Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

sluisje tussen Nieuwpoort-Duinkerke en Veurne Ambacht

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 11:59    Onderwerp: sluisje tussen Nieuwpoort-Duinkerke en Veurne Ambacht Reageer met quote

allo,
3 vraagjes over het pittoreske sluisje tussen het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en Veurne-Ambacht, een 500 m van de Ganzepoot ( het sluisje dat je passeert als je de Koolhofvaartwandelin doet ) :
- heeft iemand soms oude foto's ?
- speelde dit sluisje een rol in de inundatie ?
- wanneer gebouwd ?

bestaat er een boekje/werk over al die sluizen en overlaten in Nieuwpoort en omgeving ?

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
abn



Geregistreerd op: 11-12-2005
Berichten: 702

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 13:12    Onderwerp: Re: sluisje tussen Nieuwpoort-Duinkerke en Veurne Ambacht Reageer met quote

jta @ 12 Mrt 2007 11:59 schreef:
bestaat er een boekje/werk over al die sluizen en overlaten in Nieuwpoort en omgeving ?


Hét standaardwerk met alle technische gegevens over de overstromingen door het Belgisch leger aan de IJzer is 'Nieuport 1914-1918 - les Inondations de l'Yser et la Compagnie des Sapeurs-Pontonniers du Génie Belge' door Robert Thys, 1922. Helaas tegenwoordig moeilijk nog te vinden . Ik ben zo gelukkkig een exemplaar in mijn bezit te hebben Smile , dus ik zal vanavond eens opzoeken of er iets over deze sluis instaat.

Voor een meer algemeen beeld van de inondations kan ik je 'Oktober 1914 - Het koninkrijk gered door de zee' door Paul Van Pul, uitgeverij de Krijger, 2004 aanbevelen (heb ik al eens gedaan ?).

Of natuurlijk het lang verwachte boek van Spiling, dat er nu ongeveer zou moeten aankomen ?

groeten,
bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

allo,
bedankt voor de info en het raadplegen van het boek van Thijs. het boek van Paul Put heb ik in mijn bezit, ook ik reken op het komende boek van Spiling. misschien levert een bezoek aan de nieuwpoortse bibliotheek eveneens wat op.

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Jacgues,

Ik denk dat je bedoeld , het sluisje tussen het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Koolhofvaart (Slijkvaart).



Ik zal eens zoeken in m'n foto's of er iets tussenzit van dit sluisje. Voor de functie tijdens WOI verwijs ik je naar deze bijbel "Nieuport 14-18 van Cdt Robert Thys (sappeurs pontoniers)", als je er nog eentje te pakken krijgt natuurlijk. (de mijne is momenteel uitgeleend).

Ik laat je iets weten,

Groetjes,

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik denk dat je bedoeld , het sluisje tussen het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Koolhofvaart (Slijkvaart


inderdaad, is de moeite om een paar foto's van te maken. En ook van de Kaai nu alles gaat heraangelegd worden.

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt Jacques,

Er komt een brede esplanade met fonteinen en ronde punten. In 1914 kwam de bebouwing veel verder dan nu (tot tegen de actuele tramlijn). Wie weet komt er nog iets naar boven bij de wegenwerken?

Ik zoek vanavond mat meer op voor je.

Gr

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Jacques,

Ik heb even vlug wat opgezocht. Alle foto's heb ik nog niet kunnen bekijken, maar ik denk wel dat ik je hiermee al kan plezieren.



Dit is hem, in het midden, het sluisje tussen het Kanaal Veurne- Duinkerke en de Slijkvaart (Koolhofvaart). Deze foto is genomen op 05.06.1915 van op de belforttoren. De functie van deze sluis bij de onderwaterzetting was van middelgroot belang. Merendeel van de tijd tijdens WOI werd dit sluisje met balken en zandzaken dichtgehouden om de continuïteit van de vaart Veurne - Duinkerke en de inundatie van het gebied tussen Nieuwendamme en de spoorberm (Nieuwpoort -Diksmuide) te verzekeren. Niettemin kon via deze sluis water in of uit het voormelde gebied stromen naar gelang men dit nodig vond. Ik zoek het verder uit van zodra ik m'n "Thys" terug heb.

Groetjes,

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

allo,
formidabel, bedankt voor foto en info. ik denk dat moest er een foto zijn met het gebied links van dit gebied de steenbakkerij van Nieuwendamme ( waar nu de vakantiehuisjes staan) zou te zien zijn. Ik vermeld dit maar omdat op een australische site er een reeks foto's staan ook genomen vanaf een toren in Nieuwpoort. Die foto's zijn echter niet zo duidelijk dan deze hier, maar is dit hier misschien ook een foto van zo'n reeks ?
Ik heb ook gezien dat op 7 juli Het Forum de kazerne van Lombartsijde bezoekt. Mag iedereen deelnemen ? Ik ben zeer benieuwd naar de Apenberg en de Heksenketel.

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Jacques,

Die foto is idd een deel van een panorama. Ik heb de volledige foto en zal vanavond het gedeelte met de steenbakkerij (van Florizone) posten.

Hier heb je nog wat meer info over het sluisje aan de Veurnevaart. De sluis deed voordien ook dienst om de kleine "polderschuitjes" te versassen van de hoger gelegen Veurnevaart, naar de lagergelegen Noordvaart of omgekeerd.



Je bent van harte welkom op de forummeet van 7 juli.

Gr

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)


Laatst aangepast door Spiling op 14 Mrt 2007 8:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Jacques,

Hier de gevraagde foto (centraal) van de steenbakkerij Florizone, waar nu uw vakantiehuisje staat. De foto is gemaakt op 15.02.1915.



De steenbakkerij heeft gedraaid tot eind jaren 60. (m'n ma heeft er nog gewerkt Smile )

Groetjes,

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Christophe, pintje tegoed op 7 juli. Vanop het Belfort naar de steenbakkerij kijkende is dat ongeveer richting de Bamburghoeve die misschien in de achtergrond te zien is, tenzij ze juist rechts naast de foto ,,valt".

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt Jacques. Dat is ongeveer die richting. Zie groene lijn.



Ik kijk eens na of ik geen duidelijke foto heb van de Grote Bamburghoeve.

Gr

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5596
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik vermeld dit maar omdat op een australische site er een reeks foto's staan ook genomen vanaf een toren in Nieuwpoort


Kan je de link van die site posten?

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

allo,
die site is http://www.awm.gov.au/atwar/ww1.htm, en dan kun je de collection databases doorzoeken.

als je Nieuport intikt krijgt je er wel de foto's van het vliegtuig bij....

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

allo,
over dit kleine maar mooie sluisje schrijft Paul van Pul in zijn boek Oktober 1914, het koninkrijk gered door de zee :
Quote:
....wou Nuyten weten of men misschien niet de sluizen in Nieuwpoort zelf zou kunnen gebruiken. Hierop reageerde Cogge opnieuw negatief : de sluizen gaven geen toegang tot de polders. Wel zou men de overlaat van de Noordvaart kunnen gebruiken.....
...De uitleg van Cogge was niet helemaal juist. Drie kleine sluizen, speciaal uitgerust om de polders te inunderen, verbonden de polders met de Veurne- en Lovaart. Eén sluisje in het bijzonder, het sluisje van de Oostvaart, bevond zich op nog geen 1000 m van het Veurnesas....
....het staat volgens ons vast dat, indien de genieofficieren op dat moment op de hoogte geweest zouden zijn van het bestaan van het sluisje van de Oostvaart, zij voorzeker deze rechtstreekse weg om te inunderen zouden gekozen hebben. Dit betekent echter niet dat de ganse operatie met succes zou bekroond geworden zijn. De Duitse troepen waren nog in volle beweging en het Frans-Britse front tussen Diksmuide en Ieper nog niet op volle sterkte. Bij een vroegtijdige inundatie zouden de Duitsers deze omzeild kunnen hebben door meer naar het zuiden toe te slaan en het uitgedunde Belgische Leger in de flank aan te pakken....''


Voilà, een ,,vergeten" sluisje dat naar een andere oorlog zou kunnen geleid hebben.

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2007 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie bijdrage Jacques,

Dit stukje toont nogmaals aan dat er nog steeds onduidelijkheid is over wie het eigenlijke idee voor de inudatie het eerst naar voor bracht.

Ter info, het boek van Paul Van Pul is ondankt de royalistische ondertoon, een zeer goed werk over de sluizen en hun rol in WOI.

GR,

Kristof J.
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pietoe71



Geregistreerd op: 8-12-2006
Berichten: 56
Woonplaats: Ettelgem-Oudenburg

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

In het kader van een boek Groot-Oudenburgnaars in WOI zijn we op zoek naar meer info over Alfons Blomme.

Maakte deel uit van de "sappeurs-pontonniers"
Werd op 10 mei 1918 in Nieuwpoort gedood door "Eclats de Torpille".

Kan iemand mij iets meer vertellen over wat die dag kan gebeurd zijn? Staat daar iets over vermeld in die "bijbel"?

Trouwens dat boek "Nieuport 14-18 van Cdt Robert Thys (sappeurs pontoniers)" staat momenteel te koop op kapaza. Ligt wel boven mijn budget Smile

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pietoe71



Geregistreerd op: 8-12-2006
Berichten: 56
Woonplaats: Ettelgem-Oudenburg

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Die dag sneuvelden blijkbaar drie "Pontonniers":

DE MUYNCK Alexander
BLOMME Alfons
SCHOOLAERT Medardus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
abn



Geregistreerd op: 11-12-2005
Berichten: 702

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Pietoe71 @ 19 Mrt 2007 12:45 schreef:
Maakte deel uit van de "sappeurs-pontonniers"
Werd op 10 mei 1918 in Nieuwpoort gedood door "Eclats de Torpille".

Kan iemand mij iets meer vertellen over wat die dag kan gebeurd zijn? Staat daar iets over vermeld in die "bijbel"?

Ik heb er effe "den Thys" op gecheckt. De genoemde soldaten zijn wel opgenomen in de tabel met verliezen, maar in de tekst wordt geen melding gemaakt van een voorval waarbij deze soldaten omkwamen. Het waren natuurlijk ook "maar" gewone soldaten, maar vreemd dat niets wordt vermeld van een incident waarbij toch 4 van de in totaal 22 doden van de compagnie in de oorlog omkwamen.

Over de werken die de compagnie in deze periode uitvoerde vind ik:

Le 16 avril 1918, deux barrages à poutrelles furent installés respectivement sur le Vlaavaart à son passage sous le route d'Oudecapelle et dans la tranchée 3bis devenue tranchée de première ligne (is dit een mogelijke verklaring ?); l'adjudant De Jonge acheva ces barrages respectivement le 21 avril et le 10 mai 1918. L'ordre arrivait en même temps de préparer une brèche à la borne K19 de l'Yser de façon à pouvoir tendre au moment opportun dans la zone B une inondation à l'Ouest de Dixmude et au Sud de la route de Furnes (met in voetnoet hierbij: cette inondation ne fut pas réalisée)

Pietoe71 @ 19 Mrt 2007 12:45 schreef:
Trouwens dat boek "Nieuport 14-18 van Cdt Robert Thys (sappeurs pontoniers)" staat momenteel te koop op kapaza. Ligt wel boven mijn budget

Wow, dat boek was dus een goeie investering Smile

groeten,
bert.


Laatst aangepast door abn op 20 Mrt 2007 21:28, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pietoe71



Geregistreerd op: 8-12-2006
Berichten: 56
Woonplaats: Ettelgem-Oudenburg

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel. Ik blijf curieus. Mocht er iemand meer weten, graag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vandaag op de hoogte gehouden geweest door Spilling, na een bezoek aan de streek, dat er een topic werd geopend over dit kleine sluis. Na wat zoeken, kwam ik op Google Earth een foto met de naam "Sas van Dierendonck". Klopt dit Spilling?


_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Cnock



Geregistreerd op: 3-8-2005
Berichten: 1771
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 11:06    Onderwerp: Reageer met quote



bewuste sluisje

Belgisch leger - Plan directeur 7/1/1918
Schaal 1/5000


Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2008 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

allo,
ik ben wel geen specialist zoals Spiling maar voortgaande op onderstaande tekst is dit inderdaad het Sas van Dierendonck :

De Plassendalevaart, de IJzer en de Veurnevaart vormen samen met de Lovaart die de IJzer met de Veurnevaart verbindt een apart waternet. De grachten, sloten, vlieten, vaarten, kanalen die dienen voor ontwatering vormen eveneens een apart net. Beide waternetten, dat voor de scheepvaart en dat voor ontwatering, zijn van mekaar gescheiden. Het scheepvaartwaternet ligt letterlijk boven het waternet voor ontwatering. Niettemin zijn er drie sassen waar beide met mekaar verbonden zijn. Bij Nieuwpoort is dat het Sas van Dierendonck. De twee andere sassen verbinden ontwateringssloten met de Lovaart. Het waren vroeger zowel schutsluizen als inundatiesluizen. Ze hebben nu die functie verloren. Een andere plaats waar beide stelsels mekaar ontmoetten was de Overlaat van de Kreek van Nieuwendamme naar de IJzer op de rechteroever van de gekanaliseerde IJzer.

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling



Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 997
Woonplaats: Coast

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 21 Dec 2008 23:28 schreef:
Ik ben vandaag op de hoogte gehouden geweest door Spilling, na een bezoek aan de streek, dat er een topic werd geopend over dit kleine sluis. Na wat zoeken, kwam ik op Google Earth een foto met de naam "Sas van Dierendonck". Klopt dit Spilling?


Sorry voor de late reactie. Ik las dit nu pas.

Yep, Snipe, Dat is de van Dierendonk sluis. Het enige originele sluisje uit WOI dat er nog staat.

Spiling @ 12 Mrt 2007 22:25 schreef:





Zoals je kunt zien is het enige dat gewijzig is, het huisje dat verdwenen is.

btw, het was zondag een zeer aangename trip samen met de Slotboompjes. Smile
_________________
"Less is More" (Mies van der Rohe)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat ik het weet. Alweer een "point" in mijn Google Earth. Bedankt voor jullie hulp. Wink
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5596
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2010 10:17    Onderwerp: Reageer met quote


Het sluizencomplex op en rond de IJzer te Nieuwpoort wordt de "Ganzepoot" genoemd. Het heeft een dubbele functie. De vannen, verlaten of uitlaatsluizen zorgen ervoor dat het drainagewater van de lager gelegen polders bij eb kan afvloeien, terwijl de sluizen het waterpeil van de kanalen ten behoeve van het scheepvaartverkeer regelen. Dit sluizencomplex heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld. De legerleiding ging over tot inundatie nadat de druk op het Belgische leger alsmaar groter werd en de rechterover van de IJzer dreigde verloren te gaan.

De onderwaterzetting in Nieuwpoort kende 3 tijden.

Eerste tijd: "Het Springsas"
Op 21 oktober 1914 om 23u00 draait de Nieuwpoortse schipper Hendrik Geeraert het "Springsas" open en zorgt de niet ingedijkte oude IJzer ter hoogte van de "Kreek van Nieuwendamme", voor een viertal vierkante kilometer overstromingen. Deze inundatie heeft vooral tot doel om het bruggehoofd aan de Palingbrug, waar nu het Monument Albert I staat, en het sluizencomplex de "Ganzepoot", beter te beschermen tegen Duitse grondaanvallen.

Tweede tijd: "Het Kattesas"
Op 27 oktober 1914 om 04u30 wordt het "Kattesas" open gedraaid, dit is een eerste poging om de IJzervlakte gecontroleerd onder water te zetten. Karel Cogge uit Veurne, kapitein Thijs en enkele militairen voeren deze actie uit, doch de watertoevoer bleek te gering. Het gebied tussen de IJzer en de spoorwegberm Nieuwpoort-Diksmuide was door het leger, mede op aanwijzingen van Karel Cogge, voorbereid door uitvoering van de nodige grondwerken. In de nacht van 25 op 26 oktober 1914 werden 24 openingen in de spoorwegberm afgesloten. Ook bouwde men over enkele honderden meters, met zakjes aarde, een dam tussen het kanaal van Veurne en de spoorwegberm Nieuwpoort-Diksmuide.

Derde tijd: "Het Verlaat Veurne-Ambacht"

De legerleiding, die een dramatische afloop vermoedde, beslist op 29 oktober 1914 om alles op alles te zetten en mede op advies van Karel Cogge tóch het "Verlaat Veurne-Ambacht" (Noordvaart, Beverdijkvaart) open te draaien. Om 19u30 trekken de Nieuwpoortse schipper Hendrik Geeraert met kapitein Umé en enkele manschappen naar de "Ganzepoot". De spuisluis van het "Veurne-Ambacht verlaat" is vrij laag zodat bij vloed een grote hoeveelheid zeewater in de sloten van het achterland kan binnendringen. Bij eb worden de deuren gesloten en de volgende drie nachten wordt dit scenario herhaald. Deze onderneming zal de Eerste Wereldoorlog een definitieve wending geven.

Het vergeten sluisje
Op een paar honderd meter, in zuidelijke richting van de "Ganzepoot" ligt een bescheiden sluisje tussen de kanaaltjes te genieten van de rust. Zo bescheiden dat het voor de onderwaterzetting zowaar werd vergeten, zoniet had "Den Grooten Oorlog" er misschien wel anders kunnen uitzien. Over dit sluisje schrijft Paul van Pul in zijn boek "Oktober 1914, het Koninkrijk gered door de zee":
Wel zou men de overlaat van de "Veurne-Ambacht" (of Noordvaart) kunnen gebruiken... De uitleg van Cogge was niet helemaal juist. Drie kleine sluizen, speciaal uitgerust om de polders te inunderen, verbonden de polders met de Veurne- en Lovaart. Eén sluisje in het bijzonder, het sluisje van de Oostvaart, bevond zich op nog geen 1000 m van het Veurnesas...
...het staat volgens ons vast dat, indien de Genieofficieren op dat moment op de hoogte geweest zouden zijn van het bestaan van het sluisje van de Oostvaart, zij voorzeker deze rechtstreekse weg om te inunderen zouden gekozen hebben...


uit link wo1 - inundatie 4

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=d977e6ed-8573-48cb-bf19-d2ba9536eeec
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5596
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ben me een beetje aan het verdiepen in het mechanisme
van de onderwaterzetting –
niet eenvoudig met die verschillende benamingen
Frans Nederlands van sluizen , kanalen en vaarten.


..................................................................................Du Chemin de Fer...........................(stond net niet op de scan)

De overstromingen rond Nieuwpoort.

Bron :
Nieuwport 1914-1918 – door Robert Thys, 1922.

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5596
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2010 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hiet enkele oude foto’s van het pittoreske sluisje tussen het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en Veurne-Ambacht
Openingsvraag van het topic – in het werk van Thys l’eclusette (oostvaart) genoemd .






















en hier een mooie van de wat verder gelegen st Georges afdamming.
met aan de horizont de Tempeliers toren van Nieuwpoort.

Bron :
'Nieuport 1914-1918 – door Robert Thys, 1922.
les Inondations de l'Yser et la Compagnie des Sapeurs-Pontonniers du Génie Belge'

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5596
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2010 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Indien ik het goed begrijp ,
liep de wateronderzetting van het gebied voor de spoorwegberm ,
na het dichten van een 23 tal duikers onder deze spoorwegberm ,
Bij vloed .
in een eerste poging langs de donkere blauwe lijn – ( met Karel Cogge)

En omdat deze onderwaterzetting te gering was , werd er kort nadien nog eens langs de licht bauwe lijn water aangevoerd om het debiet te verhogen . (door Hendrik Geeraert)
Deze samen waren de succesvolle onderwaterzetting van het gebied voor de spoorweglijn , die nadien gedurende de ganse oorlog onderhouden moest worden .
@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jta



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 159
Woonplaats: sint pieters leeuw

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2010 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

ja ik denk dat het zo was. Voor die ,,grote" onderwaterzetting was er ook nog een onderwaterzetting via de kreek van nieuwendamme ( sluiswachter Dingens weigerde die te doen omdat de oorlog toch maar een paar weken ging duren en het zoute water de velden omzeep zou helpen) en ik denk dat er ook via het nieuw bedelf nog een onderwaterzetting was van het gebied tussen het kanaal en de grote bamburghoeve

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group