Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Henry John de Voogd

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karijn

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2010 18:49    Onderwerp: Henry John de Voogd Reageer met quote

12 Oktober 1917
Private John de Voogd
51ste Battalion AIF

Eind december 1862 scheepte de 19 jarige Nederlander Henry de Voogd in Rotterdam in op de Jan van Schaffelaar, een Nederlands schip met bestemming Australie. Henry de Voogd werkte op koopvaardij schepen, maar besloot zijn geluk te gaan beproeven in Australie. Hij vestigde zich in Eaglehawk bij Bendigo, Victoria, waar op dat moment een heuse goudkoorts heerste. Verschillende mijnaders werden er uitgebaat en ook Henry ging er als mijnwerker aan de slag. Hij trouwde er met de 16 jarige Mary Ann Hamilton. Samen kregen ze 10 kinderen, 5 jongens en 5 meisjes.

De oudste zoon heette Henry John de Voogd hij werd in juli 1883 geboren in Eaglehawk. Henry John ging tot zijn 12 naar het plaatselijke schooltje in Eaglehawk. Net zoals zijn vader ging hij aan de slag in de mijnen. Hij blonk uit in rugby en maakte deel uit van de Eaglehawk Rangers. Hij speelde ook muziek, vermoedelijk klarinet, net als zijn vader.
Rond de eeuwwisseling was de goudmijnindustrie in Bendigo al ver over haar hoogtepunt heen en voor vele gezinnen dreige armoede. Henry John besloot om zijn geluk elders te beproeven. Hij vertrok naar het westen van Australie waar rond 1893 nieuwe grote goudaders werden ontdekt. Een nieuwe stad ontstond: Kalgoorlie. De mijnaders waren bekend als de Golden Mile. Ook Henry John trok er naar toe in de hoop een graantje te kunnen meepikken.

Op 10 februari 1916 nam de Voogd dienst in het Australische leger in Blackboy Hill, Western Australia. Hij was al 32 jaar maar fysiek nog steeds fit. Hij ging naar een opleidingskamp bij Blackboy Hill. Daarna scheepte de Voogd op 17 april 1916 in op de H.M.A.T. Aeneas in de West-Australische stad Fremantle. Het schip bracht hem naar de Middelandse Zee, waar hij in Alexandrie overstapte op de Franconia. Op 16 juni 1916 arriveerde hij in Plymouth. Na enkele dagen in het Rolleston Camp, vertrok de Voogd naar Frankrijk waar hij in de loop van augustus 1916 in het 51ste Battalion werd opgenomen. Met zijn muzikale talenten veroverde hij een plaatsje in de band van het bataljon.

Begin september 1916 raakte hij tijdens de Slag aan de Somme bij Mouquet Farm gewond. Een kogel doorboorde zijn pols en de Voogd moest naar het hospitaal. Via Rouen en Le Havre kwam hij in Birmingham terecht. De wond genas snel en halfweg November 1916 kon hij via Folkestone en Etaples opnieuw naar zijn eenheid.
Eind december 1916 werd hij gedagvaard voor de krijgsraad. Op 21 december had hij aan het front in Longueval een bevel van een Brits officier genegeerd. Toen die officier hem beval om te helpen zei de Voogd hem botweg: Neen, ik ben al bezig met ander werk.
De Voogd pleitte onschuldig, maar de krijgsraad veroordeelde hem tot een celstraf van 2 jaar met dwangarbeid. Enkele dagen na het proces werd de straf echter uitgesteld. De Voogd kon weer naar zijn eenheid.

Op 19 februari 1917 moest hij wegens ziekte opnieuw naar het hospitaal in Frankrijk en in Engeland. Zijn verblijf in Engeland duurde langer dan verwacht, maar over de duur van de oorlog maakte hij zich geen illusie.
Vanuit een kamp in Windmill Hill schreef hij op 9 september een brief naar huis:
Ik ben blij opnieuw te kunnen zeggen dat ik in de beste gezondheid verkeer en in Engeland. Ik had wat geluk door een nieuwe zending naar Frankrijk te missen. Ik werd onderzocht en ondergebracht in een lichting versterkingen om naar het oude bataljon terug te keren, maar ze lieten 4 van ons uit. Er werd gezegd dat het een brigadebevel was om niemand van de staf te sturen, want de muziekgroep behoort tot de staf, dus was ik bij de gelukkigen. Ik hoop dat iedereen in mijn familie oke is en dat ik jullie allemaal wel zal terugzien ( als de Duitsers er de brui aan geven). Geen enkel teken van hem tot zover.

10 Dagen later volgende zijn marsorder voor het front en op 30 september 1917 was hij opnieuw bij zijn eenheid.

Op 12 oktober dienden de troepen van de 4e Australian Division in de aanval te gaan om de rechterflank van de 3e Australian Division te beschermen ten zuiden van Passendale. Het 51ste Battalion moest savonds de aanvallende bataljons aflossen in de vuurlinie.
De C Compagnie verloor de weg en kreeg een zware lading artilleriegranaten over zich heen. Vermoedelijk kwam Private Henry John de Voogd hierbij om het leven. Er werd geen Red Cross file voor hem opgemaakt en de juiste omstandigheden van zijn dood zijn onbekend.

Begin juli 1920 werd zijn lichaam teruggevonden op ca. 200 tal meter ten noorden van de weg Zonnebeke-Broodseinde en evenver ten westen van de weg Broodseinde-Passendale. De stoffelijke resten van de Voogd zijn overgebracht naar Tyne Cot Cemetery. Een houten kruis werd op het graf gezet, maar wel met de verkeerde naam: De Noogd.

De vader van Henry John schreef aan het leger: mijn vrienden probeerden 3 dagen lang het graf te vinden, maar hadden geen succes want ze zochten naar de Voogd en konden natuurlijk die naam niet vinden.

Vandaag staat de juiste naam op de grafsteen die opvalt door het ontbreken van een religieus symbool.

Bron: Passchendaele 1917
Het verhaal van de doden en Tyne Cot Cemetery
Franky Bostyn

http://i57.photobucket.com/albums/g211/snipersnoop/Ieper/Scannen0001-3.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Karijn

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2010 19:09    Onderwerp: Henry John de Voogd Reageer met quote

Laatst aangepast door Karijn op 14 Okt 2010 19:19, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2010 19:12    Onderwerp: Henry John de Voogd Reageer met quote

[/list]
Naar boven
ferd.

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Cool Dit vind een prachtige ''short story'' goed beschreven, to the point en informatief bovendien.

Klasse!!

groet van Ferd.
Karijn

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het compliment.
Maar ik heb het slechts netjes overgetypt uit het boek Passchendaele 1917, zie bronvermelding onder de tekst .

groetjes Karijn
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 16:36    Onderwerp: Henry John de Voogd Reageer met quote

The AIF Project

Henry John de Voogd

Regimental number 1643

Religion Church of England

Occupation Miner

Address Perht, Western Australia

Marital status Single

Age at embarkation 32

Next of kin Father, Mr Henry De Voogd, Sailors Gully, Eaglehawk, Victoria

Enlistment date 10 February 1916

Rank on enlistment Private

Unit name 51st Battalion, 2nd Reinforcement

AWM Embarkation Roll number 23/68/3

Embarkation details Unit embarked from Fremantle, Western Australia, on board HMAT A60 Aeneas on 17 April 1916

Rank from Nominal Roll Private

Unit from Nominal Roll 51st Battalion

Fate Killed in Action 12 October 1917

Age at death from cemetery records 34

Panel number, Roll of Honour,
Australian War Memorial 152

Miscellaneous information from
cemetery records Parents: Henry and Mary Ann DE VOOGD. Native of Eaglehawk, Victoria

Other details War service: Western Front

Medals: British War Medal, Victory Medal
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 16:56    Onderwerp: Henry John de Voogd Reageer met quote

Ik probeerde nog een foto te plaatsen, helaas niet gelukt.

In elk geval veel leesplezier.

groet Karijn
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: