Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gendarmerie WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2007 11:21    Onderwerp: Gendarmerie WOI Reageer met quote

Op http://blog.seniorennet.be/rijkswacht plaatste dhr. Leon De Winter een foto die van WOI (1917) zou dateren.
Mogelijk is deze foto echter van na WOI vermits de linkse gendarm frontstrepen op de mouw draagt.

Het vermoeden is groot dat de linkse persoon een Belgische gendarm is en de rechtse een hulpgendarm.
Gaat het hier om een Belgische dan wel een Franse hulpgendarm of is het gewoon een Franse gendarm?

Wie heeft meer informatie?
Graag antwoord in deze rubriek en aan leon.de.winter@telenet.be.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Zou dit geen provoostdienst kunnen zijn tijdens de bezetting van het Rijnland, dus na 11.11.1918 Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
etappe gent

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2007 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Links is duidelijk een rijkswachter. Typisch zijn de zilveren knopjes op de kraag.
De man heeft frontstrepen, hou er rekening mee dat frontstrepen reeds gedragen werden tijdens de oorlogsjaren aan de ijzer. De aanwezigheid van strepen wil dus niet zeggen dat het na-oorlogs is.

als ik de "bunker" bekijk, dan lijkt het mij dat er metalen stukken , houten balken en een hoop zandzakjes gebruikt werden. De zandzakjes liggen er al een tijdje, want ze vertonen het typische openscheuren .
Men kan uit al dat afleiden dat er toch gevreesd werd voor beschietingen. Door deze denk ik niet echt dat het in Duitsland is. Daar zie je vooral foto's van opgeeiste gebouwen en kazernes. Ze zaten er al confortabeler.
De rijkswachter heeft een stoffen riem rond de torso. Dit kan bv van de ARS-gasmasker zijn of een broodzakriem. Ik vermoed dat het hier om de ARS-riem gaat.
Niet duidelijk op de foto. De helm van de RW. Is hij bleu horizon of zwart. Veel oorlogse casque adrian's die zwart geverfd werden voor de RW, waren origineel bleu horizon gekleurd. Daarbij valt op dat de leeuw ook in het bleu horizon is geleverd. Wie weet er wanneer deze helmen in het zwart werden gestoken?

De andere is zeker een fransman, hij draagt het bleu horizon uniform van de franse poilu's. De vest is van het model 1914/15. Ik heb mij al zot gekeken op de kraagspiegels, ik dacht eerst dat het witte waren, maar denk dat het witte letters zijn op een fond van bleu horizon. Het is dan een franse territoriale infanterist. Veel van die regimenten met oudere mannen hebben dienst gedaan op de belgische sector.
Naast de kraagspiegels zie je een stipje, dit is volgens het reglement van juli 1916. Deze kleurstipjes in rood, geel ,blauw gaven het zoveelste batalion aan.

ik kan niet duidelijk zien dat de fransman een belgische RW riem draagt. ik heb een drietal lijsten met franse brassards. De tweekleurige armband komt er niet op voor.
Dit kan natuurlijk ook nog een belgische armband zijn als beiden RW-taken verrichten in een belgische sector. Dat moet nog even bekeken worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2011 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Weet niet goed waar deze te plaatsen, dus hier maar.

Mobilisatie in BelgiŽ, het onderschrift zegt dat dit dragonders zijn, op de foto zijn dat rijkswachters.

Rijkswacht in 1914 (uit eigen verzameling).
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: