Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Getuigenisse St.Antoniuskapelle Markebeke 5 genetaties

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mielke Wagenmakers

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2009 12:46    Onderwerp: Getuigenisse St.Antoniuskapelle Markebeke 5 genetaties Reageer met quote

Lars geboren 21/12/08 Markebekestraat doopfeest1 mei 2009

Ik ben hier op vandaag gevraagd om peter te worden van Lars.

Zelf heb ik drie peters:
Klein peetje, Stafke Carlier die mijn grootvader en dooppeter.
Grote peter, Mielke Wagenmaker mijn andere groorvader
en mijn vormpeter Pierre Vandesompele

Door de gedachtenisse aan Mielke Wagenmakers ben ik tot dit kortverhaalkje van vijf generaties gekomen:
Mielke wagenmakers, zijn dochter Gerarda, haren zoon Marnix, zijn dochter Femke haren zoon Lars.
Een kortverhaal van hoe dat die vijf generaties mekaar hier weere tegenkomen, hier op de markebeke, en wel een beetje als volgt:
Een eerste gedachtenisse van Mielke met verhalen uit den groten oorlog eerste wereldoorlog, hier aanwezige in voor mij tastbare getuige door zijn vuurkruiserskaarte waar dak fier op benne.

De tweede gedachten dat den roden baron van hier buiten op het gras vertok als ďden vijandĒ met de jachtgeswade
Tijdens de Eerste Wereldoorlog legden de Duitsers op het grondgebied van Marke twee vliegvelden aan, Jasta (Jagdstaffeln) 10 en 11, om van hieruit het IJzerfront te gaan bestoken.
De Jasta 10 lag hier achter de spoorwegberm.
De Jasta 11 was hiere vlaks voor de deure, begrensd door de Leie, de Bissegemstraat en de Markebeek, die hiere van achter ons naar recht van ít kasteel, naar de leie stroomt.
Vanaf eind juni 1917 heeft de beroemde jachtvlieger Manfred von Richthofen zijn hoofdkwartier op het kasteel de Bethune hier al den anderen kant van de stoate.
Hij leidt hier zijn beruchte "Flying Circus", het Jachtgeschwader I.

K weete Ďt is geen vredig beeld, maar voor Mielke en voor die mensen hier in t directe gebeurte en buiten op het grasveld was het toen harde werkelijkheid om nu te zeggen: NOOIT MEER!!!!!!!!!

Ik ben ook heel blij dat den doop hier kan doorgaan naast de kapelle
die Andre Vandenbroucke heel goed kent als haren bezieler.
Andre die ook de bezieler is van de Link en van Ďt Vlastreffen, hij die der ook voor gezorgd heeft dat er hier in kortrijk een mis werd opgedragen met
Pťre Gilbert.

De St Antoniuskapelle die hier van in 1892 staat is van dat alles getuige,
van het fragment van de gruwel die mijn peter Mielke wagenmakers toen meemaakte door de vliegers die hier buiten vertrokken
en ook nu van het mooie doopsel van dit verse leven van Lars .

Lars mee nog en gans leven voor hem om kinderstreken uit te halen hier op den hoek en rond die kapelle, die dadde wok weere ollemolle go ziene.

Overgangmomenten in t leven zoals ook bij de indianen met de zweethut die we ook regelmatig mogen beleleven, zoals Femke met hare kinderwens en de bedanking in de zweethut.
Mee wellichte straks weere nog ne zweethut als bedanking voor de mooie bevalling

Al duizenden jaren wordt de winterwende in vele culturen op het noordelijk halfrond als feest gevierd, omdat dit solstitium het moment bepaalt, waarop het licht na een periode van duisternis en verwijdering, als het ware rechtsomkeert maakt en de dagen weer gaandeweg beginnen te lengen. Daarom ging het feest rond de winterwende veelal gepaard met het maken van veel licht in al haar gedaanten: lampen, kaarsen, vuur... Alle middelen werden voor dit doel ingezet. Het midwinterse lichtfeest stond onder meer bekend als Yule of Joelfeest.
De datum voor het christelijke feest van Kerstmis heeft indirect zijn oorsprong in de oeroude feestgebruiken rond de winterwende. Ze is gebaseerd op de traditionele geboortedag van Sol Invictus en die dag is weer gebaseerd op eerste lengen van de dagen nŠ de zonnewende

Dat die kapelle hier naast nu ook weer getuigenisse is van den doop , van Lars die hier go mogen opgroeien openbloeien naast de kapelle.
Mee gie Norbert Debethune , die wok meer of een betje weet wat dat het is nieuw leven die openbloeit, van gie niet naast de kapelle maar naast de klassieke kerkstructuren.

Ieder ander mens et iets in em daje zelve niet en et, het skoone is van dadde te meugen zien.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: