Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Een Hollandse schelm en een Franse helm!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2009 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

D'r zijn nogal wat wat van die dingen gemaakt, lees ik op http://en.wikipedia.org/wiki/Adrian_helmet :

Quote:
The first standard helmet of the French Army, it was designed when millions of French troops were engaged in trench warfare and head wounds became a significant proportion of battlefield casualties.

Betekent dat dat er miljoenen van gemaakt zijn?
Quote:
Introduced in 1915, it served as a basic helmet of many armies well into 1930s.

Quote:
By the end of World War I, it had been issued to almost all infantry units fighting with the French army.

Quote:
It was also used by some of the American divisions fighting in France and the Polish forces of Haller's Blue Army.

Quote:
The helmet proved to be fairly efficient against shrapnel, cheap, and easy to be manufactured. As a consequence, more than three million Adrians were produced, and they were widely adopted by other countries (...)

Ik denk het wel...

Foei!, Lingekopf! Evil

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, klaar met werken.
Hier is het ook klaar zo te zien? Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Limburgse Jager

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2009 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dat bedoel ik puh dus (miljoenen) en niets anders en ik wil niemand tegen de schenen schoppen. Ik denk er zo over en iedereen die er anders overdenkt is mij even lief.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2009 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom terug! Lekker gewerkt?

Ik wás nog niet klaar met de klucht... Begon vandaag met schrijven aan Act 1, Scene 1... Kom jij ineens met die nieuwe informatie, al die mailtjes en forumbijdragen!

Ik ben dus wél klaar... Hier valt niet tegenop te schrijven! Het is ook, laten we wél wezen, te absurd voor woorden...

Zelfs Lanting kan hier niets mee, dunkt me.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 1:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit de helm die van zjopske was?

Godallemachtig, zijn maag zal nu ook wel 3 keer omkeren.

Ik dacht eerst dat dit een vreemde grap was, maar blijkbaar wordt dit echt nog gedaan, ongelooflijk...

edit: Mijn bescheiden mening over de al dan niet originele kleur van de helm had ik het verkooptopic van zjopske indertijd al uit de doeken gedaan. Kwestie dat ik duidelijk gezien heb wat lingekopf denkt/dacht van de originaliteit van de helm. Wink
Naar boven
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 7:20    Onderwerp: Reageer met quote

Sommigen onder jullie (en meer bepaald zij die de administratie hier steunen) kunnen de dingen wel serieus uit hun perspectief trekken.

Ik reageer hier zuiver mbt het originele topic.

Volgens velen zijn dit verantwoorde reden om geen kritiek te mogen hebben op het vandaliseren.
1) De helm is van hem
2) Er zijn er miljoenen van gemaakt

Het feit dat er op wikipedia moet gezocht worden laat zien dat er hier geen helmen verzamelaars aanwezig zijn en het zijn nu net deze mensen die zo een helm echt naar waarde kunnen inschatten.

Er zijn er miljoenen van gemaakt
Er zijn idd miljoenen M15 adrian helmen gemaakt. Er waren destijds ook verschillende fabrieken die de Adrian maakten en dus zijn er speciale uiterlijke kenmerken naargelang waar hij gemaakt werd. Hij werd ook binnenin gestempeld met de maat en de maker.
Dus die miljoenen kan je al gaan delen door het aantal fabrieken die de Adrian maakten.

Deze is een adrian met Medische helmplaat en de kans is zeer groot dat er niet aan gefoefeld is. Hoeveel van de Adrians die uit die bepaalde fabriek kwamen waren er met een Medische plaat ? Originele adrians met een Medische plaat liggen niet voor het oprapen en 145 euro was een goede prijs voor deze helm.

We zitten nu al zeker nog maar in de honderduizenden.

Hoeveel Medische adrians van die bepaalde fabriek hebben de Wereldoorlog heelhuids overleeft en hoeveel daarvan waren nog in hun originele Horizon blue en hoeveel waren laat oorlogs oververft ?

... en dan hebben we het nog niet over die paar honderduizend die naar de Belgen zijn gegaan ...

Inderdaad het is zo simpel niet dan even de wikipedia open te doen. Deze adrian was een goed voorbeeld van wat de Franse Medische soldaten droegen op het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Er moet niet naar een reden gezocht worden waarom dit ok is. Het is zijn helm , het is zijn keuze van de helm publiek te laten zien en het is mijn mening.

Voor zij die denken dat de musea onze redding zijn en dat wij als bezitter niet ons steentje moeten bijdragen om zorg te dragen voor deze relikwiëen van de wereldoorlogen slaan de bal goed mis.

De topstukken zijn uit de musea aan het verdwijnen en worden meer en meer vervangen door namaak , Jan met de pet ziet het verschil toch niet.

Moraal van het verhaal , als het niet gerestaureerd moet worden blijf er gewoon van af , als je het wel wil doen laat het dan op een biker forum zien Evil

Laatst aangepast door Schwerpunkt op 24 Dec 2009 7:35, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk je verhaal is ook duidelijk hoor,
maar even wat zaken schiften het gaat over een helm, prima, mag iedereen een mening over hebben, en bij ons mag dat best fel.
Wat nou niet zo netjes was mijn naam ( aangenaam, ik ben Yvonne) er vanuit het niets bij te halen, of me ongevraagd scheldmails te sturen of een emmer smaad en laster over me heen gestort te krijgen.
Dat heeft namelijk niets meer met de helm te maken,
FEW heeft niets met die helm te maken en Yvonne heeft er al helemaal niets mee te maken.

Quote:
Sommigen onder jullie (en meer bepaald zij die de administratie hier steunen) kunnen de dingen wel serieus uit hun perspectief trekken.

Euhm,
ík ben de administratie en ik kan je verzekeren dat de afgelopen dagen me me weereens duidelijk gemaakt hebben dat dat enorm meevalt hoor Very Happy

Naar boven
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 24 Dec 2009 7:35 schreef:
Kijk je verhaal is ook duidelijk hoor,
maar even wat zaken schiften het gaat over een helm, prima, mag iedereen een mening over hebben, en bij ons mag dat best fel.
Wat nou niet zo netjes was mijn naam ( aangenaam, ik ben Yvonne) er vanuit het niets bij te halen, of me ongevraagd scheldmails te sturen of een emmer smaad en laster over me heen gestort te krijgen.
Dat heeft namelijk niets meer met de helm te maken,
FEW heeft niets met die helm te maken en Yvonne heeft er al helemaal niets mee te maken.

Quote:

Euhm,
ík ben de administratie en ik kan je verzekeren dat de afgelopen dagen me me weereens duidelijk gemaakt hebben dat dat enorm meevalt hoor Very Happy

Ik zou graag hebben dat u mij daar niet bij betrekt , uw persoonlijke conflicten gaan mij niet in het minste aan. En nu bent u echt in het wilde weg aan het schieten en iemand valselijk aan het beschuldigen.

Ik ben ingelogged om mijn mening hier te zeggen en dan heb ik dan ook 2 x publiekelijk gedaan.

Voor mij is de zaak hiermee rond en ik hoop dat ik enkele mensen heb kunnen overtuigen van 2 x na te denken voor ze een pot verf nemen.

U mag mij gerust uitschrijven als lid van FEW.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 7:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat lezen moeilijk is zo vroeg op de ochtend, maar als u even rustig leest ziet u dat ik het in het algemene trek en niet u daarmee aanspreek.
En nu ga ik aan de koffie en eens zoeken waar het monster van Frankenstein dat men op FEW geschapen heeft zich dan bevindt.
FEW is een Forum trouwens, die schept niets, maar dat terzijde.

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Schwerpunkt @ 24 Dec 2009 7:20 schreef:

Ik reageer hier zuiver mbt het originele topic.

Volgens velen zijn dit verantwoorde reden om geen kritiek te mogen hebben op het vandaliseren.
1) De helm is van hem
2) Er zijn er miljoenen van gemaakt

Het feit dat er op wikipedia moet gezocht worden laat zien dat er hier geen helmen verzamelaars aanwezig zijn en het zijn nu net deze mensen die zo een helm echt naar waarde kunnen inschatten.

Er zijn er miljoenen van gemaakt
Er zijn idd miljoenen M15 adrian helmen gemaakt. Er waren destijds ook verschillende fabrieken die de Adrian maakten en dus zijn er speciale uiterlijke kenmerken naargelang waar hij gemaakt werd. Hij werd ook binnenin gestempeld met de maat en de maker.
Dus die miljoenen kan je al gaan delen door het aantal fabrieken die de Adrian maakten.

Deze is een adrian met Medische helmplaat en de kans is zeer groot dat er niet aan gefoefeld is. Hoeveel van de Adrians die uit die bepaalde fabriek kwamen waren er met een Medische plaat ? Originele adrians met een Medische plaat liggen niet voor het oprapen en 145 euro was een goede prijs voor deze helm.

We zitten nu al zeker nog maar in de honderduizenden.

Hoeveel Medische adrians van die bepaalde fabriek hebben de Wereldoorlog heelhuids overleeft en hoeveel daarvan waren nog in hun originele Horizon blue en hoeveel waren laat oorlogs oververft ?

... en dan hebben we het nog niet over die paar honderduizend die naar de Belgen zijn gegaan ...

Inderdaad het is zo simpel niet dan even de wikipedia open te doen. Deze adrian was een goed voorbeeld van wat de Franse Medische soldaten droegen op het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Er moet niet naar een reden gezocht worden waarom dit ok is. Het is zijn helm , het is zijn keuze van de helm publiek te laten zien en het is mijn mening.

Voor zij die denken dat de musea onze redding zijn en dat wij als bezitter niet ons steentje moeten bijdragen om zorg te dragen voor deze relikwiëen van de wereldoorlogen slaan de bal goed mis.

De topstukken zijn uit de musea aan het verdwijnen en worden meer en meer vervangen door namaak , Jan met de pet ziet het verschil toch niet.

Moraal van het verhaal , als het niet gerestaureerd moet worden blijf er gewoon van af , als je het wel wil doen laat het dan op een biker forum zien Evil

Bedankt! Dat vroeg ik mij in een eerdere post al af! Als leek heb ik hier iets aan gehad om te begrijpen hoe een verzamelaar denkt en reageert. Ik kan nu de redenering ongeveer volgen qua (historische) waardeschatting voor een helm.
En dan kan ik hun standpunt begrijpen ten opzichte van de helm.
Weer iets bijgeleerd. Wat toch de bedoeling is van een forum. Anders bel ik wel de scheldlijn, als ik zin heb om eens de huid vol gescholden te worden... Wink
Dus als ik het goed begrijp; als je alle soorten helmen van 1 model (bijv de adrian of de brodie) wil verzamelen, heb je er misschien wel 500 te verzamelen? Telkens met een klein detail (stempels,...) als onderscheid? Respect!

In verband met de musea; worden er geen copijen gemaakt om de originele deftig te kunnen bewaren. Of bedoel je dat die verdwijnen in privécollecties? Dan vervallen we weer in geld, eeuwige roem, .... blablabla.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik kan nu de redenering ongeveer volgen qua (historische) waardeschatting voor een helm.

De historische waarde van deze helm is gereduceerd tot nul en de financiële waarde is van 145 euro naar 15 euro gegaan.

Lijkt me een nette conclusie, maarja, zolang de eigenaar blij is met zijn helm is alles ok, toch?
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine bemerking : Gaan we nu alle re-enactors met de nek moeten gekijken? Confused
Ik vermoed dat zijn niet zomaar een blikken helm in mekaar kunnen flansen. Neutral
De schitterende evocatie in Verdun aflassen dan maar??? Mad

Nomaals, ik zag hem ook liever origineel, maar daar dan een aardige man zomaar de grond voor inboren en privé-geschillen uitvechten d.m.v. andere fora voor uw kar te spannen en uw haat te laten spuien vind ik niet op zijn plaats. Mad

Dus Yvonne en moderatoren, zet jullie schitterende werk maar voort en zwier gerust de onruststokers van dit forum, discussie mag, maar ruzie niet.

En heeft iemand het moeilijk met een forumlid, wel spreek af in een taverne en spreek gelijk VOLWASSEN mensen over het item zodat je mekaars beweegredenen en/of fouten kan verstaan en verdragen.
We zijn immers allemaal verschillende mensen van karakter en daar moet je willens nillens mee leren leven en omgaan.

Elementaire beleefdheid blijkt niet voor iedereen weggelegd en zoals reeds door enkelen gezegd: Het gaat al lang niet meer om de helm, die was enkel de stok achter de deur om te slaan.

Linge, voor straf ga jij die helm moeten opzetten tijdens de meeting zodat iedereen u onmiddellijk herkent. Embarassed

Beter nog: we zetten allemaal een originele op en de Linge de zijne, DAN gaat hij pas opvallen.

Enne, mijn nick moet je niet vervangen door sterretjes hoor, ik kan perfect voor mezelf opkomen.

De feestdagen in acht genomen sluit ik met de spreuk : "Doet goed en kijk niet om", of beter nog "Wie vrij is van zonde, gooie de eerste steen"..

Voor IEDEREEN zonder uitzondering (De Kerst van 1914 in gedachte) wens ik een Zalig en vooral VREDEVOL Kerstfeest en een vooral gezond 2010 dat gepaard mag gaan zonder tegenslagen en miserie.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 24 Dec 2009 10:43 schreef:

(...) zolang de eigenaar blij is met zijn helm is alles ok, toch?

En dáár gaat het om!
Hij is er zelfs trots op, en dat mág... want het is zijn helm. Cool

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 24 Dec 2009 10:59 schreef:
Linge, voor straf ga jij die helm moeten opzetten tijdens de meeting zodat iedereen u onmiddellijk herkent.

schater
En híer heb ik net heel hard om zitten lachen. Hij is goed, Binkske!

Daar kom je nu niet meer onderuit, Lingekopf! schater

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Binske, ik zal jou schaamteloos kopieren Wink , want het valt niet beter te zeggen;

Voor IEDEREEN zonder uitzondering (De Kerst van 1914 in gedachte) wens ik een Zalig en vooral VREDEVOL Kerstfeest en een vooral gezond 2010 dat gepaard mag gaan zonder tegenslagen en miserie.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 23 Dec 2009 18:21 schreef:
Quote:
users die hier lid zijn die hier zwijgen en elders hoog van de toren blazen,hoi Mart, Merlijn, Emiel

Jammer, heel jammer.
Ik heb bewust hier niet gepost omdat hier al uit de klauwen liep.

Ik heb wel geteld drie verbazings-emoticons geplaatst. Dit omdat ik zelf ook op zoek ben naar een dergelijke helm.

Jammer.

En dan net doen of ik dit forum helemaal afkraakt (zie trauwens nergens waar ik dat heb gedaan) Maar worldatwar zegt je dan niks?"

Nee, erg jammer.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Voordat er hier terug met modder gegooid wordt door gelijk wie,zou ik zo vriendelijk mogen zijn jullie door te verwijzen naar de PB-knop.

mvg
Timothy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de hoeveelheid drek die ik de afgelopen dagen over me heengekregen heb veelzeggend.
Ik trek daaruit heus wel mijn conclusies.
Zelfs een onderwerp waar ik niets mee van doen heb wordt gebruikt om nog even te prikken en te steken.
Het is mooi geweest nu.

Fijne Feestdagen voor allemaal

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

En het gaat maar door en door en door:

AUB Mevrouw Yvonne,

Uw waarheid en de waarheid van kepi/kolonel

Yvonne
Admin

Geplaatst: 23 Dec 2009 17:54 Onderwerp:
Wat een klucht.
En dat in de donkere dagen voor Kerst, oh en voor alle Kepi sympatisanten, ik laat me uiteraard niet voor laf uitmaken en verwijs vriendelijk naar alle posts van Kepi die gewoon te lezen zijn:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/search.php?search_author=kepi
Ik ben niet laf, ik ben geen oud dement wijf en wat ik allemaal nog meer heb mogen aanhoren in de loop der jaren.
tsja, ik laat me toch niet wegjagen met FEW, dus doe zo voort zou ik zeggen

Quote:
Hier kan je lzen wie dat geschreven heeft, en dit is duidelijk NIET Kepi/kolonel

Yvonne
Admin

Geplaatst: 06 Jul 2009 14:44 Onderwerp:

kepi @ 06 Jul 2009 15:25 schreef:
Denk eerst eens na waarom al verschillende forumleden hun rug al hebben toegekeerd naar dit forum ?

Of is er bij de moderators en de admin nog niets opgevallen ?

Het is zeker niet aan mij om hier een antwoord op te geven.

kepi

De admin, welke?
Het oude demente wijf of de dikke arrogante toeteraar?
Je mag kiezen.

Wel weet ik beste Kepi dat er users voor jou zijn gaan lopen met je topics vol onbeheerste onderbuikgevoelens..

U kan dit ook eens tonen aan Uw leden op FEW, want post en mail posten doe je toch zo graag nietwaar ?

Misschien niet als de waarheid nu een boven komt.

Nog een Zalig Kestfeest en een voorspoedig 2010.

Groeten

Frans Jes.

-----------------------------------------
Is dit een jaarlijks wederkerend festijn? Me mailen en dat ik die dan moet plaatsen en áls ik ze daadwerkelijk plaats is het ook weer niet goed.
Ik moet toch wel een verschrikkelijk mens zijn dan, anders zou ik niet jaar in jaar uit dit voor m'n kiezen krijgen.
Raar dat ik het alleen via FEW krijg, nooit op het andere forum, nooit in real life.

Genoeg geweest nu.

Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 14:24    Onderwerp: Re: Helmpie Reageer met quote

Percy Toplis @ 23 Dec 2009 20:52 schreef:
Mirjam @ 23 Dec 2009 20:07 schreef:
Limburgse Jager @ 23 Dec 2009 19:41 schreef:
Hou toch alsjeblieft op, doe niet of er niet miljoenen van deze helmen gemaakt zijn en nu moet net deze ene vergeleken worden met een verloren Rembrandt.

En daar gaan we weer met de harde kreten.
Kan het niet gewoon wat vriendelijker naar elkaar toe? Confused
Je neemt weer aan dat ik het op die manier bedoel terwijl dat niet zo is. Rolling Eyes
Bah! (...)

Mirjam, goedeavond,

Limburgse Jager plaatst het alleen maar in perspectief, want inderdaad wordt er op Lingekopfs helm gereageerd alsof hij een originele Rembrandt, dus een absoluut uniek iets, heeft bijgewerkt met een witkwast en een verafafbrander. En dat terwijl er minstens enkele honderdduizenden van die dingen gemaakt zijn.

Wat Limburgse Jager schrijft, is zeker geen harde kreet, maar een poging, ik zei het al, tot relativeren.

Daar komt nog eens bij, en hier heb ik al diverse posts aan besteed, dat het Lingekopfs helm is. Hij heeft er dat geld voor over gehad, en daarmee werd het zijn eigendom. Hij kan de helm in originele staat in de kast zetten, maar hij besluit er iets van te maken wat het voor hem (lees goed: voor hem) meer waarde geeft. Hij geeft het kreng een kleurtje.

Big deal. Who cares. Want het is zijn helm.

En vervolgens valt de halve wereld over hem heen. Ineens wordt de indruk gewekt dat deze helm absoluut uniek is. Er zijn er in 1916 wel drie van gemaakt, één daarvan werd in 1918 opgeblazen door Duitse Stosstruppen, één daarvan werd in 1940 vertrapt door Adolf H. te Compiegne, en de laatste viel als door een geweldig gelukkig (en volgens sommigen ongelukkig) toeval in handen van Lingekopf. En wat doet deze cultuurbarbaar, met deze nota bene laatste Franse helm op deze aarde? Hij geeft het ding een kleurtje.

Big deal. Who cares. Want het is zijn helm.

Maar daar eindigt het niet. Er zijn allerhande mensen die zich inene geroepen voelen hun mening te ventileren over het schilderfeestje van Ligekopf. Dat mag, daar is het namelijk een openbaar forum voor, en eenieder die er zijn teksten en foto's plaatst, kan commentaar, goed of slecht, verwachten. Maar er zijn ook mensen die de gelegenheid te baat nemen om oude rekenigen te vereffenen, die hun frustraties uit een oud verleden nog even oprakelen, die oude vetes proberen uit te vechten en te beslechten in hun voordeel. En daar wringt denk ik de schoen. Want ineens krijgt een helm die aanvankelijk gewoon op het hoofd van een willekeurige poilu zat, bijna mythische proporties. En daarmee gaat het niet meer over die helm. Het gaat over revanche, over platte wraak, over vooroordelen en meningen die nergens op gebaseerd zijn. Het gaat niet meer over Lingekopf en zijn spuitbusje verf. En dát is fout. Het zou over die helm moeten gaan en meer niet. Goed... de meningen zijn nu bekend, en alles wat er nu nog geschreven wordt, is nagenoeg irrelevant.

Met andere woorden: Big deal. Who cares. Want het is (en blijft!) zijn helm.

Groet,
P.

Ik stelde een HYPOTHETISCHE vraag. Ik deed zeker niet alsof deze helm uniek is. En de vraag ging niet alleen over de helm van L., maar over al het moois dat wij zo graag verzamelen.

En in die trant van 'stel nou dat' fantaseerde ik even door, probeerde ik de emotionele reacties anders te verwoorden, dat als veel mensen dit doen, er OP DEN DUUR voor de verzamelaar niet veel meer overblijft.
En op den duur bedoel ik de verre toekomst, niet overmorgen. Maar Limburgse jager ging er maar even van uit dat dat wel zo was, reageert in feite op precies dezelfde emotionele manier ( in mijn optiek) en zo blijven we gaan.

Nu heb ik mijn buik vol van dit topic, het is genoeg geweest.

Ik ken Lingenkopf persoonlijk, we hebben enkele pb's hierover gewisseld en volgend jaar gaan we er nog eens hartelijk om lachen als we elkaar weer zien bij het museum waar wij beiden vrijwilliger zijn.

Ik wens u allen liefdevolle feestdagen.
groet,
Mirjam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

...........
Limburgse Jager

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam mijn opmerking was niet eens zo zeer tegen jou bedoeld. Dit misverstand kan misschien komen doordat er andere berichten tussendoor komen Het overdreven opkloppen van iets, waarbij scheldwoorden en beledigingen geuit worden daar draait het mij om. Uiteindelijk gaat het dus gewoon om een helm. Of je het met de behandeling van dat "ding" nou eens bent of niet. Vertel het de "vernieler" en daar mee uit, zonder te beledigen of oud zeer naar boven te halen en al zeker Yvonne niet onderuit halen.
Dat was mijn bedoelingen als ik je beledigd heb dan hierbij mijn excuses.

Dick
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Limburgse Jager @ 24 Dec 2009 16:40 schreef:
Mirjam mijn opmerking was niet eens zo zeer tegen jou bedoeld. Dit misverstand kan misschien komen doordat er andere berichten tussendoor komen Het overdreven opkloppen van iets, waarbij scheldwoorden en beledigingen geuit worden daar draait het mij om. Uiteindelijk gaat het dus gewoon om een helm. Of je het met de behandeling van dat "ding" nou eens bent of niet. Vertel het de "vernieler" en daar mee uit, zonder te beledigen of oud zeer naar boven te halen en al zeker Yvonne niet onderuit halen.
Dat was mijn bedoelingen als ik je beledigd heb dan hierbij mijn excuses.

Dick

Beste Dick,

Je hebt me niet beledigd dus excuses niet nodig Smile
Wat je hierboven zegt ben ik het helemaal mee eens.

Mirjam
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ijverig volkje:
http://www.walhalla.se/index.php?showtopic=18190&st=0
En hier ook ergens maar ik heb de puf en zin niet meer om te zoeken:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/

http://www.onestat.com/app/report.aspx?id=0
Spraakmakend topicje.

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt onderhand wel al te veel eer... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist gelezen op dit forum:
http://www.walhalla.se/index.php?showtopic=18190&st=0

Quote:
Oh my God what a knobhead . I hope you told him he has totally ruined and devalued a decent helmet , he obviously was not listening at moderator school

Oww Hans heb je weer niet op zitten letten in de schoolbanken van de moderator school?
cute
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

In het curriculum was helaas het hoofdstuk Militariaverzamelaars niet opgenomen Wink
Ik ben al met al heel verbaasd over de eindeloze reeks vijandige reacties. Ik ken heel veel verzamelaars van allerlei dingen in mijn omgeving. Verzamelaars van oude uurwerken rusten niet voordat hun klokje er weer tiptop uitziet en goed loopt. Mechanische muziekinstrumenten worden gerestaureerd zodat ze weer perfect spelen en er goed uitzien. Hetzelfde geldt voor antieke reken- en schrijfmachines. Antiek handwerk wordt zorgvuldig geweekt en voorzichtig gestreken om verliggen tegen te gaan. Oude automobielen etc. worden gepoetst en overgespoten tot ze er mooier uit zien dan toen ze de fabriek verlieten.

Alleen militaria schijnen hier een uitzondering te zijn. Hoe meer roest en deuken hoe beter blijkbaar. Smeer er nog maar wat slagveldmodder op en de prijs gaat omhoog. (maar van een oud WO2 karretje mag je dan wel weer de banden vervangen blijkbaar). Enfin, ik kom er niet uit. Laat mij nu maar genieten van een helm die ik mooi vind, ook al valt de hele verzamelkerk over me heen.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

"Knobhead" of niet, Lingekopf, jij en je helm zijn beroemd!
En dat kunnen zij met hun verroeste helmpjes niet zeggen! Evil Wink

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschilt per 'verzamel groep' denk ik of een object meer of minder waard is naarmate deze opgeknapt is. Als ik kijk naar al die antiek shows op tv dan is een antiek meubelstuk ook minder waard als er in de loop der tijd iets aan veranderd is.

Een goede site over Duitse helmen uit WOII geeft het volgende aan (om aan te geven hoe verzamelaars er over denken):

An "average" and common German combat helmet that is entirely original and unaltered is going to have a baseline value of several hundred dollars in today's collector marketplace.

Anything that has been done to modify or alter its appearance will quickly devalue a given helmet even if it is a rare or scarce variety.

http://www.german-helmets.com/QA%20Values.htm

Zo heb ik een Duitse para helm. Op het eerste gezicht lijkt hij helemaal origineel, maar ik twijfel over de binnenhelm. Als deze niet origineel is, is de helm een stuk minder waard. Zo werkt het nou eenmaal in militaria verzamelland Wink
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Shabu, heb je er al over gedacht die helm eens een verfje te geven?
Ik denk dat Lingekopf je wel tips op kleurgebied kan geven... Cool

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken Shabu persoonlijk, en ik denk niet dat ze mijn adviezen nodig heeft Evil Evil

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 0:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Hans Wink
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 0:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Alleen militaria schijnen hier een uitzondering te zijn. Hoe meer roest en deuken hoe beter blijkbaar. Smeer er nog maar wat slagveldmodder op en de prijs gaat omhoog. (maar van een oud WO2 karretje mag je dan wel weer de banden vervangen blijkbaar). Enfin, ik kom er niet uit. Laat mij nu maar genieten van een helm die ik mooi vind, ook al valt de hele verzamelkerk over me heen.

Ik zie dat je al ruim 3 jaar hier op het forum zit, vanwaar komt zulke vraag dan nog?
Duitse helmen uit WO2 zijn een perfect voorbeeld.
Men verzamelt camo's, op decals, luftwaffe, SS, Heer en kriegsmarine. DAK, wintercamo's, normandië, noem maar op.

Je wordt publiekelijk gelynchd als je daar een helm overschildert.
Een gewone stevige pot is immers niets bijzonders aan, kost je 70 euro, en anders variëren ze in prijs tussen 350 en 7.000(!) euro.

Je doet met je eigen spul wat je wilt, zoals meermaals gezegd is. Maar ik begrijp persoonlijk ECHT NIET waarom je een goeie helm overschildert, ik begrijp het gewoon niet, daar heb je toch geen plezier aan? Je kunt net zo goed je geld in de fik steken, dat kan men toch bijmaken, deze helmen niet meer....

eeuwig zonde, en het feit dat je er blijkbaar nog trots op bent ook doet me ernstig de wenkbrauwen fronsen
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 12:56    Onderwerp: Re: Een Hollandse schelm en een Franse helm! Reageer met quote

Lingekopf @ 20 Dec 2009 18:51 schreef:
Het is dus een combinatie van een echte Adrian van de infanterie en een originele helmplaat van de medische troepen.

Lingekopf (en/of anderen), ik heb hier nog enkele serieuze (jawel!) vragen over.
Werd deze helm, in de blauwe kleur, gedragen door medische troepen aan het front of alleen 'in het achterland'?
En als-ie dan aan het front gedragen werd, werd dat dan gedaan om aan te geven aan de vijand dat op deze troepen niet geschoten mocht of diende te worden?
Droegen dergelijke soldaten ook nog een rode kruisarmband, of was de kleur van de helm voldoende om e.e.a. duidelijk te maken aan vriend en vijand?
Groet,
P.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 14:20    Onderwerp: Re: Een Hollandse schelm en een Franse helm! Reageer met quote

Percy Toplis @ 25 Dec 2009 12:56 schreef:
Lingekopf @ 20 Dec 2009 18:51 schreef:
Het is dus een combinatie van een echte Adrian van de infanterie en een originele helmplaat van de medische troepen.

Lingekopf (en/of anderen), ik heb hier nog enkele serieuze (jawel!) vragen over.
Werd deze helm, in de blauwe kleur, gedragen door medische troepen aan het front of alleen 'in het achterland'?
En als-ie dan aan het front gedragen werd, werd dat dan gedaan om aan te geven aan de vijand dat op deze troepen niet geschoten mocht of diende te worden?
Droegen dergelijke soldaten ook nog een rode kruisarmband, of was de kleur van de helm voldoende om e.e.a. duidelijk te maken aan vriend en vijand?
Groet,
P.

Alle Franse soldaten droegen de M15 helm tot het einde van WO1 (en erna).
De eerste kleur was de horizon blue kleur , een lichte blauwe verf. Later in de oorlog besloot met deze te oververven met een ruwere donkerdere tint. (zoals deze was)
Sommigen zijn helemaal herverft geweest (inclusief badge en binnenkant). Bij anderen werd de badge eraf gehaald en later terug gemonteerd (zoals bij deze in het huidige topic die nog zijn originele Horizon blue kleur had).

Elke Franse legertak had zijn eigen badge , infanterie , artillerie , chasseurs etc...

De Belgen werden bevooraad met Franse M15's dewelke zij een eigen kleur gaven , nl mosterdkleur en de eigen badge , de Leeuwenkop. Bij sommigen werd de binnenkant mooi blauw gelaten anderen werden ook weer helemaal oververft.

Om direkt op de vraag te antwoorden , deze helm met Medische badge is hetzelfde als een helm met infanterie badge (of andere) qua kleur.
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

En hier maken we ons druk om een helm.....http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/belgium/6885394/Battle-of-the-Bulge-barracks-facing-closure.html

Laughing Laughing
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="jurggie @ 25 Dec 2009 0:49"]
Quote:
Men verzamelt camo's, op decals, luftwaffe, SS, Heer en kriegsmarine. DAK, wintercamo's, normandië, noem maar op.

Je wordt publiekelijk gelynchd als je daar een helm overschildert.

Maar ondertussen hebben vele van die 'specialisten' wel de nodige copy-decals in een schuifje liggen om hun helmpje perfect te kunnen maken.
Je kan deze zomaar kopen op 2dehands.be en andere sites.
En wees er maar zeker van, ze gaan goed over de toonbank.
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 25 Dec 2009 18:21 schreef:
Maar ondertussen hebben vele van die 'specialisten' wel de nodige copy-decals in een schuifje liggen om hun helmpje perfect te kunnen maken.

Mijn beste die kopie decals zijn goedkope stickertjes voor re-enactors.
Ze lijken niet in de verste verte op originele decals.

Uw conclusie is getrokken zonder kennis van zaken.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Schwerpunkt @ 25 Dec 2009 19:22 schreef:
Binkske007 @ 25 Dec 2009 18:21 schreef:

Mijn beste die kopie decals zijn goedkope stickertjes voor re-enactors.
Ze lijken niet in de verste verte op originele decals.

Uw conclusie is getrokken zonder kennis van zaken.

Op welke helmen?
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2009 20:11    Onderwerp: Re: Een Hollandse schelm en een Franse helm! Reageer met quote

Schwerpunkt @ 25 Dec 2009 14:20 schreef:

Alle Franse soldaten droegen de M15 helm tot het einde van WO1 (en erna).
De eerste kleur was de horizon blue kleur , een lichte blauwe verf. Later in de oorlog besloot met deze te oververven met een ruwere donkerdere tint. (zoals deze was)
Sommigen zijn helemaal herverft geweest (inclusief badge en binnenkant). Bij anderen werd de badge eraf gehaald en later terug gemonteerd (zoals bij deze in het huidige topic die nog zijn originele Horizon blue kleur had).

Elke Franse legertak had zijn eigen badge , infanterie , artillerie , chasseurs etc...

De Belgen werden bevooraad met Franse M15's dewelke zij een eigen kleur gaven , nl mosterdkleur en de eigen badge , de Leeuwenkop. Bij sommigen werd de binnenkant mooi blauw gelaten anderen werden ook weer helemaal oververft.

Om direkt op de vraag te antwoorden , deze helm met Medische badge is hetzelfde als een helm met infanterie badge (of andere) qua kleur.

Dank voor de reactie, Schwerpunkt! Heel informatief.
Dus als ik het goed begrijp, heeft de blauwe kleur niets te maken met medische troepen, maar met het tijdstip van laten we zeggen 'gebruik' van de helm?
Groet,
P.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 9:42    Onderwerp: Re: Een Hollandse schelm en een Franse helm! Reageer met quote

Percy Toplis @ 25 Dec 2009 20:11 schreef:

Dank voor de reactie, Schwerpunkt! Heel informatief.
Dus als ik het goed begrijp, heeft de blauwe kleur niets te maken met medische troepen, maar met het tijdstip van laten we zeggen 'gebruik' van de helm?
Groet,
P.

Correct.
Schwerpunkt

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 25 Dec 2009 19:43 schreef:

Op welke helmen?

U reageerde op een bericht over Duitse WO2 helmen , dat was ook waarover ik sprak.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat me in dit hele verhaal zo enorm raakt is de bijna niet te dichten kloof tussen zeg maar de verzamelaar aan de ene kant en de WO1-geinteresseerde aan de andere kant.
En voor mijn gevoel, en alsjeblieft vlieg nu niet weer de gordijnen in, mijn gevoel lijkt het dat de verzamelaar de hoeder van het overgeblevene is, of zich zo beschouwd, terwijl de WO1 geinteresseerde er totaal anders in staat.
En nu moet ik even de woorden lenen van Leo van Bergen die het voor mij perfect verwoord:

Ik ontken niet dat kennis over dergelijke zaken onontbeerlijk is ( in dit geval de helm-Yvonne), maar voor mij zal die kennis nooit een doel op zich zijn, maar slechts een middel om het echte doel, zoals gezegd: wat betekent oorlog, welke oorlog dan ook, in lichamelijk, psychisch en algemeen maatschappelijk opzicht voor de mens die ermee te maken krijgt, beter te kunnen verklaren en verwoorden. Artikelen nu die louter en alleen strategie, tactiek of bewapening betreffen, en het effect daarvan op de mens vergeten, zal ik dus hooguit even lezen en inzien op zoek naar informatie die mij verder helpt.
Leo van Bergen -
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18336&start=0

En dat is denk ik de reden van de kloof binnen dit topic.

Disclaimer1- Ik praat in het algemeen
disclaimer2-ik hoef vandaag geen scheld mails
disclaimer3- Fijne Tweede Kerstdag

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Goedemorgen, Yvonne.

Ik denk dat je goed zit met je gevoel. Tenminste, dat is mijn gevoel... De tegenstelling die je beschrijft is die tussen gedachtengoed en fysieke zaken, de tegenstelling tussen materieel en niet-materieel. Beide partijen hebben hier heel andere gevoelens en prioriteiten bij.

Ik denk dat ik het kan illustreren. In een grijs verleden verzamelde ik papieren die te maken hadden met WO II (in de tijd dat het nog betaalbaar was...). Alle papier eigenlijk, van kranten tot persoonsbewijzen en van allerhande Ausweise tot tijdschriften en persoonlijke brieven. En ik zag mezelf als de hoeder van die papieren; ík was degene die het veilig zou stellen voor toekomstige generaties.

(Als ik daar nu aan terugdenk... Rolling Eyes Pedanterik...)

Alles bleef intact. Dus als ik in een pas verworven krant een artikel tegenkwam over de Slag bij Arnhem, mijn snoepje van de week van dat moment, ging ik niet zitten knippen in die krant voor dat ene artikeltje. Dan ging die hele krant in een speciale map, en als ik het artikel wilde zien of lezen, dan kwam die hele krant uit de map.

Een vriend van me had zo'n beetje exact dezelfde hobby. Hij verzamelde papier van WO II en was bovenmatig geinteresseerd in de geallieerde landingen te Normandie. Hij had een heel andere werkwijze. Als hij een krant verwierf waarin iets stond over Normandie, knipte hij dat artikeltje uit, deed dit in een map, waarna de krant op een stapel 'niet meer interessant' verdween.

Ik beschouwde dit als absolute, doodstrafverdienende heiligschennis, en we hebben hier knallende ruzies over gehad. Voor mij moest zo'n krant intact blijven. Er stond naar mijn mening niet alleen nieuws in, die krant schetste ook een mooi tijdbeeld, door ander nieuws, door sportberichten, door korte politieberichten en zeker ook door advertenties.

De rollen zijn nu omgedraaid. Ik ben nu mijn vriend van toen, en Schwerpunkt, dat ben ik. Toen. Ik begrijp die vriend nu heel wat beter dan toen, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik het goedkeur. Wél weet ik dat het toen zíjn kranten waren, net zo goed als dat het nu Lingekopfs helm is.

Maar wat het dan is... Leeftijd? Mildheid? Domheid? Embarassed

Het gaat me nu niet meer om de papieren, om de objecten. Het gaat me nu veel meer om wat Leo van B. hierboven zegt. Het gaat om het gevoel áchter de objecten. Dat betekent niet dat wat Schwerpunkt doet, het preserveren van tastbare objecten uit die tijd, minder belangrijk is. Integendeel zelfs. Maar mij zegt dat minder.

Ik ga nu gewoon uit van degene van wie het object is. Lingekopf geeft geld uit aan die helm (het bedrag is inmiddels bekend, maar zegt me niets omdat ik zelf niet 'in de helmen' zit), waarmee het zíjn helm wordt. Dat geeft hem het recht ermee te doen wat hij wil, dus ook overschilderen.

Het betekent ook dat ik mensen als Schwerpunkt (en de zijnen) begrijp als in zijn ogen Lingekopf iets doet dat "absolute, doodstrafverdienende heiligschennis" is. Punt is alleen dat het zijn helm niet is, maar hij mag wel kenbaar maken wat hij daarvan denkt.

Dat sommigen tegelijkertijd denken dat zij dit topic kunnen gebruiken om oude wonden open te rijten in een poging alsnog hun gelijk te halen, is jammer, maar misschien wel overmijdelijk op een publiek forum. Dan moeten toekomstige lezers maar tussen de regels door lezen.

Het is echter volstrekt onacceptabel dat Lingekopf en Yvonne op deze manier door de mangel gehaald worden. Dat hebben ze niet verdiend. En dat zouden ze ook niet verdiend hebben als ze van een origineel uniform van Wilhelm II met wat knippen en plakken een carnavalskostuum gemaakt zouden hebben.

Er vanuit gaande natuurlijk dat het hun uiform was... Evil

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger

Laatst aangepast door Percy Toplis op 26 Dec 2009 11:39, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 11:36    Onderwerp: Re: Een Hollandse schelm en een Franse helm! Reageer met quote

Schwerpunkt @ 26 Dec 2009 9:42 schreef:
Correct.

Bedankt, Schwerpunkt! Cool

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me maar eens een paar dagen buiten de discussie gehouden. Wie geschoren wordt moet stilzitten.
Ik weet inmiddels heel goed hoe veel verzamelaars denken over de manier waarop ik een stuk uit WO1 heb gerestaureerd. Gevandaliseerd is geschreven. Tot zover even goede vrienden, tenslotte heb ik dat niet bij iemand anders helm gedaan, maar bij mijn eigendom.

Degenen die van mening zijn dat absoluut niets mag worden veranderd aan militaria uit WO1 zou ik graag voorhouden dat het vandaliseren niet bij mij begonnen is, maar bij een vorige eigenaar. (let op, ik schrijf een, niet de!) Zoals iedereen in mijn eerste post kon lezen was deze helm oorspronkelijk een infanteriehelm. Hij is met de oude badge erop nog overgeschilderd. Zo was hij nog origineel.
Maar iemand heeft vóór mij al de oude badge verwijderd en er een medische badge op gemonteerd. Is dat niet "vandaliseren"dan? De vorige eigenaar heeft dat niet opgemerkt, althans niet geschreven. Ik ga van het eerste uit, want ik vertrouw hem volkomen. Enfin, deze "dader"ligt op het kerkhof.

Ik heb dus de helm onderzocht, de originele kleur gevonden (die zat nog onder de oude badge) en daarna goed nagedacht wat ik er verder mee zou doen. Ik heb meer zaken gerestaureerd in mijn leven, dus ik weet iets over restauratie-ethiek en de dilemma's die daarbij kunnen optreden. Tenslotte heb ik ervoor gekozen deze, toch al niet 100% originele helm zo goed mogelijk terug te brengen in de staat toen hij werd uitgegeven. De originele infanteriebadge was toch al weg, en ik besloot dus de medische te handhaven. Als je die eraf haalt kun je de oude toestand eronder nog zien (dat ga ik niet meer doen, want er is altijd een risico dat de lipjes afbreken).

Nogmaals, iedereen mag over het resultaat denken hoe hij of zij wil, maar laten ze niet vergeten dat ik niet de hoeder ben van iedere snipper uit WO1. Als u mij dus iets verkoopt dat niet in orde is moet u er rekening mee houden dat ik zal proberen de zaak zo goed mogelijk in orde te maken.

Ik heb ook nog een oude frontkaart. Die is destijds met Sellotape aan elkaar geplakt. Ben ik een vandaal als ik ervoor kies dat plakband voorzichtig te verwijderen? Volgens sommigen wel denk ik. En toch gaat het eraf.

Dit was hopelijk mijn laatste bijdrage aan deze klucht. Ik wens U allen een gezegende Tweede kerstdag.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Lingekopf @ 26 Dec 2009 12:04"]

Ik heb dus de helm onderzocht, de originele kleur gevonden (die zat nog onder de oude badge) quote]

de essentie van het geheel!!

dit is dus OOK restaureren, als dit niet mag dan mag je ook geen bodemvonsten meer schoonmaken en poetsen.

groet
Henri
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nu gaat Lingekopf niet alleen zijn helm moeten opzetten tijdens de uitstappen in februari, maar op de meeting zal hij die frontkaart vakkundig tot een schuitje plooien en op de kop zetten.
Wie brengt een houten sabel en een stokpaardje mee?
Hij zal bij wijze van eerherstel drie maal met zijn steek op en gezeten op zijn stokpaardje voor het nuttigen van elke maaltijd rond de tafel rijden.
Na elke ronde wordt de snoodaard verzocht telkens en verschillend streekbiertje achter de kiezen te kappen.
Na de meeting zal de 'raad der wijzen' bij monde van Ivonne gratie verlenen aan zijn vermaledijde daden. Evil

Zegt het voort, zegt het voort. Embarassed Embarassed Embarassed
magicdutchmen

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Henri @ 26 Dec 2009 12:13 schreef:

de essentie van het geheel!!
dit is dus OOK restaureren, als dit niet mag dan mag je ook geen bodemvonsten meer schoonmaken en poetsen.

groet
Henri

Volgens mij zijn er bepaalde figuren op dit forum die het niet willen of kunnen begrijpen dat er toch wel een degelijk verschil zit tussen het opschuren en oververfen van een perfecte helm die direct na gebruik op zolder is verdwenen. En het oppoetsen/schoonmaken van een bodemvondst; een object dat al decennia in de grond ligt ten prooi aan corossie, zand en ik weet niet wat.

Ook begrijp ik niet zo goed waarom administrators/moderators op dit forum het gewoon toelaten dat er openlijk de draak wordt gestoken met alle kritiek. Dan praat ik niet gelijk de kritische reacties en de manier waarop deze(voormalig) forumleden het naar buiten hebben gebracht maar zet het me wel te denken waarom alle vuile was nu gelijk in deze topic op deze manier naar buiten wordt gebracht door deze forumleden en de forum staf. In een woord: Jammer. En mijn laatste reactie op dit onderwerp.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2009 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

( en nu maar op plat hollands want ik ben het zo onnoemelijk zat) Ik heb geen donder te maken met die helm, het is niet mijn helm, ik heb m'n zegje gedaan over HET GEVOEL wat ik bij deze hele kwestie heb, de enorme kloof tussen verzamelaars en de rest van de WO1 belangstellenden.
En buiten die kloof komt daar ook nog eens het enorme slechte lezen bij..

En trouwens:
Quote:
het opschuren en oververfen van een perfecte helm die direct na gebruik op zolder is verdwenen

Waar lees je dát nou weer, er is niemand die de afgelopen 90 jaar die helm minutieus gevolgd heeft hoor, voor hetzelfde geld is de helm afkomstig van een metaaldetector hobbie-ist en heeft ie hiermee een graf verstoord.
Ik bedoel maar: beetje hinein interpretieren kan ik ook.

Is het nou klaar met die klotehelm of blijven we hier wekenlang over zeveren?
Ik ben nu toch onderhand zover dat ik m'n bevallige derričre afveeg met de mening die "men" denkt te moeten hebben over de administrator.
Een administrator die 95% van de postenden in dit topic nieteens kent maar wel een mening over denkt te moeten hebben.

Zo, dat was plat, maar misschien kan "men" dit wel lezen.
Bah.

Laatst aangepast door Yvonne op 26 Dec 2009 22:47, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

Ga naar: