Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Erwin Rommel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Samuel

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2007 20:10    Onderwerp: Erwin Rommel Reageer met quote

Ik zag dat Generaal Erwin Rommel in de Eerste wereldoorlog ook heeft gevochten, misschien wel leuk om te weten:

Rommel vocht in de Eerste Wereldoorlog aanvankelijk bij de infanterie en later bij een bataljon bergtroepen, het Württembergisches Gebirgs-Bataillon, dat bij wijze van Duitse steun aan de Oostenrijkse bondgenoot was uitgeleend. Het bataljon zou zich in het Alpengebied de stoottroeptactiek (voorloper van de Blitzkrieg) volledig eigen maken. De Württembergers deden van zich spreken toen twee compagnieën van hun formatie, geleid door Oberleutnant (eerste luitenant) Erwin Rommel, in oktober 1917 bij de slag om Caporetto de Italiaanse frontlinie wisten te doorbreken en een artilleriestelling overrompelden. Een Italiaans tegenoffensief werd afgeslagen en een compleet regiment Bersaglieri (zeker niet de minsten) werd krijgsgevangen gemaakt. Met de aankomst van de rest van het bataljon leidde de Oberleutnant de formatie langs de achterzijde van Monte Matajûr (in het tegenwoordige Slovenië) en men kon nog meer Italianen tot overgave dwingen. Honderdvijftig Italiaanse officieren en 9000 manschappen verlieten het slagveld als krijgsgevangenen en 81 stuks geschut werden door de Duitsers buitgemaakt. De Oberleutnant werd tot Hauptmann (kapitein) bevorderd en kreeg later voor zijn aandeel in de Slag van Longarone de Pour le Mérite uitgereikt; Rommel was één van de jongste ontvangers van deze onderscheiding die eigenlijk voor hogere officieren was bedoeld.

Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erwin_Rommel

En:

Eerste Wereldoorlog
Erwin Rommel liet in de eerste wereldoorlog van begin af aan merken dat hij een moedig man was en raakte bij een bajonetactie gewond aan zijn been in september 1914. Rommel vocht in 1916 aan het Oostfront met Roemenen en in 1917 weer aan het westfrond waar hij voor zijn aandeel in de aanval op de berg Cosna en Caporetto het Pour le Merite verkreeg. Deze onderscheiding maakte hem tot oorlogsheld en werd normaal alleen aan generaals verleend. Aan het einde van de eerste wereldoorlog bekleedde hij een staffunctie.

uit: http://www.go2war2.nl/artikel/1027

Ik vroeg me af, bij welke bajonet aanval werd hij verwondt?
En waar precies vocht hij aan het Oostfront met de Roemenen?

Zou iemand mij misschien kunnen helpen?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2007 21:37    Onderwerp: Re: Erwin Rommel Reageer met quote

Samuel @ 13 Jun 2007 21:10 schreef:
Ik zag dat Generaal Erwin Rommel in de Eerste wereldoorlog ook heeft gevochten, misschien wel leuk om te weten:

Rommel vocht in de Eerste Wereldoorlog aanvankelijk bij de infanterie en later bij een bataljon bergtroepen, het Württembergisches Gebirgs-Bataillon, d... .... 1916 aan het Oostfront met Roemenen en in 1917 weer aan het westfrond waar hij voor zijn aandeel in de aanval op de berg Cosna en Caporetto het Pour le Merite verkreeg. Deze onderscheiding maakte hem tot oorlogsheld en werd normaal alleen aan generaals verleend. Aan het einde van de eerste wereldoorlog bekleedde hij een staffunctie.

uit: http://www.go2war2.nl/artikel/1027

Ik vroeg me af, bij welke bajonet aanval werd hij verwondt?

wereldoolgose personen ken ik zeer goed maar toch heb ik ook nog vragen van Rommel die ik nog altijd zoek. Rommel is 1 van de bekendste maar voor mij is Rommel nog 1 groot Mysterie. Die heeft zoveel gedaan in die periode's. Maar wat precies, I Don't know.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Cnock

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2007 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Voor Samuel,

Het Wuertttembergisches Gebirgsbataillon (WGB) werd gesticht in oktober 1915.
De eerste gevechten waren aan de vallei van de Lauch (Elzas)
In oktober 1916 onderscheidt E. ROMMEL zich bij een loopgraafoverval 's nachts op de Latschenköpfle.
Op 22/10/1916 vertrekt het WGB van Colmar naar Roemenië, meerbepaald Transylvanie.
De WGB vecht bij de hoogte van Vulkan.
Later trekt het richting Ploesti en Zwarte Zee, tijdelijk ingedeeld bij het Alpenkorps van generaal von Tutscheck.
Het dekt er de noordelijke flank van het 9de Leger, en vecht er tegen Kozakken en Roemenen.
In barre omstandigheden worden in 11 weken 1300 km te voet afgelegd in een onherbergzaam terrein.
Vanaf februari 1916 mogen zij het Edelweiss dragen op de linkerzijde van de muts.
Op 7/1/1917 onderscheidt Rommel zich met zijn kompagnie door de gevangenname van 360 Roemenen.
Het WGB keert terug naar de Elzas in februari 1917
Op 8/8/1917 is de WGB terug in de Karpaten, daarna in Hongarije, en Macedonie.
In oktober 1917 is de WGB in Italie.

P.S.
Erwin Rommel was bij het uitbreken van de oorlog sectiechef bij het Wuerttembergische I.R 124, en werd gewond nabij Verdun, waarna hij het EK 2de Klasse krijgt.

Hopelijk helpt dit je een beetje verder.

Groeten,

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Samuel

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2007 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dank je!
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

In de door Maurice Philip Remy geschreven bibliografie -in het Nederlands Veldmaarschalk of nazi?[/i] (2003), in het Duits[i]Mythos Rommel (2002)-, wordt beschreven hoe Rommel tot zijn grootste prestatie komt in WOI: de verovering van de Monte Matajur, 26 oktober 1917. Hij krijgt daarvoor uiteindelijk de Pour le Merite. Uiteindelijk, want aanvankelijk gaat iemand anders (Schieber) met de eer strijken. Rommel vindt dat zo onrechtvaardig dat hij zelfs bezwaar maakt. Dat bezwaar wordt ook gehonoreerd.
Remy vertelt dat generaal Von Below gebruik maakt van de naijver tussen de Beiers en de Wurttembergers. Hij belooft namelijk dat hij degene die erin slaagt de Monte Matajur te veroveren, zal voordragen voor de Pour le Merite.
In het boek wordt beschreven hoe Rommel deze opdracht met succes volbrengt.
Rommel wordt op 18 oktober 1918 nog bevorderd tot kapitein.

Overigens gaat dit boek maar zeer beperkt over Rommels loopbaan in WOI, nog geen tien pagina's. Voor wie (ook) in Rommel in WOII geinteresseerd is, is dit boek zeer interessant.
Naar boven
Samuel

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2007 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

ok, bedankt voor de tip Wink
arneken

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2007 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

ik zocht even online een beetje informatie over rommel en inderdaad het viel me op dat er eigenlijk slechts heel weinig te vinden is hierover.

ik was dan ook even blij toen Ernst op de proppen kwam met het boek over Rommel maar een kleine teleurstelling toch wel toen bleek dat het hier ook slechts over 10 pagina's gaat. (maar hij blijft tocjho p mijn verlanglijstje staan)

Mijn vraag is dan ook of iemand meer info hierover kan vinden. (link of boek) ik blijf het trouwens nog altijd uitzonderlijk vinden dat een kapitein van de bergtroepen in wo1 later bekend wordt als de woestijnvos in wo2.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
rady

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

David Irving, "Opkomst, triomf en ondergang van een veldmaarschalk" (1977, 520 blz.).

Irving is zeer omstreden, maar als je naast de roze bril kan kijken vind je hier toch veel informatie in terug (hij kon o.a. gebruik maken van het privé-archief; veel uittreksels van brieven en dagboeken). Gaat wel hoofdzakelijk over WO II, de periode WO I beslaat maar een twintigtal blz
(maar hierin geen sprake van een bajonetsteek, wel van drie andere verwondingen)
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2011 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Deze week in Veertien Achttien:
http://1418.mevio.com/

174 VA Erwin Rommel
www.mevio.com
Hier volg je de Eerste Wereldoorlog op de voet. Iedere week belicht Tom Tacken een personage uit de Grote Oorlog. Zo ontrolt zich van 28 juni 2008 tot en met 11 november 2012 het verschrikkelijke verhaal van de Eerste Wereldoorlog. Politici, kunstenaars, soldaten, vorsten, denkers, schrijvers, burgers - ze komen allemaal langs in dit uitgesponnen audio-feuilleton - de daders en de slachtoffers, de ezels en de leeuwen. Luister en lees mee!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
hsmeets

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2011 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Rommel heeft ook een boek geschreven, infanterie greift an, een zeer goed boek waar je veel info in kunt vinden over die periodes

mvg
Hans
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2011 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

en wat "Infanterie greift an"

meer hier :

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=11342&highlight=infanterie+greift

Groeten,
Rene
hsmeets

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2011 19:26    Onderwerp: Re: Erwin Rommel Reageer met quote

Samuel @ 13 Jun 2007 21:10 schreef:
...Ik vroeg me af, bij welke bajonet aanval werd hij verwondt?

Ik heb even het boek van Erwin Rommel erbij gepakt voor je. Hij raakte gewond bij een actie in september 1914, een aanval langs de Varennerstrasse..

Volgens zijn eigen woorden kwam hij een groepje van 5 fransen tegen, waarvan hij er twee met 1 kogel doodde, toen hij weer wilde schieten bleek zijn geweer leeg. (Hij was het contact met zijn manschappen op dat al eerder kwijtgeraakt in het dichte kreupehout)

Aangezien hij van zichzelf vond dat hij goed met de bajonet om kon gaan, besloot hij de resterende Fransen te bestormen met zijn bajonet, voordat hij er was werd hij echter in zijn been geschoten.

Grts
Hans
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: