Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Reburial John Roberton Thomson, 4 okt 1917

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2005 21:59    Onderwerp: Reburial John Roberton Thomson, 4 okt 1917 Reageer met quote

Natuurlijk leeft geschiedenis, op sommige momenten meer dan op andere momenten.
Afgelopen donderdag was zo'n dag dat alles weer levend, tastbaar was, ook al ging het om een begrafenis...

In de 3e slag om Ieper (ook wel bekend als de slag om Passchendaele) sneuvelde John op een veld bij Zonnebeke, vlakbij de plek waar hij afgelopen donderdag begraven werd.
Op 4 oktober 1917
John werd nooit gevonden, zijn naam stond /staat in de muur van Tyne Cot te Passendale.

Het stoffelijke overschot van soldaat John Roberton Thomson (2nd Bn. Gordon Highlanders regiment) werd gevonden op 9 september 1998 in de tuin nabij Molenaarelst. Samen met zijn lichaam werden ook nog de resten van twee niet-geïdentificeerde mannen, mogelijk van dezelfde eenheid, aangetroffen. Een mutskenteken en de initialen J.R.T op zijn zakmes brachten de diensten van de Commonwealth War Graves Commission op het spoor van Thomson en verwantschapsonderzoek met gevonden familieleden bevestigde dit.
6 Hele jaren heeft deze speurtocht geduurd, om nu deze man een plaats te geven met de 2 ongeidentifeerde mannen tussen zijn kameraden op de Polygon Wood Cemetery te Zonnebeke.

De plechtigheid werd bijgewoon door achternichten en neven van John, hoogwaardigheidsbekleders, een delegatie van de Highlanders en veel belangstellenden.
Het was een complete dienst, er werd niets afgeraffeld en was zeer ingetogen.

Uit de woorden van de dominee:
"Wij doen dit niet om zijn ziel rust tegeven, want die rust had hij al op het moment dat hij overleed.
We doen dit om hem de laatste eer te bewijzen, hij een man die zijn vrouw achterliet om hier onze vrijheid te bevechten.
Opdat wij er nogmaal aan herinnerd worden wat een offers zij hier gebracht hebben."

"War Graves are the great communication for peace" - Albert Schweitzer.

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 22 Jun 2011 11:18, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2005 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

ik was net van plan om ook iets hierover te schrijven...

Prachtige dienst, erg emotioneel.

Ik was vereerd er mogen bij te zijn. Ik kon gelukkig een paar uur vrijaf krijgen.

Ik dank ook de familie voor de uitnodiging die ik kreeg.

En ik ontmoete er onbewust Yvonne.

ps.: Yvonne laat mij aub anoniem blijven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2005 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zet er verder geen foto's op, anonimiteit gewaarborgd!

Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 14:37    Onderwerp: Gedicht Reageer met quote

Toen ik de foto,s zag en las van de vermiste soldaat schoot mij te binnen dat ik een gedicht had wat er bij paste.
Ik hoop dat jullie het waarderen tussenjulli topic.

Gedicht overgenomen uit de documentaire ’’De laatste eer’’.

Uitgezonden op maandag 22 december 2003.

Ik werd half wakker, vreemd, kalm, en mijn slaap wilde niet wijken,
want dit was de slaap die alles heelt, en ons bevrijdt van alle angst.

Schoten kwamen van links en rechts, met granaten en vlammen ook,
en maakten mijn zonverlichte dag tot nacht, en niemand weet nog hoe ik heet.

De jaren trokken voorbij, terwijl ik wachtte. Van hele generaties wist ik niets. Verdrietig wist ik, dat het mijn lot was, geen vader te zijn, geen zoon vast te houden.

Weer hoorde ik krijgsgerucht toen ik 20 jaar geslapen had.
5 lange jaren , misschien meer, tot het eindelijk weer vrede werd.

Meer jaren gingen, nieuwe stemmen kwamen om steen en loopgraaf te verkennen, maar niemand riep mijn naam, dus bleef ik wachten , bidden…….

Misschien, misschien…dacht ik telkens weer, misschien dat men mij roept dit keer. Maar steeds waren het andere makkers, niemand kwam mij nooit bevrijden.

Jaren duurde zo mijn wake, nooit zijn zij gekomen voor mij.
Niemand zocht, en niemand huilde, niemand bleef en zei mijn naam,

toen ik deze zomer stemmen hoorde, zacht, verstikt van tranen, en ik
wist dat zij gekomen waren, om de zinloze jaren weg te nemen.

Hun hart ging naar me uit. Ze heelden mij zoals de anderen, want ze waren voor mij alleen gekomen, om mij mee naar huis te nemen.

Nu ken ik vrede, en kan ik gaan. Overal waar mijn familie mijn naam spreekt.
Die dag kon mijn ziel naar huis, omdat op die dag, mijn familie kwam.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2005 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit prachtig bij het topic horen!
Dank je.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat verdere informatie:

Naam:
THOMSON
Voornaam:
JOHN ROBERTSON
Geboortedatum:
Datum van overlijden:
4/10/1917
Titel:
Private
Extra informatie:

Private JOHN ROBERTSON THOMSON van het 2nd Bn. Gordon Highlanders regiment sneuvelde op 4 oktober 1917 bij Molenaarselst.
Hij was gehuwd met Annie Thomson, of 13, Auchterderran Road, Lochgelly, Fife.
Hij stond ruim 80 jaar vermeld op de vermistenmuur van het Tyne Cot Memorial (paneel 135-136).

Lees verder op:

(c) http://www.wo1.be/ned/database/personen/persDetail.asp?persoonID=346

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2011 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

De begraafplaats:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12515

Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2011 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand of Thomsons naam verwijderd is van de Muur der Vermisten op Tyne Cot ?

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

John was barman (zijn vader hield een drankwinkel open) en gehuwd met Annie. Samen woonden ze in Lochgelly, Fife in Schotland. Uit zijn Medal Index Card kunnen we afleiden dat hij eerst behoorde tot de Royal Highlanders (Black Watch) en later werd getransfereerd naar de 2nd Gordon Highlanders. Op 4 oktober maakten de 2nd Highlanders deel uit van de 20ste brigade van Div. 7 samen met de 8th Devonshire. Om 6 aanval met als doel de Red Line. Om 8 uur bereiken de 8th Devonshire the Red Line en dan komen de Gordon Highlanders die de Blue Line moesten innemen. Hun aanval is een succes en ze geraken tot over de grote weg. Omdat ze zo goed opschoten geraakten ze geïsoleerd.
Ze komen zwaar onder vuur te liggen vanuit een artillerieschutzstellung in de buurt van Celtic Wood. Vermoedelijk wilde de compagnie van Thomson die post aanvallen. Ze dwalen in elk geval af in de Australische sector meerbepaald die van de 4de brig. (1ste div) die op dat moment hun objectief nog niet hadden bereikt. Vermoedelijk is Thomson laat in de voormiddag gesneuveld want tegen de middag zijn de Australiërs gearriveerd.
Hij werd gevonden in een bomput met nog 2 soldaten naast hem in de tuin van de heer Vermeulen uit de Spilstraat die zijn tuin wou heraanleggen. Er kon afgeleid worden dat Thomson op zijn knieën zat en voorover is gevallen. Er was een kogel door zijn hoofd. Vondsten waren zijn cap badge van de Gordon Highlanders, een tandenborstel en zijn zakmes met daarop zijn initialen. Aan de hand daarvan kon hij worden geïdentificeerd.
Het duurde jaren eer men familieleden vond en na een DNA-onderzoek werd zijn identiteit bevestigd.
Hij werd op 21 oktober begraven in aanwezigheid van de ambassadeur van de UK in België Kinchen. Zijn nicht Grace Grysdale vond de plechtigheid heel emotioneel en waardig.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Thomson stond 3 keer vermeld. Op Tyne Cot, op het bowlingmonument van zijn plaats van herkomst en op zijn graf op Polygoon Wood Cem.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: