Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ferdinand Porsche

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2005 14:54    Onderwerp: Ferdinand Porsche Reageer met quote

Een man die velen wellicht alleen kennen door de ontwikkeling van de kever, geschutskoepels voor tanks in WOII en ik meen de Elefant. Echter kwam ik in : Heinz von Lichem; Gebirgskrieg 1915-1918 band 3 op pagina 179-181 ISBN 88 7041 282 s het volgende tegen. Ik vertaal even delen eruit, anders wordt het teveel.

Ferdinand Porsche:
Geboren 3 september 1875 te Maffersdorf bij Reichenberg (Böhmen). Dat was toen nog Oostenrijk-Hongarije. Nu denk ik Tsjechie.
Op school gezeten in Reichenberg en de Technische Hogeschool in Wenen doorlopen.
In 1899 werkte hij bij de Lohner fabrieken en vond daar de 'Radnabenmotor' uit. Een soort elektromotor meen ik. http://meineseite.i-one.at/das.elektrofahrzeug/bild9.html

In deze periode maakt hij auto's zoals de 'Lohner-Porsche".

In 1904 maakt hij de eerste brandweerauto en kort daarna de trolleybus.

In 1906 wordt hij technisch directeur van de Daimler fabrieken in Wenen waar hij in 1916 algemeen directeur zal worden.

In 1908 maakt hij motoren voor de ballonnen van het Oostenrijks-Hongaarse leger en tevens vliegtuignmotoren die licht en krachtig zijn.

In de periode voorafgaande aan 1913, maar vooral in 1913 zelf werkt hij in het diepste geheim in Pilsen. Hij ontwikkelt hier bij Skoda de vrachtwagens en trekkers die de Skoda 30.5 cm mortier moeten gaan verplaatsen. Deze werden in 1914 reeds in serie gemaakt.

http://moesslang.net/kanonentraktor.htm

Een welhaast cruciaal besluit was wel dat de Oostenrijks-Hongaarse legerleiding besloot deze wagens te laten bouwen. Men was eerst uitgegaan van transport van de mortieren per trein en dan de rest met paard en wagen. Lichem vraagt zich zelfs af of de mortieren zonder deze wagens van Porsche wel hun zo snel bij Luik waren aangekomen. Porsche gaf ze immer een bepaalde mobiliteit, al duurde het opbouwen en afbreken uiteraard nog erg lang. Hij stelt zelfs dat Porsche de uitvinder is van de beweegbare gemotoriseerde artillerie. Vooral in de 12e Isonzoslacht was het snel kunnen optrekken van deze Skoda mortieren cruciaal.

De wagens bezaten 80 of 100 PK sterke motoren. Rubberen banden of in extreem terrein stalen banden. Trekkracht was 24 ton. En door Porsche uitgevonden vierwielaandrijving hetgeen aan het Alpenfront goed van pas kwam.

Laatst aangepast door Hauptmann op 25 Aug 2006 20:11, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2005 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

He, interessanr weetje; kende inderdaad porsche alleen maar van de kever en van zijn werk in WOII
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2005 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las ook even mijn ogen uit. Interessant, leuke anecdote.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2005 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staat het verhaal ook met enkele foto's.

http://www.westfront.de/00292.htm
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2005 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik er voor de volledigheid even bij aangeven dat het volgens mij niet zo is dat de Skoda's per definitie door Porsche tractoren werden voortgetrokken. Zo maakte Daimler meen ik ook tractoren.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand misschien of de Lohner van de Lohner-Porsche ook de man is achter de Lohner vliegboten?
Naar boven
Varese2002

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2006 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann @ 25 Aug 2006 21:12 schreef:
Weet iemand misschien of de Lohner van de Lohner-Porsche ook de man is achter de Lohner vliegboten?

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar de Lohner firma produceerde vanaf 1909 vliegtuigen (in WW1 o.a. de beroemde vliegboten). De maatschappij bestaat al vanaf 1829, waarbij begonnen werd als koetsenbouwer. Later werd uitgebreid naar gemotoriseerde voertuigen civiel en militair.

Varese
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: