Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

krijgsgevangenen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pervijze

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 9:58    Onderwerp: krijgsgevangenen Reageer met quote

Heeft er iemand een idee hoeveel Belgische soldaten er ongeveer krijgsgevangen werden genomen tijdens de oorlog ?
Werden er gegevens doorgespeeld tussen het Duitse leger en het Belgisch Leger of het Rode Kruis over wie er gevangen was en waar ze werden gevangen gehouden ?
Als dat gebeurde, hoe werden deze gegevens dan publiek gemaakt of aan de familieleden kenbaar gemaakt ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hello,

Ik weet niet of er nog cijfers terug te vinden zijn.
Contacten tussen het Duitse- en het Belgisch leger denk ik niet. Maar wel via het Rode Kruis. Ik meen te weten dat in het algemeen de gevangenen via het R.K., naar hun families (mochten) schrijven. Soms ook via het R.K., pakjes ontvangen. Werd in W.O. II ook zo gedaan.

Hope this help … een beetje ! Wie geeft wat ….
Groetjes,
Freddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het aantal Belgische krijgsgevangenen zat rond de 40.000 man verdeeld over een 150-tal kampen. Dit uitgezonderd de gevluchte militairen naar Nederland die daar werden geinterneerd (dit waren er in de eerste oorlogsmaanden alleen al 33.000).

Vaak stuurde de gevangen zelf een kaartje naar huis en anders informeerde de familie bij het Internationale Rode kruis. In principe werden de gevangenen gewoon aangemeld bij het Rode Kruis door degene die gevangen nam.

In de eerste maanden werden de brieven van de Belgische gevangenen gewoon via de Auslandstelle bij de Duitse post werden verwerkt zonder de vermelding Kriegsgefangensendung of Geprüft. Later ging het via een aparte feldpostlijn waarbij de kampen de boel eerst censureerde voor ze werden doorgestuurd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
de_jerre

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

kan iemand mij vertellen hoe ik dit Rode Kruis kan contacteren?

alvast bedankt!
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Zie http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20698n. Geduld moet je wel hebben. Op m'n eigen specifieke vraag kreeg ik na 9 maanden een zeer beleefde mededeling dat ze me tot hun spijt niet verder konden helpen. Zij beschikken nu eenmaal niet over alle gegevens. Niet alle gevangenen ontvingen Rode-Kruispaketten.
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

ok bedankt den korrigann
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: