Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Resten twee soldaten gevonden bij opgravingen Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vetje

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 12:01    Onderwerp: Resten twee soldaten gevonden bij opgravingen Ieper Reageer met quote

Resten twee soldaten gevonden bij opgravingen Ieper

Bij een archeologisch vooronderzoek op de site van het toekomstig bedrijventerrein Pilkem in Ieper zijn op twee plaatsen menselijke resten gevonden. In één geval gaat het vermoedelijk om een gesneuvelde Franse soldaat. Dat meldt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI), die instaat voor de realisatie van het bedrijventerrein. In de loop van september heeft de Intercommunale een archeologisch vooronderzoek laten uitvoeren in Ieper.

“Uit historische bronnen, zoals luchtfoto’s en kaarten, is bekend dat de terreinen zich niet ver bevinden van de frontlijn tijdens de Eerste Wereldoorlog,” zegt Geert Sanders, algemeen directeur bij de WVI. Tijdens het onderzoek werden naast talrijke ontplofte en niet ontplofte explosieven ook resten van verschillende geallieerde loopgraven gevonden. “Bovendien werden op twee plaatsen menselijke resten aangetroffen’, aldus Sanders. ‘Dat is gezien de intensiteit van de Duitse beschietingen geen verrassing.”

Het gaat niet om volledige skeletten, maar van één gesneuvelde soldaat kan door bijvondsten ervan uitgegaan worden dat het een Fransman was. Ondertussen wordt er voort gewerkt aan een mogelijke identificatie, wat na bijna 100 jaar niet eenvoudig zal zijn.

Bron: http://www.archeonet.be/?p=21744#more-21744
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zal heel mooi zijn als de soldaat (of beide) geïndentificeert kunnen worden zodat zij ook een graf met naam krijgen.
poppy

Ludo

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Waar is de tijd dat de Diggers aan het werk waren, zij hebben er volgens mij meer dan 200 gevonden.
Ik vind het nog altijd een rotstreek dat ze niet meer kunnen werken!
Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Sluit mij volledig aan bij Ludo; dit is dan het resultaat van ambtenarij.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen we bij de feiten blijven en er hier geen "digger" topic van maken. Wink
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ben akkoord met Vetje, maar dit mocht toch wel eens gezegd worden.
Ik hoop dat die twee soldaten mogen een naam krijgen en eindelijk rust.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een bedenking.
Hierbij wil ik zeker niets minimaliseren.
Wel wil ik nuanceren.

In de pers verschenen de artikels over de vondsten van menselijke resten. Op zich uiteraard een spectaculair bericht voor de pers, zeker gezien de gevoeligheden in verband met de uitbreidingsplannen van het bedrijventerrein (Pilkem...). Voor mij zijn de gevonden menselijke resten eerder een droevig dan "spectaculair" bericht. (Maar dit terzijde...)
Er wordt hier echter niet bij vermeld in de pers, dat ook Romeinse brandrestengraven en grondverkleuringen (die wijzen dat er funderingspalen stonden) uit de Romeinse tijd werden gevonden.
Mij getuigt dit nog maar eens sterk, dat we moeten opletten met het idee dat we hebben van de streek in de oorlogsjaren. Of met het beeld dat we ons vormen door ons te verdiepen in materiaal zoals foto's, getuigenissen, enz.
Veel wordt ons hierbij een beeld voorgeschoteld, dat het front één modderbrij was. Dat elke centimeter grond omgewoeld was. Dat er geen boom (of boomstronk) meer recht stond. En zo verder.
Deze oudere bodemvondsten bewijzen voor mij terug het tegendeel. En mijn genuanceerd beeld dat ik heb, van de streek tijdens de oorlogsjaren.

De bodem is uiteraard niet alleen getuige van de Eerste Wereldoorlog! Ook in de frontstreek. Maar we mogen door onze WO1 gekleurde bril, zeker niet vergeten te kijken naar de resten uit eerdere tijden. De archeologen hebben deze aanwijzingen blijkbaar niet gemist! Daarom verheugt het mij om een vollediger bericht over de opgravingen te lezen op Archeonet en in één enkele krant.

Kortom; mijn bedenking; Het is nuttig dat deze Romeinse vondsten in de frontstreek worden vermeld, om ons zo een beter beeld te vormen van de streek tijdens de Eerste Wereldoorlog? Omdat ze bewijzen dat dit onergronds stukje streek onaangeroerd bleef tijdens de oorlog.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich toch een mooie zaak.

Ik herinner mij nog dat men een jaar of 3 geleden moord en brand stond te schreeuwen in Ieper, toen er geopperd werd dat ontwillekingsgronden dienden onderworpen te worden aan een archeologische prospectie uitgevoerd door "PROFS".

De gronden zouden onbetaalbaar worden, het zou veel te lang duren, die archeologen hadden geen verstand van WOI, en vooral, het lag er vol met munitie. Wie zou nu die munitie gratis opruimen? Ik zie de gekroonde hoofden van Ieper nog steeds zitten in die vergadering bij de afgevaardigde van de gouverneur in Boeverbos.

En nu 3 jaar later is alles blijkbaar in alle rust en kalmte vlekkeloos verlopen. En we horen geen negatieve reacties meer uit Ieper.

Niets is mooier dat mensen die tot inzicht komen Smile .
vetje

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 06 Okt 2011 9:49 schreef:
Er wordt hier echter niet bij vermeld in de pers, dat ook Romeinse brandrestengraven en grondverkleuringen (die wijzen dat er funderingspalen stonden) uit de Romeinse tijd werden gevonden.
Wink

Resten uit WO I en Romeinse tijd op Iepers bedrijventerrein (update)

Bij een archeologisch vooronderzoek op de site van het toekomstig bedrijventerrein Pilkem in Ieper zijn vorige maand op twee plaatsen menselijke resten gevonden. In één geval gaat het vermoedelijk om een gesneuvelde Franse soldaat. Dat meldt de West-Vlaamse Intercommunale, die instaat voor de realisatie van het bedrijventerrein. Bij het onderzoek werden ook interessante sporen uit de Romeinse periode aangetroffen, waaronder vijf brandrestengraven en de resten van een gebouw.

De West-Vlaamse Intercommunale plant tussen de Kleine Poezelstraat en de Sint‐Krispijnstraat een 9 ha grote uitbreiding van het industrieterrein. Uit historische bronnen (luchtfoto’s en kaarten) is gekend dat de terreinen zich niet ver bevinden van de frontlijn tijdens de Eerste Wereldoorlog (vooral tussen 1915 en 1917). Er zijn dan ook talrijke resten van dit grootschalige conflict aangetroffen. Talrijke ontplofte en niet ontplofte explosieven illustreren de industriële schaal van de Eerste Wereldoorlog.

Interessanter zijn de resten van verschillende geallieerde loopgraaftracés die de positie van de tweede en derde linie aanduiden, alsook verschillende verbindingsloopgraven. In deze recente grondsporen zijn verschillende vondsten gedaan zoals rumkruiken, water‐, frisdrank en wijnflessen, werktuigen zoals houwelen en schoppen, telefoonkabels, prikkeldraad en palen, schoenen en textiel, en uiteraard munitie. Deze vondsten bieden een boeiende inkijk in het dagelijkse leven van de frontsoldaten. Gezien de intensiteit van de Duitse beschietingen is het geen verrassing dat er op twee plaatsen ook menselijke resten zijn aangetroffen. Het betreft geen volledige skeletten, maar van één gesneuvelde soldaat kan door de bijvondsten ervan uitgegaan worden dat het een Fransman was. Ondertussen wordt er verder gezocht naar een mogelijke identificatie, wat na bijna 100 jaar uiteraard niet eenvoudig zal zijn.

Ook uit een verder verleden zijn verschillende restanten aangetroffen. Verspreid over het terrein bevinden zich vijf Romeinse brandrestengraven. In de Romeinse periode (1ste eeuw tot 4de eeuw n.Chr.) werden overledenen gecremeerd, en werd een deel van de brandstapel en de as van de overledene in een kuil bijgezet. In het noordelijke gedeelte van het terrein zijn ook verschillende andere grondverkleuringen uit de Romeinse periode aangetroffen. Hier hebben ooit funderingspalen van een gebouw gestaan. Mogelijk zijn dit de resten van een boerderij, met ook wat kuilen van verschillende activiteiten. Een dergelijke vondst is voor de regio rond Ieper bijzonder te noemen.

Het archeologisch vooronderzoek heeft toegelaten een groot deel van het terrein vrij te geven, één zone heeft echter enkele interessante sporen uit het verleden opgeleverd. Op deze zone waar zich vermoedelijk een Romeinse boerderij bevindt, komt er een vervolgonderzoek in de vorm van een opgraving. Daarbij zullen ook nog loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog verder onderzocht worden.

Bron: http://www.archeonet.be/?p=21744
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

@Vetje; inderdaad! Die update vond ik, na te hebben gelezen in onze "gazet" over die Romeinse vondsten. In andere kranten, niets te vinden daarover. Wink

@Spiling; dit is inderdaad een mooi verlopen zaak.

(Jammer genoeg zijn er nu eenmaal geen 2 "dezelfde" zaken meer.
Daar tegenwoordig belangen en/of grootte, een belangrijke en/of grote rol spelen in het bepalen van het verdere verloop van de "zaken" door zaken-partners. Chaotisch en eigenlijk grappig bedoelt... Wink )

PS: Deze uitbreidingszone ("PILKEM") is niet dezelfde, als die van toen er sprake was van de doortrekking van de A19.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Als eens groot deel van het terrein is vrijgegeven, en de werken gaan van start? Wie volgt die werken dan op? Wat met stoffelijkeresten van gesneuvelden tussen die sleuven?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: