Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Shot at Dawn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nappie

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 20:05    Onderwerp: Shot at Dawn Reageer met quote

Geachte forumleden,

Zoals de titel al zegt ben ik begaan met de soldaten die geexecuteerd zijn gedurende WOI voor of lafheid/desertie e.d..

Ik ben zelf van plan om volgend jaar (2010) zoveel mogelijk graven te bezoeken van Commonwealth soldaten die geexecuteerd zijn voor desertie e.d.. Feitelijk wil ik alle graven gefotografeerd hebben gekoppeld aan de gerechtelijke uitspraken. Verder is mijn intentie om een aantal graven te adopteren zodat er op de executie datum een poppie komt te liggen.

Dit geldt natuurlijk ook voor de Franse en Belgische soldaten. Ieder doodvonnis is er 1 te veel en deze soldaten verdienen de eer die hen toekomt.

Reactie wellicht??? Heeft iemand al graven gefotografeerd e.d.??

Nappie

"Some men see the things as they are and say why? I dream things that never were and say why not! " (Bobby Kennedy)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Reiné

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Beste nappie,

Via onze index begraafplaatsen http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12689 is er vooral door user mrs stan bij diverse begraafplaatsen al info geplaatst over hetgeen jij zoekt.
B.v.:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14325
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13218
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13198

Het is wel even snuffelen, maar dat is misschien juist wel het leuke! Cool
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nog heel even geduld. Nog twee begraafplaatsen en één memoriaal te gaan, dan heb ik alle Gemenebest-SAD's die in Frankrijk herdacht worden bezocht. (lijst Putkowski & Syckes). Binnen twee weken kan ik je dan een Google-Earth bestand doorsturen met de volledige index van die begraafplaatsen, met de juiste, gecontroleerde GPS-coördinaten en wat extra informatie. Kan je meteen aan de slag. Het is een heel apparte manier van frontbezoek die je naar heel wat minder bekende plaatsen voert waar de hospitalen, krijgsgevangenkampen, vliegvelden, bevoorradingscentra enz. gelegen waren en waar slechts sporadisch hier en daar nog wat van terug te vinden is. Maar je zou het doen voor het landschap alleen al en je bent nooit ver van de grote trekpleisters verwijderd, op een paar begraafplaatsen na, tenminste. Je gaat heerlijke tijden tegemoet !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nappie

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

den Korrigann en r3slotboom,

Hartelijk dank voor de info, heb weer iets om me niet te vervelen.
Het zal wel enige tijd gaan kosten, maar ik zal de graven vinden en fotograferen.

Wel nog wel wat kwijt, het is een "waanzinnig" Very Happy mooi forum, met heel veel kennis. Het is mooi om hier gebruik van te kunnen maken en je kennis verder te vergroten.

Dank u, u allen.

"Some men see the things as they are and say why? I dream things that never were and say why not! " (Bobby Kennedy)
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2009 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Nappie,

Door de vakantie enzo afgelopen weekend pas deze topic ontdekt
Mooi dat je ook de graven van deze jongens wilt gaan bezoeken en fotograferen.

Deze topic had je misschien nog niet gezien hier want het is alweer even geleden dat ik hem plaatste.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15623

Greetz, Margreet
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2009 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

"Shot at dawn" bij Andere Tijden
Datum: 10 mei 2001

"Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden miljoenen soldaten vanuit de loopgraven de dood ingedreven. Veel minder bekend is dat daarnaast honderden Engelse soldaten werden geëxecuteerd, wegens vermeende lafheid of desertie in het zicht van de vijand. Deze overtreding werd met het vuurpeloton bestraft. Meer dan 80 jaar later vechten nabestaanden alsnog voor het eerherstel van deze “deserteurs”."

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/3633519/#

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: