Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Etaleren van helmen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Highlander

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 9:05    Onderwerp: Etaleren van helmen Reageer met quote

Ik ben de blije en trotse bezitter van enkele helmen (pickelhaubes, Stahlhelm, Adrian's en een US-brodie) en enkele mutsen (belgisch én Schots).

Kunnen jullie mij zeggen hoe ik deze het best etaleer? Sommigen raden mij een isomo-bol af (= piepschuim), anderen vinden een houten staander ook niet zo geschikt, ...

Graag jullie tips en raadgevingen. Idem voor het onderhoud!

Alvast bedankt!
petain

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Piepschuim kan het leerwerk gaan aantasten heb ik wel eens begrepen. Zelf gebruik ik glazen en aardewerk koppen. Hier drapeer ik dan een zwart stuk stof over, zodat de aandacht naar de helm gaat en niet naar de kop en dat gaat goed. Helmen zonder binnenwerk zet ik vaak op een huls of een Duits wo2 gasmaskerblik. Kwartiermutsen en vind ik zelf ook lastig. maar daarvoor gebruik ik stevig karton. Daarvan maak ik een ´mal´van de omtrek van de binnenkant die net een halve cm langer is dan de hoogte van de muts of kepi. zo staat het betreffende iten los van de ondergrond. Ik gebruik hier voor dus geen koppen. Dit doe ik niet omdat ik op deze manier niet het risico loop dat ze uit model raken omdat de kop misschien net iets te groot is.
Pickelhaubes zet ik gewoon zo neer. Ook daar gebruik ik geen kop voor.
Charel

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Pinhelmen mogen nooit zo rusten op hun voor en achterklep. Met de tijd heeft de helm neiging om lichtjes in te zakken ofwel worden de naden ( de draad is meestal meer als 100 jaar oud) zwakker en kunnen er breuken in de draad komen. Vandaar dat ik gewoon een cola fles of waterfles afsnij zodat de helm eenmaal erop op +/- 2 à 3 cm van de plank blijft. dat is het goedkoopste en het kan geen kwaad.

Kleine demonstratie :

Michel Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van dat doorzakken wist ik niet. Bedankt voor de tip! Je weet zeker dat het plastic van de fles op den duur geen chemische verbinding aangaat met het leer van de helm?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

In princiepe heeft elke helm aan de binnenzijde een ronde ijzeren plaat voor het bevestigen van de punt ( pin), zodus rust de helm met deze plaat op de plastiekfles. Ik vermoed dus niet dat het schade kan aanbrengen. Het is ook plastiek voor drinkwaren, dus niet schadelijk normaal gezien.
Ik gebruik het ook voor Adrianhelmen. persoonlijk vind ik dat het beter presenteert in een vitrine als het iets of wat van de plank verheven is. Kwestie van persoonlijke goesting.

In elk geval is het een pak goedkoper als al die andere oplossingen Laughing

mvg

Michel Wink
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Mijn pinhelmen zet ik op een balkje dat dwars(tussen de voor-en achterklep)doorloopt.Ze staan dus een centimetertje van de plank.
Adrianhelmen staan gewoon op de plank.Kepis staan eveneens op een balkje maar ook op duitse 77mm hulzen waarop een bierviltje is geplaatst.In een paar gevallen gebruik ik een glasbokaal.Ze zijn te vinden in alle mogelijke afmetingen en het is dus gemakkelijk voor elke specifieke situatie een aangepaste bokaal te vinden.Ronde duitse en belgische politiemutsen krijgen een kartonnen ring binnenin die eveneens onderaan een centimetertje uitsteekt.
Belangrijkste zijn de omstandigheden waarin alles tentoongesteld wordt.Stof,licht,vocht,te grote droogte dienen in de gaten gehouden te worden.Mijn hart breekt soms wanneer ik in openbare en private verzamelingen de soms abominabele omstandigheden zie waarin iets bewaard wordt.
Vroeger was het legermuseum te Brussel vooral een voorbeeld van hoe het niet moest.Het is er verbeterd,maar in de tweede zaal(voor 14-18)zie ik toch ten hemel schreiende toestanden.Sommige voorwerpen staan of liggen daar letterlijk te vergaan en te verkleuren in eigen stof.Jammer,jammer als je dan weet hoeveel een enkele gewone lancierstchapka wel waard is(Ik heb het dan nog niet over de historische waarde).Gelukkig zijn er ook de velen die hun verzameling koesteren en respecteren als laatste getuigen uit heuglijke tijden.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Charel

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is inderdaad zo Philippe ! Als ik het onderhoud heb gedaan van de punthelmen in '86 tot '90, heb ik ook van die toestanden tegengekomen.
Ik ga volledig akkoord met U. Het dwarsbalkje is ook wel een snuggere oplossing voor de pinhelmen te schikken.

Michel Wink
Naar boven
BENZ

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een voorbeeld van een heel 'fragiele' pinhelm.
Ik plaats ze eigenlijk allemaal op Britse flessen, met Brede tuit (op de ijzeren plaat)
Zo zijn ze van de 'grond' en kunnen ademen, ook via de onderkant.
Glas is neutraal en geeft geen chemische reacties, daarbij zijn ze eveneens nog eens historisch op de koop toe (de flessen bedoel ik).
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Heb er effekens de foto’s uit topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/posting.php?mode=editpost&p=113602
bijgehaald

deze uit het Museum van het fort van la Pompelle bij Reims
nou daar liggen ze wel allen plat met enkele uitzonderingen

en deze in brussel hangen

foto van Strecher B
uit topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15088

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik koffieblikken, 185 mm hoog en 100 mm doorsnede (uit de Colruydt) en wat zilverpapier.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Die B.Adrian is anders ook een fotoke waard....
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2009 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Aha... die saksische reiter uit het museum van Brussel heb ik nog helemaal opgekalfaterd. Hij is blijkbaar even mooi gebleven !! Doet me plezier !!

Die helmen uit het fort van la Pompelle....... gewoon om van te kwijlen ! Een unieke kollektie en mooi onderhouden blijkbaar. Prachtig !
Ze hadden ze toch allemaal op een staander mogen zetten.
Vilten helmen en shako's die op hun voor- en achterkleppen rusten is niet goed !!!! Het systeem in het museum van Brussel is merkelijk beter.

Michel Wink
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 13:40    Onderwerp: Herhaling Reageer met quote

Ik blijf bij deze tips !

http://www.kaisersbunker.com/preservation/index.htm

....natuurlijk doet iedereen uiteindelijk toch zijn zin !!! Ik haal dus de wijsheid op een ander. Het heeft dus geen enkele zin om het warme water opnieuw uit te vinden.

NOOIT rechtstreeks contact tussen de kunststof of metaal (van de steun: zoals plastic flessen of deksels van koffieblikken, hulzen...); altijd een prop van ongebleekt katoen tussen plaatsen (zuurvrij). (.....voor een kostbare helm doe je deze extra uitgave graag....)
De rest is vergif voor het (binnen-) leder ! Of er nu een metalen plaat tussenzit of niet.
Regel is : het steun-/contactvlak vergroten (dmv proppen) = minder vervorming.
Laat echter ruimte voor ventilatie: dus geen hoofden van glas of kunststof (piepschuim).

In de "kaderwinkel" ("Inlijster") kan je het "karton"(passe-partout kopen -ZUURVRIJ- dat je op maat kan snijden en -op maat- binnen in de helm/hoofddeksel kan plaatsen om het binnenwerk te ondersteunen zonder dat het gewicht van de helm hierop rust. (belangrijk bij zware metalen helmen). Zoals Tony schrijft in zijn "Kaiserbunker": "Can you hear the slow ripping sound..." of "Hoor je het langzame scheuren...."

Zwaartekracht eist vroeg of laat zijn tol...
NOOIT een hoofdeksel op voor-en/of achterscherm laten rusten...
(tenzij het om metalen helmen zou gaan)

Ik val in herhaling !

en ja Charel & Philippe: in het KLM-MRA staan fortuinen te verkommeren en te vervormen zonder dat er ook maar een poot wordt uitgestoken.
Hun online katalogus van de collectie was/is een schande. De foto's zijn zéér onduidelijk en voor de verzamelaar dus onbruikbaar.
De uitleg bij de stukken is vaak een letterlijke vertaling uit het Frans:
vb: Garde Kurassiershelm wordt Kurassiershelm van de Wacht....

Graag een foto van het "dwarsbalkje-systeem"

Mazzel gasten !
'Khukri'
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
hier enkele beelden....
Groeten.Philippe
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Khukri,

Wat de punthelmen aangaat, heb ik 20 jaar geleden het volledig onderhoudt van de verzameling gedaan van 1986 tot 1990. Sindsdien is de kollektie ongeschonden gebleven, daar is iedereen het mee eens. Het huidig systeem van kassen en staanders voor helmen geeft een maximum aan bescherming.
Voor de rest van de verzamelingen valt er nog veel werk te doen, dat is juist. Maar alweer zijn hier budjetten voor nodig en het legermuseum is nu eenmaal niet de eerste prioriteit van de belgische staat. Hetgeen ook begrijpelijk is. Ik ken het museum van in de jaren '60 en ik mag hier wel zeggen dat er al enorme vooruitgang is gemaakt met de beparkte middelen die er waren.
Wat de catalogus betreft, daar heb je gelijk, maar die is al lang achterhaald en er zou een nieuwe moeten opgemaakt worden. De heer 't Sas, die de catalogus opgesteld heeft in 1979, heeft alles gedaan wat in zijn mogelijkheden was. Hij was een franstalige brusselaar die wel een beetje nederlands beheerste, maar onvoldoende. Ik heb hem nadien geholpen. Het was de bedoeling van een betere catalogus uit te brengen, maar dat is er nooit van gekomen omdat de Heer 't Sas overleden is. Met kennis van zaken mag ik zeggen dat hem niets te verwijten valt : Nobody is perfect en in die tijd estonden er nog geen computers noch internet. Daar moet ook mee rekening gehouden worden.
Kritiek is makkelijk, maar men moet eerst de omstandigheden kennen en nadien objectief oordelen.

Michel Wink
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Charel

Hier wou ik toch effen op reageren.

Er zouden geen budgetten zijn ????

Waarop heeft men dan op een veiling in Duitsland onlangs de kepie van Goring gekocht ?

Wat kan een Belgisch musuem met de kepie van deze Duitser doen ?

Deze budgetten zouden ze beter aanwenden om hun collectie beter te beschermen en een beetje van de kassen die nu overvol zijn (vooral de oudere belgische kasten) te herschikken of te verfraaien

Ze krijgen nog schenkingen genoeg, maar er mag zogezegd niets verkocht wirden.
Lees hun jaarverslagen erop na waar duidelijk staat dat ze overvloedige stukken mogen en kunnen verkopen.

@ Philippe

Onder Uw shapska (officier 3de lansiers) zou je een trappistenglas onder kunnen zetten dan steunt deze niet op de klep

kepi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Sja, ik weet dat er gekke dingen worden en werden aangekocht maar dat zijn verschillende budgetten. Er is een budget voorzien voor de uitbreiding van de kollekties en er is een budget voor het onderhoud van de gebouwen en installaties. Het zijn nog verschillende ministeries die zich daarmee bezighouden. De wegen van de administatie zijn ondoorgrondelijk...... Niet dat ik het goedkeur hoor, maar er iets aan doen is een ander paar mouwen ! De houten kasten waarin de kollektie punthelmen worden bewaard, zijn nog of waren nog kasten gerecupereerd van het museum voor natuurwetenschappen in 1923 ! Ongelooflijk en toch waar !
Ik heb lang genoeg in het museum rondgehangen en weet ook wat er scheef loopt, maar van mij wordt niet verwacht dat ik het aan de grote klok ga hangen. Ik zwijg er liever over.

michel Rolling Eyes
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Charel,

Er loopt een en ander fout daar, maar de mensen daar zullen er waarschijnlijk ook niet aan kunnen doen.

En de politiekers, het zal hun een worst wezen wat daar gebeurd denk ik

Spijtig maar dit is de realiteit in België

kepi
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 17:14    Onderwerp: klm Reageer met quote

Misverstand, sorry.
Laat het nu net de collectie Pickelhauben en Co zijn waar ik geen opmerkingen over heb (prachtige tentoonstelling en display !!!)
Toch wel...
Noem het maar mierenneuken:
Ik nam een foto en postte die een tijd terug op het "Pickelhaubesforum"
ik kreeg prompt reactie van de andere kant van deze aardkloot:
(de helmplaat met Totenkopf van een PH van het Braunschweiger 92 IR is niet origineel-(=galvano). Werd ooit voor een tentoonstelling aangekocht en op de helm geplaatst. (bleek uit navraag bij het museum)...

Het gaat om de Belgische zaal. Het materiaal moet dringend onderhouden worden. De tentoonstelling zelf mag best zo blijven ! Uniek! Hier adem je de 'geest' van de voorvaderen. Herschikken zou dit 'museum' binnen het museum totaal teniet doen.

Er is materiaal genoeg om een modern overzicht te maken van de uniformen binnen het Belgische leger.

De geur van leder en wapenolie. (Een modern museum heeft vaak iets steriels, klinisch.) Voor mij is er niets mis met handgeschreven kaartjes, loodjes met inventarisnummers, bij elk bezoek ontdek ik wel weer iets nieuws....

Voorbeeld: Er staat -bovenop één van de kasten- een kuras waarvan de buikriem gebroken is: door de spanning op de schouderriemen staan borst-en rugplaat onderaan 20 cm te gapen. Met een stukje ijzerdraad zet je deze terug-onzichtbaar- mooi aan elkaar. (geen dure restauratie nodig) Het zit hem in de details.

Voor de goede verstaander: ik gaf geen kritiek.
Men had al lang werk moeten/kunnen maken van een mooi, gebruiksvriendelijk bestand. Met respect voor het werk dat jullie toen deden met beperkte middelen.

Grtz,
'Khukri'

Philippe: prachtige stukken !
Ik kan Kepi enkel volgen: Hopelijk houden de stiksels het nog even. Die Belgische tschapski zijn echt moeilijk te vinden....
"Can you hear the slow ripping sound..."
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
De lansierstschapska staat al altijd op een bokaal met een prop folie ertussen.Ik zorgde ervoor dat hij net een paar mm.boven de plank blijft.
Groeten.Philippe
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2009 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Kukhri,

Misverstandje kan gebeuren ! no worries !! Smile
Voor de rest, ben ik akkoord met jou mbt het belgisch materiaal.

mvg

Michel
Naar boven
Ersatzbratwurst

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2009 14:52    Onderwerp: Grabenpanzer Reageer met quote

Charel @ 19 Jun 2009 16:10 schreef:
Beste Khukri,

Wat de punthelmen aangaat, heb ik 20 jaar geleden het volledig onderhoudt van de verzameling gedaan van 1986 tot 1990. Sindsdien is de kollektie ongeschonden gebleven, daar is iedereen het mee eens. Het huidig systeem van kassen en staanders voor helmen geeft een maximum aan bescherming.
Voor de rest van de verzamelingen valt er nog veel werk te doen, dat is juist. Maar alweer zijn hier budjetten voor nodig en het legermuseum is nu eenmaal niet de eerste prioriteit van de belgische staat. Hetgeen ook begrijpelijk is. Ik ken het museum van in de jaren '60 en ik mag hier wel zeggen dat er al enorme vooruitgang is gemaakt met de beparkte middelen die er waren.
Wat de catalogus betreft, daar heb je gelijk, maar die is al lang achterhaald en er zou een nieuwe moeten opgemaakt worden. De heer 't Sas, die de catalogus opgesteld heeft in 1979, heeft alles gedaan wat in zijn mogelijkheden was. Hij was een franstalige brusselaar die wel een beetje nederlands beheerste, maar onvoldoende. Ik heb hem nadien geholpen. Het was de bedoeling van een betere catalogus uit te brengen, maar dat is er nooit van gekomen omdat de Heer 't Sas overleden is. Met kennis van zaken mag ik zeggen dat hem niets te verwijten valt : Nobody is perfect en in die tijd estonden er nog geen computers noch internet. Daar moet ook mee rekening gehouden worden.
Kritiek is makkelijk, maar men moet eerst de omstandigheden kennen en nadien objectief oordelen.

Michel Wink

Hallo Charel

Wat is er in godsnaam gebeurt met al die grabenpanzers die vroeger aan de muur hingen , ik denk dat het wel minimaal 100 grabenpanzers waren die daar hingen.
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2009 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Die pantzerplaten zijn verhuisd naar de stock, dacht ik me te herrinneren.
Er zijn verschillende verdiepingen onder de grond in het museum. Allemaal gebouwd tijdens de verbouwingen van o.a. de Albert zaal.
Die ondergrondse stockeerplaatsen dienen om veel materiaal, o.a. ook van de ridderzaal te bewaren in de beste omstandigheden. Ik zich bewaren, niet restaureren. Daarvoor is er geen gekwalificeerd personeel en ik vraag me ook af waar ze die zouden gaan halen. Ik was de "enige vrijwilliger" die leder kon restaureren. Er is veel vrijwilligerswerk gedaan in het museum op allerlei vlakken. Het zou een fortuin kosten om al die oude spullen te restaureren door professionelen en het legermuseum hangt gedeeltelijk af van "defensie". Zoals U weet moeten die ook besparen...zodus, een conclusie is snel gedaan ! Spijtig genoeg.
Ik ben persoonlijk tevreden met mijn deel van het werk.
Het werd geapprecieerd door velen. Er was uiteraard ook wel kritiek, maar ja, die kritikasters hebben nooit een vinger uitgestoken om iets te doen voor het museum, dus leg ik die kritiek ter zijde.
Ik versta wel dat veel mensen zich vragen stellen over het museum en dat er kritiek komt, maar ja, meestal weten de mensen niet wat er allemaal achter schuilt. Dat is altijd zo.
Het doet natuurlijk wel pijn om te zien dat het kunst en historisch museum reeds lang een opknapbeurt gekregen heeft en dat is nu ook het geval voor natuurhistorisch museum. Alleen het leger museum blijft achteraan huppelen en dat is teleurstellend. Laat ons het zo stellen, dat de politieke verantwoordelijken daar ook een rol in spelen. Sommigen zien nog steeds niet het nut in van een legermuseum..... meer zeg ik er niet over.

Michel Wink
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2009 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Waarom niet een deel van de dubbele,driedubbele,tiendubbele,ja zelfs twintigdubbele (en meer!)stukken verkopen via bv.een openbare(!) veiling
en met de opbrengst de nodige werkzaamheden financieren?
Voordelen;
-De modale verzamelaar gelukkig maken.
-Objecten van de ondergang redden.
-De verzameling van het museum wordt kleiner en beter beheersbaar.
Moet het legermuseum nu echt 100 sappenpanzers in collectie hebben?
een vijftal zou mi.volstaan.De overige 95 kunnen dan verkocht worden à rato van,ik zeg maar,1600 euro per stuk....
Maar ja ,daarvoor hoeft een immens logge machine in beweging gezet...
Groeten.Philippe
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

even off-topic...

@Khurki,

Quote:
Noem het maar mierenneuken:
Ik nam een foto en postte die een tijd terug op het "Pickelhaubesforum"
ik kreeg prompt reactie van de andere kant van deze aardkloot:
(de helmplaat met Totenkopf van een PH van het Braunschweiger 92 IR is niet origineel-(=galvano). Werd ooit voor een tentoonstelling aangekocht en op de helm geplaatst. (bleek uit navraag bij het museum)...

... jouw postjes heb ik toen gevolgd, straf verhaal eigenlijk!
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2009 11:56    Onderwerp: 92 IR Reageer met quote

Straffer nog: Wanneer je goed kijkt in de oogkassen zie je -een slecht ingekleurde....met stift ???....- zwarte achtergrond.

Blijft toch een prachtige verzameling !
Grtz,
Khukri
Naar boven
Ersatzbratwurst

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2009 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Charel @ 19 Jul 2009 16:25 schreef:
Die pantzerplaten zijn verhuisd naar de stock, dacht ik me te herrinneren.
Er zijn verschillende verdiepingen onder de grond in het museum. Allemaal gebouwd tijdens de verbouwingen van o.a. de Albert zaal.
Die ondergrondse stockeerplaatsen dienen om veel materiaal, o.a. ook van de ridderzaal te bewaren in de beste omstandigheden. Ik zich bewaren, niet restaureren. Daarvoor is er geen gekwalificeerd personeel en ik vraag me ook af waar ze die zouden gaan halen. Ik was de "enige vrijwilliger" die leder kon restaureren. Er is veel vrijwilligerswerk gedaan in het museum op allerlei vlakken. Het zou een fortuin kosten om al die oude spullen te restaureren door professionelen en het legermuseum hangt gedeeltelijk af van "defensie". Zoals U weet moeten die ook besparen...zodus, een conclusie is snel gedaan ! Spijtig genoeg.
Ik ben persoonlijk tevreden met mijn deel van het werk.
Het werd geapprecieerd door velen. Er was uiteraard ook wel kritiek, maar ja, die kritikasters hebben nooit een vinger uitgestoken om iets te doen voor het museum, dus leg ik die kritiek ter zijde.
Ik versta wel dat veel mensen zich vragen stellen over het museum en dat er kritiek komt, maar ja, meestal weten de mensen niet wat er allemaal achter schuilt. Dat is altijd zo.
Het doet natuurlijk wel pijn om te zien dat het kunst en historisch museum reeds lang een opknapbeurt gekregen heeft en dat is nu ook het geval voor natuurhistorisch museum. Alleen het leger museum blijft achteraan huppelen en dat is teleurstellend. Laat ons het zo stellen, dat de politieke verantwoordelijken daar ook een rol in spelen. Sommigen zien nog steeds niet het nut in van een legermuseum..... meer zeg ik er niet over.

Michel Wink

Hallo Charel

Dat is jammer dat ze nu niet meer te bezichtigen zijn het was een mooi gezicht al die grabenpanzers aan de muur , ik zeg 100 grabenpanzers maar het kunnen er ook wel 200 zijn geweest bedankt voor je uitleg.

Mvg.Ersatzbratwurst
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2010 17:11    Onderwerp: Belastingsgeld Reageer met quote

De P-magazine van week 21:
(BTW: lees ik enkel voor de interviews)
Dossier: 1/2
"Dit doet de overheid met uw belastingsgeld"

We betalen blijkbaar nog steeds 2€ per jaar voor de steenkoolmijnen: ...de laatste sloot in 1992...

Erediensten: 22 €....???? WTF**K

Dotaties verspreid over allerlei begrotingen: 27 €

waaronder 0,71 € voor...het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis...tel maar even uit...

Voor een kepie van Hermann Goering is er blijkbaar geld....
terwijl de rest staat te verkommeren en er blijkbaar ook geen geld is om eindelijk een goede fototheek aan te leggen waar de internationale verzamelaar iets aan heeft...
Men beseft blijkbaar nog altijd niet dat de collectie absoluut uniek is in de wereld.

Dit moest ik toch even kwijt.
Nu even terugbladeren naar de blondine met de grote, mooie........
OGEN (stelletje vetzakken)
Grtz,

Khukri
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: