Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tijdsgebruik Ploeg Kapitein Umé-29Oktober 1914-'s avonds

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dobje

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 10:32    Onderwerp: Tijdsgebruik Ploeg Kapitein Umé-29Oktober 1914-'s avonds Reageer met quote

Aan alle forumgebruikers,

Na lezing van het boek " Oktober 1914: Het koninkrijk gered door de zee" van schrijver Van Pul Paul heb ik een vraag.

Op bladzijde 320 lezen we: " Gedurende zes uur bleven de vijf moedige " onderwaterzetters" angstvallig en doodmoe wachten in de verlaten herberg A la nouvelle écluse chez Lobbestal tegenover het Veurnesas."

Ik begrijp de " ZES" uur NIET rekening houdend met het vertrekuur ( 1930uur) naar het verlaat van de Noordvaart van kapitein ir Umé, Geeraert en de drie geniemannen, en het uur(voor middernacht) waarop de ploeg naar de overlaat van de Noordvaart terugkeert.

Kan een forumgebruiker, geregistreerde, moderator, administrator of gewoon gebruiker, mij de verklaring of/en uitleg geven?

Volgens mij kan die "ZES" uur niet juist zijn....maar we zijn bescheiden...misschien zien we iets niet.

Mensen helpen mensen

Sorry indien deze oproep niet op de juiste topic geplatst werd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

't Zal wel aan mij hangen, maar ik snap er niks van Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt niet aan jou, Finnbar... speechless

En welkom, Dobje!

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze boek niet gelezen, maar zou die "zes"" uur niet te maken hebben met het getij van de zee.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Over dit boek gaat het:
Oktober 1914, het koninkrijk gered door de zee

En daarin staat op bladzijde 320: " G
Quote:
edurende zes uur bleven de vijf moedige " onderwaterzetters" angstvallig en doodmoe wachten in de verlaten herberg A la nouvelle écluse chez Lobbestal tegenover het Veurnesas."

En Dobje twijfelt aan de zes uur.

Ik heb het boek niet, ik ken de contaxt niet en ik zie even niet waarom het gegeven van 'zes uur' zo belangrijk of onbelangrijk zou moeten zijn.
Ik zet het topic even in het juiste onderdeel.
Misschien dat iemand het raadsel kan oplossen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ludo @ 17 Mrt 2011 15:28 schreef:
Ik heb deze boek niet gelezen, maar zou die "zes"" uur niet te maken hebben met het getij van de zee.

Kijk, zoiets klinkt al logisch.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dobje

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2011 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Graag een verduidelijking van mijn vraag!

Waarom begrijp ik de "ZES" uur niet....hier wat uitleg.
Volgens de schrijver Van Pul Paul in zijn boek vertrekt de ploeg met Kapitein ir Umé rond 1930 uur 's avonds naar het verlaat van de Noordvaart om de schuifdeuren te openen. Nadien schrijft hij verder dat de ploeg voor middernacht terug keerde naar het verlaat van de Noordvaart om de schuifdeuren te sluiten. Hij schrijft juist voordien dat de ploeg "wateronderzetters" angstvallig en doodmoe "ZES" uur wachten in de herberg vooraleer terug te vertrekken naar de overlaat van de Noordvaart om de schuifdeuren te sluiten.

Uit wat voorafgaat is het dus onmogelijk dat deze ploeg "ZES" uur wachtte in die herberg. Waarom....ze vertrekken om 1930uur om de schuifdeuren te openen en ze vertrekken opnieuw om de schuifdeuren te sluiten laat ons zeggen om 2400uur(voor middernacht volgens de schrijver), tussen deze beide tijdstippen zijn dus vier uren en dertig minuten ( 1930uur tot 2400uur).

Waarom hecht ik belang aan de visie van anderen ? ...omdat ik ook hun zienswijze wil kennen over die " ZES" uren en dat ik graag heb dat dit punt historisch onderbouwd wordt.

Graag opnieuw een visie van de forumgebruikers.

Dobje

PS: Dank aan Yvonne die mijn vraag in een juiste topic plaatste

Mensen helpen mensen
Naar boven
lansier13953

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2011 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

beste dopje,

Heb het boek ook in mijn bezit en bij het terug lezen van de bedoelde passage, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de schrijver de "zes uur", uiteindelijk het verschil tussende getijden, gewoon gebruikt om aan te tonen, dat in de gegeven omstandigheden, zelfs enkel uren zeer lang duren. Puur rekenkundig heb je uiteraard gelijk, maar omdat het volledige boek toch niet louter technisch, maar wel met een zeker verhaallijn geschreven is, heeft de schrijver hierbij mogelijk de vrijheid genomen.

Tot dusver mijn visie,

Nog een prettige dag
en succes bij het reconstrueren van de juiste tijdsindeling bij het gebeuren.

Etienne.
Dobje

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2011 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Lancier 13953

Dank voor je reactie en zienswijze. Deze bevestigt eigenlijk mijn vaststelling dat die "ZES" uur niet klopt.

Het boek " Oktober 1914" van schrijver Van Pul Paul wordt beschouwd als een standaardwerk inzake de inundaties van de IJzervlakte in oktober 1914. Het is voor die reden dat ik vind dat bij gebruik van getallen deze historisch moeten worden onderbouwd zijn.

Daarom begrijp ik niet waarom de schrijver bijvoorbeeld niet schreef " Gedurende een drietal uren..." of " Gedurende een kleine vier uren...", dat benadert sterk de werkelijke tijdsduur die de ploeg van Kapitein Umé verbleef in de herberg vooraleer terug te keren naar het verlaat van de Noordvaart in de nacht van 29/30 oktober 1914.

Een analyse van de uren van begin vloedcyclus, hoogste vloedtij,uur keerpunt vloed naar ebbe, en hun vertrekuur bij het begin van hun operatie en hun aankomstuur bij het verlaat van de Noordvaart om de schuifdeuren terug te sluiten laat toe te besluiten dat hun verblijfsduur in de herberg zich moet situeren rond een "drie en half uren".

Ik wil niet vitten over die "ZES" uren maar wilde mijn vaststelling aan de forumgebruikers meedelen en hun visie daarover hebben.
Voor mij is de topic afgesloten.

Alvast nogmaals dank voor je reactie.

Dobje

Mensen helpen mensen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: