Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het Zwaard van Prins Maurice

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom_V

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 20:19    Onderwerp: Het Zwaard van Prins Maurice Reageer met quote

Het kon de titel zijn van een Jommekesalbum maar sinds ik die strips nu al een tijd ontgroeid ben is het een topic op dit forum geworden.

Prins Maurice van Battenberg is de kleinzoon van Koningin Victoria en sneuvelde hier in het Ieperse in de vroege dagen van WOI. Hij ligt overigens op enkele honderden meters van m'n deur begraven op het Ieperse Stedelijke Kerkhof.

Op het Great War Forum las ik nu dat Prinses Beatrice zijn zwaard zou geschonken hebben aan Ieper. Dat Prinselijke Zwaard zou jarenlang in het Oorlogsmuseum gehangen hebben.

Iemand die weet waar het nu heen is? Hangt het in IFF (dan heb ik er serieus overgekeken)? Of boven de schouw van Burgemeester Dehaene? Smile
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 20:51    Onderwerp: Re: Het Zwaard van Prins Maurice Reageer met quote

Tom_V schreef:
Het kon de titel zijn van een Jommekesalbum maar sinds ik die strips nu al een tijd ontgroeid ben is het een topic op dit forum geworden.

Prins Maurice van Battenberg is de kleinzoon van Koningin Victoria en sneuvelde hier in het Ieperse in de vroege dagen van WOI. Hij ligt overigens op enkele honderden meters van m'n deur begraven op het Ieperse Stedelijke Kerkhof.

Op het Great War Forum las ik nu dat Prinses Beatrice zijn zwaard zou geschonken hebben aan Ieper. Dat Prinselijke Zwaard zou jarenlang in het Oorlogsmuseum gehangen hebben.

Iemand die weet waar het nu heen is? Hangt het in IFF (dan heb ik er serieus overgekeken)? Of boven de schouw van Burgemeester Dehaene? Smile

of zou het verkocht zijn bij de bouw van het IFF... zoals de pruisische garde parade helmen (Peter de Grootte stijl).
Dat is toch het gerucht..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me trouwens af waar ALLE items uit het voormalige museum gebleven zijn. Confused
Buiten dat granaat-dragend-modderpaard is er in het IFF weinig of niet van te zien...
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Ik werk als onderzoeker in het IFF documentatiecentrum, en ik kan jullie verzekeren dat het zwaard in goede staat is. Na de omvorming van het herrinneringsmuseum tot het IFF museum werd het uit de permanente collectie gehaald. Het zit nu veilig opgeborgen in één van onze depots, samen met alle bijhorende items.

beste groeten,

Bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 7:49    Onderwerp: Re: Het Zwaard van Prins Maurice Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Tom_V schreef:

of zou het verkocht zijn bij de bouw van het IFF... zoals de pruisische garde parade helmen (Peter de Grootte stijl).

Bij deze is het gerucht ontkracht en weet ik meteen weer waarom ik niet van geruchten houd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom_V

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bert schreef:
Hallo Allemaal,

Ik werk als onderzoeker in het IFF documentatiecentrum, en ik kan jullie verzekeren dat het zwaard in goede staat is. Na de omvorming van het herrinneringsmuseum tot het IFF museum werd het uit de permanente collectie gehaald. Het zit nu veilig opgeborgen in één van onze depots, samen met alle bijhorende items.

beste groeten,

Bert

Daar zou ik dus dolgraag een foto van nemen voor op m'n Ieperview website. Even uw contactgegevens zoeken dus...
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 15:26    Onderwerp: Re: Het Zwaard van Prins Maurice Reageer met quote

Yvonne schreef:
1stLF/SRD schreef:
Tom_V schreef:

Bij deze is het gerucht ontkracht en weet ik meteen weer waarom ik niet van geruchten houd.

Maar geruchten kunnen soms op een stuk waarheid gebaseerd zijn. De eigenaar van het Hooge beweert toch altijd dat een van zijn general service wagons (voor de leken: karren) "schroot" was die het IFF verkocht. Of is dat een fabel?
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Kristof,

Ik werk nog niet zo lang in Ieper, en ik hou mij eigenlijk beroepshalve ook niet bezig met onze collectie. Ik herinner me inderdaad dat er in het vroegere museum een kar stond. Ik meen mij ook te herinneren dat er in ons depot een grote kar staat. Het museum heeft nu nog één depot, dat werkelijk tsjokvol zit met uniformen, wapens en memorabilia allerhande. Zoals je weet ligt het niet echt in de geest van IFF om veel objecten te tonen, maar dat is natuurlijk een discussie op zich.

Ik kan dus noch bevestigen, noch ontkennen of er destijds objecten zijn verkocht. Als deze objecten eigendom waren van de stad Ieper, vind ik dat de stand vrij is wat ze ermee doet. Als deze objecten zijn geschonken, dan sluit je - naar mijn mening - een engagement met de schenker, en draag je er zorg voor. Als je dit niet kan waarborgen, neem je de schenking dan ook niet aan. Dat gebeurt geregeld met schenkingen voor het stedelijk onderwijsmuseum, daar we al zoveel oude schoolboeken hebben...

groeten,

Bert.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb absoluut niets tegen het IFF museum, integendeel zelfs.
Toch vind ik het zeer spijtig dat het vorige museum volledig werd opgedoekt. Zoals ik nu verneem ligt alles tjokvol opgestapeld in een depot. Spijtig toch?
Ik ben ervan overtuigd dat het 'oude museum' met evenveel bestaansrecht zou kunnen optornen tegen IFF.
Laat Ieper hier geen kans liggen?
Zelf heb ik het IFF éénmaal zelf bezocht. Dat was voor mij voldoende. Ik keerde er nadien nog wel terug met mensen die bij mij op bezoek waren maar mijn interesse was voorbij.
Het vorige museum bezocht ik meermaals, zelfs toen ik nog niet in de buurt woonde en was voor mij, zeg maar WOI freak, meer interessant.
Ik heb maar één wens op dat gebied en dat is dat ooit de collectie uit het vorige museumù terug te bezichtigen zal zijn.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad,
volgens mij is een depot geen plaats waar men historische stukken moet bewaren. Ik vind dat de mensen het recht hebben deze te zien. Ik vermoed dat het museum toch staatssubsidies krijgt, dus denk ik dat alle belgen hier meebetalen voor die stukken.
Het gaat toch niet dat stukken met historische waarde zomaar weggestopt worden?
Ik vind, ook al is zoiets misschien moeilijk haalbaar, dat er een tweede museum moet worden opgericht, waar de geinteresseerden in de "hardware" hun hartje kunnen ophalen. En ik vraag mij af, wat de bezoekerscijfers dan zouden zijn, want ook mij interesseert het IFF absoluut niet meer na mijn eerste bezoek, terwijl ik het oude museum toch een vijftal maal bezocht heb.
En indien er geen tweede museum kan komen, dan vind ik het jammer, maar dan is mijn standpunt dat de items maar moeten worden verdeeld in bruikleen aan wel goed bedoelende musea, die iets kunnen doen met delen van jullie "verzameling".
pascal
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet zeggen, ik ben nog nooit in IFF geweest. De hoge prijs en het op het oog magere aanbod hebben me er tot op heden van weerhouden daarheen te gaan... Hooge Crater kost nog niet de helft, en dat vind ik een erg prettig museum Smile

Maar misschien staat dit topic in "Personen" ook niet echt op de juiste plaats...
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, ik geef jullie ten dele zeker gelijk. Het is inderdaad spijtig dat er zoveel waardevolle stukken niet tentoongesteld worden. Al was er een tijd geleden wel de tijdelijke tentoonstelling 'the journey back', waar er een heel aantal schenkingen werden tentoongesteld.
Het is de bedoeling om tegen 2012 het museum volledig te vernieuwen, en dan zal er misschien meer tentoongesteld worden. Ik zeg hier weldegelijk 'misschien', omdat ik hierbij zelf niet betrokken ben, en omdat het tonen van 'hardware' nu eenmaal niet past in de filosofie van het museum.
Ten eerste richt het museum zich meer op de bezoeker zonder of met zeer gelimiteerde voorkennis van de oorlog. Bezoekers met een ruimere WO1 achtergrond zullen dan ook een beetje teleurgesteld zijn, en daar kan ik inkomen. Een museum als dat van Zonnebeke zal hen eerder liggen, en daarom vind ik beide musea ook perfect complementair. Ik denk dat het opzet van het museum heel sterk aanspreekt bij bijvoorbeeld schoolkinderen, en dat is uiteindelijk de grootste groep onder de bezoekers.
Ten tweede is het tentoonstellen van weinig voorwerpen ook een doelbewuste keuze, om de tentoongestelde voorwerpen beter tot hun recht te laten komen. Het idee hierachter is, dat als je één enkele geweer tentoonstelt, de bezoekers hier langer zullen bij stilstaan en er meer zullen over nadenken dan indien je er 25 tentoonstelt.
Ten laatste, het idee van dit museum is om de historische 'kloof' tussen de bezoeker en WO1 een beetje kleiner te maken. Dit door aan te tonen dat het een oorlog was van gewone mensen, vandaar de klemtoon op persoonlijke getuigenissen. Toen het museum opende had men in het achterhoofd dat vele bezoekers zich nog gesprekken of getuigenissen met veteranen konden herinneren. Deze zouden ze ook kunnen herkennen in het museum. conclusie: dit was een oorlog uit het nabije verleden, waarin mensen die we goed ons nog goed herinneren een rol speelden. Dit was 16 jaar geleden.
Vandaag is dit niet meer het geval. Vandaar een nieuwe focus die we willen uitproberen: het landschap, de laatste getuige. In de nieuwe tentoonstelling focussen we op het landschap, en als dit aanslaat zal het landschap van de ieperboog, vandaag en tijdens WO1 de nieuwe focus worden wij de uitbreiding van het museum in 2012.
Momenteel zijn we aan het experimenteren met extrapolatie van hedendaagse luchtfoto's en stafkaarten op WO1 loopgravenkaarten en luchtfoto's. Zo zal de bezoeker een gebied kunnen verkennen, vb. 'The Bluff'. Vertrekkende van de hedendaagse luchtfoto kan hij bijv. inzoomen op de bom- en mijntrechters die er vandaag nog zijn, en dan switchen naar een luchtfoto van bijv. eind 1917 van dezelfde plaats. Er zou dan ook informatie over de plek kunnen opgevraagd worden etc. Uitleenbare GPS toestellen die de bezoeker over het slagveld gidsen met specifieke thema's is een ander idee waar we mee spelen.

Enfin, meer dan genoeg stof tot nadenken dus, en om terug te komen op de anvankelijke discussie, waarvan ik veel te ver ben afgeweken: ja, ik vind het spijtig dat een historisch stuk als het zwaard van prins Maurice niet tentoongesteld staat.

groeten,

Bert
Naar boven
Tom_V

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Rifleman T. Cantlon schreef:
Ik moet zeggen, ik ben nog nooit in IFF geweest. De hoge prijs en het op het oog magere aanbod hebben me er tot op heden van weerhouden daarheen te gaan... Hooge Crater kost nog niet de helft, en dat vind ik een erg prettig museum Smile

Voor Ieperlingen is het IFF-museum alvast op zon- en feestdagen gratis. M'n identiteitskaart even gebruiken? Laughing

Rifleman T. Cantlon schreef:

Maar misschien staat dit topic in "Personen" ook niet echt op de juiste plaats...

Bwah, het leek me alvast het juiste subforum. Ten slotte gaat het toch om een figuur uit WOI: Prins Maurice.
Tom_V

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bert schreef:
Wel, ik geef jullie ten dele zeker gelijk. Het is inderdaad spijtig dat er zoveel waardevolle stukken niet tentoongesteld worden.

en knip...

Het probleem hierrond lijkt me dat Ieper wat moeite heeft met het zichzelf profileren. Zo wil men aan de ene kant dé vredesstad zijn, maar aan de andere kant kun je dat onmogelijk loskoppelen van het oorlogsverleden.

Wat die vredesstad betreft, nog even tussen de lijnen door een opmerking. Paus Johannes Paulus II bezocht in de jaren 80 Ieper. Diverse plaatsen en gedenkstenen herinneren nog aan dit pauselijke bezoek. Sinds dat bezoek poogt mijn stad zich als "Vredesmekka" te profileren.
Maar wat heeft dat imago toch een deuk gekregen toen men kort na het bekendmaken van het overlijden van JPII overal vuurwerk afstak en het fatsoen niet had om die festiviteiten te annuleren.
Wat een platvloers opportunisme was me dat...

Maar goed, ik wijk af.

Mij lijkt het dat met IFF de boodschap van waanzin en horror op een excellente manier uitgedragen wordt. Ikzelf val onder de categorie "mensen met gelimiteerde voorkennis" en kon dan ook smullen van IFF. Het museum mist zijn doel niet.

Maar wat men zeker niet mag uit het oog verliezen zijn de overblijfselen van die wereldoorlog. Wie zijn wij, in de 21ste eeuw, om te beslissen dat de sporen van de meest gruwelijke oorlog ooit zomaar achter slot en grendel bewaard dienen te worden, zonder dat iemand die nog kan zien? In het verleden zijn al veel geschiedkundig waardevolle stukken verloren gegaan. Dit moet niet het geval zijn met de overblijfselen van WOI.

Misschien moeten onze Schepenen en Burgemeester maar eens werk gaan maken van een nieuw Oorlogsmuseum dat naast IFF kan bestaan. Gebouwen zat in Ieper...
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, tom, dat is ook wat ik vind : een tweede museum.. Ik denk dat dat veel meer succes zal hebben. Want ook voor de kinderen die op bezoek komen, ik vind IFF voor hen eigenlijk maar saai; als kind was ik steeds veel meer geimponeerd door wapentuig dat uitgestald was, dan aan teksten die op muren hangen. En dan dikwijls nog niet in je eigen taal, moet je er nog een boekje bij openslaan om de vertaling te lezen.
Daarom zijn ook de musea met wapentuig mij uit mijn jeugd veel beter bijgebleven.
En ze kunnen dan misschien ook combitickets verkopen, onder reclame van : zie eerst de historische achtergronden en bekijk daarna het materieel en uitrustingsstukken van de strijdende partijen.
pascal
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2005 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Grappig, het blijft ons bezig houden Smile

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=3456#3456
Feit is en blijft uiteraard dat je als museum een visie hebt en een lange termijnplanning, dat soort dingen beslis je niet zomaar binnen een week.

En ach, wie weet zijn wij juist wel een uitstervende soort die graag veel wil zien Wink
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2005 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wou gewoon nog even dit kwijt.
Iedereen heeft zijn eigen visie op oorlogsmusea, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. De grootste critici van het museum IFF zijn me dunkt mensen met een grote interesse in het 'technische' aspect van WO1: wapens, uniformen, etc. Dat is vanuit hun achtergrond en interesse perfect te begrijpen. Daarom, nogmaals, vind ik het een goede zaak dat we in de regio van Ieper oorlogsmusea van allerlei slag hebben, voor ieder wat wils.
Als ik nu even voor mij persoonlijk spreek: als ik een oorlogsmuseum bezoek, heb ik na vijf geweren gezien te hebben, geen zin om er nog een zesde te zien. Hetzelfde geld voor uniformen en andere hardware. musea als Hill 62, Hill 60 en Hooge krater zijn dan ook niet aan mij besteed. Hetgeen ik wel interessant vind zijn opgegraven stukken, daar ik een archeologische achtergrond heb. Dit wil uiteraard NIET zeggen dat musea waarin veel hardware tentoongesteld staat slechte musea zijn, integendeel. Zij hebben evenveel bestaansrecht als andere oorlogsmusea. Zonnebeke vind ik bijvoorbeeld een zeer goed museum, qua presentatie en opvatting. En daar gaat het nu juist om. In de wereld van de musea en tentoonstellingsmakers bestaat er ook steeds de drang om innoverend te zijn, nieuwe dingen te doen die elders nog niet zijn gedaan. Het IFF museum is daar ten dele een product van. Het is het eindproduct van een wedstrijd, waarbij verschillende mensen hun visie konden formuleren, en waar er uiteindelijk voor het huidige concept is gekozen.
Wat betreft bezoekerscijfers, ben ik uiteraard niet bevoegd om met iets naar buiten te komen. Ik kan wel zeggen dat er ieder jaar een streefdoel wordt naar voren gebracht, en dat dit ieder jaar wordt overschreden. Qua publieke belangstelling dus geen probleem.

Dus nog eens samenvattend mijn punt. Alhoewel veel mensen geïnteresserd zijn in de harware van een oorlog, zijn ook een hele boel mensen dat niet. En voor hen is het IFF museum een welkome afwisseling. Meer traditionele oorlogsmusea zijn hiermee perfect complementair. Persoonlijk hoop ik dat mensen mettertijd de mogelijkheid krijgen om een combi-ticket IFF/Zonnebeke te kopen.

groeten,

Bert
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2005 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie woorden Bert.

Ik steun ze volledig, maar dan zal eerst de "oorlog om de oorlog" moeten stoppen. Gedaan met tegenprogrameren t.o.v. elkaar en samenwerken.

Misschien een te idilische gedachte voor de westhoek. Crying or Very sad
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2005 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ook even mijn zegje doen puh

1/ Het vroegere Salient Museum in Ieper kende ieder jaar een terugval van het aantal bezoekers. Dat is een van de reden geweest om het over een andere boeg te gooien en het IFFM op te starten. Toen was de tijdsgeest blijkbaar: "We hebben genoeg materiaal gezien, toon ons nu eens waar de mens zit". Misschien slaat de slinger nu de andere kant uit en zijn bezoekers eerder opnieuw geïnteresseerd in de materie. Wees gerust: een nieuw IFFM bouwen gaat niet over één nachtje ijs.

2/ Bij deze is Bert in dienst genomen als extra conservator Cool

3/ Tegenwerken/tegenprogrammeren: Talbot House en IFFM werken al vrij goed samen. Maar een beetje meer overleg kan nooit kwaad. Partners ja, concurrenten nee.

4/ Word Vriend van het IFFM voor een prikje, dan kan je er altijd gratis binnen. Einde van deze publiciteitsboodschap Evil
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2005 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

voilà zie, daar heb ik nu eens (bijna) niets aan toe te voegen.
Behalve dan:
1. conservator, tja, dat zal nog niet voor direct zijn Cool
2. tegenprogrammatie... ik werk nog niet zo lang voor IFF, maar ik kan niet meteen op een voorbeeld hiervan komen.. me dunkt houden de verschillende musea toch vrij goed rekening met elkaar.

groeten,

Bert.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2005 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick @ IFF schreef:
Einde van deze publiciteitsboodschap Evil

Het IFFM mag hier altijd 'hun zegje' komen doen. Graag zelfs!
Naar boven
Tom_V

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag kon ik het bewuste zwaard van Prince Maurice gaan fotograferen. Foto's zijn op m'n website terug te vinden, maar onderstaande thumbnail maakte ik bij wijze van uitzondering ook als desktop wallpaper beschikbaar.

Wat foto's betreft ben ik zelden of nooit tevreden met het eindresultaat, maar bij onderstaande had ik toch iets van: die is af.

Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze even op je site gekeken, en ze zijn inderdaad schitterend geworden!
En dat zeg ik niet omdat ik fan van je fotowerk ben Smile
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer fraaie foto's Tom. Het zwaard ziet er overigens niet echt gebruikt uit, maar ja de Battenbergjes hadden natuurlijk ook wat Duits bloed in hun aderen....
Wat IFF en het oude museum betreft: ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest het oude museum vrij kort voor de sluiting nog te bezoeken en ben ook in IFF geweest. Ook ik vond het oude museum sfeervoller en "echter". Overigens alle respect en waardering voor Bert en zijn collega's, want ze hebben met IFF wel degelijks iets professioneels neergezet met zeer bonafide bedoelingen.
Het probleem zit er naar mijn mening in dat oude of althans klassieke musea de meeste WO1-liefhebbers meer lijken aan te spreken omdat ze authentiek, persoonlijk, en ja, bijna romantisch zijn. Ik vind en vond Hill 62, de Lakenhal, Wijtschate en ook het oude gebouwtje bij de Dodengang leuker, authentieker en spannender omdat ten eerste de huisvesting en inrichting uit of niet ver na WO1 stammen. Ten tweede geldt dit ook voor de collecties. Antieke, wat muffig ruikende uniformen, wapens, medische instrumenten, explosieven, overwoekerde bomtrechters en vergeelde foto's in verweerde bruinhouten kasten halen het gruwelijke en fascinerende verleden in mijn beleving veel dichterbij dan digitale presentaties, plexiglazen vitrines en professionele, grote foamboarden met daarop vakkundig en uiterst modern geprinte voorstellingen en teksten. En vooral de obligate, maatschappelijk verantwoorde "Dit mag nooit meer gebeuren, laten we elkaar respecteren"- boodschap die je tegenwoordig helaas in zoveel gerestylde historische musea belerend en hersenspoelend tegemoet preekt. Alsof niet elke weldenkende bezoeker dat begrijpt. Het is gewoon te digitaal, te steriel en staat te ver van de toenmalige realiteit af die rauw, smerig, modderig, chaotisch, stinkend, metalig, angstig en bloederig moet zijn geweest.
Nog een voorbeeld. in een grijs verleden ben ik eens naar het oorlogs- en verzetsmuseum in Overloon (NL) geweest. Leuk, boeiend en ik kon me helemaal inleven in de collectie spullen en foto's die er stond. Een paar jaar terug bezocht ik het weer en werd ik inderdaad geconfronteerd met de boodschap waarover ik het net had en zag ik bovendien, tot mijn stomme verbazing en afgrijzen, in de hal met tanks en vliegtuigen een spierwit UNHCR (of zoiets)-pantservoertuig uit de jaren negentig. Daar kom ik toch niet voor? Museumdirecteuren en belerende overheden: probeer nou niet overal en altijd een boodschap mee te geven en al het leed van de wereld integraal in een museum te vatten dat in aanleg een ander, beperkter, maar niet interessanter thema heeft. Laat mensen zelf nadenken, dwalen, gruwelen en zich verwonderen. De boodschap vertelt zichzelf wel. En niet met powerpoint.
Maar misschien ben ik wel gewoon reactionair en wordt ik hard door de tijd ingehaald. Ik kan tenslotte ook nog steeds geen plaatjes plaatsen...

Gr Pegoud
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2005 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Correctie: bij regel 4 en 5 van onderaf: "niet interessanter thema" bedoelde ik "niet minder interessant thema".
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2005 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Er is meer dan Talbot house en het IFF in de streek.

Ik ben enkele jaren lid geweest van de oudstrijders en de vaderlandslievende vereeniging te Zuidschote. Ik hielp wat mee aan de organisatie van de herdenkingen voor de gasaanval en de grenadiers en karabiniers. Voor Ieper alles gewoon overnam en naar zich toe trok.

Jammer.

De reus slokt de dwergen op en spuwt ze uit.

Mijn bescheiden mening.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2005 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Kristof,

Nogmaals, ik ben niet van de streek en ik weet niet wat er zich hier al die tijd afgespeeld heeft tussen verenigingen, musea etc.
maar... Zuidschote, is dat zowiezo geen deelgemeente van Ieper? En wat bedoel je met opslokken? Doel je op de plechtigheid i.v.m. de gasaanval dit jaar? Die werd -denk ik- inderdaad door Ieper georganiseerd.

leuk om je te ontmoeten enkele dagen geleden trouwens.

groeten,

Bert
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2005 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik bedoel Bert is een fenomeen dat gekend is bij elke "groot- ieperling".

De stad Ieper trekt alles wat in de deelgemeenten gebeurt naar zich toe.
Soms loopt dat goed af, soms helemaal niet. Tot ergernis van velen.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2005 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bert schreef:

leuk om je te ontmoeten enkele dagen geleden trouwens.

groeten,

Bert

Idem dito!
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2005 18:37    Onderwerp: Vervolg en einde Reageer met quote

... wat mij betreft althans voor dit onderwerp Evil

Ik heb mijn licht opgestoken en kan hier dus wat verduidelijkingen geven.

- De officiële herdenking van de gasaanval op 22.04.2005: naast Ieper was ook de gemeente Langemark-Poelkapelle medeorganisator. De bewering als zou Ieper maar weer eens alles naar zich toe getrokken hebben, klopt dus niet. De bezochte monumenten beperkten zich niet tot de deelgemeenten van Ieper. Er waren naast gemeentelijke overheden ook nog militaire en diplomatieke vertegenwoordigers bij betrokken zodat Ieper aanspreekpunt was om de organisatie in goede banen te leiden.

- Nog even sterk benadrukken dat er geen objecten zijn verdwenen uit de collectie van het oude Salient Museum (zie threads hierboven).
Het IFFM is een openbare instelling die niets kan vervreemden tenzij met toestemming van de overheid. Er bestaan inventarissen van het oude museum en van het nieuwe museum en iedereen kan die inkijken op het Documentatiecentrum van de stedelijke musea. Er waren heel veel stukken in bruikleen in het oude museum en die zijn vaak (maar niet altijd) terug naar de eigenaars. De werking van het IFFM wordt gecontroleerd door een dagelijks bestuur, een raad van bestuur, een schepencollege, een gemeenteraad, een (strenge) Vlaamse Gemeenschap, een boekhouder en een revisor.

- Wat betreft het aantal tentoongestelde objecten: het is een algemeen gegeven dat nagenoeg elk museum maar een fractie (meestal 1/3de tot 1/4de) van zijn collectie toont. Een historisch museum moet een verhaal vertellen, anders appelleert het alleen maar aan freaks en verzamelaars. Volgens de ICOM-definitie ( ICOM = International Council of Museums; zie http://icom.museum ) heeft een museum 4 functies: bewaren, presenteren, bestuderen en communiceren (uitleg verschaffen). Die 4 functies moeten min of meer in balans zijn.
Privé-musea zijn vrij te tonen wat ze willen en in welke hoeveelheden.

Hopelijk zijn met dit antwoord een aantal "spookbeelden" voorgoed uit de weg geruimd.

Gegroet, uw lichtopsteker kiss
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick, heel erg bedankt voor deze verheldernde uitleg.
Er worden me net iets te vaak nu dingen zonder fundering geuit, het is al zo moeilijk om van achter je toetsenbord dingen te verifieën en ben dus blij dat de speculatie zonder grond vanaf nu achterwege kan blijven..

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2005 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ook, beste Patrick, wil ik benadrukken dat dergelijke speculaties door personen worden gedaan en niet door het forum als geheel. We bieden hier ruimte aan en wat ons betreft mogen misstanden aan de kaak worden gesteld. Maar dan wel op een juiste manier: met open vizier en met bewijzen of argumentatie omkleed. Tot nu toe heb ik niets gehoord dat ook maar de minste aantoonbare smet op het IFF werpt. En eerlijk gezegd ben ik daar, persoonlijk, blij om.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2005 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik het anders zeggen: eigenlijk ben ik het zat dat de stad Ieper en met name het IFF hier door een paar users steeds maar onder vuur wordt genomen, terwijl ik nog geen enkele reden heb gelezen waarom ik aan de integriteit zou moeten twijfelen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: