Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dodengang tot juni 1915

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jta

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009 13:16    Onderwerp: Dodengang tot juni 1915 Reageer met quote

Allo,

in 1914 en begin 1915 was de Dodengang natuurlijk nog niet uitgebouwd zoals later in de oorlog en zoals hij nu gereconstrueerd geworden is. De loopgracht was veel minder diep en breed, dus nog veel meer een Dodengang dan later. Iemand foto's over ,,die" Dodengang ? Eigenlijk spijtig dat die heel lage Dodengang niet, al was het maar 50 m, heropgebouwd werd, zou nog veel meer een duidelijk beeld over die verschrikking geven dan de huidige reconstructie.

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

In Siegfried Debaekes "Het Drama van de Dodengang" (De Klaproos, 1998, 6de druk 2008) staan de volgende overigens kleine foto's :

p. 58 : Adjudant Vico (12de Linie) met veldtelefoon in de nog primitief uitgegraven Dodengang. Foto genomen door Max Gérard op 18 juni 1915
p. 59 : De Dodengang in juni 1915 : een greppel waar uiteengereten lijken een ondraaglijke stank verspreidden, waar de dood constant op de loer lag, waar er geen dekking of uitweg was.
p. 68 : Gesneuveld in de Dodengang
p. 69 : In deze slijkerige greppel, uitgegraven in kleiaarde, waarmee ook de jutezakken in de borstweringen gevuld waren, moesten deze piotten ten allen prijze standhouden.

Deze laatste 2 lijken gesitueerd te zijn voor juni 1915 (of staan in ieder geval in het tekstgedeelte dat over die periode handelt.)

Andere foto's zijn van na juni 1915.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Juni 1915 is ook een scharniermoment; wanneer de loopgraaf van "naderingsloopgraaf", naar verdedigingsloopgraaf werd omgebouwd, toen men merkte dat het geen zin had verder te graven.
Een maand later kwam er de terugkeerloopgraaf met daarin het smalspoor.
In verband met de reconstructie. Als ik mij niet vergis kreeg de Dodengang zijn naam toen het reeds tot verdedigingsloopgraaf was uitgebouwd. We moeten ook begrijpen dat de ligging wel niet verandert is, maar dat loopgraven constant evolueerden/verbeterden/enzovoort.
Tja, uit welke fase reconstrueer je dan het best om een beeld te geven.
In elk geval is deze nu het duurzaamst, want aarden wallen zouden de natuurelementen niet lang doorstaan.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Naar boven
jta

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

allo,

bedankt voor de info en commentaar. Het verschil tussen de boyau van juni 1915 en die van 1918 ( die gereconstrueerd werd) is toch wel enorm groot, het zijn eigenlijk verschillende zaken. In open lucht die van 1915 heropbouwen is inderdaad moeilijk, in het museum zou men er wel info - en bv een maquette- kunnen van geven.

Jacques
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me goed herinner, zijn er in het vernieuwde museum wel foto's van de Dodengang in een vroeg stadium. Maar ik ben het niet helemaal zeker. Iemand?
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2009 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

men kan zich het best een beeld schetsen uit 1915 als men zich het boek
HET DRAMA VAN DE DODENGANG aanschaft want daarin kan men de officier ineengekropen zien zitten om te orders door te bellen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
jta

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, in dat boek staat trouwens ook de ongezouten commentaar van een oud-strijder die stelde dat de huidige reconstructie absoluut niet de echte Dodengang weergeeft, en hij besluit : ,,breek hem maar af". Duidelijker kan niet.

jacques
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2009 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

de reconstructie die men nu kan bezichtigen is in feite meer een kort gedeelte van de dodengang met een groter stuk van de gewezen ruiterstelling die als men de vormgeving eens bekijkt een gevoel krijgt hoe die (toen ) gebouwde versteviging een wel goede bescherming bood richting de petroleumtanks
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
schiptje

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2009 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

jta @ 08 Dec 2009 18:30 schreef:
Inderdaad, in dat boek staat trouwens ook de ongezouten commentaar van een oud-strijder die stelde dat de huidige reconstructie absoluut niet de echte Dodengang weergeeft, en hij besluit : ,,breek hem maar af". Duidelijker kan niet.

jacques

Ik denk dat je het artikel uit Ons Volk Ontwaakt bedoelt?

Die werd gebruikt in het boek, om te schetsen dat er toen werd geijverd dat de Dodengang niet mocht verdwijnen. En dat er toen al voor- en tegenstanders waren...
De Dodengang werd in 1924 door het Belgische leger "opgesmukt". Om het toegangkelijk te maken. En tevens om zo deze site te kunnen behouden (ongeveer zoals het achtergelaten werd, maar wel op de juiste plaats). Fier wapperde er toen op deze drukbezochte site (en nog steeds), onze nationale driekleur. En laat het nu net ook uit die periode stammen dat er plannen bestonden om de Ijzertoren te bouwen. De grond ervoor was reeds een aantal jaar ervoor aangekocht.

Ik durf nauwelijks zeggen; neem het met een korreltje zout; want eigenlijk, ten gronde, heeft de schrijver/oudstrijder gelijk. Toch denk ik dat je het deels moet bekijken als een politieke boodschap. Gezien waarin het stond en gezien de boodschap in de laatste alineas, waarin de schrijver uiteindelijk zijn besluit vormt over het waarom hij denkt dat het moet verdwijnen.

Ik begrijp echt wel wat er bedoeld wordt. Maar we moeten oppassen dat we niet in terug in de politiek belanden. En we moeten alles vanuit de juiste tijdsgeest proberen te bekijken.

Mijn visie over de Dodengang: het is een uniek "overblijfsel" van de Grooten Oorlog. Maar zelfs mijn grootvader slaagde er niet in te omschrijven hoe het er moet geweest zijn. (Hij beschrijft de toestand in 15 , maar ook later.) Het moet er inderdaad onbeschrijflijk zijn geweest. En hoe authentiek een bepaalde site ook mag zijn, nooit kan men zonder een teletijdsmachine te gebruiken ons een indruk hiervan geven.
Laat staan dat men het zou kunnen uitdrukken in "de tand des tijds ongevoelig" - beton...

PS: ik denk zelfs dat diegenen die net na de oorlog de slagvelden ruimden van lijken en munitie, zich zelf nauwelijks konden voorstellen hoe het moet geweest zijn... Authentieker kan volgens mij niet.

Maar kom, terug naar je interessante vraag; zijn er nog foto's??
Naar boven
jta

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Mijn visie over de Dodengang: het is een uniek "overblijfsel" van de Grooten Oorlog. Maar zelfs mijn grootvader slaagde er niet in te omschrijven hoe het er moet geweest zijn. (Hij beschrijft de toestand in 15 , maar ook later.) Het moet er inderdaad onbeschrijflijk zijn geweest. En hoe authentiek een bepaalde site ook mag zijn, nooit kan men zonder een teletijdsmachine te gebruiken ons een indruk hiervan geven.
Laat staan dat men het zou kunnen uitdrukken in "de tand des tijds ongevoelig" - beton...

inderdaad onbeschrijfelijk, zoals op zovele andere plaatsen aan het front. en inderdaad : nog iemand foto's van de ,,prille" Dodengang in 1915 ?

Jacques
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2009 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 06 Dec 2009 21:00 schreef:
Als ik me goed herinner, zijn er in het vernieuwde museum wel foto's van de Dodengang in een vroeg stadium. Maar ik ben het niet helemaal zeker. Iemand?

Dag schiptje,
ik ben nieuw op het forum hier.Ik las in je onderschrift dat je grootvader gediend heeft in het 22ste linieregiment.
Ik benopgegroeid in Sint-Margriete houtem waar de 22ste linie in 1914 verwikkeld was in de zgn "slag der zeven zillen".
heeft je grootvader misschien gevochten?
Grtz

nico
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo SMH,

We gaan even off-topic (de foto's van de Dodengang).
Mijn grootvader behoorde toen nog tot de ontdubbeling van het 3de Linie; het 23st Linieregiment.
Op 18/08, tijdens de aanval op Tienen, verdedigen ze Grimde (en per uitbreiding de Gete).
Het 22st vangt de grootste klappen tijdens de slag om Tienen.
Maar mijn grootvader was dus tijdens die slag op de Zeven Zillen in steun gegaan van het 22st Linie, ten Noorden van Tienen, met nog contact met de Duitsers op 19/08, te Botersheim en te Leuven terug contact op 20/08 's morgens vroeg. En op 21/08 op mars naar Duffel.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2009 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 09 Dec 2009 20:37 schreef:
Hallo SMH,

We gaan even off-topic (de foto's van de Dodengang).
Mijn grootvader behoorde toen nog tot de ontdubbeling van het 3de Linie; het 23st Linieregiment.
Op 18/08, tijdens de aanval op Tienen, verdedigen ze Grimde (en per uitbreiding de Gete).
Het 22st vangt de grootste klappen tijdens de slag om Tienen.
Maar mijn grootvader was dus tijdens die slag op de Zeven Zillen in steun gegaan van het 22st Linie, ten Noorden van Tienen, met nog contact met de Duitsers op 19/08, te Botersheim en te Leuven terug contact op 20/08 's morgens vroeg. En op 21/08 op mars naar Duffel.

Is dat Boutersem dat je bedoelt?
Heb je een idee of er foto's bestaan van de slag rond Tienen? Er zijn er wel enkele dacht ik, maar ben pas recentelijk zeer geinteresserd geraakt in de topic. Vroeger was ik meer gefocust op WOII, en ben dus op de begraafplaats en een boek over de slag na een leek...
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2009 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Boutersem. 'k Was te letterlijk aan het overtypen uit zijn brieven...
Voor de rest kan ik je jammergenoeg niet direct verder helpen.
Er is wel een mooie bijdrage te vinden onder:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4631&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2009 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u wel Schiptje.

Ben mijn weg nog een beetje aan het zoeken in het toch wel vrij uitgebreide forum hier... Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: