Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De monsters van Weimar

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2011 17:37    Onderwerp: De monsters van Weimar Reageer met quote

De monsters van Weimar - Een onderzoek naar de echo’s van de Eerste Wereldoorlog in de Kammerspiel- en expressionistische cinema

(2011) Tom Tieman


Samenvatting
Quote:
In Duitsland verschenen net na de Eerste Wereldoorlog de zogenoemde ‘expressionistische films’. Films met vreemd geschilderde decors, groteske acteerstijlen en uitbundige make-up. Vaak werden expressionistische films bevolkt door vampiers, goochelaars, mysterieuze showmannen, monsters of andere discipelen van het kwaad die het hadden gemunt op een weerloze dorpsbevolking. Rond diezelfde tijd ontstond de Kammerspielfilm, een beweging die zich in allerlei opzichten tegenovergestelde films produceerden. Bij Kammerspiel speelden niet de fantasiemonsters of de uitvergrootte decors de hoofdrol, maar was het de gewone doorsnee burger die in de intieme theaterdrama’s centraal stonden.
Het cultuurhistorische- en wetenschappelijke debat rond de expressionistische (en in mindere mate ook de Kammerspielbeweging) werd jarenlang gedomineerd door twee standaardwerken van Siegfried Kracauer en Lotte Eisner. Vooral Kracauers boek, waarin hij door middel van een cultuurhistorische analyse een psyschologische opmars van het Duitse volk voor een tiran als Hitler in de expressionistische films bespeurt, heeft het denken over de expressionistische films lang beinvloed. Toch worden er de laatste tijd vraagtekens bij Kracauers analyse geplaatst waardoor niet alleen het debat rond het expressionisme is opgelaaid, maar waardoor ook nieuwe invalshoeken op de betekenis van deze films zijn ontstaan. In deze scriptie wordt uitgelegd dat het expressionisme en de Kammerspielbeweging niet zozeer het psychologische product vormen van de latere komst van Hitler, maar eerder moet worden gezien als een gevolg van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Duitsland werd na die verloren oorlog geteisterd door hyperinflatie, voedseltekorten, de Spaanse Griep, economische crisis en de nasleep van het verdrag van Versailles. In de scriptie wordt onderzocht onder welke omstandigheden twee expressionistische films – Das Kabinett des Dokters Caligari (1920) en Nosferatu, Eine symphonie des Grauens (1922)- en één Kammerspielfilm – Der Letzte Mann (1924) – werden gemaakt. Gekeken wordt naar de filmmakers en naar de stand van de filmindustrie tijdens de productiejaren. Daarnaast wordt er duidelijk een verband gelegd tussen de films en de cultuurhistorische context waarin ze werden geproduceerd. Ook worden eventuele ontwikkelingen in de kunsten die eerder een rol hebben gespeeld, besproken. Per periode wordt er een zo goed mogelijk beeld geschetst van de factoren die al dan niet invloed hebben gehad op de thematiek van de films. Daarnaast worden uiteraard de thema’s en de symboliek in de drie films onderzocht.
Dit onderzoek laat een nieuw licht laten schijnen op deze twee bewegingen en onderbouwt de stelling dat de duistere thematiek van deze films eerder te vinden is in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog dan in het opkomende nazisme. Vooral de lucratieve mogelijkheden die in de filmindustrie te vinden waren, plus het feit dat de Duitse filmmarkt door de geallieerden voor enkele jaren zorgvuldig werd afgesloten, zorgden voor een gunstig filmklimaat waarin de experimenten van beide bewegingen prima konden gedijen. Daarnaast zorgde de nijpende naoorlogse situatie in Duitsland er voor dat film een welkome afleiding was voor de vermoeide bevolking. De duistere thema’s van de expressionistische en Kammerspielfilms vonden enerzijds hun oorsprong in de Romantiek, maar waren anderzijds onbewust geinspireerd door rampen als de Spaanse Griep of de hyperinflatie.
Bovendien werd film na Das Kabinett des Dokters Caligari geaccepteerd als kunstmedium. Hierdoor werd niet alleen de ban op Duitse films doorbroken, maar ontstond er een heuse heksenjacht naar de volgende kunstfilm. Enkele kunstzinnige films zouden Caligari volgen, maar zij overtroffen nimmer het commerciele succes van Wiene’s klassieker.

http://scripties.let.eldoc.ub.rug.nl/root/Master/DoorstroomMasters/KCM/2011/T.Tieman/?pLanguage=en&pFullItemRecord=ON

http://scripties.let.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/Master/DoorstroomMasters/KCM/2011/T.Tieman/MA_s1587811_T_Tieman.pdf
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group