Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Eerste kennismaking?!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2005 19:42    Onderwerp: Eerste kennismaking?! Reageer met quote

Fascinerend,

Twee weken geleden ben ik met 2 luitjes naar Ieper en omstreken geweest. Een lang weekeinde rondrijden en verschillende plaatsen bezoeken die zo'n 90 jaar geleden hotspots waren tijdens WO I.
Ik had al L. Mc.Donald gelezen, Keegan, Groom en Barthas en al deze boeken hebben een indruk achter gelaten die mij niet veel later naar west vlaanderen deed begeven. Dus ik op internet verder zoeken, en jawel ik kom op dit forum terrecht!
Harcore luitjes die er een fascinatie voor de eerste wereldoorlog op na houden...
Misschien een cliche vraag, maar uh... ik zou graag nog wat titels van boeken willen weten die de moeite waard zijn om te lezen. Ik lees me nu in de vakantie helemaal klem in de boeken aangaande de eerste wereldoorlog, ben nu bezig met "zacht en eervol". ik zoek vooral boeken die vanuit een "persoonlijk perspectief" geschreden zijn en overzichts boeken. (eigenlijk dus alles wat maar met WO I te maken heeft...)

Als jullie nog wat aanraderes hebben dan verneem ik dat graag......

Groet, DikkeBertha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2005 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst van harte welkom hier!
Zal ik je topic naar het onderdeel verplaatsen dat over boeken gaat?
Want daar staat het denk ik beter op z'n plekje Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2005 21:25    Onderwerp: Verplaatsen naar "boeken" Reageer met quote

Ja verlaast me maar, is goed, niet echt rekening gehouden.....
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2005 23:58    Onderwerp: boeken Reageer met quote

Dikke Bertha,

Welkom op dit mooie forum! Ik weet niet waar yvonne jouw mededeling heeft geplaatst, maar ik kan het in ieder geval niet vinden. Vandaar dat ik hier op je oproep reageer. Toen ik zelf boeken ben gaan kopen, ben ik begonnen met de aanschaf van de "klassiekers". Ik geef je een lijstje van boeken die ik "persoonlijk" de moeite waard vind:

- Le feu Henry Barbusse
Belangrijkste boek over de eerste wereldoorlog. Beschrijving van de frontervaringen van een franse infanterist. Later werdt hij brancardier bij een verbandpost. Zeer schrijnend!!!

-Von westen nichts neues Erich Maria Remarque
Beschrijving van de eerste wereldoorlog door de Duitse soldaat Paul Baumer. Twee maal verfilmd.

-In Stahlgewittern Ernst Jünger
meeslepende en schrijnende, maar tegelijkertijd houwdegen en heroïsche beschrijving van een Duitse soldaat over de uitputtende loopgravenoorlog.

-Goodbye to all that Oorlogsklassieker van de officier Robert Graves.
Rekend in zijn boek genadeloos af met de oorlogspropaganda en de oorlogsheroïek.

-A farewell to arms Ernest Hemmingway
Gedeeltelijk autobiografische roman over een romance tussen een Amerikaanse soldaat en een Engelse verpleegster tijdens het laatste oorlogsjaar in Italië. Misschien niet echt bijzonder voor WO 1 belangstellenden, maar wél een klassieker!

-De officierskamer Marc Dugain
Fictief verhaal over een Franse officier die in de eerste dagen van de eerste wereldoorlog ernstig verminkt raakt aan het gezicht. Met twee andere "lotgenoten" zullen zij, na hun revalidatie, hun plaats in de maatschappij opnieuw moeten veroveren.

De oorlogsbrieven van Carl Heller Carl Heller
Beschrijving van afschuwelijke gevechten in Argonne, Verdun en Arras,
van de, destijds in Nederland, werkende Carl Heller. Heller vocht in het beroemde 5e leger, waarvan de Kroonprins bevelhebber was. Heller overleefde de oorlog, maakte als burger de tweede wereldoorlog mee, en bezocht later met zijn vrouw de slagvelden van 1914-1918

Tot zover even mijn bescheiden lijstje. Er is nog een lange lijst van oorlogsklassiekers, en dan heb ik het nog niet eens over boeken met algemene informatie. Ik heb echter niet genoeg boeken om je verde te kunnen helpen. Ik weet zeker dat er genoeg mensen op dit forum zijn, die je met alle plezier verder kunnen helpen aan goede informatie.
Heel veel succes!

Mart.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Surprised Ik moest het nog verplaatsen Smile
En nogmaals welkom, en ik zie dat Mart al een hele lijst voor je heeft!!!

Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 0:11    Onderwerp: ken uw klassiekers Reageer met quote

Ach...Ik heb zelfs de "Sherston trilogie" van Sassoon (nog) niet gelezen. De lijst is niet compleet hoor! Ik hoop dat ik bij alle klassiekers de juiste beschrijvingen heb gegeven. Het is al zo lang geleden dat ik ze heb gelezen.

Mart.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Dikke Berta

Indien je het Duits kan lezen
en meestal het Gotishe duits (fraktuurschrift)
hier een paar uit mijn bib

de verschillende Ettighoffers (goedkoop)
laten zich gemakkelijk lezen wordt als
stationslektuur bestempeld ,
maar voor mij zijn ze de moeite waard .
En een goed begin om duitse gotische
Lektuur onder de knie te krijgen

Remarque der weg zuruck
Renn, Ludwig: Krieg
Von der Goltz: Der Baum von Clery
Nobbe: Ein Kriegsfreiwilliger *
Koeppen, Edlef: Heeresbericht *
Heider: Großkampftage*
Zweig: Erziehung vor Verdun
Hesse: Der Patrouillengänger of
Hesse: Mein Hauptmann
Bloem, Walter: Vormarsch
Bloem, Walter: Das Ganze halt!
Bloem, Walter: Sturmsignal
Seldte, Franz: M.G.K.
Seldte, Franz: Dauerfeuer
Josef Magnus Wehner Sieben vor Verdun
Alfred Hein Eine Kompanie Soldaten

Bloem is uitmuntend , Vormarsch
Is apart te verkrijgen of alle 3 in een boek
Geloof dat vormarsch recentelijk in het engels is vertaald.

En hier mijn geheime tip
Een van de beste boeken over de
Grote oorlog die ik gelezen heb is
Wilhelm Hartung
Grosskampf Manner und granaten
.
Die met de sterretjes bezit ik niet maar zoek ze wel .
De andere zijn niet te moeilijk te vinden op een bekende veilingsite .
Of bij antikwariaat boekhandels op het net
Er zijn er nog heel veel meer …..

Indien je een Franse lijst wil roep maar want daar zit
Nogal veel uitmuntend werk in , zie posts hier
Over Duneton en Barthas
Wat leuk is bij de franse oorlogsliteratuur , is dat er een
Bijbel bestaat :nl Temoins van Norton Cru (voor het ogenblik moeilijk te vinden)
Die alles wat er over Wo1 in het frans is geschreven tot 1930
Uiterst kritisch ontleed en in kategorien splitst.
Wee de schrijver die van Norton Cru een slecht rapport krijgt
En dat zijn er nogal wat ,Temoins is een waardevolle leidraad in het bos van Franse boeken over dit onderwerp.

En voor de Engelse lijst laat ik het hier aan de anderen over
Ik zal alleen
The First Day On the Somme vermelden van Marin Middlebrook.

@+
Patrick
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Hartelijk dank voor je uitgebreide boekenlijst. Ik ben er ook heel erg mee geholpen!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 13:22    Onderwerp: Boeken WO 1 Reageer met quote

Dikke Bertha,

Hier nog een paar boeken waar ik zelf veel uit heb geleerd:

Barbara Tuchman: De kanonnen van augustus

A.J.P.Taylor: The first world war

Richard Heijster: Ieper 14-18

Allister Horne: Dood van een genaratie

Magnus Hirschfeld: Sittengeschichte des weltkrieges

J.H.J. Andriessen: De eerste wereldoorlog in foto's

Ernst Friedrich: Krieg dem kriege (met schokkende foto's!)

Andriessen & Dagniaux: VERDUN

Van de Hulst & Koch: Ooggetuigen van de eerste wereldoorlog
(met schitterende foto's!)

Dr H. Jonker: Sporen van een slag (Persoonlijk vind ik dit een van de beste boeken over de slag bij Verdun, ooit geschreven!)

Jorge Groen: Nederlanders in de grote oorlog (Boeiend!)

Peter Simkins: De eerste wereldoorlog/het westfron (fotoboek)

Winston Groom: Storm over Vlaanderen (Een tegenvaller... maar ook dáár leren we van!)

John Keegan: De eerste wereldoorlog

Veel succes! Mart.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk die boekenlijsten, zitten er een paar tussen waarnaar ik ook op zoek ben Smile

Naar boven
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 15:25    Onderwerp: wat een recenties!!! Reageer met quote

Allemaal bedankt voor jullie recenties en aanraders, zal er zeker gebruik van maken. Heb denk ik voor de komende jaar genoeg te lezen...

Wat mij opvalt is dat over de boeken van Lyn Mc.Donald geen woord gerept wordt. Is daar een reden voor of zijn haar boeken niet de moeite waard (kan ik me haast niet voorstellen).

Haar boeken waren mijn eerste kennismaking met "eerstewereldoorlog literatuur" Ik zelf was wel een beetje overdonderd door de vele in haar boeken opgenomen "memoires" van veteranen. (kan natuurlijk liggen aan het feit dat dit mijn eerste kennismaking was, en vanaf dit punt is mijn fascinatie en interesse ontstaan) Een plus punt van haar boeken vindt ik de nauwkeurige beschrijving (vooral 1914) van de gebeurtenissen die tot de vele veldslagen hebben geleid. Een minpunt vindt ik, hiertoe ben ik vooral gekomen nadat ik barthas en zacht en eervol heb gelezen dat de negatieve kanten zoals propaganda en de onvreden van de soldaten niet echt in haar boeken doorklinkt terwijl daar wel zeer zeker sprake van was.

P.S. Mart, zou je me kunnen vertellen waarom je Winston Groom zo'n tegenvaller vind?
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

ja ach waarom niet

ik zelf ben nu bezig in het boek Somme 1916 en ik ben er bijna mee klaar (voor mij een prestatie)

ik ben wel onder de indruk van het boek
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 22:23    Onderwerp: Winston Groom Reageer met quote

Dikke Bertha,

Ik heb het boek in de lijst vermeld, omdat ik er wel degelijk nieuwe informatie in heb kunnen vinden. Ik vind het ook beslist geen slecht boek, maar het is voor mij persoonlijk meer de manier van schrijven die ik zeer storend vind. Onpersoonlijke manier van schrijven en rommelig van inhoud. Al vanaf het moment dat ik in het boek begon, had ik het gevoel dat de informatie met een machinegeweer op me werd afgevuurd. De schrijver lijkt soms, in zijn haast om alles op papier te krijgen, over zijn eigen woorden te struikelen. toen het eindelijk uit was, had ik het gevoel alsof ik een marathon van vier dagen door België had gelopen.
Nogmaals: dit is mijn PERSOONLIJKE ervaring! Laat bovenstaande je er zeker niet van weerhouden het boek te lezen. Veel succes!

Mart.[/i]
Naar boven
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mart,

Dit boek heb ik al gelezen en ik kan me wel vinden in jouw mening.
Ik had vooral het idee (halverwegen het boek) dat het tempo van vertellen in een stroomversnelling raakte en dit stoorde mij ook. Het boek had best wat dikker mogen zijn, dat er meer tijd werd genomen om het verhaal te vertellen.

Groet, Dikke Bertha
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Jullie tippen het grootste probleem aan dat je tegenkomt bij het schrijven van een dergelijk boek: het vinden van de juiste balans. Dat is namelijk iets dat volkomen subjectief is en oh zo moeilijk te bereiken. Ik kwam eerder met zouteloze maar gefundeerde kritiek op 'Velden van Weleer'. Een van de grote kwaliteiten van die boek is de zeer goede verdeling van de tekst, heel mooi gedaan, en natuurlijk de prachtige titel.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Bertha,

Ik zag inderdaad in een van je vorige berichtjes dat je het boek al gelezen had. Ik denk dat de schrijver teveel informatie heeft willen verwerken in het boek. Telkens wanneer ik het lees krijg ik het gevoel alsof de schrijver me probeert op te jagen. Je krijgt, vind ik persoonlijk, niet de tijd om alles goed te verwerken, en dat vind ik heel jammer voor een boek dat specifiek over de eerste wereldoorlog gaat. Ik heb inderdaad ook sterk het gevoel gehad dat het boek eigenlijk dikker had moeten zijn, zodat de auteur wat meer ruimte zou hebben gehad om zijn verhaal te doen.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Richard, het is inderdaad een vrij subjectieve kwestie. Bovendien is "storm over Vlaanderen" het enige boek van Groom dat ik tot nu toe ken. Misschien zijn z'n andere boeken aangenamer om te lezen. Ik weet dat hij véél meer geschreven heeft...oa. over Yper als ik mij niet vergis, en ook heeft hij veel geschreven over de tweede wereldoorlog en de Amerikaanse burgeroorlog. Maar goed, de kwantiteit zegt niets over de kwaliteit.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2005 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zo tekende ik in 1997 een contract bij het pretentieuze Arbeiderspers uit Amsterdam. Ze waren zeer enthousiast over het manuscript. Meteen na mijn handtekening kwamen er de eerste bezwaren: er moest 20% uit om het commercieel aantrekkelijker te maken. Na een hele hoop vijven en zessen, de pressie was groot, kon ik mijn verplichtingen afkopen. Godzijdank kwam ik uiteindelijk bij een uitgever met gevoel terecht. Niet zonder toeval een Belgische. Inmiddels ben ik vier flinke drukken verder, is het boek totaal uitverkocht en schrijf ik een nieuwe omdat de oude achterhaald is.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat je als schrijver zo afhankelijk bent van de eisen van je uitgever. Toch is het een erg goed boek geworden, vind ik.
Ben zeer benieuwd naar je nieuwe versie! Enig idee wanneer het verkrijgbaar zal zijn?

Groeten, Mart.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: