Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegenierskapel-Kaaskerke

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patten

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 18:27    Onderwerp: Vliegenierskapel-Kaaskerke Reageer met quote

kan er mij hier iemand vertellen waar het monument voor de gevallen belgische piloten uit wo1 staat ,ik leesde onlangs een boek waarin een foto stond van dit monument (eigenlijk kapel) en dit stond ergens achter diksmuide op een kruispunt maar ik weet niet of het er nu nog staat ,in dat bewuste boek stond het er niet in
wie kan mij helpen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht in Koksijde zo'n monument voor de belgische piloten (algemeen - dus ook WOI en later) gezien te hebben.
Ben het niet echt zeker. Het lijkt me wel logisch omwille van de luchtmachtbasis in Koksijde.

Maar euh, wat heeft dit eigenlijk met boeken te maken? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 22 Aug 2007 19:32 schreef:
Ik dacht in Koksijde zo'n monument voor de belgische piloten (algemeen - dus ook WOI en later) gezien te hebben.
Ben het niet echt zeker. Het lijkt me wel logisch omwille van de luchtmachtbasis in Koksijde.

Maar euh, wat heeft dit eigenlijk met boeken te maken? Confused

het was niet in koksijde maar veel dichter bij diksmuide kleine vuurkruiser ,alleen is de vraag staat het er nu nog he ????????,,,
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

En toch staat er ook één in Koksijde Wink
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Patten,
Als ik het goed voor heb bedoel je de zogenaamde vliegenierskapel in Kaaskerke.
Een wat misleidende naam vermits de kapel is opgericht ter ere van maar één piloot:
Zie hier:
http://www.wo1.be/ned/database/dbDetail.asp?TypeID=1&SubTypeID=13&ItemID=5375
Zelf heb ik de kapel nog niet bezocht,maar ze verkeert in een zeer slechte toestand.Een dringende restautaratie zal niet voor de nabije toekomst zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
patten

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

erik @ 22 Aug 2007 21:27 schreef:
Het betreft de zogenaamde vliegenierskapel in Kaaskerke.
Een wat misleidende naam vermits de kapel is opgericht ter ere van maar één piloot:
Zie hier:
http://www.wo1.be/ned/database/dbDetail.asp?TypeID=1&SubTypeID=13&ItemID=5375
Zelf heb ik de kapel nog niet bezocht,maar ze verkeert een een zeer slechte toestand.Een dringende restautaratie zal niet voor de nabije toekomst zijn.

eric bedankt he makker het is deze die ik zoek en idd nu herinner ik het me als ik lees waar ze staat namelijk.... te kaaskerke maar ik dacht gelezen te hebben dat deze er een voor alle gevallen piloten was.
erik

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Patten,
De betreffende piloot is begraven op het Belgisch militair kerkhof te Adinkerke.
Uit de draft van de oorlogsgavengids die in de maak is:
-de Goussencourt Count Paul Hervé ,Serg. Pilot, of the 3rd Escadrille BAF killed on the 12th May 1915. Seems he was flying with Lt. Leon de Cubber and they were shot down by Flak battery 711, their aircraft crashing in flames near Diksmuide.(Grave 741)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
patten

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt erik en ik ben daar verleden jaar geweest in de panne met het nationaal ijzerfront comite had ik dat geweten he ...........maar ik ben hier om nog veel meer te leren en dankzij mensen zoals jullie leer ik elke dag bij.
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ook in het boek "Verstild en Versteend" komt deze kapel aan bod!
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 18:36    Onderwerp: Kapel voor graaf Paul de Goussencourt, ook “Vliegenierskapel Reageer met quote

Ik heb vorig jaar op 11 november deze kapel bezocht en heb hiervan nog wat aantekeningen.

Kapel voor graaf Paul de Goussencourt, ook “Vliegenierskapel” genoemd.

Situering: Kapellestraat te Kaaskerke, Diksmuide, op het einde van een veldweg aan de rechterkant.

Deze merkwaardige neogotische kapel, opgetrokken in natuurstenen blokken, bevindt zich in bouwvallige en verwaarloosde toestand (toestand november 2006), alhoewel geklasseerd monument.
In 2002 was deze kapel zelfs nog volledig omringd en overwoekerd door struikgewas.
Tegen de noordelijke muur staat binnenin een rechthoekige wit-marmeren gedenkplaat.
Boven het altaar bevindt zich een glas-in-loodraam met de voorstelling van de H. Paulus en de H. Julius.

Technische beschrijving:
• Vijfhoekige, neogotische kapel, opgebouwd uit natuurstenen blokken.
• Voor-, zij- en achtergevel zijn voorzien van trapsgewijs versmallende steunberen.
• In de muurvlakken zijn spitsboogvormige vensters uitgespaard, voorzien van maaswerk en glas in lood.
• De voorgevel heeft een spitsboogvormige toegang met een rechthoekige ijzeren deur, opzij voorzien van twee rondzuilen op basement en met palmetkapitelen.
• Het tympanon is versierd met een drielob. Hierboven bevindt zich een klein roosvenster met maaswerk opgevuld.
Op de puntgevel met vlakke uiteinden staat een natuurstenen kruis.
In de kapel is tegen de noordkant een rechthoekige gedenkplaat van wit marmer opgesteld.
• Het absisvenster heeft twee ramen met glas-in-lood met de voorstelling van de H. Paulus en de H. Julius.
(Bron : JABOBS M., "Zij, die vielen als helden", Brugge, 1996, 2 delen - Uitgave Provincie West-Vlaanderen)

De vijfhoekige neogotische kapel werd nabij de Kapellestraat te Kaaskerke, Diksmuide, opgericht in 1923 als herinnering aan baron Paul de Goussencourt.

Paul de Goussencourt was een vrijwilliger bij de Franse luchtmacht, en sergeant piloot van het 3e escadron (smaldeel), die op 12 mei 1917 omkwam bij een vliegtuigcrash boven Kaaskerke. Zijn vliegtuig werd door de Duitse Luftabwehr neergehaald en stortte brandend neer in de aanpalende weide waar de kapel zich bevindt. Aan boord bevond zich ook Artillerie officier (Luitenant Waarnemer, "Corps d' aviation " – 2e Escadrille ) Léon Adelin Decubber die ook omkwam. Zij maakten een observatievlucht boven Diksmuide om hun eigen artillerie eenheid en grondgeschut te ondersteunen.

De familie van de piloot kocht een stuk weidegrond en liet op de hoek deze herdenkingskapel bouwen.

Paul Ernest Antoine Marie Ghislain Hervey Stanislas de Goussencourt werd geboren op 14 januari 1892 te Obourg, Hai (B), overleed op 12 mei 1917 te Kaaskerke, Diksmuide, en werd begraven op de Belgische Militaire Begraafplaats te Adinkerke, De Panne (graf 2230) op 15 mei 1917. Hij werd 25 jaar.
Paul de Goussencourt werd gedecoreerd met het Oorlogskruis 1914-18, de IJzermedaille en Ridder in de Orde van Leopold II (bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl en tekst gedenkplaat). Meer over Belgische Wereldoorlog I medailles leest u o.a. op http://users.skynet.be/hendrik/nl/B-N-WW1.html.

Luitenant waarnemer Léon Adelin Decubber werd geboren te Anderlecht op 23 febuari 1893 en werd 24 jaar. Hij ligt langs Paul de Goussencourt begraven (graf 2229).

Op de begraafplaats van Adinkerke, Heldenweg (RCI) liggen 1717 Belgische en 67 Britse doden. Er ligt ook één Franse militair onder een Belgische grafsteen begraven.

De aanleg van de Heldenweg gaf in 1925 aanleiding tot scherp protest. Op bevel van de toenmalige Minister van Landsverdediging werden immers een 130-tal heldenhuldezerkjes verbrijzeld en met rode baksteen vermengd om als ondergrond voor de weg te dienen. Deze grafschennis zou de rechtstreekse aanleiding zijn voor het oprichten van de IJzertoren te Diksmuide. Op de begraafplaats staan nu nog slechts 6 heldenhuldezerkjes.
Alle Belgische gesneuvelden, ook heel wat Vlaamse, kregen een officiële grafzerk met daarop de vermelding "Mort pour la Patrie". Om aan de Vlaamse gesneuvelden een Vlaamse grafzerk te bezorgen, werd in 1916 het Comité voor Heldenhulde opgericht. Met de ingezamelde vrijwillige bijdragen van de Vlaamse soldaten werden de bekende "Heldenhuldezerkjes" aangemaakt: een Keltisch kruis met de letters AVV-VVK (= Alles voor Vlaanderen - Vlaanderen voor Kristus).
Dit was blijkbaar een doorn in het oog van de Vlamingenhaters. Nog voor de Wapenstilstand werden de letters van een aantal zerkjes dichtgesmeerd en in 1925 werden meer dan 500 "Heldenhuldezerkjes" stukgeslagen.
(Bron: http://www.ijzertoren.org)

De begraafplaats werd tijdens de eerste wereldoorlog reeds aangelegd. Heel wat bijzettingen waren overledenen van het militair hospitaal L'Océan in De Panne en van het militair hospitaal “Cabour”.
(Bron: Roger Verbeke - juni 2001, gelezen op http://www.wo1.be en http://verbroedering.ve.ohost.de/MilBegraaf.html).

Extra notities:
(1) Te 7000 Mons (Bergen) ligt er een Avenue Paul de Boussencourt.
(2) Oorlogsmonument (War Memorial WWI): 1050 Bruxelles, Av. F. Roosevelt, junction Av. du Congo, met hierop vermeld de Goussencourt, P. en De Cubber, L.

{on the front of the plinth:}
AUX
HEROS DE L'AIR
1914-1918

{on the left side:}
MORTS POUR LA PATRIE
{followed by 32 names in alphabetical order (A to G): see commemorated subjects}

{on the right side:}
MORTS POUR LA PATRIE
{followed by 32 names, all but 2, in alphabetical order (G to V), see commemorated subjects}

{on the back of the plinth:}
{on the little bronze plaque, under the allegory:}
FEDERATION NATIONALE
DES
CROIX DE FEU
9-10 MAI 1936

SALUS PATRIAE SUPREMA LEX

{below the plaque:}
ERIGE PAR
L'AERO CLUB ROYAL
DE BELGIQUE
LE VI-VI-MDCCCCXXVI

[Foto van dit monument te Brussel is beschikbaar]
patten

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

lucklaps en kvk ook jullie ben ik dankbaar voor de bijdrage
zou je als buitenstaander dat monument niet een beetje mogen opknappen of zou ik best eerst met de stad diksmuide gaan praten
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard eerst een schriftelijk akkoord met de eigenaar/beheerder afsluiten vooraleer er maar één vinger naar uit te steken Patten.
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 15 Okt 2007 20:17 schreef:
Uiteraard eerst een schriftelijk akkoord met de eigenaar/beheerder afsluiten vooraleer er maar één vinger naar uit te steken Patten.

maar wie is die beheerder dan wel KVK ???????????????
Wienne

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal gezien nog altijd de familie.

Tot voor een paar jaar was het toch bezit van de familie, die echter compleet vergeten waren dat ze daar in de Westhoek nog een lapje grond hadden met dat kapelletje op. Vandaar de lamentabele toestand.
Blijkbaar pas nadat Walter Pieters onderzoek deed voor zijn eerste boek en contact met de familie opnam werden ze er zich van bewust. De opruiming van de struiken en een eerste onderzoek naar instandhouding dateren van toen.
Ik weet niet wie nu eigenaar/beheerder is. Mogelijks hebben ze het geschonken aan de gemeente. Misschien dat een bezoekje aan het kadaster helpt?

Een waarschuwing wel, ga niet zo maar proberen de boel op te knappen. Het gebouwtje is in (zeer) slechte staat en onoordeelkundig ingrijpen doet gegarandeerd meer kwaad dan goed...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 20:56    Onderwerp: Denk je Reageer met quote

Wie de eigenaar van de grond kan te weten komen (Kadaster en gemeentebestuur) zal wellicht hierdoor ook met de familie van de piloot in contact kunnen treden vermits ik vermoed dat de eigenaar nog steeds verre familie van de piloot is. Ik denk wel dat het weiland zou kunnen verpacht zijn aan een landbouwer uit de streek. Met de pachter moet er misschien ook een overeenkomst gesloten worden al is het maar om de grond te mogen betreden.

Je hebt dus eerst een schriftelijke toestemming van de familie nodig waarin zeer duidelijk moet vermeld staan wat en hoe er aan renovatie of onderhoud mag gedaan worden (draaiboek). Het spreekt voor zich dat een inventaris opmaken een eerste vereiste is, en dit liefst gestaafd met foto's. Misschien moet er hiervoor ook een soort notariële overeenkomst opgemaakt worden.

Verder zul je ook nog de bevoegde instanties (De Vlaamse Gemeenschap wellicht), die iets te zeggen hebben over de klassering en dus de bescherming van de kapel, moeten raadplegen (als dat zo is). Hieromtrent is er misschien zelfs ook een besluit, een K.B. of een M.B. verschenen waarvan je iets kan opsteken. Lees eens gewoon even http://www.staatsbladclip.be/wetten/2007/06/29/wet-2007035940.html.

Op de website htp://www.monument.vlaanderen.be vind je een massa informatie over de bescherming, onderhoud, restauratie,... van monumenten. Het Vlaams instituut voor het Onroerend Erfgoed kan een aanspreekpunt zijn. Misschien moet je zelfs voor de uivoering van de werken een erkend restauratievakman zijn.

Denk ook aan een vergunningsaanvragen voor werken (restauratie en behoud) aan beschermde goederen. De gemachtigde ambtenaar bij stedenbouw levert normaal gezien een stedenbouwkundige vergunning af in de vorm van een unieke vergunning.

Verder moeten er wellicht ook verzekeringen diverse aard afgesloten worden (ik denk maar bijv. gewoon aan een ongevallen- en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering).

Enfin, zo kan ik nog wel even verdergaan... wat ik wil zeggen is dat ik denk dat dit niet besteed is aan een paar vrienden die de koppen bij elkaar willen steken.

Trouwens, als je dat doet ben je al automatisch een feitelijke vereniging en blijf je voor heel wat zaken persoonlijk aansprakelijk. Om dit te vermijden wordt er dikwijks een vzw opgericht. Je kunt dan in de statuten bepalen wat het doel is... 'Onderhoud en restauratie van geklasseerde monumenten WOI' bijvoorbeeld Smile. Denk dan ook aan de nieuwe vzw-wetgeving. De vzw zelf kan dan ook denken aan subsidieaanvragen...

PS. Over dit onderwerp moet geen discussie ontstaan maar laat het gewoon een nadenkertje zijn.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
patten

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de info lucklaps nu ik dit alles leesde weet ik nog niet zeker of het wel zo'n goed idee was van mij
ik wil zeker niet in de problemen komen ,maar ik vind het spijtig dat welk monument het ook is zo staat te vergaan en zeker omdat dit een belgisch stukje geschiedenis is !!!!!
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

De idee was uitstekend omdat het uit je gevoel en hart komt, zeg maar uit respect voor de gesneuvelden, maar de praktische uitvoering is - althans als je alles behoedzaam volgens de reglementeringen wilt doen - vrijwel een utopie. Wat je wel kan doen is bevoegde instanties wakker houden en het in de mediabelangstelling brengen. Een mooi voorbeeld las ik gisteren nog over het bunkerhuis, dienstdoende koeienstal, dat vanaf volgende maand zal gerenoveerd worden. Ik volg dit met grote belangstelling.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
lambert

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 19:11    Onderwerp: kapel en eigendom Reageer met quote

beste,

bij het dokumenteren voor een artikel over deze kapel stootte ik ook op de vraag van wie de eigenaar was/is van deze kapel.

Ben dan uiteindelijk ook bij de familie terechtgekomen, maar die heeft dan weer de "voogdij" over deze kapel overgedragen aan de stadsarchivaris van Diksmuide.

Deze laatste is ook aan handen en voeten gebonden om iets te ondernemen bij het restaureren van deze kapel. Niet alleen door de regelgeving errond, maar ... weer terug door de familie... die er niet de nodige fondsen voor willen (of kunnen) vrijmaken...
Het enige dat de stadsarchivaris wel kan, is zelf bij tijd en wijlen eens een kijkje gaan nemen en vragen aan de groendienst van de stad Diksmuide om iets van de "beplanting" te verwijderen.
Bij vandalen van divers pluimage is deze kapel ook niet vreemd terrein.

En zo maalt de tand des tijds verder door, met als resultaat wat we vandaag te zien krijgen:

http://www.sarbelgium.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
patten

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind dit zo spijtig om te zien he waarom zegt die familie niet
kijk al wie het monument wil opknappen doe maar uit dank voor de overledenen
maar niets he pfffffffffffff dit stemt me droef
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Lambert

Bedankt voor de info.

Ik weet niet wat "voogdij" over een goed betekent maar ik veronderstel wel dat dit notarieel is vastgelegd.
Wat zegt deze akte dan?
Van wanneer dateert deze informatie?
Is het monument geklasseerd en zo ja, heeft de eigenaar dan geen verplichtingen?
Met voldoende basisinformatie kan ik het hier op het stadsbestuur navragen aan de jurist of aan de Dienst Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
lambert

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2007 6:58    Onderwerp: Reageer met quote

LUCKLAPS @ 25 Okt 2007 23:36 schreef:
Lambert

Bedankt voor de info.

Ik weet niet wat "voogdij" over een goed betekent maar ik veronderstel wel dat dit notarieel is vastgelegd.
Wat zegt deze akte dan?
Van wanneer dateert deze informatie?
Is het monument geklasseerd en zo ja, heeft de eigenaar dan geen verplichtingen?
Met voldoende basisinformatie kan ik het hier op het stadsbestuur navragen aan de jurist of aan de Dienst Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps

Luc,
ik kan je de volgende antwoorden geven:

- de voogdij: Dit wil zeggen dat de persoon er verantwoordelijkheid over draagt in naam van de familie, hij houd een oogje in het zeil, hij verwittigd hen van vandalisme, reparatiewerken, ...
Let wel, dit is wat het behoort te zijn. Naar wat me de archivaris vertelde bestaat er al jaren onenigheid over zowel de eigendom als over de restauratie van de kapel.
- welke overeenkomst en hoe ze gemaakt is weet ik niet
- de informatie dateert van medio 2006 en kwam ter sprake toen we samen op een cursus waren over het beheer en behoud van erfgoed
- Of het een beschermd monument is weet ik niet

Je kan natuurlijk navraag laten doen in Genk bij DROW maar je kan misschien beter rechtstreeks contact opnemen met de stadsarchivaris en vragen hoe precies de vork in de steel zit.
Ik vrees echter dat dit een "gevoelige" zaak is, en die met de nodige omslachtigheid moet aangepakt worden.

Ik ben het er volkomen mee eens, dat er dringend aan de huidige toestand van het gebouw iets moet gedaan worden, maar als we allemaal op onze eigenste manier gaan beginnen rondbellen en -vragen, we tot het verkeerde resultaat gaan komen.

Hier de discussie verder opentrekken lijkt me ook niet echt aangewezen ?

Verder denk ik dat de uitgave van het nieuwste boek, de "gids voor het Belgisch Luchtvaartpatrimonium" (waaraan ik ook mijn steentje heb bijgedragen) er wel zal voor zorgen dat vanuit die hoek wel stappen ondernomen worden om de bevoegde personen of instanties wakker te maken.

Kunnen we eventueel via een PM alle ideeën en suggesties op een rijtje zetten en bundelen, en dan kijken wat gedaan kan worden ?

mvg

Lambert
http://www.sarbelgium.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2010 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Deze gisteren bezocht en ben meteen naar informatie gaan zoeken en kwam hier op ons eigen forum terecht.
De situatie is erbarmelijk, het ziet er uit alsof het ieder moment kan instorten.
Heel jammer.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2010 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

En de rest van de serie:
http://www.flickr.com/photos/yvonneheslinga/sets/72157623480672454/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2010 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hierin staat de gedenkkapel ook vermeld. Het enige die er voorlopig aan gedaan is, is het kappen van de bomen die er rond stonden.
http://www.staatsbladclip.be/staatsblad/wetten/2009/09/07/wet-2009203819-Print.html
Hierin staan ook een aantal andere boeiende zaken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: