Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 16:52 Onderwerp: foto's wikipedia |
|
|
Staan de foto's van wikipedia onder auteursrechten, of zijn ze vrij te gebruiken? Ikzelf dacht van niet, een ICT-leraar heeft me dit ooit gezegd. Maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, niet?  |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 17:18 Onderwerp: |
|
|
Als de fotograaf meer dan 70 jaar dood is, zijn ze vrij. Best is om foto's via Wikimedia Commons te nemen. Daar staat duidelijk vermeld wat je mag of niet mag. En meestal zijn die vrij te gebruiken met enkele eisen. Indien rechten, bespreek je dit best met de auteur.
Kijk, voor Milpedia heb ik de Lerche II geschreven. Daar staat o.a. een afbeelding die ik vandaag toestemming heb gekregen. Vermeld dit er dan bij.
http://nl.milpedia.org/wiki/Afbeelding:HE_LERCHE.JPG
Mag ik Lingekopf eens iets vragen? Aub, ik heb dit zelf ook geleerd. Normaal kan je dit instellen. Een soort vragenlijst die je moet invullen. Bijvoorbeeld op Milpedia:
{{Information
|Description=
|Source=
|Date=
|Author=
|Permission=
|other_versions=
}}
Dit zou eventueel handiger te zijn. Wie ze niet invult, kan de afbeelding verwijderd worden. Of zo iets toch. Op de gewone Wikimedia Commons is dit al zo, ook op Milpedia. Iedere keer dat je een afbeelding upload, word gevraagd dit in te vullen. _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 17:45 Onderwerp: Re: foto's wikipedia |
|
|
the beno @ 15 Mrt 2010 16:52 schreef: | Staan de foto's van wikipedia onder auteursrechten, of zijn ze vrij te gebruiken? Ikzelf dacht van niet, een ICT-leraar heeft me dit ooit gezegd. Maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, niet?  |
En dan te bedenken dat internet uitgevonden is voor vrije uitwisseling van gegevens en materiaal. Delen, dat is het kernwoord van internet.
Wil je niet dat men iets van je gebruikt, zet het dan niet op internet.
Maar goed, ik dwaal af.
Over welke wikipedia heb je het?
De Grote Wiki valt veelal onder de licentie creative commons en is in veel gevallen vrij te gebruiken, met verwijzing waar je ze vandaan hebt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 17:55 Onderwerp: |
|
|
Helemaal met Yvonne eens. Mij beleid tot nu toe is:
1. Ik zoek bij de afbeelding die ik nodig heb naar een waarop in Google meerdere dezelfde staan. Deze beschouw ik als vrij, omdat zo'n foto niet meer uniek is.
2. Vind ik een unieke foto, dan kijk of hij op de bijbehorende website onder copyright valt of er een auteur bij vermeldt wordt. Dan vraag ik toestemming bij de webmaster en anders bij de auteur van de foto. Ik heb nog nooit een weigering gehad. _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 17:59 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik bijvoorbeeld deze foto van de dodengang zou willen gebruiken ( http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dodengang_06.jpg ), dan staat onderaan:
Quote: | Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License". | en ook Quote: | You are free:
to share – to copy, distribute and transmit the work
to remix – to adapt the work
Under the following conditions:
attribution – You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).
share alike – If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one. |
Het is dus toegelaten om de afbeelding vrij te gebruiken. Maar als ik dan naar de GNU-licentiewikipage ga, dan staat er dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/GNU-licentie_voor_vrije_documentatie#Verplichtingen_bij_het_gebruik_van_de_GFDL .
Hier is nu mijn vraag:
Moet je hier nu nog je bron vermelden? Ook al is de auteur nog niet dood? |
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:01 Onderwerp: Re: foto's wikipedia |
|
|
[quote="Yvonne @ 15 Mrt 2010 17:45"] the beno @ 15 Mrt 2010 16:52 schreef: | De Grote Wiki valt veelal onder de licentie creative commons en is in veel gevallen vrij te gebruiken, met verwijzing waar je ze vandaan hebt. |
Dus dan moet je toch nog de bron van de foto plaatsen. Is het dan onder de foto, of onder de tekst bij "bronnen"? |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:02 Onderwerp: |
|
|
OK, bedankt  |
|
Naar boven |
|
 |
diedrick
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:06 Onderwerp: |
|
|
Lingekopf @ 15 Mrt 2010 17:55 schreef: | Helemaal met Yvonne eens. Mij beleid tot nu toe is:
1. Ik zoek bij de afbeelding die ik nodig heb naar een waarop in Google meerdere dezelfde staan. Deze beschouw ik als vrij, omdat zo'n foto niet meer uniek is.
|
Tricky.... Er staan foto's op internet (op heel veel sites, dus volgens jou niet meer uniek) waar wel degelijk copyright op rust. In Nl loopt bv een malloot rond die foto's op het net heeft staan en zodra iemand een van zijn foto's gebruikt (op wat voor knullige hobbysite dan ook) meteen een vette rekening stuurt. Op FOK! en Geenstijl zijn daar de afgelopen jaren uitgebreide discussies over geweest.
Dick |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:10 Onderwerp: Re: foto's wikipedia |
|
|
[quote="the beno @ 15 Mrt 2010 18:01"] Yvonne @ 15 Mrt 2010 17:45 schreef: | the beno @ 15 Mrt 2010 16:52 schreef: | De Grote Wiki valt veelal onder de licentie creative commons en is in veel gevallen vrij te gebruiken, met verwijzing waar je ze vandaan hebt. |
Dus dan moet je toch nog de bron van de foto plaatsen. Is het dan onder de foto, of onder de tekst bij "bronnen"? |
Normaal, en ik zit al jaren op de gewone Wikipedia, hoef je eigenlijk de bron nergens te vermelden. Ik deed dit af en toe wel eens op de Wiki. Maar wel op de pagina waar de afbeelding word beschreven. Het is natuurlijk al te zien, welke reglement de FEW Wiki heeft. _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:14 Onderwerp: |
|
|
Dus om het even samen te vatten:
Om op veilig te spelen neem je best een foto van wiki-commons en bij de fotobeschrijving vul je dit in: Quote: | {{Information
|Description=
|Source=
|Date=
|Author=
|Permission=
|other_versions=
}}
|
Ben ik nu juist  |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:18 Onderwerp: |
|
|
Laat nou eens zien over welke foto het gaat en waar die staat.
Dan kan ik er iets zinnigs over zeggen en anders niet. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:19 Onderwerp: |
|
|
the beno @ 15 Mrt 2010 18:14 schreef: | Dus om het even samen te vatten:
Om op veilig te spelen neem je best een foto van wiki-commons en bij de fotobeschrijving vul je dit in: Quote: | {{Information
|Description=
|Source=
|Date=
|Author=
|Permission=
|other_versions=
}}
|
Ben ik nu juist  |
Of een foto van Flickr of een foto van hier
Of een uit eigen collectie. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
|
Naar boven |
|
 |
Percy Toplis

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:25 Onderwerp: |
|
|
Volledig off-topic, maar dat logootje (of schrijf je tegenwoordig logo'tje?) van Milpedia, dat soldaat met de rollende spierbundels zeg maar, is flink fout...  _________________
“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
|
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:25 Onderwerp: |
|
|
Yvonne @ 15 Mrt 2010 18:18 schreef: | Laat nou eens zien over welke foto het gaat en waar die staat.
Dan kan ik er iets zinnigs over zeggen en anders niet. |
Ik heb het niet over 1 foto, maar gewoon over alle foto's die ik misschien in de toekomst nog op de wiki zal plaatsen, ik zou niet willen dat het forum op zijn donder zou krijgen door mijn schuld .
Quote: | Of een foto van Flickr of een foto van hier |
Als een foto hier op het forum wordt gepost moet je ook geen toestemming vragen? Maar dan misschien wel uit beleefdheid de eigenaar vermelden  |
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:28 Onderwerp: |
|
|
Percy Toplis @ 15 Mrt 2010 18:25 schreef: | Volledig off-topic, maar dat logootje (of schrijf je tegenwoordig logo'tje?) van Milpedia, dat soldaat met de rollende spierbundels zeg maar, is flink fout...  |
Ik denk ook dat de soldaten het niet fijn zullen vinden dat je ze als onzijdig bestempeld  |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Percy Toplis

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:40 Onderwerp: |
|
|
the beno @ 15 Mrt 2010 18:28 schreef: | Percy Toplis @ 15 Mrt 2010 18:25 schreef: | Volledig off-topic, maar dat logootje (of schrijf je tegenwoordig logo'tje?) van Milpedia, dat soldaat met de rollende spierbundels zeg maar, is flink fout...  |
Ik denk ook dat de soldaten het niet fijn zullen vinden dat je ze als onzijdig bestempeld  |
Dat had 'soldaatje' moeten zijn, beno!
Maar wees gerust, ik heb net een heel luide "OEPS!!!!!" door de kamer laten gaan!  _________________
“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
|
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
Kan gebeuren, zoals men zegt: errare humanum est  |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 15 Mrt 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
the beno @ 15 Mrt 2010 18:25 schreef: | Yvonne @ 15 Mrt 2010 18:18 schreef: | Laat nou eens zien over welke foto het gaat en waar die staat.
Dan kan ik er iets zinnigs over zeggen en anders niet. |
Ik heb het niet over 1 foto, maar gewoon over alle foto's die ik misschien in de toekomst nog op de wiki zal plaatsen, ik zou niet willen dat het forum op zijn donder zou krijgen door mijn schuld .
Quote: | Of een foto van Flickr of een foto van hier |
Als een foto hier op het forum wordt gepost moet je ook geen toestemming vragen? Maar dan misschien wel uit beleefdheid de eigenaar vermelden  |
Doe dat maar, vermelden, beleefd, netiquette.
De eigenaar even een pb sturen met mag ik de foto voor de wiki gebruiken etc. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
aglooka
|
Geplaatst: 23 Mrt 2010 18:35 Onderwerp: |
|
|
Als je foto's van de Engelstalige wikipedia aanklickt, kan je steeds lezen onder welk soort copyright deze valt. Meestal zijn ze vrij te gebruiken, soms wordt er gevraagd dat je de auteur vermeldt als je het gebruikt, soms wordt er duidelijk gezegd dat de foto/afbeelding nog onder een copyright staat.
mvg,
Aglooka _________________ "Amateurs bestuderen taktiek en strategie, professionals logistiek" |
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 29 Mei 2010 12:34 Onderwerp: |
|
|
Ik zie op de wiki (maar ook op FEW) regelmatig foto's die genomen zijn in de Yzertoren. Op hun website staat wel dit te lezen:
Quote: | FOTO's nemen in het museum is VERBODEN (tenzij met uitdrukkelijke toestemming en enkel en alleen voor privédoeleinden). |
Als je dat dan respecteert zijn 2 foto's uit dit artikel "illegaal". Klopt dit of is die stelling niet meer van toepassing omdat men in het museum er nooit iets op zegt als je foto's neemt
http://www.ijzertoren.org/?action=onderdeel&onderdeel=2&titel=Museum |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Price of Glory

|
Geplaatst: 29 Mei 2010 12:59 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heeft dat meer te maken met het gebruik van de FLITSER dit zie je wel in meer musea.
Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij hebben we het tijdens een bezoek in het
voorjaar van 2009 gevraagd en het was geen probleem zolang er maar niet geflitst werd _________________ Wars begin where you will, But they do not end where you please.
"All Wars Arise For The Possesion Of Wealth" (Plato)
http://www.ahwk.fr |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 29 Mei 2010 13:04 Onderwerp: |
|
|
Snaaip heeft gelijk. Een mededeling op een website is niet geldig als het niet ook bij de ingang van het museum staat. En flitsen is in de meeste musea niet toegestaan _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
the beno
|
Geplaatst: 29 Mei 2010 15:04 Onderwerp: |
|
|
Bedankt  |
|