Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1000 frank voor de Slag aan de IJzer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2010 17:17    Onderwerp: 1000 frank voor de Slag aan de IJzer Reageer met quote

1000 frank voor de Slag aan de IJzer

Op het biljet van 1000 frank staat sluiswachter Hendrik Geeraert afgebeeld, de man die tijdens de Eerste Wereldoorlog het slagveld van de IJzer onder water zette.



Het idee van het onder water zetten

Bij het begin van de strijd om de IJzer, had commandant Nuyten reeds een gesprek gevoerd met binnenschipper Hendrik Geeraert, over de mogelijkheid om de IJzervlakte onder water te zetten. Op 21 oktober 1914 werd de sluis voor het eerst opengezet te Nieuwpoort door Geeraert. Vier dagen later werd een Belgische commandant belast met de opdracht om de haalbaarheid van het onder water zetten van het Belgische front te bestuderen. Omwille van de afwezigheid van de ingenieurs van Bruggen en Wegen, richtte hij zijn vraag aan Karel Cogge, toezichter van de Wateringen. Tijdens de nacht van 25 oktober werden voorbereidingen getroffen aan de waterhuishouding. Bovendien werd er ook een dijk aangelegd door het geniekorps. Deze liep tussen het kanaal in Veurne en de spoorweg. Op 27 en 28 oktober werden de poorten van de oude sluis van Veurne bij hoogtij geopend door Cogge, maar zonder het gewenste resultaat. Op de avond van 28 oktober stelt Geeraert voor om de sluisdeuren van het waterreservoir van de Noordvaart te openen. Aan dit plan was een groot risico verbonden, want het zou de aandacht van het Duitse leger kunnen trekken. Op 29 oktober worden voor een derde maal de sluisdeuren van de sluis te Veurne geopend, maar nog steeds zonder enig resultaat. Uiteindelijk beslist men toch om het plan van Geeraert een kans te geven. Geeraert herhaalt dit manoeuvre op 30 en 31 oktober. Op 1 november staat heel het gebied onder water waardoor de Duitsers zich terugtrekken aan de andere kant van de IJzer.

Ter ere van Ö

Cogge en Geeraert ontvangen onder meer de Leopoldsorde en krijgen later een eervolle begrafenis als nationale helden. In de stad Veurne wordt een laan naar Cogge genoemd en zijn buste is er te bekijken in de Noordstraat. Nieuwpoort brengt met de buste van Hendrik Geeraert op het naar hem genoemde plein achter het stadhuis hulde aan de binnenschipper-sluiswachter. Ook het legermuseum eert de twee waaghalzen. Cogge krijgt een gedenkplaat en Geeraert een buste. In 1938 wordt ter herdenking van alle slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog, het Koning Albert-monument ingehuldigd te Nieuwpoort. De koninklijke ruiter bevindt er zich te midden van een rotonde. Het IJzergedenkteken, opgetrokken nabij de Nieuwpoortse sluizen, stelt een vrouw voor die de Belgische kroon verdedigt. Ten slotte is er ook het biljet van 1000 frank dat in 1950 in omloop komt met op de voorzijde Koning Albert I en op de keerzijde Hendrik Geeraert.



Voor het volledige verhaal:
http://www.nbbmuseum.be/nl/2009/05/1000francs_battle-of-ypres.htm
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group