steinle. Om een lang verhaal kort te maken is de steen bij de vrijwilligers van Camp Moreau. Hier gaat een dankwoord uit naar Wim (Forum naam: Mudra) die zijn contacten heeft geactiveerd. Van de ruim 1000 personen die hier begraven zijn geweest, wordt er in het boek wat Wim heeft geschreven "Felgrau in de Argonne" precies deze persoon er uit gelicht. Toeval... of voorbestemming.
"
Unquote

Dat vond ik toen al zo'n straf verhaal, schitterend gewoon.

Cpl_Uhl, Marc-Ruud-Cees en Mudra,
bedankt voor jullie inspanningen, updates en het mooie eerbetoon.
Dit zijn klasse-topics waarvan een mens steeds weer geniet.

Mvg.,
Marty
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: