Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Brug] – Belgie - Eine – Amerikaans.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2009 17:43    Onderwerp: [Brug] – Belgie - Eine – Amerikaans. Reageer met quote

[Brug] –Belgie - Eine bij Oudenaarde– Amerikaans.

Voor wereldoorlog I verbond een metalen brug over de Schelde Eine met Nederename.
Deze brug werd in 1881 ingehuldigd door Burgemeester Achilles Van der Straeten.
De brug werd in 1914 opgeblazen door het Belgisch leger om de Duitse aanval te vertragen.

Na hun doorbraak in 1914 trokken de Duitsers vrij spoedig een houten noodbrug op,
die door hen werd vernietigd in oktober 1918 om de laatste geallieerde opmars voor de Schelde te stuiten.

In november 1918 zorgde de Franse Genie toen voor het materieel terwijl gelijkwaardige eenheden van de Amerikaanse 37th Div. A.E.F.
De tijdelijke pontonbrug bouwden, waarvan het middelste stuk telkens moest worden weggetrokken om de doorvaart van de schepen toe te laten.
De 91ste divisie A.E.F. rukte vanuit Waregem door de Spitaalsbossen op naar Wortegem en zo naar Moregem.
Zij bereikte op 1 november 1918 Oudenaarde.

De brug werd herbouwd in 1918 en was de eerste brug in spanbeton in België en werd geschonken door de Amerikaanse staat Ohio ter nagedachtenis aan Slag aan de Schelde tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het was de 37th divisie A.E.F. die hier strijd leverde. Hun slachtoffers werden begraven op het Amerikaans kerkhof in Waregem: Flanders Field American Cemetery and Memorial.

In 1940 werd ze opgeblazen, maar ze werd groter dan voorheen heropgebouwd.
Op de Ohiobrug over de Schelde, in de richting van Nederename, staan vier beelden van Amerikaanse bizons,

herinnering aan de Amerikaanse hulp bij de heropbouw van deze brug na de Tweede Wereldoorlog.

De nieuwe brug die er nu staat is van na de tweede wereldoorlog.

Sinds 23 juni 2007 staat er op het vernieuwde Ohioplein een informatiepaneel met daarop de geschiedenis van de Ohiobrug.
Deze brug was de eerste brug in spanbeton geschonken door de Amerikaanse staat Ohio ter nagedachtenis aan de Slag aan de Schelde tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eine

Beelden van de brug te vinden op
http://www.westerring.be/verzameling/displayimage.php?album=36&pos=0
http://www.westerring.be/verzameling/thumbnails.php?album=29
http://www.westerring.be/index.php?menu=0&submenu=0

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
demaman

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 17:29    Onderwerp: informatiepaneel Reageer met quote

Dat informatiepaneel is er gekoemen op de volgende manier
Ik werd in uitgenodigd om ter gelegenheid vn DE NACHT VAN DE GESCHIEDENIS een lezing te komen geven over de OHIO BRIDGE. Men was bij mij terecht gekomen omdat ik me als sinds 1990 bezig hou met het oeuvre van PAUL MOREAU-VAUTHIER ... En de originele bizons op de originele brug, ingehuldigd in september 1929, zonder bizons, want die werden pas later in 1930 geplaatst, waren van Paul Moreau-Vauthier.

Tijdens die meeting, om de lezing van 22 maart 2005 voor te bereiden was ik dus einde december te gast in EINE. Die avond heb ik voorgesteld of er nooit aan gedacht was om een touristisch informatiebord te maken ... Ik ben beginnen prutsen in photoshop, ik wilde een soort stripverhaal maken waar de toevallige voorbijganger, fietser, etc ... in een oogopslag kon zien hoe men tot de huidige situatie gekomen was.

Het eerste echte en het meest op de originele plaat gelijkende PRINT, heb ik thuis nog liggen ... Je moet iets hebben als je samen rond de tafel gaat zitten ... Er werd "terecht" commentaar gegeven de foto's neutraal te houden, dus zonder mensen die aan de bizons poseerden. Dat zou anders toch maar reacties uitgelokt hebben, waarom die een wel, niet mijn oom (bijvoorbeeld) ...

Jammer genoeg hebben we geen MOOIE foto van de brug uit 1954 gevonden. Je werk is maar zo goed als je bronnen zijn.

De foto van de vernielde brug vind ik wel een mooi bewijs, dat ook in EINE veel cowboy verhalen de ronde deden ... alle bizons waren vernield, etc ... op die ene foto, en er bestaan er nog die dat aanwijzen, maar die dan weer iets minder van kwaliteit waren, laten zeer duidelijk zijn zien dat minstens 2 bizons het bombardement, dynamiteren van de brug overleefd hebben.

Paul Moreau-Vauthier verongelukte in 1936, dus moest men op zoek naar iemand anders voor de nieuwe bizons voor de brug van 1954 ... Jos de Decker kapte de stenen die vandaag nog aan de "verminkte" OHIO BRIDGE staan.

Het idee voor de voet van de gedekplaat "leende ik" van een soortgelijke touristische gedenkplaat die staat in de drihoek, Verdun, St. Mihiel, Pont a Mousson ...

Samen met Johan Schokkaert schreef ik de tekst.
Maar het is JOHAN die alle krediet verdient, het is HIJ die de stad Oudenaarde overtuigde, etc ...

Kijk maar via onderstaande link naar een van de probeersels die geleid hebben tot de huidige gedenkplaat ...
Een ding betreur ik, dat de HEEMKRING mij niet uitgenodigd heeft om de inhuldiging bij te wonen ... kleinngeestig, en dorpspolitiek ?

Mvg

Rik
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Kijk maar via onderstaande link naar een van de probeersels

Rik ,
geloof dat je de link vergeten bent .

@+
Patrick
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

http://bornesdufront.blogspot.com/search?updated-min=2010-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2011-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=4

Ik had ook graag de SCHRIJFFOUTEN willen verbeteren, maar was even aan de telefoon, en HUPSAKEE, telaat ... Ik heb hier enkele voorbeelden van mijn Photoshop gepruts geplaatst. De originele achtergrond was eigenlijk een vervormd beeld (fotografen doen rare dingen) van de eiffeltoren ... maar ik ben naar WAREGEM gereden waar de mannen die aan OHIO gesneuveld waren begraven liggen, en heb dus zo'n soort watermerk gemaakt van die graven als achtergrond .... Op een van die originele ontwerpen stond ook het US monument van OUDENAARDE, maar dat hebben we ook laten vallen ... JOHAN kocht later 2 vlaggen van de staat OHIO, waarvan er een bij gelegenheid aan de mast wappert ...

De OHIO BRIDGE was het VOORNAAMSTE INDIVIDUELE Amerikaanse oorlogsmonument. Toen men in de jaren 80 de huidige brug ging bouwen heeft men de inwoners van EINE voorgelogen dat de brug (1954 vervanbrug) elders heropgebouwd ging worden, het ging per slot van rekening om een MONUMENT. De BIZONS zijn in 1982 als STIL PROTEST andersomgelaatst, m.a.w. op de originele brug stonden de bizons met de koppen naar elkaar, nu staan die 180 graden gedraaid.

Er is enkele jaren geleden nog sprake geweest van ze terug om te draaien, maar gezien de ouderdom, het gewicht, de kosten, en noem maar op, zal men daar wel geen akties meer voor ondernemen.

De ORIGINELE brug was veel kleiner ... Johan liet trouwens een schaalmodel maken, dat ik graag, later, NAAR de FONDATION PAUL MOREAU-VAUTHIER in Parijs zou willen zien verhuizen ... Het huis van PMV wordt binnen enkele jaren een museum ... Nu staat die FORMIDABELE maquette ergens in een hoekje te verkommeren ... In Parijs kan gans de wereld daarvan genieten .... van de PRACHT die de OHIO BRIDGE ooit geweest is ... een meesterwerk van PAUL MOREAU-VAUTHIER ...

Ik heb de FONDATION al zover meegekregen dat momenteel de originele demarcatiepaal hersteld wordt, en ik heb carte blanche gekregen om een gedenkplaat op te laten richten op de plek waar Paul Moreau-Vauthier in 1936 verongelukt is ... OOK LITTLE PEOPLE kunnen een verschil maken, zolang we maar in onszelf blijven geloven ...

Op de voet van de touristische plaat, of op de brug zou ik graag een Paul Moreau-Vauthier gedenkplaat willen laten plaatsen ... misschien kan ik de FONDATION later daar ook nog van overtuigen ...

Bij deze, rik
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2010 18:43    Onderwerp: OHIO Reageer met quote

De staat OHIO wilde 3 monumenten oprichten ... 2 in Frankrijk, 1 in Belgie. In Frankrijk kreeg MONTFAUCON een school. Het gebouw is vandaag een bejaarden tehuis. Dat 2de monument In St. Dizier komen ... er zou ooit een park geweest zijn, maar voor een monument was er geen geld, en trouwens, in St Dizier "verbleven" de troepen van het 37ste ... voor ze zich in het BOIS d'ARGONNE bewezen, en dan "om het gat te vullen" nog naar het Belgische front gestuurd werden.

Er staat een verkeerd te interpreteren in de tekst : "de brug van na de 2de Wereldoorlog" ....

Laten we even duidelijk zijn :
In 1929 werd de originele brug ingehuldigd, zonder bizons
Er bestaat een prachtige foto met de stationsmeester naast één van de bizons, gehandtekend door PMV, 1930. PMV kapte de bizons ter plaatse ...

In 1940 werd de brug vernield, enerzijds door een duits bombardement, anderzijds door het feit dat de britten de brug opbliezen ...

En dan gebeurde er iets wat zelden of raar voorgekomen is ... Ik zoek, bezoek, catalogeer, oorlogsmonumenten sinds 1988 .... meer dan 7.000 (dan ben ik gestopt met tellen) ...

In EINE wordt een nieuwe brug gebouwd, een nieuw monument ... de BRUG was wat breder, langer dan de originele brug, maar de BIZONS waren van de zelfde grootte ...

Wat is er met die twee overlevende BIZONS gebeurt, staan die bij wijze van spreken in iemands tuin, of tenminste de brokstukken daarvan ?

Er bestaan geen domme vragen zegt men altijd, maar heeft men destijds, tussen 1945 en 1954 domweg die "brokstukken gewoon verpulverd ? Er moet toch iemand op de PLANEET EINE wonen die dat moet weten ... Maarja, als de vraag NOOIT gesteld wordt.

De gedenkplaat die in het midden van de huidige brug (die van 1982) teruggeplaatst werd, is één van de twee originele gedenkplaten die op de 1929 brug stonden ... ze werden beiden bewaard in de reserve van de gemeente ... tot men plots vaststelde dat één van die twee gedenkplaten "pootjes" had gekregen ... JAMMER dat er zo met ons patrimonium omgesprongen wordt.
Naar boven
Schokkaert

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2010 19:11    Onderwerp: informatepaneel beschadigd Reageer met quote

Vorig jaar is het informatiepaneel (september 2009) beschadigd.
Na "nog" eenmaal bij de stadsdiensten te hebben aangeklopt zijn ze toch terug met geld over de brug gekomen om het paneel volledig te laten herdrukken en daar bovenop ook nog eens een beschermpaneel in plexi te monteren.

Het 1ste (beschadigde) paneel staat nu in 't heem en zal in bruikleen gegeven worden voor eventuele tentoonstellingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JS1

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2010 21:55    Onderwerp: Fotos huidige brug Eine Reageer met quote

Hallo allemaal

voor een werkstukje (over de 37th Infantry Division) zoek ik voor een vriend een paar hoge resolutie fotos (600 bpi) van de huidige brug in Eine. Is er soms iemand die mij enkele fotos zou kunnen opsturen naar mijn email adres ?

Alvast bedankt !!

Mvg
Johan
Naar boven
Schokkaert

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 17:20    Onderwerp: Bizons beschermd Reageer met quote

Eindelijk eens positief nieuws. Na het herstellen van de bruglening heeft de Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois heeft de voorlopige bescherming van de bizonbeelden en gedenkplaten van de Ohiobrug in Oudenaarde ondertekend. In principe volgt, na het doorlopen van de procedure met onder meer een openbaar onderzoek, binnen het jaar de definitieve bescherming.

http://www.geertbourgeois.be/nieuws/persberichten/park-liedts-en-bizonbeelden-oudenaarde-voorlopig-beschermd
Naar boven
Michiel21

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2012 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Deze week is er in het weekblad De Beiaard en op AVS een reportage over De Slag aan de Schelde in 1918.

Wij zijn nog op zoek naar het aantal Amerikaanse soldaten dat hier slag geleverd heeft. Hoeveel manschappen telden beide Amerikaanse divisies (37th en 91th) samen?

Weet er iemand ook hoeveel burgerslachtoffers er te betreuren vielen?

Alvast bedankt!
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan u voor een groot deel van je vraag doorverwijzen naar het boek memorialrain uitgegeven door waregem tijdens een tentoonstelling van mij en enkele anderen over wo1 in de streek . Het boek is nog steeds te verkrijgen in het stadsarchief daar. De amerikaanse cijfers staan er in vermeld alsook andere duiding ivm het onderwerp.

tevens de werken :
De soldaten van de amerikaanse militaire begraafplaats Flanders Fields
De slag aan de schelde 1918 .
Schrapnel:2001 oorlog in de gaverstreke .

grtn frankie
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: