Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Canon der Nederlandsche Geschiedenis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Die canon, is 't nodig?
Joa!
55%
 55%  [ 15 ]
Neuh!
22%
 22%  [ 6 ]
Wat is een canon?
22%
 22%  [ 6 ]
Dat canon, dat komt goed van pas in Uruzgan!
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 27

Auteur Bericht
A Duck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2006 18:14    Onderwerp: Canon der Nederlandsche Geschiedenis Reageer met quote

Elsevier, maandag 16 oktober 2006 17:58
'Top vijftig' Nederlandse geschiedenis bekend
De Canoncommissie heeft maandag de canon van de Nederlandse geschiedenis gepresenteerd. Maar de lijst is 'niet van beton'.

In opdracht van de regering heeft de Canoncommissie maandag op een school in Voorburg de Nederlandse Canon gepresenteerd. Het is een lijst geworden met vijftig onderwerpen over de Nederlandse geschiedenis en cultuur die elke Nederlander zou moeten kennen.

Canon
Elke Nederlander zou van de hunebedden, Srebrenica en de multiculturele samenleving moeten weten

Trots
De commissie heeft niet alleen voor nationale helden als Willem van Oranje, Erasmus of Aletta Jacobs gekozen. Ook de slavenhandel, de val van Srebrenica en 'de veelkleurige samenleving' kregen een plek.

Canoncommissie-voorzitter Frits van Oostrom zou het liefst zien dat op elke school een wandkaart met een tijdsbalk komt te hangen, waarop de vijftig gebeurtenissen en personen staan afgebeeld.

Het is volgens Van Oostrom, ook president van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW), niet de bedoeling dat Nederlandse kinderen les krijgen in de canon. De canon moet worden geďntegreerd in al bestaande vakken voor de oudste leerlingen van de basisschool en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs.

Pim Fortuyn en Ali B.
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) nam de canon namens het kabinet in ontvangst. De regering wil de lijst het komende halfjaar voorleggen aan de samenleving. Vervolgens reageert het kabinet zelf nog op de canon.

De Canoncommissie stelt voor de lijst tenminste elke vijf jaar te herzien. Volgens Van Oostrom is het best mogelijk dat Pim Fortuyn er over vijf of tien jaar wel op komt, of dat Annie M.G. Schmidt wordt vervangen door Ali B.

Om andere projecten rond de nationale canon te financieren, wil de commissie een fonds oprichten. Met geld uit dit Willem van Oranjefonds zou de ANWB bijvoorbeeld wegwijzers naar plekken van nationaal-historisch belang kunnen plaatsen.

Ik zou zeggen, kijkt allen die geďnteresseerd zijn op http://www.entoen.nu/

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mario

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht al... Waar blijft ie? Laughing
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2006 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ikzelf ben blij dat 'ie er is. In mijn beleving is het geschiedenisonderwijs iets te veel versprokkeld. Kijk maar naar de examenonderwerpen, die nooit 2X hetzelfde zijn, maar ook naar de gewone lessen. Elke leerling heeft verschillende onderwerpen gehad. Ik heb nooit echt les over de Tweede Wereldoorlog gehad, terwijl anderen dat onderwerp wel 3X voorbij hebben zien komen.

Met deze Canon is er een stuk basis dat iedereen gehad heeft, en iedereen kent. De onderwerpen vind ik niet allemaal even relevant. Zo staan op de lijst onder andere "De Beemster 1612", "De Atlas Major van Blaeu 1662", "Buitenhuizen 17e en 18e eeuw", "Vincent van Gogh 1853-1890", "De Stijl 1917-1931" en "Annie M.G. Schmidt 1911-1995". Mijns inziens moeten hier tocht betere onderwerpen voor in de plaats komen, zoals de schoolstrijd of kiesrecht om maar wat te noemen.

Maar ach, wie ben ik?

Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2006 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

A Duck @ 16 Okt 2006 21:35 schreef:
De onderwerpen vind ik niet allemaal even relevant. Zo staan op de lijst onder andere "De Beemster 1612", "De Atlas Major van Blaeu 1662", "Buitenhuizen 17e en 18e eeuw", "Vincent van Gogh 1853-1890", "De Stijl 1917-1931" en "Annie M.G. Schmidt 1911-1995". Mijns inziens moeten hier tocht betere onderwerpen voor in de plaats komen, zoals de schoolstrijd of kiesrecht om maar wat te noemen.

Dat is nou precies het leuke van die canon, dat er debat gevoerd wordt over geschiedenis en wat er nu wel en niet bij de Nederlandse identiteit hoort. Gelukkig maakt WO1 er wél onderdeel van uit.

W.b. jouw bezwaren:
* de Beemster staat voor het thema Nederland en het water. Me dunkt dat als iets de Nederlandse identiteit mede heeft vorm gegeven het wel het water is.
* Van Gogh en De Stijl: beide op hun eigen terrein en in hun eigen tijd én de moderne kunst in Nederland gehaald en Nederland op de internationale kunstkaart gezet.
* Annie M.G. Schmidt: haar invloed op de taal en de kinderliteratuur is zo enorm, dat verdient een plek. Zeker als je ziet hoe ze schopt tegen alle burgerlijke normen en waarden in haar tijd.

Maar tegen mijn argumenten valt natuurlijk genoeg in te brengen!
marcston

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mmmm... Wel een leuk idee die tijdlijn, doet me een beetje denken aan van nul tot nu. Ik mis nog wel een paar dingen,

Kruistochten, oorlogen tussen provincieen Holland-Friesland ???, wat gebeurde er sowieso tussen 1300 - 1600. En waar is Fokker/Albert Plesman???

Misschien een top 100 of zo?

Vraagje??
Waar staat de filterafkorting CKV voor, (je kan vakken kiezen), K staat volgens mij voor kunst!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof dat de komende maanden iedereen "zijn plasje mag doen" over de canon, waarna men tot een soort van definitieve versie komt. Of in ieder geval "definitief" voor de vijf jaar daarna.
Het lijkt me vooralsnog een "leuke" kapstok.
Maar ik ga 'm nu eerst "even" lezen...
marcston

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

mastermindmichel @ 17 Okt 2006 9:56 schreef:
Ik geloof dat de komende maanden iedereen "zijn plasje mag doen" over de canon, waarna men tot een soort van definitieve versie komt. Of in ieder geval "definitief" voor de vijf jaar daarna.
Het lijkt me vooralsnog een "leuke" kapstok.
Maar ik ga 'm nu eerst "even" lezen...

Was er eigenlijk al eerder zoiets als een "officiele tijdlijn" of hoe je het ook wilt laten heten.?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de eerste keer is dat een dergelijk idee naarboven komt?

Regards,
Marc
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Was er eigenlijk al eerder zoiets als een "officiele tijdlijn" of hoe je het ook wilt laten heten.?

Ik geloof het niet, Marcston, maar geschiedenisboeken hebben over het algemeen dezelfde indeling (in het eerste jaar bijvoorbeeld prehistorie, Egypte, Griekenland, Rome, Middeleeuwen en Nederlandse Opstand, in het tweede jaar [alle schoolvormen] wordt vaak begonnen met ontdekkingsreizen en de Gouden Eeuw) en docenten gaan daar ofwel lachend in mee, ofwel maken ze een keuze voor een klein beetje verdieping in één onderwerp.
De jaartallen zijn een aantal jaren geleden zo´n beetje aan de dijk gezet ten faveure van zogenaamde "thema's" ("oorlog en vrede", "ontdekkingsreizen", "de vrouw in de geschiedenis" en dat soort zaken).
Het resultaat was, ik heb het al eens ergens geschreven op dit forum geloof ik, dat Napoleon de Boerenoorlog won van Denemarken in 1870, terwijl hij tevens verantwoordelijk mag worden gehouden voor de uitvinding van de Spinning Jenny én van de televisie...
Nú lijkt het erop dat de jaartallen, ruwweg gezien dan, een come back maken. Ik juich en ween van pure blijdschap. Jaartallen als kapstok, ík ben ervoor...

P.S. Godallemachtig, wat een pak papier... Heerlijk leesvoer, hoop ik.
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Elke leerling heeft verschillende onderwerpen gehad. Ik heb nooit echt les over de Tweede Wereldoorlog gehad, terwijl anderen dat onderwerp wel 3X voorbij hebben zien komen.

Iedere leerling begint in de brugklas te vragen naar de Tweede Wereldoorlog. "Wanneer komt-ie?" Ze kijken er heel lang naar uit en als-ie dan eenmaal behandeld wordt, duurt het drie maanden (één lesperiode) en that's it. Over dompers gesproken (dat deden we niet, maar toch...).

Ik geloof erin dat men een publiek moet geven wat het hebben wil (docentschap is m.i. nu eenmaal tot op zekere hoogte dienstverlenend). Als er belangstelling voor WO II, behándel dat dan ook structureel ieder jaar. En waarom niet? Het ene jaar bijvoorbeeld militair, het jaar erop economisch, of ideologisch. Weet ik veel.

De vastgeroeste types doen echter niet mee. Neeeeee, dat zou immers ten koste gaan van de behandeling van de Franse Revolutie, of een (ander) onderwerp dat kant noch wal raakt en dat werkelijk geen hond (leerling én docent!) interesseert...
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dit staat te lezen op de site (entoen.nu) m.b.t. de Eerste Wereldoorlog:
Quote:

DE EERSTE WERELDOORLOG 1914-1918
"OORLOG EN NEUTRALITEIT"

Van 1914 tot 1918 woedde in Europa een ‘grote oorlog’, die voor Nederland wel consequenties had, maar waarvan de gruwelijkheden Nederland bespaard bleven. In deze Eerste Wereldoorlog stonden de 'centralen' (Duitsland, Oostenrijk en Turkije) tegenover de 'geallieerden' (Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland). Maar het waren vooral de soldaten van de twee partijen die tegenover elkaar stonden, in de kilometerslange loopgraven. Als ze daar beschoten werden, konden ze niet veel meer doen dan dekking zoeken voor de ontploffende granaten en het beste ervan hopen. Nog machtelozer waren ze als ze de vijand moesten aanvallen. Zodra ze uit de loopgraven kwamen, werden ze door de tegenpartij opgewacht met machinegeweren en zonder pardon neergeschoten. Nieuw in deze oorlog was het gebruik van gifgas. Het was een oorlog die miljoenen slachtoffers eiste. Toen de Verenigde Staten in 1917 de kant van de geallieerden kozen, raakten die aan de winnende hand. In november van het volgende jaar gaven de centralen zich gewonnen.

Nederland was neutraal gebleven, dat was al langer de basis van de Nederlandse buitenlandse politiek. Wel was er een mobilisatie van het leger afgekondigd om het eigen grondgebied te verdedigen. Verder kreeg het land te maken met de randverschijnselen van de oorlog. Grote aantallen Belgische vluchtelingen moesten worden opgevangen, onder meer in tentenkampen. De werkloosheid groeide door de teruggelopen internationale handel, terwijl veel koopvaardijschepen werden getorpedeerd. Voedsel werd schaars en ging op de bon. In 1917 en 1918 plunderden wanhopige huisvrouwen in Amsterdam en Rotterdam voedselvoorraden.

Veel Europese landen kregen in en na de oorlog te maken met revolutionaire omwentelingen. In Rusland werd de tsaar van zijn troon gestoten en vermoord, en in Duitsland en Oostenrijk-Hongarije werd het keizerrijk vervangen door een republiek. In Nederland werden in de oorlog ingrijpende politieke veranderingen doorgevoerd. In 1917 werd het algemeen mannenkiesrecht ingevoerd. Toen de oorlog ten einde liep, volgde in 1919 het algemeen vrouwenkiesrecht. Vanaf 1919 is Nederland een volledig democratisch land: iedere volwassen man en vrouw kan zijn of haar stem uitbrengen bij de verkiezingen.

Hierna kan men terecht in een keuzemenu, bijvoorbeeld in "Vertakkingen Eerste Wereldoorlog:"
Quote:

Basisonderwijs
Loopgravenoorlog; de slag bij de Somme
Het ‘aardappeloproer’
Het begrip neutraliteit in het algemeen en de Nederlandse neutraliteitspolitiek in het bijzonder.

Voortgezet onderwijs
Het verloop van de oorlog, doorslaggevende momenten daarin
Sociaal-politieke veranderingen in autoritair geregeerde landen (Rusland, Oostenrijk-Hongarije en Duitsland).
Sociaal-politieke veranderingen in democratische landen (bijvoorbeeld Groot-Brittannië en Nederland.)
Het idee van de 'totale' oorlog
De oorzaken van de Eerste Wereldoorlog, en de doorwerking naar de Tweede

Heden en verleden
Zijn alle wapens in de oorlog toelaatbaar? Betrek daarbij welke wapens er in de Eerste Wereldoorlog werden ingezet
Vergelijk de internationale verhoudingen in Europa aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog met die van nu

In de schatkist
Brieven en gedichten van soldaten aan het front
Gasmasker

Of anders in "Verwijzingen Eerste Wereldoorlog":
Quote:

Er op uit
Ieper en omgeving (Zuidwest-Vlaanderen) zijn de reis waard, met name het museum In Flanders Fields en het dagelijkse eresaluut van ‘The last post’

Jeugdboeken
D. Adams, Oorlog in de loopgraven (12+ info)
Ann Kramer, Vrouwen en de oorlog (12+ info)
Stewart Ross, De Eerste Wereldoorlog (12+ info)
L. Granfield, In Flanders fields (13+)
Michael Morpurgo, Soldaat Peaceful (13+)
Karel Verleyen, De Eerste Wereldoorlog 1914-1918. Alle grote gebeurtenissen van Serajevo tot Verdun (14+ info)

Achtergrondliteratuur
Paul Moeyes, Buiten schot. Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog: 1914-1918. Amsterdam 2001.

Websites
www.wereldoorlog1418.nl
www.geschiedenisvoorkinderen.nl
eerstewereldoorlog.startpagina.nl
www.inflandersfields.be

Me dunkt dat hier nog wel een paar sites aan kunnen worden toegevoegd...

Tenslotte is er een pagina geopend waarop men reacties kwijt kan aan de canonsamenstellers. Tot nu toe staan er zes reacties op:

Quote:

Re: De Eerste Wereldoorlog
Met de Balfour-declaration van 2-11-1917 ligt een belangrijke oorzaak van het Israelisch-Palestijns conlict ook in de Eerste Wereldoorlog.
PLPH op 17 oktober 2006

Het is zoals uit eerdere reacties blijkt jammer dat niet (al is het maar een beetje) dieper wordt ingegaan op de oorzaken van WO I.
Zoals wel vaker gaat het om een samenloop van factoren - economisch, politiek, militair - langzaam gegroeid in het laatste kwart van de 19e eeuw. Dit leidde tot de vorming zogenaamde machtsblokken - solide bondgenootschappen van verschillende Europese staten. Na enkele kleinere conflicten en bijna-conflicten in het eerste decennium van de 20e eeuw leek het nog slechts wachten op de "grote vonk". En die kwam er medio 1914. Het schot in Sarajevo zette het hele blokkenmechanisme in gang en de gruwel kon beginnen...
Y.A.M. de Beleyr op 16 oktober 2006

waar is deze oorlog eigenlijk om begonnen?
Adnaloj op 16 oktober 2006

rRe: De Eerste Wereldoorlog
Er wordt gesteld dat "Toen de Verenigde Staten in 1917 de kant van de geallieerden kozen, raakten die aan de winnende hand.". Is m.i. slechts zeer beperkt aan te wijzen als reden voor beëindiging oorlog: de omwenteling in Tsaristisch Rusland en vrees dat de communistische revolutie over kon slaan naar Duitsland, de muiterij onder de Duitse soldaten en de niet te stuiten desintegratie van de Duitse samenleving zouden weleens een grotere rol hebben kunnen gespeeld.
Wilbert op 16 oktober 2006

In de 2e wereld oorlog werden voor het eerst tanken,vliegtuigen en onderzee boten gebruekt en een aantal verbeterde en nieuwe wapen gebruekt...wie deze oorlog is begonnen weet ik niet uit mijn hooft...
stomme oorlogen!
rooze-water op 16 oktober 2006

Wat ik mis in de canon..Eindpunt van een Duits keizerrijk in Urecht:
Op het einde van de wereldoorlog in 1918 de komst op de Utrechtse Heuvelrug van de omstreden vluchteling en balling Willem de Tweede, Keizer van Duitsland en Koning van Pruisen. Dankzij gastvrij onthaal van de familie Bentincks eerst woonachtig in Amerongen later in Huis Doorn tot zijn dood in 1941.
Dea Koert op 16 oktober 2006

U wordt van harte uitgenodigd uw bijdrage te leveren...
A Duck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mark @ 16 Okt 2006 22:39 schreef:
A Duck @ 16 Okt 2006 21:35 schreef:
De onderwerpen vind ik niet allemaal even relevant. Zo staan op de lijst onder andere "De Beemster 1612", "De Atlas Major van Blaeu 1662", "Buitenhuizen 17e en 18e eeuw", "Vincent van Gogh 1853-1890", "De Stijl 1917-1931" en "Annie M.G. Schmidt 1911-1995". Mijns inziens moeten hier tocht betere onderwerpen voor in de plaats komen, zoals de schoolstrijd of kiesrecht om maar wat te noemen.

Dat is nou precies het leuke van die canon, dat er debat gevoerd wordt over geschiedenis en wat er nu wel en niet bij de Nederlandse identiteit hoort. Gelukkig maakt WO1 er wél onderdeel van uit.

W.b. jouw bezwaren:
* de Beemster staat voor het thema Nederland en het water. Me dunkt dat als iets de Nederlandse identiteit mede heeft vorm gegeven het wel het water is.
* Van Gogh en De Stijl: beide op hun eigen terrein en in hun eigen tijd én de moderne kunst in Nederland gehaald en Nederland op de internationale kunstkaart gezet.
* Annie M.G. Schmidt: haar invloed op de taal en de kinderliteratuur is zo enorm, dat verdient een plek. Zeker als je ziet hoe ze schopt tegen alle burgerlijke normen en waarden in haar tijd.

Maar tegen mijn argumenten valt natuurlijk genoeg in te brengen!

Mijns inziens is de grootse fout in deze dat de canon er vooral is om jonger een stuk basis van onze geschiedenis te geven. Men mag wel weer weten dat Willem I niet de zoon van Willem van Oranje was etc. Met begrippen, waarbij zeker niet één bepaald jaartal past, of waarbij het jaartal op zich geen waarde heeft, word van dit doel vervreemd. Neem nu de Beemster neemt, dat symbool moet staan voor ons polderlandschap. Ingepolderd in 1609, terwijl ook vóór 1600 al werd ingepolderd. Schep je hiermee niet slechts verwarring?

Daarnaast word er met geen woord gerept over verzuiling of de koude oorlog. Dit terwijl dit nog steeds actuele onderwerpen zijn.

Ach, ik moet eigenlijk ook niet klagen. Ik ben zo blij dat Fortuyn er niet instaat Smile

Nee, het is A Duck.
Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Daarnaast word er met geen woord gerept over verzuiling of de koude oorlog. Dit terwijl dit nog steeds actuele onderwerpen zijn.

De Koude Oorlog wordt alleen zijdelings genoemd volgens mij. In nummer 14 van de (ook 14) "Hoofdlijnen van de canon" valt slechts het volgende te lezen:
Quote:
Nadat de Tweede Wereldoorlog is ingeruild voor de Koude Oorlog wordt Nederland in Europa een pleitbezorger van Atlantische en Europese samenwerking. Na de beeindiging van de Koude Oorlog komt de Europese samenwerking in een stroomversnelling. In deze fase is Nederland ook actief bij vredesoperaties.

Als thema's die hierop betrekking hebben worden dan "Srebrenica" en "Europa" genoemd.
Ik neem aan dat de commissie besloten heeft dat de Koude Oorlog niet meer was dan een "koude" oorlog, zéker waar het Nederland betreft.
Het woord 'verzuiling' wordt geloof ik op de hele site (www.entoen.nu) niet gebruikt.
Quote:
Ingepolderd in 1609, terwijl ook vóór 1600 al werd ingepolderd. Schep je hiermee niet slechts verwarring?

De commissie heeft zich hiertegen ingedekt door in het hoofdstuk "Hoofdlijnen der canon" het volgende te schrijven:
Quote:
De structuur van de hoofdlijnen is grofweg chronologisch, al moet wel worden opgemerkt dat bepaalde aspecten (bijvoorbeeld de strijd tegen het water of de christelijke cultuur) niet in één tijdvak ondergebracht kunnen worden.

Daar kunt u het mee doen.
Quote:
Ik ben zo blij dat Fortuyn er niet instaat

Met uw welnemen sluit ik me hier van ganscher harte bij aan!
Echter, hier past een waarschuwing:
Quote:
Van Oostrom benadrukte dat zijn lijst niet „van beton” is. De commissie stelt voor de canon in elk geval om de vijf jaar te herzien. Van Oostrom sluit ook niet uit dat Pim Fortuyn er over vijf of tien jaar wel op komt, of dat Anne M.G. Schmidt wordt vervangen door Ali B. http://www2.telegraaf.nl/binnenland/51608311/Vijftig_hoogtepunten_geschiedenis_op_tijdbalk_in_klas.html

Wat niet is kan dus nog komen...
rolffie61

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 10:20    Onderwerp: Re: Canon der Nederlandsche Geschiedenis Reageer met quote

A Duck @ 16 Okt 2006 19:14 schreef:
De Canoncommissie stelt voor de lijst tenminste elke vijf jaar te herzien. Volgens Van Oostrom is het best mogelijk dat Pim Fortuyn er over vijf of tien jaar wel op komt, of dat Annie M.G. Schmidt wordt vervangen door Ali B.

Ongelooflijk...Een bewegend canon! Het meest overtuigende bewijs (door de commissie zelf geleverd!) van de zinloosheid van dit fenomeen.
Wel een leuk historisch onderwerp erbij: de geschiedenis van de inhoud van de canon in vijfjaarlijkse stappen! Zouden de opeenvolgende kabinetten van andere signatuur dan meteen hun stempel gaan drukken op de inhoud van de canon?
Afschieten dit canon!
Naar boven
marcston

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 10:44    Onderwerp: Re: Canon der Nederlandsche Geschiedenis Reageer met quote

rolffie61 @ 18 Okt 2006 11:20 schreef:
A Duck @ 16 Okt 2006 19:14 schreef:

Ongelooflijk...Een bewegend canon! Het meest overtuigende bewijs (door de commissie zelf geleverd!) van de zinloosheid van dit fenomeen.
Wel een leuk historisch onderwerp erbij: de geschiedenis van de inhoud van de canon in vijfjaarlijkse stappen! Zouden de opeenvolgende kabinetten van andere signatuur dan meteen hun stempel gaan drukken op de inhoud van de canon?
Afschieten dit canon!

Hee, ik denk dat we hier vergeten dat de behoefte die de commissie heeft zichzelf aan het werk houden. Als het nu af zou zijn zijn er weer een paar werklozen. (en wat verandert er dan binnen 5 jaar?). Verder is de mogelijkheid om te reviseren een manier om dit canon makkelijker geaccepteerd te krijgen.

Je kan het ook positief zijn de commissie (die ongetwijfeld verdeeld was op wie wel en wie niet) geeft zelf aan niet onfeilbaar te zijn.

Of Fortuyn en dergelijke bewegingen er in moeten, ik denk wel dat de nieuwe media een snellere opkomst van "grassroots bewegingen" zeker een ontwikkeling is waar mensen in de toekomst anders tegen aan gaan kijken. In welk licht dat bezien moet worden is moeilijk te zeggen na maar een paar jaar. Dan wordt historie echt "politiek gegok".

Ik bedoel over waarom de koude oorlog ten einde liep wordt ook nog uitgebreid gesteggeld, was het Reagan's nieuwe harde koers naar de Sovjets, Gorbatsjow met perestroika, of was het juist Yeltsin die de communist Gorbatsjov in 1991 liet tackelen op een juist moment, de poolse stakingen en paus in de jaren 80, of de vasthoudendheid van de Nato, of de steun aan afghanistan, het weggestemd worden van de Sandinisten in de eerste demokratische verkiezingen. of of of .

Ik bedoel maar? en wie zegt dat we met Putin over 50 jaar heel anders aankijken tegen de koude oorlog.

In die zin moet je denk ik heel voorzichtig zijn met recente onderwerpen, die vaak nog wat poltiek/emotioneler liggen. Leuk als ze over 5 jaar de vikingen een grotere rol gaan geven, maar recente onderwerpen lijken altijd belangrijker voor ons dan ipv de importatie van de vikingen!
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Afschieten dit canon!

Neen... (nog) niet afschieten dit canon. Eerst even een kans geven; afschieten kan over een paar jaar altijd nog.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mis een site op die lijst Yvonne blik
Ik ga eens even mailen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg nog zo tegen Frits: "Je moet zorgen dat je Yvonne niet tegen je in het harnas jaagt..."
Dom, dom, dom...
A Duck

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2006 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nu kan ik makkelijk een zeur genoemd worden, maar graag zou ik nog wel even het volgende kwijt raken. Ik erger mij enorm aan deze foto gebruikt word voor de crisisjaren:

Op zich is er niets mis mee, ware het niet dat ik hem in elk lesboek voor geschiedenis dat deze periode behand tegenkom. Alsof er verder geen enkele interessante foto's over dat onderwerp bestaan!

Nee, het is A Duck.
Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 7:22    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft waarschijnlijk te maken met de 'herkenbaarheid'. Werkelijk íedereen kent deze foto en weet daarom onmiddellijk dat het de crisisjaren betreft.
Daarnaast moet me van het hart dat ik het nog steeds een ontzettend mooie, hoewel ontzettend schrijnende foto vind.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.entoen.nu/vertakkingen.aspx?id=35
Begrijp ik nu goed dat iedereen een bijdrage kan leveren?
Een soort veredelde wiki?

Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hangt het samen met het feit dat iedereen zijn of haar mening mag geven over de canon, en dat deze dan pas over een maand of zes officieel gelanceerd wordt (of 'bevestigd' door de politiek of woorden van gelijke strekking).
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Maar de titels die er staan kunnen ingevuld worden, na eerst goedkeuring van de redactie?
Heb ik het zo een beetje door?

Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er zelf ook nog niet helemaal uit!
Ben de handleiding (in de downloads onder "A" en "B" te vinden) nog aan het lezen.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Enorm veel leesvoer inderdaad!

Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

't Is ook redelijk... laat ik zeggen... droog...
Ik hoop dat de 50 thema zelf iets malser zijn.
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Begin mij zo langzamerhand in een comateuze toestand te bevinden...
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben halverwege in slaap gevallen

Naar boven
mastermindmichel

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ben al driemaal gereanimeerd... maar ik zet door!
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dan geef jij straks de samenvatting? Smile

Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Jongens, zonde van je tijd. Ga een goed (historisch) boek lezen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik merk dat de inzenders bezig zijn het werk van de canoncommissie in omgekeerde volgorde voort te zetten. Als iedereen er een paar strokpaarden aan toevoegt zitten we binnenkort weer met een canon van mer dan 1000, en die vinden we dan weer te groot. Daarvoor benoemen we dan een nieuwe commissie, enzovoort, enzovoort....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.entoen.nu/reacties.aspx?id=35

Very Happy!

Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

Een column op nu.nl :

Historische canon is vorige-eeuws

Uitgegeven: 27 oktober 2006 07:30
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2006 08:01

Afgelopen weekend was in Amsterdam de Nacht van de Geschiedenis. Ook daar werd veel gesproken over de Historische Canon. Uit verveling bedacht ik daarop Geschiedenis 2.0, waarbij iedereen in staat is historische ontdekkingen te doen. Voor de subsidiesnuivers onder de historici: er gaat hier de komende jaren razend veel geld in om – ook in Groot-Brittannië! Door Jurryt van de Vooren/Sportgeschiedenis Weblog

Geschiedenis is nog nooit zo hip geweest. Er gebeurt van alles op dit gebied, maar toch zijn veel Nederlandse historici in hun manier van werken opvallend vorige-eeuws. Al dan niet in commissieverband wordt een lijstje opgesteld met vijftig vensters van wat wel en niet belangrijk is in ons nationale verleden – alsof dat voor iedereen hetzelfde is. Helaas doet slecht voorbeeld slecht volgen en nu wil alles en iedereen een canon. De katholieken, de supporters van het Nederlands Elftal, de wiskunde-nerds, Breda en misschien ook de mensen zonder geschiedenis.

Zakenlui voelen zich thuis in een driedelig pak, historici in een vijftigdelig. Niet dat mensen opeens geen canon mogen ontwikkelen, omdat het mij toevallig niet boeit. Ik vind mezelf nog net niet belangrijk genoeg om mijn standpunt te omschrijven als beter - wel anders. Het is voor mij het verschil tussen Geschiedenis 1.0 en Geschiedenis 2.0. Niet dat deze varianten aan elkaar zijn tegengesteld, hoor. Ze vullen elkaar juist heel mooi aan.

Geschiedenis 1.0

De vorige-eeuwse benadering van geschiedschrijving is vooral passief. Er wordt een verhaal aangeboden, een lijst met feiten, een context. In vijftig hoofdstukken bijvoorbeeld, zoals nu populair is. Dat is de geschiedenis en zo dienen we het allen te onthouden. Discussie is mogelijk, maar wel binnen het raamwerk waaruit wij de geschiedenis consumeren.

1600 Slag Bij Nieuwpoort
1848 Nederland krijgt nieuwe grondwet
1908 Feyenoord opgericht in Rotterdam-Zuid

Maar waarom moeten we onthouden wat anderen zeggen? In Geschiedenis 1.0 bestaat niet de mogelijkheid om te grasduinen in datgene wat iemand die dag toevallig net leuk vindt. Vandaag bijvoorbeeld wil ik eens weten hoe de eerste beelden van de Watersnoodramp van 1953 eruit zagen. Met als openingscommentaar: "De ramp die helaas vele tientallen mensenlevens kostte..."

Het zijn dus echt de eerste beelden en maar één klik van uw scherm verwijderd. Het gevoel met geschiedenis bezig te zijn, is bij mij zo veel sterker dan als een commissie mij zegt wat ik moet weten. Nee, geef me dan maar de bouw van de Vrije Universiteit in 1960, de opnames van een antisemitische film over Rembrandt tijdens de oorlogsjaren of motorbootraces in 1937 (!) op de Amsterdamse Bosbaan. Ik richt de geschiedenis in zoals ik het wil. In internetjargon heet dat Web 2.0 en ik noem het Geschiedenis 2.0.

Geschiedenis 2.0

Geschiedenis is vooral iets van jezelf. Het is prachtig om met onbekende foto's en vergeten Polygoon-journaals zelf te ontdekken en te voelen wat er bij historische processen gebeurt. En het is ook nog eens verschrikkelijk leuk om te kijken naar bewegende beelden uit de jaren twintig of foto’s van rond 1900. Niet alles hoeft serieus te zijn.

U kunt nu meteen gaan zoeken naar foto's in de bestanden van het Nationaal Archief. Voer uw favoriete onderwerp in: Suriname, voetbal, dijken, mode of iets heel anders. En beweging voegen we toe via Beeld en Geluid. Hier geldt hetzelfde: trefwoord invoeren en klik doen.

Twee tips om snel alle filmpjes bij de hand te hebben. Op de pagina met resultaten staat rechtsboven het blokje Video/Audio. Stel die in op alleen met. Daarna ziet u links een blokje onder Datum met de tekst aflopend. Verander dat in oplopend en u zit meteen bij de oudste opnames die er zijn. Veel plezier!

Als zo’n canoncommissie ons dat nou eens zou vertellen: hoe dichtbij de geschiedenis is en hoe we die kunnen terugvinden. Hoe meer mensen die beelden en films uitpluizen, hoe beter. Als ze dat tegen anderen vertellen, gaan die ook kijken en zien of denken misschien iets anders. Kennis is iets wat we met zijn allen opbouwen - niet alleen de professionals en deskundigen.

Geen ruzie!

In Nederland wordt in een debat al een compromis aangedragen voordat de tegenstellingen zichtbaar zijn en dat doe dan ik ook maar. De twee vormen van omgang met geschiedenis vullen elkaar aan. Docenten Geschiedenis roep ik op om die canon er toch maar bij te pakken om ergens te beginnen. Laat de leerlingen/studenten daarna inloggen op beeldbanken en Beeld en Geluid om hun eigen geschiedenis op te zoeken.

Aletta Jacobs

Is er iemand die een ander icoon kan vinden voor vrouwenemancipatie dan Aletta Jacobs? (Fanny Blankers-Koen!) Hoe werden dijken gebouwd in de jaren twintig? Hoe zagen mensen eruit in 1948 en keken ze televisie? (Ja!) En hopelijk zijn die opdrachten al snel niet meer nodig en gaan mensen zelf zoeken naar wat ze interesseert.

In Nederland wordt de komende jaren 285.000 uur aan film gerestaureerd en toegankelijk gemaakt, wat ruim dertig jaar aan bewegende geschiedenis betekent. De BBC maakt zelfs een dikke honderd jaar toegankelijk. Dát is Geschiedenis 2.0. Daar kan geen canon tegenop.

(c) NU.nl/Jurryt van de Vooren

http://www.nu.nl/news/862678/1204/Historische_canon_is_vorige-eeuws.html
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

De reacties op het WO1 gedeelte lopen storm...

Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

mastermindmichel @ 17 Okt 2006 10:40 schreef:
Dit staat te lezen op de site (entoen.nu) m.b.t. de Eerste Wereldoorlog:

Jeugdboeken
D. Adams, Oorlog in de loopgraven (12+ info)
Ann Kramer, Vrouwen en de oorlog (12+ info)
Stewart Ross, De Eerste Wereldoorlog (12+ info)
L. Granfield, In Flanders fields (13+)
Michael Morpurgo, Soldaat Peaceful (13+)
Karel Verleyen, De Eerste Wereldoorlog 1914-1918. Alle grote gebeurtenissen van Serajevo tot Verdun (14+ info)

In mijn plaatselijke bibliotheek zou een (nieuwe) aanwinst moeten zijn: Ann Kramer, Vrouwen en oorlog.
Ik kon het absoluut niet vinden tot een personeelslid me zei dat het op de jeugdafdeling stond.
Wel, het stond er zo alsof men er zeker van wilde zijn dat het voorlopig niet uitgeleend werd.
En het is, vind ik, beslist de moeite waard. Het is niet zo dik, rijk geillustreerd, veel tussenkopjes. Moeilijke openingszinnen
worden direct daarna ook wel weer goed uitgelegd.
"In 1914 waren de levens van vrouwen nog strikt aan banden gelegd."
Ga daar als 12-jarige maar eens op broeden.
En voor 13-jarige is er deze:
"Ook vrouwen onthaalden de oorlogsverklaring met patriottisch enthousiasme en boden hun hulp aan."
Is een beetje flauw van mij, want vreselijke zinnen worden heus toegelicht. Maar het zijn lange, ingewikkelde (duidelijk
vertaalde) zinnen.
Er is trouwens ook een verklarende woordenlijst opgenomen.

Inhoudelijk, wilt u weten? Nou, de min of meer in de loop der tijd klassiek geworden opvattingen. Zowel over de oorlog
als ook over de vrouwenemancipatie die door die oorlog bevorderd werd: vrouwen die mannentaken overnamen
dan wel zich in vrouwenrollen dienstbaar maakten aan de oorlog (verpleegsters en artsen, 'mariannes').
Toch komt in het Het einde van de oorlog ook de hamvraag aan de orde:
heeft de eerste Wereldoorlog de vrouwen 'uit hun huizen bevrijd'?
Niet echt, is het antwoord. De oude verhoudingen werden grotendeels hersteld. Het vrouwenkiesrecht is door de kranige
rol van de vrouwen gestimuleerd en verder hadden veel vrouwen veel om over te rouwen (doden, verminkte zoons, broers, mannen).
Ik denk dat het boek daar te behoudend is. Er is naar mijn idee een onvervreemdbare basis gelegd voor een wezenlijke andere existentie, persoonlijk en maatschappelijk. The point of no return. Maar hoe leg ik dat een 12- of 13-jarige nou eens uit.
Daarom is mijn respect voor ons lerarencorps ook zo groot.

De aanleiding om in de pen te klimmen was trouwens:
Moet zo'n boek nou op een jeugdafdeling staan?
En voor welke leeftijd is dat nou eigenlijk?
Ik zou zeggen dat het een verkeerd idee geeft om het op de jeugdafdeling te zetten, ook al omdat je het daar niet
zou zoeken.
En voor dit heus zeer aardige boek moet je toch wel een even aardige geschiedenisles-ervaring hebben. Zou ik denken.
Graag de mening van degenen die dagelijks met dit soort vragen te maken hebben.

Enfin, alvast een vraag voor de volgende kerstquiz: hoeveel Ierse vrouwen breidden hoeveel paar sokken en hoeveel sjaals voor de soldaten? In elk geval veel, maar hoeveel?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Historici roepen Kamerleden op tegen invoering Canon te stemmen

In een brief aan de Tweede Kamer roepen 23 historici Kamerleden op tegen de invoering van de 'Canon van Nederland' te stemmen.

De hoogleraren en docenten didactiek van de geschiedenis zijn van mening dat het opnemen van de 'Canon van Nederland' in de kerndoelen van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, de kwaliteit van het geschiedenisonderwijs niet ten goede zal komen.

Het invoeren van een vernieuwing in het geschiedenisonderwijs zou door scholen bovendien geďnterpreteerd worden als 'ongewenste reguleringsdrift van de overheid'. Volgens de historici die de brief ondertekenden zitten veel scholen niet te wachten op zo'n vernieuwing omdat in 2005 en 2006 ook al een vernieuwing werd ingevoerd (de tien tijdvakken).

Vraagtekens zetten de historici ook bij de samenstelling van de Canon die in hun ogen 'aanvechtbaar' en didactisch niet consistent is. Zo staat in de brief: "Er is niet consequent gezocht naar inhouden die voor jongere leerlingen aansprekend zouden zijn, maar evenmin kan gezegd worden dat hier de belangrijkste personen en gebeurtenissen uit de geschiedenis van Nederland worden opgesomd. Nu eens het een, dan weer het ander. De status van de canon als basis van een onderwijsprogramma is daarmee zwak".

De historici vinden het verder verwarrend dat de Canon niet alleen historische feiten bevat. Zo zou een verhaal over de haven van Rotterdam wat hen betreft beter verteld kunnen worden tijdens een aardrijkskundeles en kan informatie over Vincent van Gogh beter tijdens een les kunstzinnige vorming worden gegeven.

'Ernstige fout'
De ondertekenaars van de brief, waaronder de hoogleraren Vaderlandse geschiedenis James Kennedy en Piet de Rooij, zijn overigens niet tegen de Canon an sich maar vinden deze niet sterk genoeg om hem verplicht te stellen. De historici roepen kamerleden dan ook op tegen de verplichte invoering te stemmen, maar ook om activiteiten voor promotie van de Canon de ruimte te geven. Een algemene verplichtstelling van de Canon zou wat de historici betreft echter "een ernstige fout" zijn.

De Tweede Kamer stemt binnenkort over het regeringsvoorstel om de Canon op te nemen in de verplichte kerndoelen van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

http://historiek.net/index.php/200811011057/actueel/Historici-roepen-Kamerleden-op-tegen-invoering-Canon-te-stemmen.html

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2010 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Canons over geschiedenis gereed
dinsdag 27 juli 2010 16:00
LEUSDEN – Sinds het najaar 2009 is de website www.utrechtsecanons.nl online met canons van Noordoost en Zuidoost Utrecht. Op deze site is een overzicht van de hoogtepunten van de geschiedenis van de provincie Utrecht te vinden. Bij een eerste evaluatie blijkt de website wel veel te worden bezocht, maar nog niet dezelfde bekendheid te hebben als de landelijke canon. Landschap Erfgoed Utrecht, initiatiefnemer van de regiocanon, werkt nog aan de canons van het westelijk deel van de provincie Utrecht.

Door Lia van Burgsteden

De website sluit aan bij de opzet van de landelijke canonwebsite www.entoen.nu en bevat waar mogelijk een koppeling met de canon van Nederland. Er zijn canons van vier regio's: Noordoost (Eemland), Zuidoost (Heuvelrug en Kromme Rijngebied), Zuidwest (Lopikerwaard) en Noordwest (Vechtstreek en Veenweidegebied). Op dit moment zijn alleen Noordoost en Zuidoost gereed. Jos Wassink, medewerker cultuurhistorie van het Landschap Erfgoed Utrecht: ,,De andere regiocanons zijn waarschijnlijk in het najaar online te bekijken. Het Utrechts Archief werkt nu aan de canon voor de stad Utrecht. Binnenkort is er een dekkend net voor de hele provincie Utrecht".
De nationale canon werd in 2007 gepresenteerd. Hij is ontwikkeld voor het basisonderwijs omdat werd geconstateerd dat de historische kennis van de jeugd steeds verder achteruit ging. In de canon passeren de belangrijke zaken uit de vaderlandse geschiedenis en cultuur de revue. De landelijke canon bestaat uit 50 vensters (onderwerpen) die met een icoontje worden aangeduid. De regiocanons volgen dit voorbeeld. Waar de nationale canon bijvoorbeeld een venster heeft over de Eerste Wereldoorlog heeft de regionale canon Utrecht Zuidoost een venster over keizer Wilhelm II in Huis Doorn en is er voor de regio Eemland een venster over Belgische vluchtelingen in Amersfoort.
Om de regiocanons te ontwikkelen en ontsluiten heeft Landschap Erfgoed Utrecht nauw samengewerkt met de diverse historische verenigingen en andere erfgoedinstellingen in de provincie. Wout van Kooij, bestuurslid van de Historische Kring Leusden, had zitting in de werkgroep Eemland. Van Kooij: ,,In onze werkgroep zaten vertegenwoordigers van historische verenigingen uit de regio Eemland, de musea uit Amersfoort en het archief Eemland. We hebben stevig met elkaar gediscussieerd en van de 50 landelijke vensters bleven er 30 over die voor Eemland van toepassing waren. Daarna hebben we heel veel materiaal aangeleverd uit onze eigen gemeentes en instellingen. Dat is verwerkt tot de regiocanon zoals hij nu op de website is gepresenteerd. Bij het landelijke venster “Willibrord" is in de regiocanon het torentje van Oud Leusden gekomen, want dat was een kerkje uit die tijd.''
Na de landelijke- en de regiocanons is het nu de bedoeling dat er ook lokale canons worden ontwikkeld door de verschillende gemeentes.

http://www.leusderkrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Canons-over-gescheidenis-gereed.570251.news

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: