Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verdwenen begraafplaatsen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2009 20:10    Onderwerp: Verdwenen begraafplaatsen Reageer met quote

We hebben al Verdwenen Monumenten, waarom geen Verdwenen begraafplaatsen? En van de Duitsers zijn er al genoeg verdwenen.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2009 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Op de tankwandeling in Poelkapelle, heb ik de Duitse begraafplaats leren kennen van Poelkapelle. Ik heb hierover info gevonden en natuurlijk foto's genomen. Met alle respect voor Stijn, plaats ik zijn link: http://poelkapelle.wimme.net/VerslagJohanVanbeselaere

Het enige wat ik overhaal van zijn website is namelijk Ehrenfriedhof Poelkapelle-Dorf. Ehrenfriedhof Poelkapelle-Dorf zou dus de naam zijn voor het speelpleintje dat tot de jaren 1950 een "lijkpleintje" was. De Duitsers hadden, net zoals iedere leger, tientallen begraafplaatsen. Maar werden later bijeengebracht tot een beperkt aantal plaatsen. Althans in België. Dit is nu natuurlijk Langemark, Houthulst, Vladslo en Menen. Ik weet niet of ik Wervicq-Sud kan bij plaatsen? Of werden er geen graven naar ginder gelegd. Maar goed. Poelkapelle had dus ook enkele begraafplaatsen. Hierbij Ehrenfriedhof Poelkapelle-Dorf.

7. Ehrenfriedhof Poelkapelle-Dorf
• nummer 124
• soms aangeduid als Poelcapelle I ?
• 4581m² met 785 gesneuvelden waarvan 253 onbekenden, RIR, oktober 1914, april-mei 1915
• er wordt beweerd dat het kerkhof zou ontstaan zijn door de ontploffing van het munitiedepot in het klooster in de nacht van 11-12 mei 1915
• tijdens de oorlog tot in 1917 stond er een monument voor het 26° Reserverkorps onder leiding van Freiherr von Hügel, met een adelaar erop, waarvan nu nog 2 monolieten te zien zijn ! Hij had plannen voor een groot Denkmal in 1915 op de Zeugeberg op de weg naar Westrozebeke, het slagveld overkijkend voor de bloem van de Duitse jeugd. Blijkbaar is dit laatste er niet echt van gekomen, maar wel een kleinere versie op het “speelplein” !
• in de jaren dertig heringericht, de muren van toen zijn nog gedeeltelijk bewaard
• in de jaren 50 werden bekenden naar Menen overgebracht en onbekenden naar Langemark
• hedentendage sedert 1957 speelplein van Poelkapelle door onder andere toedoen van de toenmalige onderpastoor, wijlen Jozef Corneillie (oud-burgemeester) en Jan Steen sr. (oud-secretaris)
• in 1967 Guynemerspeelplein genoemd, gedenksteen in de zandstenen muur getuigt daarvan

Daarnet kreeg ik een kaart in de PB bus. Hij dwong me om de foto te plaatsen. Laughing Ik doe hem ene plezier, ook al heb ik watertanden, en plaats de foto hier. Wie heeft er ook plaatjes? Aub, voel je vrij.

FHSW Wikia
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2009 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zouden die stenen van dat monumentje op de achtergrond afkomstig zijn ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Piron

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik onthouden heb van de tankwandeling is dat in Poelkapelle na de gevechten van 1914 (eerste slag bij Ieper) er een begraafplaats met bijhorend monument moet opgericht zijn. Tijdens de gevechten in 1917 (derde slag bij Ieper) kwam deze begraafplaats midden in de gevechtszone te liggen en ging volledig verloren. De natuurstenen blokken die er nu nog liggen bij de ingang van het speeltuintje zouden van dat eerste monument zijn geweest. Het muurtje en bijhorend poortje dat je op Snipe zijn foto ziet is natuurlijk van de naoorlogse Duitse begraafplaats die ook op de postkaart staat.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Op site van user OAK4 staan ze allemaal op. (of toch bijna allemaal)
Meestal is erop de dag van vandaag helemaal niks meer te zien van die begraafplaatsen.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2009 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de provincie West-Vlaanderen zit ik toch al aan een 600. (De meeste in de Salient.) Misschien werk ik mijn research ooit wel eens af. Smile

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2009 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Opnieuw de volgende bron http://poelkapelle.wimme.net/VerslagJohanVanbeselaere

Een andere begraafplaats in Poelkapelle. Hierbij Deutscher Ehrenfriedhof IV.

4. Deutscher Ehrenfriedhof IV
• Poelkapelle nummer 113
• 4447m² groot met 658 gesneuvelden waarvan 140 onbekenden
• aangelegd in oktober 1914
• aangevuld met 13 doden van “Mannekens-Schlosz”
• in 1930 aangevuld met stoffelijke resten van “ Soldatenfriedhof Treurniet” en “ Soldatenfriedhof Ich hatt’ einen Kameraden”
• in 1928 lagen daar ook talrijke Franse soldaten gesneuveld in loopgraven door hen aangelegd in 1917
• in de jaren vijftig werden de bekenden overgebracht naar Menen, onbekenden naar Langemark
• tussen de Eeckhoutmolenstraat en de baan naar Ieper
• strikt genomen geen grondgebied Poelkapelle meer of toch op de grens

FHSW Wikia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: