Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Glück Auf: het Duitse leven rond La Mare-aux-Boeufs

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2010 21:09    Onderwerp: Glück Auf: het Duitse leven rond La Mare-aux-Boeufs Reageer met quote

Glück Auf: het Duitse leven rond La Mare-aux-Boeufs

Het gehucht La Mare-aux-Boeufs is gelegen in de westelijke Argonne tussen Binarville en Servon-Melzicourt. In de jaren 1914-1918 lag dit gebied aan de Duitse zijde, niet ver van de frontlinies verwijderd. Ten noorden van het gehucht was er het kampement genaamd 'Heckhoff-lager'. Dit kampement werd voornamelijk gebruikt door de 2e Landwehr-Pionier compagnie, die er een fraai monument achterliet. Ten zuiden was er een grote verbandplaats. Deze verbandplaats behoort tot de meest indrukwekkende overblijfselen van die tijd die nu nog te zien zijn. In de voormalige Heckhoff-lager is het mooie monument, vervaardigd door pioniers, nog te zien (hetzij met veel moeite). In het nu volgende topic een beeldverslag van de vestiges rond La Mare-aux-Boeufs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2010 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

De Heckhoff-lager

Deze lager lag ten noorden van het gehucht; is nu echter een overwoekerd bos. Afgelopen voorjaar bezocht ik op een avond dit kampement. Na een forse hoeveelheid hoge brandnetels en struikgewas overwonnen te hebben trof ik, met geluk en na aardig lang zoeken, het monument van dit Pionierlager. Je kunt op vijf meter van zo'n monument staan zonder het ook maar enigszins op te merken door het onkruid en de omgevallen bomen die het omringen.
Dit monument is echter een bijzonder mooi overblijfsel: de Pioniersymbolen zijn op een zeer mooie en gedetailleerde wijze verwerkt, zoals onderstaande foto's zullen tonen.

De vergetelheid en overwoekering van een site als deze dragen m.i. zoveel bij aan de sfeer rondom een monument als deze; een stille getuige die nog eenzaam overblijft als herinnering aan het menselijk leven hier.

Fraaie details:

Onmiskenbaar het werk van Duitsers in 1914-1918.

Het dichte struikgewas en de vele oude omgevallen bomen maken het betreden van dit gebied uiterst moeilijk. Wellicht waren dit dezelfde bomen als die er stonden in de oorlog; dit gebied was toen namelijk ook al bebost.

Wordt vervolgd.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2010 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste betwijfel ik ernstig. Geen van de bomen rond het monument is ouder dan 20 jaar. Wat niet wil zeggen dat het gebied niet altijd bebost geweest is....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het zullen dan hoogstwaarschijnlijk geen erg oude bomen zijn; maar ze voorzien dit voormalige kampement van een haast jungle-achtige sfeer. Ook het volgende bouwwerk ligt goed verstopt achter deze omgevallen bomen en woekerend struikgewas. Het bevindt zich enkele tientallen meters achter het monument, maar is vanaf daar maar nauwelijks te zien. Het gebouw is volgens het boek 'La Face Cachée' een voormalig station, wat zou suggereren dat door dit kampement een (smal)spoor heeft gelopen.

Tot zover enkele beelden uit de voormalige Heckhoff-lager.
Wordt vervolgd.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Op enkele honderden meters van dit kampement lag, zoals in de openingspost al gemeld werd, een grote verbandplaats. Deze Hauptverbandplatz ligt verscholen in een talud (op privéterrein overigens), en is nog in zeer goede staat. Er is ook nog een mooi opschrift, met daarop de tekst "Glück Auf".
In de boeken "Verstild en versteend" en "Feldgrau in de Argonne" is een foto te vinden van de Hauptverbandplatz toen deze nog in opbouw was.

Enkele foto's uit 2009.

Het opschrift.

De lange gang, waaraan vele kleinere zalen liggen. Let ook op de decoraties.

Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Eén van de ruimtes.

Het is niet moeilijk om je in te beelden hoe deze ruimtes eens dienst deden als hospitaal.

Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

In de muur zitten nog oude scharnieren van deuren.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Detail van de decoratie.

Blik naar buiten.

De natuur heeft ook hier zijn weg gevonden.

Tot zover het beeldverslag van dit grote en indrukwekkende complex.

Tommy
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ervan genoten, Tommy!
Thanks for sharing. Heel erg impressionant!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Dank voor dit mooie fotoverslag. La Mare aux Boeufs is een schort groot maar heeft inderdaad nog veel te bieden.
Van het Pioniermonument heeft men onlangs geprobeerd delen te ontvreemden. Niets is nog veilig tegenwoordig.
In het Lager liep inderdaad een smalspoorlijn, komende van Condé-les-Autry naar het Lager toe en die eindigende in de Hauptverbandplatz. Ik heb de oude bedding in het terrein nog niet echt gevolgd.
Als je me toestaat post ik graag nog een iets mindere foto uit 2008 van een toch wel zeer grote bunker net buiten La Mare, richting Servon. Dit zou een Divisions-Gefechtsstand moeten zijn. De omvang komt op de foto niet zo goed uit. Je kan er nog in en is makkelijk te vinden.

mvg, Wim Degrande
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

bedankt voor je aanvullingen en de foto, deze bunker ken ik niet! Hij ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Interessant!
Toch zeer eigenaardig dat men zo'n Pioniermonument nog probeert te vernielen. Zou dat na het maken van de foto's in dit topic (was in mei dit voorjaar) gebeurd moeten zijn, of nog ervoor? Zoals ik het monument aangetroffen heb waren er in ieder geval nog mooie zaken te zien, zoals de foto's wel bewijzen. Ik hoop maar dat dat nu nog zo is...
Vreemd dat men de moeite neemt om al die begroeiing te trotseren. Mijn ervaring was nou niet zozeer dat je er zo even heenloopt. Triest, niets is veilig meer inderdaad...

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

De pogingen dateren waarschijnlijk van begin dit jaar. Ik was er in april 2010 om enkele mensen te gidsen en kon toen inderdaad zien dat de zijpijlers niet meer waren zoals vroeger. Waarschijnlijk heeft men gepoogd om zo de panelen los te wrikken, wat gelukkig niet gelukt is. Het monument mist al hier en daar delen, hopelijk blijft het nog lange tijd volledig. Misschien moet het monument ook in veiligheid gebracht worden. Niet leuk voor de site en belangstellenden, maar als het moet dan moet zoiets maar...

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de prachtige fotoreportage heren! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

In september 2008 zaten die zij-pijlers al los. Er viel er eentje spontaan af toen we rond het monument liepen.
Iemand zijn rugzak schuurde er langs of zo. Uiteraard hebben we die pijler weer op zijn plek gezet.
Het monument is gewoon in slechte staat.
Kan me om 2 redenen niet voorstellen dat die panelen gestolen zouden worden / een poging tot gedaan is.
1e: Het monument is haast niet te vinden.
2e: die panelen haal je er zo van af als je dat zou willen.

Op deze foto is te zien dat de boel al los zit en helaas bijna in elkaar stort:

Old soldiers never die
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Adriaan,

Ik ken het monument al verscheidene jaren en zie bijgevolg toch wijzigingen in zijn bestaan.
Met alle respect, maar de redenen die je aanhaalt zijn voor mij persoonlijk helaas geen garantie om te concluderen dat dit zomaar de tand des tijds is. Sommige zaken zijn inderdaad minder gekend, maar meer dan je zou denken.
In alle bescheidenheid gezegd: ik verken al 25 jaar het "oude front" met klemtoon op Argonne en Vogezen en ik heb al op de meest onmogelijke plaatsen kunnen vaststellen dat er gegraven werd of dat iets verdwenen is. Men doet het soms zelfs professioneel, ik denk daarbij aan een inschrift dat machinaal werd verwijderd uit een bunker in de Vogezen, relatief ver weg van berijdbare wegen. Om maar te zeggen...
Daarom ben ik nog altijd de mening toegedaan om voorzichtig te zijn met lokaties, weze het via internet of andere media. Als dat idealistisch klinkt, dan is dat maar zo. Nu, we wijken misschien af van het topic dat Tommy in weze wilde brengen en tonen.
Laat ons hopen dat mooie sites, zij het in de Argonne of elders, hun waarde mogen blijven behouden. Je kan niet ieder stukje loopgraaf gaan beschermen, maar sommige zaken verdienen toch een stukje meer recht op bescherming tegen verval, vandalisme of wat dan ook.

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Ik wil hier beslist geen polemiek starten over het geboefte wat hier en daar zich misdraagt.
Het is me alleen een beetje te gemakkelijk om elk beschadigd monument,
afgevallen opschrift, ingevallen dak te scharen onder diefstal of vandalisme.
Dat het gebeurt staat buiten kijf.

Overigens staan in de door Tommy aangekaarte omgeving, nabij wel meer juweeltjes.
Zoals het bunkertje Mathilde, en een zeer fraai bewaard gebleven officiers onderkomen.

Old soldiers never die
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 16 Okt 2010 22:40 schreef:

Overigens staan in de door Tommy aangekaarte omgeving, nabij wel meer juweeltjes.
Zoals het bunkertje Mathilde, en een zeer fraai bewaard gebleven officiers onderkomen.

Tja, over de Lager Saalburg, Autry e.o. kunnen we maar beter een apart topic openen? Wink
Inderdaad veel prachtigs te zien.

Daarover bestaat op dit forum trouwens een zeer mooi topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=6990

Overigens vind ik uitweidingen betreffende het monument en het mogelijke vandalisme daarvan beslist geen hinderlijk off-topic.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Adriaan,

Ik wil hier inderdaad geen polemiek starten, maar iedereen zijn idee over bepaalde zaken, democratie voor alles Smile
Mijn mening is louter gebaseerd op wat ik persoonlijk al zag verdwijnen de laatste jaren (en niet door natuurlijk verval). Niet dat dit een lange lijst is, maar de gegevens zijn er.
Maar we wijken af van het topic, laat het ons hierbij houden en verder breien aan de foto's van Tommy.

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het toch een geluk dat de Fransen alles laten staan wat niet in de weg staat. Zo blijft er nog geweldig veel over van het oude front. Mooi topic! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 16 Okt 2010 23:05 schreef:
Wat is het toch een geluk dat de Fransen alles laten staan wat niet in de weg staat.

Deze zin heb ik al een aantal maal letterlijk uitgesproken. Het is toch ook ongelooflijk hoeveel er wel niet is neergezet langs het front. Als je alleen al naar de Hauptverbandplatz kijkt in dit topic, of het Schwabenhaus uit de posts hierboven; dat moet toch ook een werk zijn geweest om dat daar neer te zetten! En dat is dan één van de vele bouwwerken, en het staat er nog...

Tommy

Laatst aangepast door Tommy v. D. op 16 Okt 2010 22:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg wel ! Je vraagt je soms af waarom bepaalde zaken zijn blijven staan, na twee wereldoorlogen en met alle gevoelens die ermee gepaard gaan...
(antwoordje op post van Lingekopf)

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 7:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het fijn dat er topics als dit bestaan. Zo kunnen we de evolutie van bepaalde plaatsen wat opvolgen. Vele plaatsen zijn gedoemd te verdwijnen, door overwoekering, kaalkap of gewoon de tand des tijds... Dus, laat ons er van genieten. Nu het nog kan.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2010 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's as usual Tommy Smile

Ik heb een week geleden de Hauptverbandplatz bezocht, wat een prachtige bunker! Ik had niet gedacht dat hij zo groot zou zijn.

Het lager hebben we omwille van het wat te krappe tijdschema niet bezocht, maar deze staat voor het voorjaar op het programma!

Overigens liggen links van het plaatsje, bij de Ferme Ouchery nog twee kazematten in de bosjes. Eentje hebben we ook vorig weekend bezocht. De schootsrichting is volgens de IGN kaart in de richting van Cernay-en-Dormois. Het gekke is dat aan dezelfde kant als het schietgat een stukje verderop zich ook een ingang bevind. Via een gangetje kom je dan in de schietruimte. Achter de schietruimte ligt ook een gang of kamer, maar deze is compleet ingestort, dus we konden niet opmaken wat daar achter lag.

Hierbij twee foto's:

Het schietgat bijna niet meer zichtbaar

De uitgehakte gang

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2010 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de foto's Annelies! Deze kazematten waren mij ook al opgevallen op de kaart, ik heb ze alleen nog niet bezocht.

Met dank aan Wim heb ik vorige week wel deze bunker achter La Mare Aux Boeufs kunnen bezoeken.

De bunker is inderdaad behoorlijk groot.

Een eindje achter deze grote bunker lag nog de volgende abri:

Veel te zien daar! Smile

Tommy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: