Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

GEZOCHT: Nieuwkappelle

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 18:03    Onderwerp: GEZOCHT: Nieuwkappelle Reageer met quote

Om de oorlogsgeschiedenis van mijn grootvader volledig te maken ben ik op zoek naar een afbeelding van een kaart waarop de sector Nieuwkappelle voorkomt (liefst met loopgraven). Werd ook de Eendekom (Canardière) genoemd.

Het 2de Regiment Karabiniers voerde daar de Wacht aan de IJzer (kilometerpaal 17 tot 29) tussen 19 januari – 22 december 1916.

Dank bij voorbaat.

Wim
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2011 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand Confused
Grenadier

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk hier eens, wel niet de loopgraven, maar toch een idee van de ligging.
De eendenkooi lag op Merkems grondgebied, dus aan de oostelijke (Duitse) zijde van de ijzer.
De samenloop van twee waterwegen in de linkerbenedenhoek van het kaartje (atlas der buurtwegen uit 1841) is het Fort Knokke (Knokkebrug aan de samenloop van Ijzer (links) en Ieperleet (rechts). Ik geloof dat die eendenkooi nog bestaat of althans voor enige jaren nog bestond.

http://www.inverde.be/content/IJzerbroeken_Jachthoofdstuk.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Grenadier @ 05 Okt 2011 13:19 schreef:
Kijk hier eens, wel niet de loopgraven, maar toch een idee van de ligging.
De eendenkooi lag op Merkems grondgebied, dus aan de oostelijke (Duitse) zijde van de ijzer.
De samenloop van twee waterwegen in de linkerbenedenhoek van het kaartje (atlas der buurtwegen uit 1841) is het Fort Knokke (Knokkebrug aan de samenloop van Ijzer (links) en Ieperleet (rechts). Ik geloof dat die eendenkooi nog bestaat of althans voor enige jaren nog bestond.

http://www.inverde.be/content/IJzerbroeken_Jachthoofdstuk.pdf

Bedankt!

Zal het eens onderzoeken.

MVG

Wim
Grenadier

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

50.982587,2.825017

Deze coördinaten invoeren op google maps zou je op de juiste plaats moeten brengen. Het is een vijver met bos omzoomd onder het waterwinningsbekken van de Blankaart bij Woumen. (Niet Blankaartvijver. Die ligt even ten oosten ervan.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: