Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fort van Haasdonk staat te koop

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 14:57    Onderwerp: Fort van Haasdonk staat te koop Reageer met quote

BEVEREN - Het fort van Haasdonk staat sinds 1986 te koop. Veel interesse was er tot nu toe niet, maar momenteel werpt de gemeente Beveren zich op als voorname kandidaat.

De militaire verdedigingsgordel rond de stad Antwerpen bestond uit twee ringen van forten. Die forten moesten Antwerpen beschermen. Ze werden gebouwd tussen 1859 en 1914. Alle forten samen vormen een bijna honderd kilometer wijde ring rond de stad. Het bekendste is het fort van Breendonk, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 3.500 gevangenen verbleven.

Het fort van Haasdonk maakte deel uit van de buitengordel en was het meest westelijke verdedigingspunt rond Antwerpen. Het fort kon in oorlogstijd ongeveer 330 manschappen herbergen maar is in geen van beide Wereldoorlogen gebruikt. Het fort is nog altijd militair domein, maar staat sinds 1986 te koop.

De gemeente Beveren toonde van bij het begin interesse om het geheel te kopen, maar wou de vraagprijs van 450.000euro voor het 22 hectare grote domein niet betalen. Voor de conciërgewoningen op het domein zijn er geïnteresseerden genoeg, maar voor het fort is de belangstelling een stuk minder, ondanks de zeer goede staat waarin het zich bevindt. Sinds 2002 is het namelijk een beschermd natuurmonument dat dienst doet als overwinteringsreservaat voor vleermuizen. Het gemeentebestuur is nog altijd kandidaat, maar alleen voor het fort met de omwalling én op voorwaarde dat het beheer verder gezet wordt door Natuurpunt Wal.

De gracht is populair bij de vissers en de recreatieve weg errond trekt jaarlijks vele wandelaars. De minimum biedprijs voor het lot is 82.000euro. De aanpalende weilanden en de oude conciërgewoningen worden als aparte loten aangeboden. Arno Thomaes van Natuurpunt Wal: ‘Wij staan in voor het beheer van het fort voor het ministerie van Landsverdediging en we onderhandelen met het gemeentebestuur om dat verder te zetten wanneer dat het fort zou verwerven.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=2K33LK17
http://polderblues.be/polderdorpen/haasdonk/fort.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mercator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Lange tijd was er totaal geen interesse voor omdat het Fort pal op het traject van de Grote Ring rond Antwerpen lag. Wie het zou kopen zou het moeten laten afbreken! Nu de Grote Ring is afgeblazen is het iets interessanter om te kopen. Maar wat moet je ermee doen? Het is identiek aan de andere forten-dat van Liezele is al een museum en wordt goed gerestaureerd, het heeft weinig zin om gelijkaardige 2 musea op 10 km afstand te hebben-en vleermuizen zijn wel leuke beestjes maar om een hoop geld op te hoesten om vleermuizen te kweken...
Een tijdje geleden heb ik het s bezocht en het is in ellendige staat( ik snap echt die kwalificatie "uitstekende staat" uit het artikel niet), ik kan goed begrijpen er weinig interesse is.

Het Fort van Steendorp is m.i. veel interessanter. Dat is een uniek ontwerp en het laatste bakstenen fort dat in België en mss wel Europa gebouwd werd.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt helemaal geen gelijk, het fort van Haasdonk biedt zeer veel mogelijkheden en er staan stukken in die zeker de moeite zijn om te behouden.

De algemene toestand is stukken beter dan de andere forten.

Misschien is Steendorp interessanter, maar dateert ook uit een andere periode en qua restauratie heb je daar een hoop problemen met de 'droge' gracht die vol water staat, een misrekening uit de jaren 1800!

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 02 Jan 2011 10:42 schreef:
Je hebt helemaal geen gelijk, het fort van Haasdonk biedt zeer veel mogelijkheden en er staan stukken in die zeker de moeite zijn om te behouden.

Behouden is zowat het beste wat je met zulke forten kan doen, afbreken kost een fortuin,ze zijn dan ook niet gemaakt geworden om eenvoudig afgebroken te worden Smile . Ik vraag mij altijd af waarom zulke historische monumenten absoluut een "functie" moeten krijgen, waarom kunnen die niet gewoon zondermeer bewaard worden? Je weet waar die "functie" meestal op uitdraait, een kinderspeeltuin, een cafetaria, clubhuis van de scoutsvereniging...kortom het wordt een pretpark en zo gaat het hele karakter en opzet verloren.
Als ik 450.000 € had zou ik het zelf wel kopen en dan behoud ik het gewoon zoals het is.

Het is een moeilijke discussie. Ik heb alle bewondering voor de inzet van de mensen van het fort van Liezele even verderop, maar toch vraag ik mij af hoe historisch verantwoord het is om onderdelen van forten van overal elders daar naartoe te slepen en Liezele uiteindelijk als een puzzel terug in elkaar te zetten. De structuur van Haasdonk mag dan wel nog +/- ok zijn, maar echt àlle uitrusting is daar verdwenen, het is een betonnen karkas zoals ik het gezien heb. Waarom dat niet met rust laten en er zeker geen nep plastieken geschutskoepels en zo gaan opzetten, dat wordt het echt totaal een recreatiegebied.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe denk je anders een fort terug op te bouwen? Je moet wel stukken uit andere forten gaan halen, wil je eentje in zijn originele staat krijgen.

En plastieken koepels, ik begrijp wie en wat je bedoelt, maar hou er rekening mee dat de openingen een groot deel van het probleem van de waterinsijpeling zijn. Als je ze dan toch moet dichten, kan je er beter een 'pseudo-dekpantser' opzetten dan ze dichtbetonneren, niet?

Toch beter stukken redden om ergens anders te gebruiken dan ze in de container dumpen of te laten wegrotten?

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
mercator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 02 Jan 2011 12:39 schreef:

En plastieken koepels, ik begrijp wie en wat je bedoelt, maar hou er rekening mee dat de openingen een groot deel van het probleem van de waterinsijpeling zijn. Als je ze dan toch moet dichten, kan je er beter een 'pseudo-dekpantser' opzetten dan ze dichtbetonneren, niet?

Koepel over het hele fort dan maar ?
Ik volg je redenering wel, die gaten moeten idd dicht, daar had ik niet aan gedacht.

Mss ben ik een zuurpruim hoor, maar het stoort mij ergens dat ik een archeologische site bezoek-want dat is het toch eigenlijk-en je ziet er zo vaak al die amusementstoestanden, pick-nickruimten, foeilelijke vissersbarakken etc. Je moet s zien hoe ze de forten van Koningshooikt en Bornem daarmee verknoeid hebben. Om over Schilde Strand nog maar te zwijgen.
Juist omdat Haasdonk vrijwel ongemoeid is gebleven zou het juist aangewezen zijn om dat 's helemaal onaangeroerd te laten.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

mercator @ 02 Jan 2011 13:42 schreef:

Koepel over het hele fort dan maar ?

Ik merk dat je hierin nog niet zo veel ervaring hebt, het probleem die de forten nu hebben, heeft vooral te maken met waterinsijpeling en slechte verluchting, deels te wijten aan de ontmanteling door het Duitse en Belgische leger tijdens en tussen beide wereldoorlogen.

Het ABL heeft de grond van de forten verwijderd om er een mooie peklaag op te leggen, die in de loop der jaren is vergaan, waardoor er insijpeling en scheuren ontstaan. Verder werden heel veel verluchtingsgaten dichtgemetseld om lokalen 'gasvrij' te maken, waardoor er geen, of onvoldoende luchtcirculatie is.

Zo'n fort is een stuk ingewikkelder dan je je kunt voorstellen, er zijn 3X zo veel gangen dan degene waar je inloopt, allen voor het afvoeren van water en aanvoeren van lucht. Als je deze verhouding verstoord (wat de Belgen dus gedaan hebben) krijg je problemen. Enige oplossing is dus om deze forten terug zo veel mogelijk in hun oorspronkelijke, pre-1914 staat te krijgen, dwz alle schoorstenen en verluchtingskanalen vrijmaken, de lokalen terug verwarmen, maar bovenal zorgen dat de ruimten via het dak terug 'natuurlijk' ademen en het water terug kan afvloeien via natuurlijke weg in de verluchtingskanalen die voor het fort zijn gemetseld.

Dit houdt ook in om zo veel mogelijk ramen en deuren en poorten terug te plaatsen op hun oorspronkelijke plaats en de peklaag te verwijderen, de scheuren te dichten en de grondlaag terug aan te brengen.

Dat is hetgene dat men nu heeft gedaan met Fort Liezele, na een studie van bijna 15 jaar. Hopelijk de goede oplossing.

Zo'n restauratie is altijd een beetje geven en nemen, en wat die piknikruimten en kantines betreft: vergeet niet dat bv fort Liezele eigendom is van de gemeente Puurs en deze mijns inziens geen afbreuk doen aan de toestand van het fort. De gemeente is en blijft ook de grootste geldschieter van het hele restauratieproject. Een toegeving hier en daar is een kleine prijs vind ik.

Pas op, begrijp mij niet verkeerd, ik vind ook dat het beter kan en dat is één van de redenen waarom ik al 10 jaar geen gids meer ben op het fort van Liezele, maar enige uitleg vond ik hier wel op zijn plaats.

Grtz,
Niko.

Naar boven
mercator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wat was eigenlijk de reden om die aarde af te graven en het beton te bedekken met asfaltpapier? Dat "pekpapier" op een grotendeels plat dak is zowat de slechtste dakbedekking die je kan vinden.
Toch spijtig dat we zo weinig directe eigentijdse beelden hebben van de forten in hun oorspronkelijke staat. Logisch natuurlijk wel want die zouden in de handen van de vijand kunnen vallen. Dat denk ik toch.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk tweeerlei: de forten waren gedeklasseerd en gebruikt als kazerne, en dienden na de beschietingen van 1914 en de daaropvolgende leegstand terug opgelapt te worden. Ik denk dat toen pek de beste optie was. Het was natuurlijk ook niet de bedoeling om op het dak te lopen, zoals later wel werd gedaan.

Inderdaad, de meeste beelden dateren van na de beschietingen en zijn Duits. Misschien duikt er nog iets op uit de Moskou-archieven.

Grtz,
Niko.

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een audioreportage over het fort.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: