 |
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7026
|
Geplaatst: 19 Jul 2011 19:39 Onderwerp: La Voie Sacrée |
|
|
De Voie Sacrée was voor miljoenen mensen de eerste en vaak de laatste fase van een zware lijdensweg..
Gemotoriseerd vervoer kwam tot ontwikkeling tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het bestond vrijwel niet in 1914. Het leger bezat aan de vooravond van de mobilisatie slechts 170 voertuigen, maar verkreeg het nodige aantal door vordering tot terbeschikkingstelling van de staat. In 1918 was het gemotoriseerd vervoer één van de voornaamste middelen van oorlogsvoering geworden.
De eerste poging tot rationele organisatie van gemotoriseerd vervoer vond plaats op 1 en 2 september 1914 met de evacuatie van Reims. Dit gebeurde onder leiding van bevelhebber Doumenc, stafofficier, die we later terugvinden in Verdun waar de ervaring met de organisatie van de weg van Bar naar Verdun een grote bijdrage leverde aan de ontwikkeling van ideeën over de vorming en het gebruik van militaire gemotoriseerd vervoer. Deze experimenten in 1914 en 1915 toonden met name aan dat om dergelijke operaties te doen slagen het absoluut noodzakelijk was op tijd over het nodige aantal voertuigen te beschikken en de weg volledig onder controle te hebben. Langzamerhand, dankzij punctuele analyses en met de versterking van het wagenpark door het opzetten van een oorlogsindustrie en bestellingen geplaatst in het buitenland (Italië, Verenigde Staten), werden de contouren van een algemene doctrine zichtbaar. Zo vond het idee ingang om een grote reserve aan te leggen ter beschikking van de opperbevelhebber. Deze reserve bestond uit secties van 25 voertuigen, samengevoegd tot groepen van 4 secties (plus een reparatiewerkplaats). 5 of 6 van die groepen vormden op hun beurt een eenheid. Een eenheid van 600 voertuigen kon in één keer een hele brigade vervoeren. De eerste eenheid werd samengesteld in april 1915. Aan het einde van hetzelfde jaar waren er 5 eenheden, in 1916 waren dat er 13 en in juli 1918 25!
Dat betekent dat begin 1916 het gemotoriseerde voertuig, dankzij de uitbreiding van het wagenpark, de opzet van de "reserve" en van reparatiewerkplaatsen en dankzij de vooruitgang geboekt in het gebruik ervan, een opmerkelijk militair hulpmiddel was geworden.
Verder lezen (naar geschiedenis doorklikken): Voie Sacrée
Localisation du monument de la Voie Sacrée dans Googlemaps
Uit het boek: Sporen van een Slag |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7026
|
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3947 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 20 Jul 2011 6:56 Onderwerp: |
|
|
Het moet hallucinant geweest zijn om te zien hoe die duizenden genie-soldaten de weg telkens versterkten tussen de kolonnes voertuigen en soldaten die Verdun gingen versterken.
De Duitsers wilden het Franse leger daar laten doodbloeden en de Fransen gaven niet toe door de geschiedkundige en morele ligging van Verdun.
Taktisch gezien was Verdun niet eens van zeer groot belang.  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7026
|
Geplaatst: 20 Jul 2011 7:54 Onderwerp: |
|
|
Binkske007 @ 20 Jul 2011 7:56 schreef: |
Taktisch gezien was Verdun niet eens van zeer groot belang.  |
Misschien niet nee of juist wel, moest Verdun gevallen zijn in 1914, zou dit niet voor de Duitsers de poort wagenwijd open zetten om snel door te stoten naar Parijs en zo de Fransen tot capitulatie dwingen?
Mocht dit gebeurt zijn, misschien zou de oorlog er wel eens heel anders uitgezien hebben. |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

Geregistreerd op: 11-6-2007 Berichten: 7026
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|