| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
J.M.
|
Geplaatst: 18 Aug 2010 22:21 Onderwerp: Juwelierszaak profiteert van Eerste Wereldoorlog? |
|
|
Ik heb een aantal brieven geschreven door een voorouder van mij die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog een juwelierszaak in Middelburg had. In een van deze brieven zegt hij dat de juwelierszaak mede dankzij de Eerste Wereldoorlog groot geworden is.
Ik vind dit een vreemde uitspraak, aangezien alles wat ik van de economie in de Eerste Wereldoorlog weet is dat de economie in Nederland er onder te lijden had. Mijn verwachting zou dan ook zijn dat een juwelierszaak, waar dure goederen verkocht worden, het juist niet goed zou doen.
Weet iemand hier hoe dit in elkaar zit? |
|
| Naar boven |
|
 |
Lingekopf Moderator

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 14045 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 18 Aug 2010 22:37 Onderwerp: |
|
|
Misschien verkochten veel Belgische vluchtelingen hun gouden sieraden wel om in hun levensonderhoud te voorzien..... _________________ De onzen stellen zich te weer, de Hunnen winnen keer op keer.... (H. Polzer)
De WIKI is niet alleen om in te lezen, maar ook om in te schrijven! http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
| Naar boven |
|
 |
derwisj

|
Geplaatst: 18 Aug 2010 22:39 Onderwerp: |
|
|
J.M., in tijden van crisis investeren de mensen in "vaste" waarden zoals bv goud en edelstenen...kijk maar eens naar de goudprijs van nu, die verschrikkelijk gestegen is sinds het uitbreken van de bankencrisis...
pascal _________________ Carry we who die in battle
Over land and sea
Across the rainbow bridge
To Valhalla
Odin's waiting for me
Manowar |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
|
| Naar boven |
|
 |
J.M.
|
Geplaatst: 20 Aug 2010 13:05 Onderwerp: |
|
|
@Lingekopf: Klinkt logisch, dat zou verklaren waarom er genoeg was om te kunnen verkopen tijdens de oorlog, terwijl de aanvoer van goederen niet zo goed was over het algemeen.
@Pascal: Dat is heel erg logisch en ik snap niet dat ik er zelf niet aan gedacht heb.
@Yvonne: bedankt voor de link, erg interessant om te lezen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
|
| Naar boven |
|
 |
|