Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Daar word ik niet goed van....
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Aurel. En zoals Tony (DE persoon qua oproepen Wink ) zegt; er is Brussel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 18 Dec 2010 18:10 schreef:
Inderdaad Aurel. En zoals Tony (DE persoon qua oproepen Wink ) zegt; er is Brussel...

Brussel? Is het onderhand niet Antwerpen en Charleroi? speechless

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
kleinen

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

"er werd minder aangetroffen dan verwacht" Confused
voila meneer de journalist heeft heel het verhaal opgeblazen zoals gewoonlijk en daardoor de piepstokkers in het verkeerde daglicht gezet puke Evil
op de foto had ik al zo die indruk ,
natuurlijk 1 gevaarlijk tuig is er 1 teveel,
bij dovo is het in goede handen Cool
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy beste forumleden,
Een zwaar brokje om te verteren toch… puke
Nu de naakte feiten dan maar… Smile
Bij het vinden van munitie dient men de politie te contacteren….waarom ?
1 Het protocol ,afgesloten tussen het Ministerie van Defensie & de Politiediensten,houdt in dat eerst de politie wordt verwittigd en deze daarna een “vaststelling v/d feiten doet”.
2 De politie informeert daarna de “ops” van DOVO Meerdaal over de gang van zaken,meestal via fax of e mail.
Deze delegeert dan de opdracht tot ophalen naargelang de sector van de desbetreffende eenheid en de vereiste spoed,(Marine,Poelkapelle…).
De Officier “ops” kan eventueel ook beslissen,volgens de verkregen info,om de aanvraag “dringend “ te maken
3 De politiediensten kunnen adviseren dat een “dringende tussenkomst” is vereist.Bv als de munitie “werkend is” ,een opengebarsten gasprojectiel of eentje dicht bij een “publieke plaats”(school,hospitaal….).
Met dringend wordt bedoeld dat de een EOD ploeg,met “licht & klankspel”..sirene en zwaailicht dus ,zich zo snel en veilig mogelijk naar de vindplaats begeeft en daar het probleem oplost.(al de rest laten we wel niet “vallen” hoor). Mad
Op week ends en verlofdagen is er altijd een “stand by”ploeg verzekerd,die uit kan rukken binnen de 2 hr (voor IEDD ,bommeldingen enz,direkt na melding v/d feiten)

4 Verschillende cursussen “indentificatie van munitie” zijn al gegeven aan Politiediensten,en worden dat nog.Men mag van deze mensen echter niet de kennis en ervaring van “ontmijners” eisen!! Yvonne blik
5 Als munitie aangegeven wordt,en opgehaald ,dan is er altijd wel iemand die er ergens nog eentje of twee weet liggen… Rolling Eyes
Daarop kan niet worden ingegaan omdat ;als deze reeds is aangegeven door iemand anders de volgende ploeg naar munitie gaat zoeken die al is opgehaald… Confused
En als je “bakje” al bijna vol is ,moet je dan de reeds gemelde munitie laten liggen om niet aangegeven mun mee te nemen…??
Blijft dan nog interventies met ; lekkende gasmunitie . veiligheids perimeter instellen .nbc kledij aantrekken,de boel inpakken , ontsmetting v/d site en terug naar de eenheid .
Mun die risico inhoudt bij transport…ter plaatse vernietigen…weer dus ontruiming ,een geschikt vernielingsterrein zoeken(geen gas ,telefoon of waterleidingen …eronder,of erboven.. vliegverkeer..) en toestemming v/d burgemeester of vervangend “orgaan”.
Dan zwijg ik maar over vliegtuigbommen….met chemisch vertragende ontsteker…ergens naast een station op het spits uur . Sad .
Kortom ,heel simpel.. speechless
En wat betreft vaststelling door de politiediensten..
De bevoegdheid van DOVO laat het betreden van privé terrein niet toe.
Daarom dienen de politiediensten een “vaststelling “ te maken en zo ons toelating te geven om het “domicilie” te betreden.
DOVO mag enkel tussenkomen als het wordt “opgevorderd” door bevoegde diensten,voor de rest kijken wij enkel toe ….dat is zo bepaald door de “Belgische Rechtsstaat”.
Dus geen stenen werpen . Mad
Het systeem is wel handig voor ons in die zin,dat als we “weer eens te laat” munitie komen ophalen ,waarvan al maanden geleden melding is van gemaakt aan de Politie,je simpelweg de fax met datum vermelding onder de klager zijn neus duwt….gisteren ontvangen en vandaag zijn we er…klachten..? Evil
Toch heeeeeeeeeeeeel simpel…mun ophalen…en dan nog ontmantelen en & of vernietigen yummie
Dat gebeurt dus met de 250 à 500 ton munitie die DOVO nog jaarlijks ophaalt en “verwerkt”.
Grtz,MMM

.
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 18 Dec 2010 19:12 schreef:

.

MMM,

Ik hoop echt niet dat het op mij slaat, want dat heb ik toch zeker niet gedaan.
Hoe dan ook : bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Toch een vraagje. Heb ik het dus goed begrepen dat als jullie erop uittrekken om ergens iets op te halen (op vraag van de politie dus, volgens de gewone procedure), en onderweg zie je een obus zitten in een elektriciteitspaalgat (zie foto), of je ziet er toevallig een liggen in de graskant of op de rand van een akker, daar gedeponeerd door een boer, is het dan zo dat je die gewoonweg niet màg meenemen ?

(Ik had namelijk nog gehoord : "Die zal wel eens meegenomen worden als Dovo voorbijkomt ...")

Aurel

[URL=http://img600.imageshack.us/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, m'n foto wil blijkbaar niet gepost worden ! :-(

Ik moet toch alleen maar de link bij Forum Code" kopiëren en plakken ?
Of doe ik iets verkeerd ?
Nog eens proberen.
En als het weer niet lukt, laat maar. Het was toch maar een obus in een gat. Smile

Uploaded with ImageShack.us
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Tis gelukt! Smile Die palen lijken wel te zijn ontworpen om obussen in te leggen... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Linge: Dat is een veiligheidsmaatregel.

Als de granaat alsnog afgaat, dan valt de stroom en/of de telefoon daar ook uit. Weet men automatisch dat er iets mis is Smile
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 18 Dec 2010 19:51 schreef:
maxmadmartin @ 18 Dec 2010 19:12 schreef:

.

MMM,

Ik hoop echt niet dat het op mij slaat, want dat heb ik toch zeker niet gedaan.
Hoe dan ook : bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Toch een vraagje. Heb ik het dus goed begrepen dat als jullie erop uittrekken om ergens iets op te halen (op vraag van de politie dus, volgens de gewone procedure), en onderweg zie je een obus zitten in een elektriciteitspaalgat (zie foto), of je ziet er toevallig een liggen in de graskant of op de rand van een akker, daar gedeponeerd door een boer, is het dan zo dat je die gewoonweg niet màg meenemen ?

(Ik had namelijk nog gehoord : "Die zal wel eens meegenomen worden als Dovo voorbijkomt ...")

Aurel

[URL=http://img600.imageshack.us/

Hoy Aurel,
sorry indien dit wat verkeerd overkwam,zeker geen stenen naar jou of iemand anders geworpen Surprised Embarassed
Het was enkel een reactie op kritiek over situaties waar de meeste mensen geen inzicht over hebben.
Misschien ben ik wat te hard van stapel gelopen,maar wat nauw aan het hart ligt... Wink
En neen,de tijd van "die nemen we ook wel mee" is voorbij,alles volgens het boekje nu Rolling Eyes ...al kan soms ... speechless speechless speechless speechless Wink
Dus even goeie vrienden.. Wink
Grtz & prettige feestdagen Aurel poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 18 Dec 2010 20:02 schreef:
Tis gelukt! Smile Die palen lijken wel te zijn ontworpen om obussen in te leggen... Wink

Zijn bij ons op maat verkrijgbaar.... Laughing
grtz,MMM poppy
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 18 Dec 2010 18:10 schreef:
<

Brussel: Daar ligt de Westhoek ver vanaf!!!!!!!!!!!! Verder dan Libanon en Afganistan!!!! puke
Dat is mijn besluit na bijna 20 jaar DOVO.
Nog enkele maanden en ik sluit deze deur. Smile Cool
Een samenvatting van 20 jaar DOVO zal ik niet in een boek schrijven, want er zijn geen bomen genoeg voor dat papier.
Als een van de eerste (150) users van dit forum zal ik jullie natuurlijk een samenvatting bezorgen.
Vanaf dan hoop ik ook regelmatig terug tijd te hebben voor de forum meetings. Wie weet nog eens een rondleiding zoals de meeting te Voormezele in 2005 Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, MMM, voor je antwoord.

Misschien toch eens een voorlichtingscampagne lanceren voor Westhoekboeren. Met de boodschap dat obussen die aan de straatkant gelegd worden of in paalgaten gedeponeerd eigenlijk principieel door Dovo niet opgepikt (mogen) worden als ze daar toevallig passeren.

Anderzijds is het toch een rare situatie dat die tuigen daar zouden blijven liggen wachten, uitnodigend voor nieuwsgierigen / kinderen / verzamelaars die daar langskomen. Of het een mythe is, of een verhaal dat een eigen leven is gaan leiden, weet ik niet. Maar er werd verteld dat een aantal jaren geleden een Brits schoolkind op de terugvaart naar Dover apetrots naar zijn schoolmeester ging en hem fier toonde wat hij in z'n rugzakje meegenomen had vanuit de Westhoek, "daar ergens gevonden langs de straat". Naar het schijnt was er toen enige 'lichte paniek' aan boord van de ferry. puh

En prettige feestdagen teruggewenst aan jou, en meteen aan alle Forumleden die dit lezen.

Aurel
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat een van de belangrijkste aspecten van een voorlichtigscampagne dient te zijn dat juist doordat het spul nu bijna 100 jaar in de grond zit, het zo instabiel dreigt te worden dat het gevaar alleen maar toeneemt en niet minder wordt.

Alle veiligheidsconstructies zijn inmiddels weggerot en vooral zwartkruit heeft de onhebbelijkheid om erg instabiel te worden na lange tijd in de grond. Met als gevolg dat zelfs het hanteren van een met zwartkruit geladen projectiel al voor verrassingen kan zorgen.

Misschien dat een gefilmde gecontroleerde ontploffing van enkele voorbeeld-vondsten kan bijdragen aan het bewustwordingsproces daar?
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

hoy,
blijkbaar een "losse flodder",of zoals men in Oostende placht te zeggen "a scheete in a netzak"...
Voor de minder taalbegaafden onder ons Evil ...een wind in een vlindertas.. Surprised

Mijn werkbroeders "tafften" en de Jean- marie(de knappe gasten op de foto Smile ) ,zullen er blij mee geweest zijn.. Rolling Eyes
Grtz MMM poppy
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hij zal de rest misschien wel verstopt hebben, om later als de storm geluwd is, weer te koop aan te bieden. puh

De rest bleek onschadelijk.. Confused ...en die scherven dan, zijn die niet onschadelijk.. Confused
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki

Laatst aangepast door Tandorini op 19 Dec 2010 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 19 Dec 2010 13:35 schreef:
Ik denk dat een van de belangrijkste aspecten van een voorlichtigscampagne dient te zijn dat juist doordat het spul nu bijna 100 jaar in de grond zit, het zo instabiel dreigt te worden dat het gevaar alleen maar toeneemt en niet minder wordt.

Alle veiligheidsconstructies zijn inmiddels weggerot en vooral zwartkruit heeft de onhebbelijkheid om erg instabiel te worden na lange tijd in de grond. Met als gevolg dat zelfs het hanteren van een met zwartkruit geladen projectiel al voor verrassingen kan zorgen.

Misschien dat een gefilmde gecontroleerde ontploffing van enkele voorbeeld-vondsten kan bijdragen aan het bewustwordingsproces daar?

Hoy, zoiets dus.. Cool

grtz,MMM
Naar boven
kleinen

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

allée nen hoop mensen zijn beginnen schreien voor ze slagen krijgen Yvonne blik
ik blijf het die verdomde media het kwalijk nemen ,
ze draaien de waarheid zoals ze zelf willen ,
meestal dramatisch brengt veel op en veel aandacht ,
ik zag al aan de foto Rolling Eyes
eerst de situatie goed analiseren en dan actie ondernemen,
maar ja het kwaad is al geschied ,
als ze je nu zien met nen piepstok ben je al een potentieele misdadiger,
Mad
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me toch maar moeilijk voorstellen dat iemand 44 Delattre-mortieren te koop aanbiedt op een veilingsite zonder deze te bezitten.
Net als Tandorini stel ik me de vraag waar deze gebleven zijn.
En nee, ik heb niets tegen metaaldetector-amateurs. Maar munitie te koop aanbieden op inernet zonder te weten of die al niet veilig is, lijkt me toch echt héél gortig.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Ja zot zijn doet geen pijn zeggen ze hier altijd, maar met 44 stuks aan munitie... Wink

Grtz,

Stijn

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Qua correctheid van berichtgeving wil ik er ook al op wijzen dat de voornaam van de jongeman ondertussen gewijzigd lijkt te zijn..... Laughing

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

hoy,
T'ja,wie treft de schuld.. Confused
Intussen heeft wel een ploeg EOD van 3 man "scherven" gaan ophalen... speechless
Betaald met ons belastingsgeld...(ophalen van munitie door DOVO wordt ,gelukkig,niet aangerekend aan de "onvrijwillige"melder ervan.)
Deze persoon (minderjarig) zijn ouders kunnen zich "normaal" wel nog aan een onkostennota verwachten,tenzij de krant de rekening vereffent... Laughing
In de westhoek zou men zeggen "a goeien tegen under tatse" voor ma & pa .. Evil
Grtz,MMM
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

en als die scherven onschadelijk zijn, moeten die dan toch terug gegeven worden? Smile

Nu het blijft natuurlijk ook verkeerd van die ouders, dat ze hun zoon steunen in zijn hobby oke, maar toch niet als het over het zoeken en verkopen van munitie gaat.

Er zijn reeds tientallen gevallen bekend met dodelijke afloop, laten we dan nog maar zwijgen van alle andere ongelukken met munitie.

En laten we eerlijk zijn, ergens zijn we in de westhoek misschien toch nog altijd iets te nonchalant als het over gevonden munitie gaat. Gewenning?
Naar boven
kleinen

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

100% GELIJK schadelijke munitie of waar men niet zeker van is bied men zeker niet te koop aan ,
indien je niet zeker bent ga dan te rade bij een persoon die er opleiding voor gehad heeft ,
het is niet omdat ik niet akkoord ga met de wijze van de media ,
dat ik akkoord ga met de handelingen van de jongen ,
je ziet het wel dat je beter wacht op de juiste info voor je een artikel schrijft ,
de naam van de ouders is door het slijk gehaald ,
en die smet krijg je niet gauw weg bij de mensen Crying or Very sad
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 19 Dec 2010 21:32 schreef:
en als die scherven onschadelijk zijn, moeten die dan toch terug gegeven worden? Smile

Nu het blijft natuurlijk ook verkeerd van die ouders, dat ze hun zoon steunen in zijn hobby oke, maar toch niet als het over het zoeken en verkopen van munitie gaat.

Er zijn reeds tientallen gevallen bekend met dodelijke afloop, laten we dan nog maar zwijgen van alle andere ongelukken met munitie.

En laten we eerlijk zijn, ergens zijn we in de westhoek misschien toch nog altijd iets te nonchalant als het over gevonden munitie gaat. Gewenning?

hoy Vetje,
bedankt voor de reactie,ik probeer zoveel mensen als mogelijk jou visie bij te brengen en zo te zien krijgt dit soort boodschappen toch gevolg Very Happy
Dus er is nog hoop... Cool
De "die hards" echter gaan blijven het lot tarten...met soms gruwelijke afloop.
Het blijft een spelletje "Russische roulette",spannend maar dodelijk... Rolling Eyes
grtz,MMM Crying or Very sad
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens hoe deze obus op een paal ligt.... in poelkapelle...

Grtz,

Stijn

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wel geen slagontsteker, maar het ziet er wel zeer gevaarlijk uit speechless
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

the beno @ 20 Dec 2010 18:21 schreef:
Het is wel geen slagontsteker, maar het ziet er wel zeer gevaarlijk uit speechless

Zou het toch liever op de grond zien liggen hebben.

Grtz,

Stijn puh

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

ik zie hem liever bij dovo Smile
poppy

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ondernemende handelsgeest Smile

En zoals het voor de hele Westhoek betreft: de een zijn dood is de ander zijn brood
vetje

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 20 Dec 2010 18:18 schreef:
Kijk eens hoe deze obus op een paal ligt.... in poelkapelle...

Grtz,

Stijn

Ligt daar al bijna 1 jaar, en voor de gasten die echt goed opletten, waar is de douille heen die er blijkbaar nog onder zat. ... Rolling Eyes
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Blindganger?
Dan is er geen huls, dan ligt die naast het kanon. Cool
the beno

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 21 Dec 2010 11:21 schreef:
Blindganger?
Dan is er geen huls, dan ligt die naast het kanon. Cool

Vetje heeft het erover dat er onder de geleideband veel minder roest hangt waardoor het lijkt alsof hij tot voor kort op een huls gestaan heeft. Ik denk eerder dat hij een tijdje op dezelfde kant gelegen heeft en dat die kant nu naar de camera gericht is Wink
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy ,
Misschien 2 kleine opmerkingen.. Smile
De geleideband, ook "forceerband" genoemd toont blijkbaar geen "trekken" afkomstig v/d loop na het afvuren....akkoord..?
Dus geen blindganger...want niet afgevuurd.. Surprised
De 75 mm (Belgisch ,Frans ,....) was "hulsvaste "munitie,dwz de huls was al gemonteerd op de obus bij levering aan de artillerie...Correct...?
Dus...kan Vetje wel eens gelijk hebben,en is er een snoodaard er met de "douille" vandoor... Laughing
Wat de fuze betreft,moeilijk te zien maar het kan wel een dubbelwerkende fuze zijn,een "fusee fusante a double effect" dan,want er valt niet af te leiden uit de foto of het een shrapnel,He of tox is.Dus toch werking bij "impact"mogelijk Surprised
Deze dubbelwerkende fuzen werden ook door "DCA" gebruikt (Defense Contre Aviation),in shrap & HE versie.
Dus noemt de koe blaar of bes Confused
Simpel hé munitie Rolling Eyes Wink
Grtz,MMM
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

En ik maar denken dat ik het dit keer wel bij het rechte eind had... Sad puh
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy Beno,
toen ik als 36 jarige militair,met dus wat kennis van munitie en wapens,een cursus van 2 maanden munitie vernieuwer en aansluitend nog 4 maand voor het "elementair brevet" van ontmijner eindelijk eens de boeken kon neerleggen( de week ends waren ook studeren thuis) en de fameuze "bom" op mijn mouw had dacht ik ook.."vertel mij nou iets dat ik niet ken".. Laughing
Dan sta je later dan ,ergens in de westhoek te kijken op een stuk roest met naast je 2 oudgedienden die al lachend vragen "goa moar é ké". Surprised Embarassed ;je gaat af als een "gieter" puke
Theorie en praktijkkennis zijn 2 aparte werelden speechless
15 jaar later weet ik het wel beter ,een beetje dan ...,genoeg om te beseffen dat iemand die vertelt dat hij "alles" over munitie weet een "dikke blaas" is en iemand,uit oogpunt van eigen veiligheid,waar ik liever niet mee werk. Mad
Een EOD ploeg bestaat uit 3 mensen,met elk hun eigen kennis en fouten,dus overleg je met elkaar Yvonne blik
Het gaat immers over niet echt "herstelbare fouten" als je conclusie verkeerd uitdraait...
Dus wordt er wel "gedebatteerd" over de opgehaalde munitie,niet echt over een 18 ponder of zo,maar een mogelijke "tox" of een vliegtuigbom of een obus met een Mechanische tijdbuis is wel wat overleg waard.. Confused
De ploegchefs (onderofficieren dus) spreken wij aan met hun voornaam,iets dat in menig andere eenheden nogal wat wenkbrauwen doet fronsen.. speechless
maar als bv ploegchef "juul" iets "vraagt" wordt dit wel als zijnde "een bevel" uitgevoerd,we zijn wel "familiar" maar toch nog militair Smile
Als je met mensen samenwerkt in een toch wat "levensgevaarlijk" beroep weinig zin om te zeggen.."mijn adjudant"en ik gaan nu eens ons leven in de weegschaal leggen...
De officieren met hun graad aangesproken,dat wel,er is een lijn .. Yvonne blik ,zefs in DOVO.
Dus als "the Beno" een inschattingsfoutje maakt,lig daar niet echt wakker van,er zijn u vele beroepsmensen voorgegaan,en daar mag je mij gerust bijrekenen.
"perfect" is de naam van mijn broer...en ik ben enig kind ... Wink
Grtz,MMM
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 21 Dec 2010 14:29 schreef:
Hoy ,
Misschien 2 kleine opmerkingen.. Smile
De geleideband, ook "forceerband" genoemd toont blijkbaar geen "trekken" afkomstig v/d loop na het afvuren....akkoord..?
Dus geen blindganger...want niet afgevuurd.. Surprised
De 75 mm (Belgisch ,Frans ,....) was "hulsvaste "munitie,dwz de huls was al gemonteerd op de obus bij levering aan de artillerie...Correct...?
Dus...kan Vetje wel eens gelijk hebben,en is er een snoodaard er met de "douille" vandoor... Laughing
Wat de fuze betreft,moeilijk te zien maar het kan wel een dubbelwerkende fuze zijn,een "fusee fusante a double effect" dan,want er valt niet af te leiden uit de foto of het een shrapnel,He of tox is.Dus toch werking bij "impact"mogelijk Surprised
Deze dubbelwerkende fuzen werden ook door "DCA" gebruikt (Defense Contre Aviation),in shrap & HE versie.
Dus noemt de koe blaar of bes Confused
Simpel hé munitie Rolling Eyes Wink
Grtz,MMM

Een betere uitleg kunnen we gewoonweg niet krijgen! puh

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg MMM, 'k ben weer gerustgesteld Embarassed
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Nu, in het passeren vandaag ligt ze alleszins niet meer op die paal Smile
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Smile gelukkig

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 21 Dec 2010 18:59 schreef:
Nu, in het passeren vandaag ligt ze alleszins niet meer op die paal Smile

Surprised ,niet mijn schuld hoor... Mad
Wink Wink MMM poppy
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de heer Struyve uit Pervijze nu ook in aanmerking komt voor een nominatie voor West-Vlaming van het jaar. Of niet?
Spiling

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2011 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat terug serieus bergaf wat betreft de sensibilisering en de handhaving van dergelijke zaken. Eind laren ’90 begin 2000 kon het niet op. Er werd grondig op losgespit en gedetecteerd in de streek, alles kon en mocht, hoe straffer en spectaculairder, hoe liever.

Een paar jaar later begon het druppelsgewijs door te dringen dat er soms ook nog wetgeving bestaat, en vooral dat die dingen ook nog wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Er werd gekibbeld, politiek gelobbyd, ontkent en bevestigd, maar toch werd het meer en meer duidelijke dat er richtlijnen en regelgeving is.

Zaken waar ordediensten vroeger stonden op te kijken en als “normaal in de streek”, werden bestempels, werden stilaan toch als “niet echt legaal” ervaren, als durfde men dit in bepaalde streken niet luidop en met zoveel woorden zeggen. Stilaan groeide er toch hier en daar een licht gevoel van plichtsbesef bij mandatarissen en voormalige spitters.

Met de veroordeling van de Diggers op 10/11/2008, door de correctionele rechtbank van Ieper, werd opeens een niet mis te verstaan signaal gegeven vanuit de Rechterlijke Macht.

Bepaalde beleidsmensen draaiden twee keer hun tong alvoor uitspraken terzake te doen, en verschillende gedreven stippers hielden zich wat low profile of probeerden op z’n minst uit the picture te blijven. Enkele archeologische projecten in de streek weren aan dat het ook ander kon, en de aanverwante resultaten er niet minder op waren.

Het voelde aan alsof we op de goede weg waren.

Vandaag Nauwelijks 3 jaar later stellen we vast dat terug staan waar we eind jaren ’90 stonden. Er wordt terug massaal gespit, archeologische projecten worden leeggeroofd, losgeslagen spitters die op heterdaad betrapt worden, worden niet meer vervolgd, via bepaalde onderwerp gerelateerde wordt zelfs van uit Nederland afgesproken om een weekendje te komen spitten in de Westhoek, enz…

…. En ja, alles is te koop, alles heeft z’n prijs.

Vorige week zondag was nog een man met z’n (zware) detector en schop actief in Polygonwood. Hij haarde er enkele projectielen boven. Hij werd door enkele mensen gespot. Op maandag was hij al geïdentificeerd en zijn gegevens werden afgeleverd aan de betrokken boswachter en de regionale archeologische dienst. Toen ik zelf de verraste spitter uit Merkem hierover aansprak, kreeg ik dezelfde simpele reacties zoals we konden lezen in het artikel dat onderwerp uitmaakt van dit topic.

Er is dus duidelijk terug nood aan sensibilisering en desnoods sanctionering. Acties zoals bij die munitieverzamelaar te Passendale , van 6 weken geleden is een mooie start, doch te weinig aan bod gekomen in de media.

Hopelijk moeten er niet terug slachtoffers vallen voordat het verstand terug in de man komt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: