Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Demarcatiepaal

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 13:03    Onderwerp: Demarcatiepaal Reageer met quote

In onze Wiki staat de Demarcatiepaal ook vermeld. Ik weet dat er drie soorten bestaan. Ik weet dat de palen tussen de Noordzee en de Zwitserse grens staan. Tussen 1922 en 1925 geplaatst op initiatief van de Franse beeldhouwer en oudstrijder Paul Moreau-Vauthier. Maar ik weet enkele dingen niet.

- Hoeveel palen werden er geplaatst over de complete Westen front?
- Hoeveel palen staan er over de complete Westen front in heden?
- Bestaan er naast de Belgische, Franse en Britse versies, nog andere versies?

Wie kan er mij helpen met foto's van de andere versies dan de Belgische, Franse en Britses versies (indien er natuurlijk meerdere soorten bestaan).
Wie kan er mij helpen aan een lijstje met alle palen (ook die verdwenen) met de adres en/of Google Earth en natuurlijk de nummer? (Hiervoor kunnen wij tijd nemen natuurlijk)

Mvg. Smile

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast een begin : http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Sites-et-vestiges-de-la-Grande-Guerre/vauthier-touring-belgique-sujet_1037_1.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dan, effe beginnen. Cool

FHSW Wikia
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

En nog een boterham : (in dit geval "tartine")

http://memorialdormans.free.fr/BornesVauthier.htm#Histoire
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik rustig bekijken. Ondertussen de lijst begonnen. De Belgische zijn gauw geplaatst. schater

FHSW Wikia
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

De Belgische demarcatiepalen:

http://www.wo1.be/ned/database/dbResult.asp?SubTypeID=17&TypeID=1
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2009 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Luc Klaps @ 07 Apr 2009 20:53 schreef:
De Belgische demarcatiepalen:

http://www.wo1.be/ned/database/dbResult.asp?SubTypeID=17&TypeID=1

Bedankt Luck, maar die staat er ondertussen al + paal 1, 10 en 21 die verdwenen zijn. Maar toch bedankt voor de hulp. Wink

FHSW Wikia
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2009 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs vond ik een lijst met de Franse demarcatiepalen. Die staan nu in de WIKI. Maar daarbij viel me wel iets bijzonders op. Op alle palen staat of stond het opschrift "hier werd de indringer tegengehouden". Merkwaardig is dat deze paaltjes ook in de Elzas werden geplaatst. Eigenlijk raar, omdat daar voor 1918 niet de Duitsers, maar de Fransen de indringers waren.
Dat men die paaltjes toch zo plaatste duidt er m.i. op dat de Fransen altijd al de Elzas niet als deel van Duitsland (zoals door de internationale gemeenschap( maar als bezet gebied hebben gezien. Toch wel een vreemde zaak....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 16:52    Onderwerp: Re: Demarcatiepaal Reageer met quote

Het probleem met die demarcatiepalen is dat er een hoop zever op het internet de ronde doet ... OK? er word via DORMANS (die mannen vinden demarcatiepalen bij uit)en andere pagina's vanalles verteld, maar er wordt vooral veee verkeerde info de wereld ingestuurd, of laat ons zeggen, het klinkt allemaal zo verwarrend dat de kat zelf niet meer weet hoeveel jongen ze geworpen heeft.

Laat me duidelijk zijn IK HEB 20 JAAR GELEDEN DEZELFDE FOUTEN GEMAAKT !!!!

het is nochthans vrij simpel ...

Toen ik in 1990 aan dit verhaal begon, ik ben er een boek over aan't schrijven, maar wie zou in gods vredesnaam dat boek willen publiceren, LOL, werd er verteld dat er op belgische grondgebied 23 stenen stonden, gestaan hadden ... en dat er in totaal 119 stenen geplaatst werden ...

alles is en blijft een kwestie van perceptie ...
De belgen voorzagen 16 stenen, en plaatsten er zestien
de Britten wilden er rond Ieper 12 plaatsen, het werden er zes, en geen zeven zoals zovele bronnen NOG STEEDS beweren ...

96 in Frankrijk + 23 in Belgie = 119 ...
Nu die zevende Britse steen is een apart verhaal
uiteindelijk zamelden de britten genoeg geld in om 8 stenen te betalen, maar de YPRES LEAGUE was niet tevreden met de eerste steen die gekapt werd, dus werd vernield ... op de steen die nog altijd op HELL FIRE CORNER staat, stond een joekel van een fout, het zou de enige britse steen zijn waar de BRITSE TEKST, niet op de voorkant stond ... Maar gezien de duitsers tijdens de 2de WO die teksten "vakkundig" verwijderde, kan je dat vandaag aan die steen niet meer zien

Hoe komen we dan aan die 7de Britse Phantoom steen ...

Wel op de voet van elke steen stond de naam van de schenker ... de steen die ik gevraagd heb te verplaatsen, die staat nu ONJUIST naast het amerikaans monument van Kemmel, wel, ga eens op de kieen liggen, en wat lees je dan ? Wel dat die steen door 3 mandatarissen uit ntwerpen + YPRES LEAGUE betaald werd ... en 6+1maakt zeven , en 7+16 is dan weer 23+96=119 !!!

DUS, in de periode 1921-1927 werden in Belgie 22 (geen 23), en in Frankrijk 96 stenen geplaatst .... dus 118 en geen 119 ...

Maar zoals bij zovele verhalen, zit het venijn in de staart, dus ook hier ...

in 1929 werd een steen opgericht voor het CROIX BRISEE te CONFRECOURT.

In die regio waren het de burgemeesters, kasteelheren, mannen, met vette bankrekeningen, die de eerste stenen betaald hebben ... de meesten daarvan zijn jammer genoeg tijdens de 2de WO verdwenen. Maar de Marquis de Croix wilde niet onderdoen voor zijn vrienden collega's en KOCHT een steen, 2 jaar nadat de TOURING CLUBS het demarcatiepalen verhaal voor bekeken hadden gehouden ...

dus CONFRECOURT heeft dus die FAMEUZE 119de steen gekregen ...

Maar het was nog niet afgelopen ...

65 ten noorden daarvan, in een CITé vlakbij TERGNIER, in QUESSY werd er in 1930 nog een steen opgericht, die daar helemaal niet op zijn plaatst staat, op die plek werd de overweldiger niet teruggedrongen ... maar ik versta wel ergens dat de mannen/ex soldaten die in die cité woonden, en ergens in in het ARGONNE WOUD gevochten hadden, hun EIGEN demarcatiepaal wilde ...

Jammerlijk genoeg werd de steen tijdens de tweede wereldoorlog vernield ... maaar later vervangen door een betonnen model (dat in geen al te goede staat is anno 2010).

dus ? kan U nog volgen ?
118 stenen tussen 1921 en 1927
+1 in 1929 in Confrecourt
+1 in 1930 Quessy Cité ... wat wil zeggen 120 demarcatiepalen ...

En dan ... maakte het département MEUSE een kopie van de nog bestaande steen van LAMORVILLE, die nu in de kelder van het MEMORIAL DE VERDUN staat ... m.a.w. 1921 demarcatiepalen

In belgie verdwenen 3 stuks
in Frankrijk 21 exemplaren
Waarvan er 12 zware schade opliepen.

Voor veel meer demarcatiepalen gedoe mag U me altijd eens boeken voor een lezing via
rik.scherpenberg@mil.be

er zijn nog "demarcatiepalen", andere series
bevrijdingsroutes, etc ...
Dus dat boek schrijven, en die lezingen geven doe ik maar om één enkele reden ... al die misverstanden uit de wereld helpen ...

nog een laatste POSITIEVE NOOT ... er bestaat ook zoiets als de BORNE ZERO, het eerste exemplaar dat PMV voorstelde in 1920
dat stond tot vorig jaar ergens in een verdoken hoekje te degraderen
op mijn vraag wordt die NU hersteld
en eind van deze maand, begin april zal hij terug geplaatst worden waar hij stond, aan het voormalige atelier van PAUL MOREAU VAUTHIER

http://bornesdufront.blogspot.com/2009_09_01_archive.html

Mvg

Rik

[edit: lettergrootte en vet verwijderd. Er wordt hier niet geschreeuwd Wink Lingekopf]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bovenstaande post is speciaal voor de slechtzienden onder ons geschreven zeker Confused Yvonne blik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2010 12:36    Onderwerp: Re: Demarcatiepaal Reageer met quote

demaman @ 01 Mrt 2010 16:52 schreef:

Wel op de voet van elke steen stond de naam van de schenker ... de steen die ik gevraagd heb te verplaatsen, die staat nu ONJUIST naast het amerikaans monument van Kemmel,

Detail. Volgens mijn info : Die demarcatiepaal daar stond inderdaad enige tijd geleden aan het Amerikaans monument, maar is sindsdien toch al verplaatst, naar kruispunt van de Kleine Vierstraat.

Aurel
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2010 9:50    Onderwerp: vierstraat Reageer met quote

Het terugplaatsen van de Belgische stenen NA de 2de wereldoorlog roept vele vragen op ... Ik heb toen ik destijds gevraagd heb de steen vanuit de vierstraat, die als vluchtweg dienst deed tijdens werken (omleiding, en de steen lag paraplu in de gracht) was om de steen te redden. Als dat wilde zeggen, hem gewoon wegnemen tot na de werken, was dat OOK goed geweest. Het groeperen van monumenten was de enige reden waarom ik destijds gevraagd heb, tot ergernis van een aantal mensen die alleen maar commentaar geven als je IETS tracht te ondernemen, ipv van zelf iets te doen, zij hadden de vraag kunnen stellen de steen te redden op het zelfde ogenblik ik dat gevraagd heb ... de steen heeft voor 1940 in de omgeving gestaan waar hij NU terug geplaatst zou zijn, wat een goede zaak is ... Maar er staan nog Belgische demarcatiepalen op de verkeerde plaatsen ... maar daar maak ik me na 22 jaar niet meer druk om ... het belangrijkste is PRESERVEREN? en dat aspect wordt soms wel eens in heel die discussie vergeten.

Ik heb een kunstenaar gevonden die ons kopies van de verdwenen demarcatiepalen wil maken, OK, dat kost geld, maar ik heb iemand gevonden die dat aan 25 procent van de kosten wil doen, dan andere sculpeurs me dat voorgesteld hebben. En de provincie is laaiend enthousiast. Ik heb 2 identieke NIETS zeggende beleefd geschreven brieven gehad ... als U tussen de regels leeest begrijpt U wellicht wat ik bedoel. Moest het idee van HUN uitkomen .... m.a.w. nothing has changed.

Dus concentreer ik me op Frankrijk waar de wil OM IETS te doen WEL bestaat. Jammer, want als Vlamingen, Belgen, hadden we het goede voorbeeld kunne geven, zoals we dat in 1921-1922 gedaan hebben, waar de Fransen jaloers waren op het feit dat wij de vooropgestelde stenen wel gerealiseerd hebben. Zij haalden zelfs de helft niet van hun vooropgesteld plan. Vergeet aub niet, dat de helft van de Franse stenen betaald zijn door het "buitenland", 8 amerikaanse stenen, 7 Portugese, 3 canadese, etc ...

Ook de YPRES LEAGUE verslikte zich een beetje, ze wilden 12 stenen rond Ieper zetten, het werden er ZES ... En waarom hebben de britten geen enkele steen in de regio de SOMME betaald ? onverklaarbaar ...

Stel Je voor, 220-240 stenen was het orginele plan ... elke Belgische provincie (9) betaalde een steen ... als ELK Frans departement een steen betaald had ... maar met BUTS and IFS geraken we hier niet verder uiteraard ...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: